تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره عاقبت بازیگران ِدختر سینمای ایران که بعضی ستاره شدند و برخی پس از مدتی از یادها رفتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت دختران سینما

یک گزارش درباره عاقبت بازیگران ِدختر سینمای ایران که بعضی ستاره شدند و برخی پس از مدتی از یادها رفتند. 

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان


مناسبت نوشتن این گزارش اکران فیلم «دختر» است که در آن ماهور الوند نقش اصلی را بازی می کند. سید رضا میرکریمی او را از میان هزاران داوطلب انتخاب کرد و نقش یک فیلمش را به او سپرد. ماهور دختر سیروس الوند کارگردان با سابقه سینما است که ترجیح داده در فیلمی غیر از ساخته پدر بازیگری را شروع کند. اتفاقا بازی اش در نقش دختری آبادانی تحسین شده و حالا انتخاب های بعدی است که مشخص می کند ماهور الوند در نقطه اوج می ماند یا خیر.
این گزارش بازخوانی سرنوشت چند دختر خانمِ بازیگر است كه شروعی طوفانی در سینما داشته اند اما فقط چند نفرشان در این حرفه حرفی برای گفتن دارند. این توضیح هم لازم است: بازیگرانی که در گزارش به آن ها پرداخته می شود آن هایی هستند که بین 15 تا 25 سال به سینما معرفی شده اند.

بازیگران زن سینما

ترانه علیدوستی 

عاقبت بخیرترین بازیگری است كه با سن كم وارد سینما شد و همیشه در اوج مانده. ترانه علیدوستی اول بار در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» با نقش ِ یك به سینما معرفی شد ؛ 15 سال هم بیشتر نداشت. اما آن قدر خوب بود كه كمتر كسی باور داشت قابلیتش حاصل استعداد است و نه غریزه صرف. برای این فیلم سیمرغ گرفت و خیلی زود مورد توجه كارگردانی چون اصغر فرهادی قرار گرفت. در ادامه انتخاب هایش با وسواس انجام شده و حالا یكی از استارهای سینمای ما بحساب می آید.

بازیگران زن سینما

پگاه آهنگرانی

قبل از این كه در«دختری با كفش های كتانی»‌بازی كند تجربه حضور جلوی دوربین را با «گربه آوازخوان»‌داشت اما فیلم رسول صدرعاملی برایش سكوی پرتاب شد. پگاه آهنگرانی 15 سال بیشتر نداشت كه ‌نقش یك بازی كرد و تحسین شد. حتی برای آن از جشنواره قاهره جایزه گرفت. این بازیگر پس از آن حضوری مستمر در سینما داشته و با كارگردان های مهمی كار كرده. سیمرغ مكمل برای «دربند» را می توان از مهم ترین جوایز او دانست. آهنگرانی مستندسازی هم می كند و هیچ بعید نیست در سالیان بعد پشت دوربین فیلم بلند سینمایی هم بایستد.

بازیگران زن سینما

مریم پالیزبان

22 ساله بود که با «نفس عمیق» به سینمای ایران معرفی شد. او در فیلم پرویز شهبازی مورد تحسین قرار گرفت و حتی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر شد . با این حال او پیشنهادهای بازیگری را رد کرد و برای ادامه تحصیل رهسپار آلمان شد. مدت ها از او خبری نبود تا این که چهار سال پیش در «لرزاننده چربی» محمد شیروانی بازی کرد که فیلم به محاق رفت. مریم پالیزبان سال پیش در «لانتوری» بازی کرد که این روزها روی پرده است. آیا این بازیگر از پیله خارج می شود؟

بازیگران زن سینما

نازنین بیاتی

گلیمش را از آب بیرون كشیده اما پای نازنین بیاتی روی پوست موز است! ‌براحتی قابلیت حذف یا به حاشیه رفتن را دارد مگر آن كه شانس و تلاش خودش به دادش برسد. بیاتی در سن 23 سالگی نقش دختری 18 ساله را در فیلم «دربند» بازی كرد كه برای تحصیل در دانشگاه به تهران می آید. فرصت مغتنمی برای او بود كه در نقش اصلی فیلم پرویز شهبازی عرض اندام كند. تحسین هم شد و نامزد دریافت سیمرغ اما در فیلم های بعدی نشان داد كه چیز ویژه ای در چنته ندارد. او در سینما هست و فیلم بازی می كند.

بازیگران زن سینما

خاطره اسدی

19 سال بیشتر نداشت كه رسول صدر عاملی نقش دو فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» را به او سپرد. نامزد سیمرغ نقش دوم زن هم شد در ادامه نتوانست خودش را به عنوان یك استعداد به سینما تحمیل كند. نكته جالب در كارنامه خاطره اسدی كم كاری و البته بازی در فیلم های است كه «خوب» دیده نمی شوند. این كه خانم اسدی پرشی بلند در سینما داشته باشد انتظار عجیبی است. از این بازیگر بزودی «خشكسالی و دروغ» اكران می شود .

بازیگران زن سینما

سوفی كیایی

«دیشب باباتو دیدم آیدا» به غیر از خاطره اسدی یك چهره تازه دیگر هم داشت :‌سوفی كیایی. او در فیلم رسول صدر عاملی نقش یك (آیدا) را برعهده داشت و اتفاقا خوب هم بازی كرد ،‌بعد از آن نقشی كوتاه در«رویای خیس» داشت. خیلی ها بعد از اكران «دیشب باباتو دیدم آیدا» آینده ترانه علیدوستی را برایش متصور بودند كه خب نشد. در حین ساخت «رئیس» خبری منتشر شد كه كیایی قرار است در فیلم مسعود كیمیایی بازی كند.

فتانه ملك محمدی

فتانه ملك محمدی

بعد از نشست خبری «سوپراستار» در جشنواره فجر تهمینه میلانی كلی از او تعریف كرد تا شائبه انتخاب فتانه ملك محمدی را بخاطر نسبت فامیلی رد كند. با این حال خیلی ها او را مناسب نقش نمی دانستند؛ هرچند خانم ملک محمدی دربخش بین‌الملل جشنواره بیست و هفتم دیپلم گرفت. این بازیگر 19 ساله بود كه جلوی دوربین رفت ؛ بعد از سه بار دیگر بازی كرده كه پررنگ ترینش «یكی از ما دو نفر» تهمینه میلانی است. او هم راهی سخت برای ماندن در سینما پیش رو دارد.

بازیگران زن سینما

ساغر قناعت 

پرویز شهبازی كه علاقه زیادی به استفاده از بازیگران تازه كار دارد در «مالاریا» یكی از نقش های اصلی را به ساغر قناعت سپرد. اكران فیلم در جشنواره سال پیش فجر نشان داد این بازیگر حضوری موفق جلوی دوربین داشته اما هنوز نمی توان درباره ادامه حیات او در سینما نظری قطعی داد. خانم قناعت چه خواهد كرد كه در سینما فید نشود و حرفی برای گفتن داشته باشد؟

بازیگران زن سینما

سحر احمدپور

دو سال پیش «چهارشنبه 19 اردیبهشت» یک بازیگر به سینمای ایران معرفی کرد که هم نقش و هم خود واقعی اش خیلی زود به چشم آمد. سحر احمدپور در این فیلم بازی قابل قبولی ارائه کرد و با چادر روی فرش قرمز حاضر شد. این دو مشخصه نام احمدپور را سر زبان ها انداخت اما در مصاحبه اعلام کرد قصد ندارد بازیگری را ادامه دهد:« در حال حاضر کمی محکم‌تر می‌گویم که شاید بعد از این نقش دیگر بازی نکنم مگر اینکه وحید جلیلوند اثری بسازد.» سحر احمد پور حالا 24 ساله است.