تبیان، دستیار زندگی
برنامه «دورهمی» با اینکه به دلیل محبوبیت مهران مدیری، امکان دعوت از مهمان های بزرگ و سطح بالا در عرصه های مختلف را دارد اما دست روی بازیگران درجه چندم و کم کار تلویزیون می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدشه به حریم سلطان

برنامه «دورهمی» با اینکه به دلیل محبوبیت مهران مدیری، امکان دعوت از مهمان های بزرگ و سطح بالا در عرصه های مختلف را دارد اما دست روی بازیگران درجه چندم و کم کار تلویزیون می گذارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
دورهمی

«دورهمی» مهران مدیری، این روزها جزو پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است و خیلی ها حتی معتقدند که «خندوانه» رامبد جوان را هم به لحاظ جذب مخاطب جا گذاشته. همه آنهایی که این برنامه را دیده اند یا جزو مخاطبان پروپاقرص آن هستند، معتقدند مهمترین عنصر جذابیت برنامه، استندآپ کمدی ها و گفت وگوهای خود مهران مدیری است. یعنی هرچقدر هم که آیتم های نمایشی یا سایر بخش ها ضعف داشته باشد، این استندآپ کمدی ها یا شیوه پرسش سوالات توسط مدیری، آنقدر قوی است که خود به خود آن ضعف ها را می پوشاند. مهران مدیری مهره کاربلدی است. قدرت بالایی در گفتگو دارد و از طرفی، چهره ای است که هرکسی دلش میخواهد روبه روی او بنشیند و با اوگپ بزند. حالا سوال اینجاست که چرا مهمان های برنامه، از بین بازیگرانی با  کارنامه  نه چندان پربار انتخاب می شوند؟

چرا بزرگان نیستند؟

مهران مدیری، مهمترین مهره کمدی تلویزیون ایران است. کارگردانی است که همیشه چند مرحله ای فراتر از دوره و زمانه خودش حرکت کرده، وارد بحث های جنجالی شده، به موقع انتقاد کرده، به مسائل روز واکنش نشان داده و خلاصه، به عنوان شخصیتی اثرگذار توی ذهن همه مانده است. قطعا نشستن و گفتگو کردن با این شخصیت، برای خیلی ها جذاب است. بازیگران طراز اول، کارگردان های مطرح، چهره های مهم سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش و ... همگی طالب گفت وگو با او هستند. قطعا خیلی راحت حاضر می شوند مقابلش بنشینند و وارد بحث جدی با او شود اما واقعا چه اتفاقی می افتد که سر و کله افرادی مثل نفیسه روشن، لیلا بلوکات، سیاوش خیرابی، کامران تفتی یا زوج حدیث فولادوند- رامبد شکرانی در برنامه مهران مدیری پیدا می شود؟

تمایل به گفتگو با کوچکترها

مهران مدیری مهره کاربلدی است. قدرت بالایی در گفتگو دارد و از طرفی، چهره ای است که هرکسی دلش میخواهد روبه روی او بنشیند و با اوگپ بزند. حالا سوال اینجاست که چرا مهمان های برنامه، از بین بازیگرانی با  کارنامه  نه چندان پربار انتخاب می شوند؟

یکی از شانسهای برنامه «دورهمی» این است که پخش هرشبی ندارد و نیازی نیست که برای هرشب دنبال مهمان بگردد. بنابراین جذب مهمان درجه یک در این برنامه به نسبت «خندوانه» راحتتر است. چون عوامل یک هفته وقت دارند که مهمان ها را دستچین کنند و گفتگو را پیش ببرند. در این صورت نمی توان گفت علت انتخاب این بازیگران نه چندان مطرح، صرفا کمبود زمان یا عدم تمایل بزرگان برای شرکت در برنامه است. پس این مسئله باید دلایل دیگری داشته باشد. یکی از این دلایل می تواند تمایل خود مهران مدیری به گفتگو با گزینه های ساده تر باشد. درست است که مخاطبان نسبت به گفت وگوی مهران مدیری با افرادی مثل علی پروین، رضا رشیدپور، محمد مایلی کهن، جمشید مشایخی و ... واکنش مثبتی نشان دادند  اما گویا خودش تمایل دارد مقابل مهره هایی بنشیند که به لحاظ جایگاه در سطحی پایین تر از خودش قرار دارند. شاید مدیری گمان میکند که در این صورت، خودش بیشتر دیده می شود.

چرا این مهمانها؟

بازیگرانی مثل نفیسه روشن، نرگس محمدی، سیاوش خیرابی، کامران تفتی یا ... مدام در تمام برنامه های زنده و مناسبتی تلویزیون ظاهر می شوند. مخاطبان بارها آنها را در برنامه های مختلف دیده اند و پای صحبتهایشان نشسته اند. آنها مگر چه کارنامه پرباری دارند که بعد از حضور در این همه برنامه، حالا بخواهند جلوی مهران مدیری بنشینند؟ حتی اگر فرض بگیریم که برنامه برای جذب بازیگر یا کارگردان درجه یک برای گفتگوها با مشکل روبه روست باز هم چه اصراری وجود دارد که حتما یک بازیگر در استودیو حضور پیدا کند. «دورهمی» با همان استندآپ کمدی، آیتم های نمایشی یا تعامل با تماشاگران، به اندازه کافی جذاب است. حالا اینکه مهران مدیری از این بازیگران چه سوالاتی بپرسد چه اهمیتی دارد؟

مراعات حال مهمان

در اینکه گفت وگوهای مهران مدیری در هر صورتی جذاب است که شکی نیست.  حتی اگر طرف مقابلش یک بازیگر جوان و کم سابقه باشد باز هم خوب می داند چطور سوال بپرسد، چطور او را وادار به پاسخگویی درباره حواشی کند و مسیر مصاحبه را به چه سمت و سویی ببرد که ماحصلش جذاب از آب دربیاید. با این حال اما در مواجهه با تمام این بازیگران سعی میکند با نرمش خاصی جلو برود و به اصطلاح، هوای مهمان را داشته باشد. در صورتی که شاید مخاطب انتظار دارد حالا که مهران مدیری مقابل این بازیگران قرار گرفته، مسیر مصاحبه باید یک مقدار چالشی تر باشد. به همین دلیل هم هست که بعضی از این بازیگران به خودشان اجازه  می دهند، در مواجهه با مدیری، یک مقدار بیش از حد خودشان را  سطح بالا بدانند. مثلا نرگس محمدی روز گذشته در پاسخ به این سوال مدیری که از 100 به بازیگری خودت چه نمره ای می دهی؟ جواب می دهد 100! طبیعتا بازیگران بزرگ سینما و تلویزیون هم در مواجهه با این سوال چنین جوابی نمی دهند. درست زمانی که مخاطب انتظار دارد مدیری در جواب این مسئله، پاسخ بامزه ای بدهد، کاملا مراعات مهمان را میکند و اجازه می دهد او خودش را بسیار بالاتر از جایگاهی که دارد تصور کند.

دورهمی

پایین آمدن وزن برنامه

یکی از جذابترین گفت وگوهای مهران مدیری در «دورهمی»، زمانی اتفاق افتاد که برانکو ایوانکوویچ بعد از دربی مهمان این برنامه شد. مدیری، گفت وگوی بسیار خوبی با او انجام داد و درواقع انتظارات مخاطبان را از گفتگوها بالا برد. وقتی مدیری دست روی گزینه هایی مثل برانکو، علی پروین، پرویز کردوانی، احمد رسول زاده و ... می گذارد و بهترین مصاحبه ها را با آنها انجام می دهد، حتما می تواند پای بزرگان دیگر را هم به استودیو باز کند. قطعا چهره های مهم و درجه یک که به برنامه های دیگر نمی روند، می توانند حرفهای مهمی برای گفتن در «دورهمی» داشته باشند؛ حرفهایی که شاید تا حالا در هیچ جایی مطرح نشده باشد. حالا وقتی کم کم سطح مهمان ها پایین می آید، خواننده ها و بازیگران درجه چندم به برنامه دعوت می شوند و در مجموع، مهمان ها وزن مناسبی ندارند، از یک جایی به بعد، «دورهمی» دیگر به عنوان یک برنامه قدرتمند مورد توجه قرار نمیگیرد. طبیعتا مهمان های درجه یک هم ترجیح می دهند از حضور در این برنامه انصراف دهند و عرصه را به جوانترها واگذار کنند؛ جوانترهایی که متاسفانه از میان بهترین ها انتخاب نمی شوند.

چرا مردم عادی نیستند؟

همه آنهایی که برنامه «ببخشید شما»ی مهران مدیری را دیده اند خوب به یاد دارند که مدیری در آن برنامه با صاحب مشاغل مختلف گپ می زد. گفت وگوهای مدیری در آن برنامه، به شدت جذاب پیش می رفت و «ببخشید شما» به شدت پرمخاطب بود. درواقع مدیری هم مثل احسان علیخانی، توانایی این را دارد که مقابل افراد عادی جامعه بنشیند و مصاحبه ای جذاب روانه آنتن کند. خب وقتی چنین توانایی وجود دارد، چرا باید دست روی چنین گزینه هایی گذاشته شود؟ در یکی از قسمت های «دورهمی»، مدیری از معلم دفاع شخصی خودش دعوت کرد به برنامه بیاید. طبیعتا هیچ کس این مربی را نمی شناخت و ابتدا همه خیال می کردند یکی از بدترین برنامه ها به نظر برسد اما نهایتا، یکی از بهترین برنامه های «دورهمی» در همین قسمت رقم خورد. حتی مصاحبه مهران مدیری با سامان گلریز در برنامه «دورهمی» نتوانست به اندازه مصاحبه او با همین شخصیت در «ببخشید شما» جذابیت داشته باشد.


منبع: هفت صبح