تبیان، دستیار زندگی
محمد رضا احمدی از گزارشگران مطرح تلویزیون است ؛ او در مسابقات جام ملت های اروپا اجرای «جام پانزدهم» را بر عهده دارد و برای همین کمتر به گزارش پرداخته. برای این که عیار کار او بهتر عیان شود آخرین گزارش او یعنی مسابقه انگلستان و اسلواکی را زیر ذره بین برده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیار گزارشگری احمدی

تحلیل گزارش محمد رضا احمدی در یورو 2016 

محمد رضا احمدی از گزارشگران مطرح تلویزیون است ؛ او در مسابقات جام ملت های اروپا اجرای «جام پانزدهم» را بر عهده دارد و برای همین کمتر به گزارش پرداخته. برای این که عیار کار او بهتر عیان شود آخرین گزارش او یعنی مسابقه انگلستان و اسلواکی را زیر ذره بین برده ایم.

احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
محمد رضا احمدی

دقیقه 1 تا 15

میزان سكوت: دو دقیقه و چهل و پنج ثانیه
طولانی ترین سكوت: 29 ثانیه
اعلام دقیقه بازی: 3 بار 
اعلام نتیجه: 2 بار
نمره از 20: 17
تلورانس صدا: صدای محمد رضا احمدی در 15 دقیقه اول دو بار بالا رفت ؛ البته نه خیلی. یكی بخاطر موقعیت انگلیس در دقیقه 9 و دیگری برای موقعیت اسلواكی در دقیقه 13. فرصت ها جدی نبودند و تلورانس صدای گزارشگر معقول بود. 
سهم تحلیل: تقریبا هیچ. احمدی در 15 دقیقه ابتدایی فقط تركیب بازیكنان را اعلام كرد و گفت اسلواكی نیاز به برد دارد. 
سهم حاشیه: احمدی هر چه قدر تحلیل نداشت ، اطلاعات حاشیه ای اش زیاد بود. در دقیقه چهارم بازی گفت كه در سه بازی قبلی دو تیم، انگلیس برنده بوده. كمی بعد به نیمكت نشینی رونی اشاره كرد و وقتی دوربین به جایگاه ویژه رفت گفت:«چهره های مختلف به ورزشگاه‌ آمده اند.» به اسم و سمت آن ها اما اشاره ای نكرد. در دقیقه 13 كه دیگر مقامات حاضر در ورزشگاه نشان داده شد احمدی گفت نوه ملكه هم در ورزشگاه است. در دقیقه پنجم بازی وضعیت تیم های گروه دوم را بیان كرد و وقتی دوربین چهره داور اسپانیایی‌کارلوس ولاسکو را در قاب گرفت ،‌نام او را گفت. لحظاتی بعد ولادیمر ویس پا به توپ شد و احمدی به فوتبالیست بودن پدر و پدربزرگ او اشاره كرد. بازی در ورزشگاه جیوفروی گویچارد برگزار می شد ؛ گزارشگر خاطره بازی انگلیس و آراژانین كه در جام جهانی 98 فرانسه در همین استادیوم برگزار شد را زنده كرد .« آخرین بازی كه دو تیم انجام دادند سال 2009 و دوستانه بوده كه انگلیس چهار – صفر برنده شد.» این هم دیگر اطلاعات بیان شده توسط احمدی. مسن ترین بازیكن زمین دوریکا است با 35 سال سن دیگر اطالاعات فرامتن او بود . در آستانه پانزدهمین دقیقه بازی هم گفت: «اسلواكی در تورنومنت های بزرگ هیچ وقت نتوانسته clean sheet (دروازه بسته) كند» 
 نكته ویژه: در 15 دقیقه ابتدایی ،گزارش محمد رضا احمدی معطوف به بیان اطلاعات حاشیه ای بود و تحلیل نداشت. احتمالا او این مسولیت را به مجریان و كارشناسان برنامه«جام پانزدهم» موكول كرده ولی می شد در این زمان، درباه تركیب دو تیم و دیگر اطلاعات فنی اشاره ای داشته باشد. یك اشتباه لپی هم داشت و سریع تصحیح كرد ؛ ‌این اشتباه در باره رنگ لباس انگلیس بود.

دقیقه 15 تا 30

میزان سكوت: دو دقیقه و چهل ثانیه 
طولانی ترین سكوت: 15 ثانیه
اعلام دقیقه بازی: 1 بار
اعلام نتیجه: 1 بار 
نمره از 20: 16 
تلورانس صدا: جدی ترین موقعیت خطرناک مسابقه انگلیس و اسلوكلی دقیقه ۱۷ توسط جیمی واردی ایجاد شد. این بازیكن در مصافی تک به تک با دروازه بان حریف ، ناکام بود. در این صحنه صدای محمد رضا احمدی  بیشتر از همیشه بالا رفت كه البته در طول كل مسابقه سابقه نداشت.  موقعیت حساس بود و طبیعی است كه احمدی هم متناسب با آن هیجان بدهد. در دقیقه 28 انگلیس یك موقعیت دیگر هم داشت و صدای احمدی اوج گرفت.
سهم تحلیل: در 15 دقیقه دوم سهم تحلیل گزارشگر بیشتر شد. منتهی تحلیل ها یك خطی است. مثلا وقتی انگلیس صاحب كرنر شد احمدی گفت نه كین هست نه رونی كه ضربه كرنر را بزنند. بعد از آن به جیمی واردی اشاره كرد و او را بازیكن طلایی انگلیس در بازی قبلی با ولز دانست كه دراین مسابقه فیكس شده است. دقایقی بعد گل دوم ولز به ثمر رسید و احمدی نیمچه تفسیری درباه چگونگی زده شدن گل داشت. در بخش دیگری از مسابقه به این مساله اشاره كرده كه «خیلی موقعیت جذابی غیر از موقعیت دقیقه 17 ندیدیم». در مجموع تحلیل های احمدی در این تایم هم فنی نبود و به شكل گذری به نكات مختلف اشاره می كرد.
سهم حاشیه: برخلاف 15 دقیقه اول ،‌در این مدت محمد رضا احمدی فقط یك نكته حاشیه ای را بیان كرد:«جمع سنی مدافعان وسط اسلوكی 65 سال است.» او این نكته را در دقیقه 22 بازی گفت.
نكته ویژه: محمد رضا احمدی در 15 دقیقه دوم بازی 24 بار سكوت در حین گزارش سكوت داشت. او این ركورد را در 15 دقیقه پایانی شكست. در مجموع 15 دقیقه دوم بازی انگلیس و اسلواكی معمولی برگزار شد و طبعا احمدی هم معمولی گزارش كرد.  تمركز او در این تایم مثل خیلی دیگر از زمان های بازی بر روایت بازی بود تا پیدا كردن توصیف و تعابیر دیگر.

دقیقه 30 تا 45

میزان سكوت: دو دقیقه و چهل ثانیه
طولانی ترین سكوت: 16 ثانیه
اعلام دقیقه بازی: 2 بار
اعلام نتیجه: 4 بار
نمره از 20: 16 
تلورانس صدا: دقیقه 32 یك فرصت برای انگلیس پیش آمد و صدای گزارشگر اندكی صدا بالا رفت. مشابه این اتفاق در موقعیت دیگر انگلیس در اواخر نیمه اول تكرار شد.
سهم تحلیل: در 15 دقیقه پایانی نیمه اول باز هم سهم تحلیل در گزارش احمدی كم بود. جملات تلگرافی بودند مثل « هنوز اسلواكی نتوانسته خطری روی دروازه ایجاد كند.» یا در دقیقه 32 بعد از فرصت انگلیس :« بالاخره یخ بازی آب شد.» در جایی دیگر اشاره كرد:« دو تا توپ خوب گرفته دروازه بان كرواسی.» سراغ وضعیت انگلیسی ها در كرنر هم رفت و گفت آن ها خوب نبوده اند. 
 سهم حاشیه: احمدی یكی از مجریان برنام «جام پانزدهم» است كه در طول اجرا از بیننده ها می خواهد در مسابقه پیش بینی نتایج مسابقات شركت كنند. در دقیقه سی بازی به این مساله اشاره كرد. در دقیقه 34 بازی آمار در پایین صفحه درج شد اما احمدی كاری به كارش نداشت. او نكته را در خلال گزارشش اشاره كرد و گفت:« انگلیس و كراواسی در بازی های انتخابی جام جهانی در یك گروه هستند.» چیزی نگذشته بود كه بار دیگر درباره درباره مسابقه پیامكی «جام پانزدهم» توضیح داد. «رمزی گل زده باید منتظر اتفاق بدی باشیم.» احمدی با این تك جمله به چند اتفاق شوم كه بعد از گلزنی بازیگر ولز رخ داد اشاره داشت. او در لحظات پایانی نیمه اول یك بار نتیجه بازی هم زمان را اعلام كرد و یك بار آمار بازی را. 
  نكته ویژه:  در 15 دقیقه پایانی نیمه اول ،‌فاصله سكوت های احمدی كم تر شد و به 17 بار رسید. احمدی باز هم ترجیح داد به سكوها كاری نداشته باشد و حتی  به تشویق هوادران انگلیس به خاطر پاس های سریع بازیكنان این تیم اشاره نكرد. بازی هم كه تمام شد از بیننده ها خواست سری به كانال جام پانزدهم بزنند ولی نگفت منظورش كانال تلگرامی است. نمی دانیم چرا او و برنامه جام پانزدهم دولا دولا حركت می كنند؟!

دقیقه 45 تا 60

میزان سكوت: 4 دقیقه
طولانی ترین سكوت: 29 
اعلام دقیقه بازی: 2 بار
اعلام نتیجه: 1 بار
نمره از 20: 17 
تلورانس صدا: در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم موقعیت خفیف ایجاد شد كه هر دو هم سهم  اسلواكی بود ؛ در دقایق 52 و 54 . فرصت ها جدی نبودند و صدای احمدی هم بیهوده اوج نگرفت. 
سهم تحلیل: این بار هم احمدی خیلی به تحلیل فنی بازی نپرداخت. یك بار به حركت بد بازیكن انگلیس در محوطه جریمه اشاره كرد و گفت حركت آخر ناتانیل کلاین اضافه بود. موقع تعویض دله علی هم بازی خوب او در مسابقه انگلیس و ولز را یادآور شد و گفت ببینم این بار هم تعویض او جواب می دهد. 
سهم حاشیه: احمدی ابتدای نیمه دوم به چسب روی بینی پکاریک اشاره كرد اما توضیح نداد كه بازیکن اسلواکی در نیمه اول بشدت مجروح شده. در دقیقه 48 دو آمار از یورو 2016 رو كرد:« 50 درصد بازی های یورو در نیمه اول تا این جا بدون گل بوده اند / بهترین خط حمله در نیمه اول را ولز تا این جا به خود اختصاص داده است.» دو دقیقه بعد كارگردان بازی ها آمار مسابقه را پایین صفحه حك كرد و احمدی آن ها را ترجمه. او بلافاصه بعد از تعویض رونی به سنش اشاره كرد و گفت با 30 سال مسن ترین بازیكن تیم ملی كشورش بوده . احمدی در دقیقه 57  سراغ آمار قبلی بازی های دو تیم رفت و گفت 7 گل تیم انگلیس از 8 گلی كه به اسلواكی زده دقیقه 60 به بعد بوده است. كه البته این بار اصلا گلی زده نشد.
نكته ویژه: بازی انگلیس و اسلواكی در این دقایق معمولی بود و محمد رضا احمدی باز هم بر روایت آن چه در متن بازی رخ می دهد تاكید داشت. حتی نخواست با اعلام شرایط جدول و دوم شدن انگلیسی ها بر حرارت گزارش بیفزاید. 20 بار سكوت داشت كه آمار جالبی برای او محسوب می شود. نكته ویژه گزارش آمارهایی بود كه در بالا به آن ها اشاره كردیم.

دقیقه 60 تا 75

میزان سكوت: دو دقیقه و چهل ثانیه 
طولانی ترین سكوت: 24 ثانیه
اعلام دقیقه بازی: 3 بار 
اعلام نتیجه: 1 بار
نمره از 20: 16 
تلورانس صدا: اوایل 15 دقیقه سوم بازی انگلیس یك  فرصت جدی بدست آورد كه بازیكن حریف توپ را از خط دروازه بیرون كشید. صدای احمدی اما خیلی بالا نرفت در صورتی كه می توانست كمی به گزارشش هیجان دهد. كمی بعد موقعیتی برای انگلیس ایجاد شد و صدای احمدی كمی بالا رفت. در دقایق  72 و 74 هم انگلیس صاحب موقعیت شد اما احمدی به بازی هیجان نداد. 
سهم تحلیل: در این تایم تحلیل احمدی بیشتر شد اما نه آن چنان كه اگر كسی تازه بینده بازی می شد دقیقا در جریان آن قرار بگیرد. مثلا گفت:« انگلیس كمی جان گرفته» ، «اسلواكی چشم به ضد حملات دوخته ». بهترنی توصیف او از بازی هم این بود:« حملات انگلیس به جز چند موقعیت خیلی خطرناك نبوده .» بعد هم اشاره كرد كه اسلواكی «لایه لایه دفاع می كند.» 
سهم حاشیه: در این تایم اطلاعات فرامتن احمدی كم شد. او از كومان بازیكن فرانسه به عنوان سریع ترین بازیكن یورو تا الان نام برد و بعد هم نتیجه بازی همزمان را اعلام كرد. در بخشی از گزارش سراغ ب موقعیت انگلیس در جدول رفت و توضیح داد اگر دوم باشد با چه تیمی و اگر اول شد با كدام تیم بازی خواهد داشت.
نكته ویژه: از محمد رضا احمدی انتظار می رفت با تعابیر جذاب ، شرایط بد انگلیس را توصیف كند. این اتفاق باعث می شود كه هیجان بازی بالا رود اما این کار نکرد.

دقیقه 75 تا90

میزان سكوت:   4 دقیقه و 20 ثانیه
طولانی ترین سكوت:  28 ثانیه
اعلام دقیقه بازی:   4 بار
اعلام نتیجه:  2 بار
نمره از 20:  17
محمد رضا احمدی با 4 دقیقه و 20 ثانیه سکوت رکوردی جالب از خود بجا گذاشت. او نشان داد که علاقه زیادی به ساکت ماندن در حین گزارش دارد و بیشتر به بیننده اجازه می دهد خودش بازی را تماشا کند. در 15 دقیقه پایانی بازی 29 بار ساکت ماند و حتی در صحنه های بعضا حساس صدای ورزشگاه را بر صدای خودش ترجیح داد. احمدی علاقه زیادی دارد که بر روی صحنه های آهسته تکیه کلام «بدین شکل» را استفاده کند و در این بازی حدود 6 بار آن را به کار برد.