تبیان، دستیار زندگی
ادعای بازیگر زن سینمای ایران: «هیچ جراحی بالای سر خواهرزاده ام حاضر نشد»! اختلاف پزشکان و هنرمندان به جای باریک کشیده است؟! ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشکان سینماگران را ویزیت نمی کنند؟!

ادعای  بازیگر زن سینمای ایران: «هیچ جراحی بالای سر خواهرزاده ام حاضر نشد»! اختلاف پزشکان و هنرمندان به جای باریک کشیده است؟!پس چرا امروز منیژه حکمت مورد عمل جراحی قرار گرفت؟

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
اختلاف پزشکان وبازیگران

پس از انتقادهای مطرح نسبت به عملکرد پزشکانِ متخلف که شدیدترین این انتقادات توسط داریوش مهرجویی مطرح شد، خبرهایی در خصوص جراحی نکردن یکی از سینماگران جوان مطرح شده است؛ اتفاقی که اکنون این پرسش را در پی داشته که آیا وقوعش به خبر بیانیه جراحان مبنی بر عدم جراحی سینماگران ارتباط دارد؟! سلسله وقایعی که برای نیما طباطبایی، کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» و خواهرزاده رویا تیموریان، رخ داده، این پرسش را پیش آورده که آیا پزشکان تیغ را برای سینماگران از رو کشیده اند و سلامت بیمار، ابزار درمان شده است؟

یک ادعا

در تک و پاتک اخبار اختلاف میان پزشکان و هنرمندان مهشید آهنگرانی دختر منیژه حکمت خبر داد که جراحی قلب این کارگردان و تهیه کننده سینما به خوبی انجام شده است. از آن سو حمید اعتباریان تهیه کننده سینما هم بعد از معالجه امروز مرخص می شود ؛ این دو خبر نشان می دهد که نباید دعوای سینماگران و پزشکان را جدی گرفت!

رویا تیموریان خویشاوند نزدیک نیما طباطبایی کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» که دو روز پیش به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بهمن بستری شد، درباره حال و روز این کارگردان جوان به مهر گفت: خواهرزاده ام دو روز پیش به دلیل سردردهای شدید به بیمارستان مراجعه کرد؛ اما متاسفانه به جز داروهای مسکن هیچ درمان دیگری برایش در نظر نگرفتند. وی افزود: ولی بعدا طبق تشخیص پزشکان مشخص شد او به عارضه تومور مغزی دچار شده و قرار بود امروز تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما از شب گذشته، هیچ جراحی بر بالینش حاضر نشد و ما با کمک دکتر برزویه پزشک بیمارستان ایرانمهر توانستیم او را به این بیمارستان منتقل کنیم. در حال حاضر با پیگیری مجدانه پرسنل، آزمایش های لازم گرفته شده و منتظر جواب هستیم تا در اسرع وقت بیمارمان را به اتاق عمل ببرند.
تیموریان با اشاره به اینکه مادر نیما طباطبایی ایران نیست، بیان کرد: در این دو روز شرایط بسیار سختی بر ما گذشت و من از دکتر برزویه و همه کسانی که در بیمارستان ایرانمهر هستند نهایت تشکر را دارم که با ما همکاری کردند. متأسفانه بیمارستان بهمن با ما نامهربانی کرد و کمک های بابک برزویه عکاس مطبوعاتی و پدرشان به دادمان رسید.

جراحان یک هنرمند را به تلافی سخنان مهرجویی جراحی نکردند؟!

از سوی دیگر سینما گزارش داد، نیما طباطبایی مستندساز جوان کشورمان دچار عارضه مغزی شد، ولی جراحی او با حواشی همراه بود. این کارگردان جوان در پی عارضه مغزی به یکی از بیمارستان های غرب تهران منتقل شد که بنا به شنیده ها تا نیمه شب دیشب، به رغم وخامت حالش هیچ پزشکی حاضر به عمل او نشد. به گفته نزدیکان طباطبایی، پرسنل این بیمارستان تخصصی اعلام کرده اند که دستگاه سی تی اسکن برای وزن بالا ندارند و حتی از در اختیار قرار دادن آمبولانس نیز خودداری کردند. همچنین به همراهان بیمار گفته شده که پزشک جراح نداریم. طباطبایی که از ظهر دیروز به آن بیمارستان منتقل شده بود، حوالی نیمه شب گذشته بناچار، به بیمارستان ایرانمهر منتقل شد و قرار است امشب توسط دکتر برزویه جراحی شود.

اختلاف پزشکان وبازیگران

بیانیه جراحان علیه سینماگران؟

پس از درگذشت عباس کیارستمی و حواشی فراوانی که در پی بحث خطای پزشکی درگرفت و موجب تقابل و مجادله میان پزشکان و هنرمندان شد، داریوش مهرجویی در مراسم ترحیم کیارستمی حمله تندی به جراحان کیارستمی کرد و پس از آن چند پزشک پاسخ دادند و یکی از پزشکان بیمارستان جم نیز با پلاکاردهای عجیبی در واکنش به مهرجویی خبرساز شد. وزیر بهداشت نیز گروهی را مأمور رسیدگی به این پرونده کرد که نتایج بررسی های نهایی آنان هنوز اعلام نشده است.
این سایت همچنین مدعی شد : شنیده های موثق حاکی از آن است که بیانیه صنفی تندی هم از سوی جراحان آماده شده بود تا از این پس رسما هیچ هنرمندی عمل جراحی نشود که با پادرمیانی وزیر بهداشت و پس از یک جلسه طولانی این بیانیه منتشر نشد.حال مشخص نیست، برخورد اخیر با نیما طباطبایی پیرو حواشی مربوط به درگذشت کیارستمی است یا دلایل دیگری دارد. نیما طباطبایی که فرزند مرحوم غلامرضا طباطبایی و خواهرزاده رویا تیموریان است، اخیرا با مستند «من ناصر حجازی هستم» در گروه هنروتجربه حضور داشت.

پاسخ بیمارستان بهمن: حقیقت ندارد

مسئول فنی بیمارستان بهمن در پاسخ به این گزارش چنین توضیح داد: متأسفانه مطالب اشاره شده در سایت تابناك مربوط به آقای نیما طباطبائی كارگردان مستندساز و روند درمان ایشان در بیمارستان بهمن كذب محض می باشد، در صورت عدم اصلاح مستندات خبری مندرج در سایت تابناك این موضوع در اسرع وقت از طریق مراجع قانونی پیگیری و اعاده حیثیت خواهد شد. خواهشمند است پیرامون این موضوع و اصلاح خبر مربوطه در اسرع وقت اقدام فرمائید.

اختلاف پزشکان وبازیگران

طباطبایی بیمار نیست؟!

از سوی دیگر خبرگزاری میزان گزارش داد: خبر به کما رفتن نیما طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «من ناصر حجازی هستم» که در برخی رسانه ها مطرح شده بود، تکذیب شد.در پی وقوع عارضه مغزی برای نیما طباطبایی کارگردان فیلم «من ناصر حجازی هستم» ، در برخی از سایت های خبری عنوان شد که یکی از بیمارستان های غرب تهران از پذیرش و عمل وی اجتناب ورزیده و وی به ناچار جهت درمان به بیمارستان ایرانمهر منتقل شده است.گفتنی است خبری در رسانه های مجازی مبنی بر به کما رفتن طباطبایی نیز پخش شد تا به این شائبه ها دامن زده شود، اما در گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری میزان با هورشید فیلم، این خبر از سوی مسئولین موسسه سینمایی هورشید فیلم تکذیب شد و گفته شد که حال این هنرمند خوب است.

تاکید دوباره تیموریان بر بی توجهی بیمارستان بهمن

اما در پی این اتفاقات رویا تیموریان در گفتگویی با ایسنا عارضه مغزی نیما طباطبایی را تایید و ماجراهای پیش آمده در بیمارستان بهمن را مجددا تایید می کند.

تیموریان می گوید: مریض ما دچار تومور مغزی است که تومورش خونریزی کرده بود و من به بیمارستان بهمن گفتم، ساعت یک نیمه شب این مریض را کجا ببرم؟! به هر حال 3 صبح به چند بیمارستان دیگر مراجعه کردیم، اما موفق نشدیم و در نهایت با بابک برزویه عزیز، هنرمند ژاس که پدرش یکی از بهترین های جراحی است، گفت وگو کردیم و شبانه اسکن های نیما را برای دکتر برزویه فرستادیم و ایشان محبت کردند و بیمار ما را در بیمارستان ایران مهر پذیرش کردند.

تیموریان ادامه داد: صبح به بیمارستان بهمن رفتیم که برای یک و نیم روز بستری شدن، مبلغ بسیار بالایی دریافت کردند. با احترام می گویم وظیفه بیمارستان است که برای انتقال بیمار آمبولانس بگیرد و این مهربانی نیست. بیمارستان بهمن هم طبق این وظیفه نیما را به بیمارستان ایران مهر منتقل کرد.

این بازیگر در ادامه به تشریح روند درمان نیما طباطبایی در بیمارستان ایران مهر پرداخت و گفت: بیمار ما را شبانه و اورژانسی عمل کردند. همان زمان که نیما با سردرد و استفراغ شدید در بیمارستان بهمن بستری شده بود، باید اتفاقاتی مانند جراحی و آنژیو انجام می شد که نشد و طبق پرونده ای که از بیمارستان بهمن به آی سی یو بیمارستان ایران مهر آوردیم، مشخص شد دو روزی که در آن بیمارستان بوده، فقط به او مُسکن زده اند و درمان اتفاق نیفتاده است.

پزشکان سینماگران را ویزیت نمی کنند؟!

مذاکره به جای مجادله

تیموریان یک درخواست هم از وزیر بهداشت دارد و اظهار می دارد: برای جلوگیری از هرگونه شُبهه و شائبه، از جناب وزیر محترم بهداشت که حُسن نیت شان نسبت به وظایف شان و خارج از حیطه حرفه ای شان ثابت شده و از فرهیختگان هستند، تقاضا دارم با حضور بزرگان بیمارستان بهمن، بنده و مستنداتی که دارم و می توانم آنها را تقدیم کنم، دیداری داشته باشیم و امیدوارم این ملاقات رو در رو قدم اولی باشد برای این صلح و دوستی.

او با تأکید بر اینکه کاری به شایعات ندارم، خاطرنشان کرد: فقط می خواهم با گفت وگوی رو در رو سوءتفاهم ها را برطرف کنیم، چون این جنجال ها نه به نفع آنان است و نه به نفع ما. به این دلیل تقاضا دارم رو در رو با یکدیگر گفت وگو کنیم، چون شاید اطلاعات غلطی به بزرگان بیمارستان بهمن ارائه شده باشد.

این بازیگر در ادامه می گوید: از همه بزرگان جامعه پزشکی خواهش می کنم رو در روی هم سوءتفاهم ها را برطرف کنیم. در هر قشری اشتباه و سوءتفاهم هست. نعوذبالله خدا که نیستیم و بهترین کار این است که اشتباهات مان را بپذیریم و سعی کنیم دوباره تکرار نشود.

پس چرا قلب منیژه حکمت جراحی شد؟!

در تک و پاتک اخبار اختلاف میان پزشکان و هنرمندان مهشید آهنگرانی دختر منیژه حکمت خبر داد که جراحی قلب این کارگردان و تهیه کننده سینما به خوبی انجام شده است. مهشید آهنگرانی به مهر گفت: خوشبختانه جراحی قلب باز منیژه حکمت امروز صبح یکشنبه سوم تیر ماه با موفقیت انجام شد و در حال حاضر وی به آی سی یو منتقل شده است.وی ادامه داد: جراحی قلب مادرم به دلیل گشادی دریچه میترال انجام شد و در چند روز آینده مادر در آی سی یو بیمارستان پارس بستری است و بعد از آن به بخش منتقل می شود.آهنگرانی در پایان از پرسنل و پزشکان بیمارستان پارس تشکر کرد. 
از آن سو حمید اعتباریان تهیه کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به بهبود وضعیت جسمانی خود گفت: خوشبختانه شرایط جسمانی ام رو به بهبود است و امروز یکشنبه سوم مردادماه از بیمارستان مرخص می شوم.وی بیان کرد: پزشک معالجم تاکید کرده است که باید در منزل استراحت و برای بهبود شرایط جسمانی ام تلاش کنم.اعتباریان در پایان با تشکر از حضور برخی از سینماگران در بیمارستان، گفت: من ۱۱ فیلم برای سینمای ایران ساخته ام، اما متاسفانه هیچ کدام از اهالی خانه سینما و یا مسئولان سینمایی سراغی از من نگرفتند.
این دو خبر پایانی نشان می دهد که نباید دعوای سینماگران و پزشکان را جدی گرفت!



منابع: مهر ، سینما سینما، تابناک ، کافه سینما، ایسنا