• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2524
  • پنج شنبه 13/11/1390
  • تاريخ :

ترویج فرهنگ حجاب در رسانه


جدیدا دقت کرده اید که در سریالهای رسانه تاکید دارند که حتما یکی از بازیگران زن نقش های اصلی از حجاب کامل تر وبرتری استفاده کرده  باشند. اما آیا واقعا محجبه بودن بازیگران زن در سریال ها کمکی به ترویج فرهنگ حجاب دارد؟


ترویج فرهنگ حجاب در رسانه

همانطور که شواهد نشان میدهد یکی سیاست های رسانه ایران در تولید فیلم و سریال ،ایجاد و ترویج فرهنگ حجاب و بد نشان دادن فرهنگ بی حجابی است.

اما سوالی که در اینجا مطرح است آیا رسانه واقعا توانسته است با محجبه کردن بازیگران نقش اصلی از جمله (ستایش -  تا ثریا -  پنج کیلومتر تا بهشت- و حتی سریالهای قدیمی مثل در پناه تو و خیلی دیگر از سریال هایی دیگر)

اما در حقیقت چقدر رسانه توانسته است در این امر موفق باشد؟

 علت کم بودن موفقیت رسانه در چیست؟

آیا واقعا به درستی حجاب ترویج نمیشود؟

 یا چون محتوا و تاکید فیلم و سریال ها بر روی حجاب نیست که تاثیر بر روی مخاطب نگذاشته است؟ آیا واقعا رسانه ما مخاطب خود را شناخته است؟ ومتناسب با سلیقه مخاطب ما برنامه تولید میکند؟

 آیا رسانه ما توانسته مخاطب را به سمت خود جذب کند؟ یا تعریف رسانه از جذب مخاطب چیست؟صرفا جذب مخاطب( یعنی مقدار وقتی که مخاطب صرف استفاده از رسانه میکند) یا در جذب مخاطب اثر بخشی بر ذهن و اندیشه ورفتار و عقاید فرد هم مهم است؟

آنچه که واضح است اگر قرار باشد رسانه با ساختن سریال های خود فرهنگ حجاب را ترویج کند باید علاوه بر جذب مخاطب بر وی اثر بگزارد. اما اثر رسانه بر مخاطب چقدر است؟ و یا رسانه چقدر میتواند بر مخاطب اثر بگذارد؟میتوانند بر ذهن مخاطب اثر بگزارد یا بر اندیشه وی ؟ و یا بر رفتارش؟ یا فقط دانش مخاطب را زیاد میکند؟

همانطور که میدانیم اگر بخواهیم یک فرهنگ را ترویج یا ایجاد کنیم باید یکسری فعالیت هایی را در دوره زمانی مناسب انجام بدهیم ،ابتدا باید دانش مخاطب را نسب به آن موضوع(فرهنگ مورد نظر برای ترویج) زیاد کنیم.سپس در او ایجاد علاقه و انگیزه کنیم تا از دانش مخاطب به تفکر و اندیشه‌ی وی وارد شود و این تفکر و اندیشه را در طی زمان مناسب مکررا تکرار کنیم تا در درون مخاطب نهادینه بشود و حک شود وباعث شود بررفتار وی اثر بخشد و فرد آن رفتار را انجام دهد. البته لازم به ذکر است که این فراید یک دوره بسیار طولانی دارد اما امکان پذیر است.

آنچه که واضح است اگر قرار باشد رسانه با ساختن سریال های خود فرهنگ حجاب را ترویج کند باید علاوه بر جذب مخاطب بر وی اثر بگزارد. اما اثر رسانه بر مخاطب چقدر است؟ و یا در حقیقت رسانه چقدر میتواند بر مخاطب اثر بگذارد؟میتوانند بر ذهن مخاطب اثر بگزارد یا بر اندیشه وی ؟ و یا بر رفتارش؟ یا فقط دانش مخاطب را زیاد میکند؟

باتوجه به توضیحات داده شده تلویزیون بهترین وسیله جهت فرهنگ سازی است. در صورتی که حتی اثر بخشی او بر رفتار چنان سرعت زیادی دارد که همگان را متعجب میکند به عنوان مثال وقتی یه نوع لهجه یا تکه کلام در فیلمی می آید سریعا بین همه ی تماشاگران رواج پیدا میکند. یا مخاطبان با به دنیا آمدن فرزندشان نام شخصیت های اول سریال را بر روی فرزندان خود میگزارند اما به نظر من آن چیزی که رسانه در فرهنگ سازی در نظر نگرفته اثر کوتاه مدت این فراید رفتاری است.مخاطبان از آن رفتاری در سریالها میبینند در یک دوره زمانی تقلید میکنند و این تقلید آنها کاملا با نهادین شدن آن رفتار در درون آنها متفاوت است و برای آنکه یک رسانه بر مخاطبین خود به جای اثر کوتاه مدت ،اثر بلند مدت بگزارد باید رسانه به این موضوع توجه کند که اثر بخشی در طی ارتباط به وجو می آید و وقتی رسانه با مخاطب ارتباط بر قرار میکند میتواند بر مخاطب اثر بگزارد اما چون این ارتابط رو در رو نیست و طی یک واسطه (تلویزیون) با مخاطب است اثر بخشی آن موقتی است. و زمانی می تواند اثر دائمی داشته باشد که با مخاطب ارتباط چهره به چهره( رو در رو یا چشم در چشم) و بدون واسطه داشته باشد.

پس باتوجه به این نکته شاید نباید هیچ وقت از رسانه توقع اثر بخشی کامل و دائم داشت. اما در حقیقت رسانه هیچ وقت با مخاطبان خود ارتباط  چهره به چهره ندارد؟

به نظر میرسد که رسانه به این نکته توجه نکرده است که اگر بازیگران در فیلم ها و سریال ها با مخاطبان رابطه بدون واسطه و چهره به چهره  ندارند . اما در جامعه همین بازیگران با نوع پوشش شخصی خودشان با مخاطبان خود رابطه چهره به چهره دارند و مخاطبان به خاطره علاقه ای که به آن بازیگر دارند از نوع پوشش واقعی که بازیگر در زندگی حقیقی خود دارند الگو گیری میکنند و رفتار واقعی آنها را در وجود خود نهادینه میکنند نه آن رفتاری که از آن بازیگر در نقشی که در سریال بازی کرده.

پس شاید لازم باشد، تلویزیون در انتخاب بازیگران نقش اصلی خود دقت کند.زیرا دارد یک الگو به جامعه معرفی میکند.

عاطفه مژده

بخش ارتباطات تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
susan
کمک می کنه تا حدودی اما نه به این شکلی که تلویزیون نشون میده
زیر پوشش چادر این همه مصیبت وبد بختی نشون دادن خوب نیست عملآ مخاطب را از زن چادری فراری می ده مخصوصآ تواین موقعیت حساس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 15/11/1390 - 19:10
hamashion
آدم واقعن میمونه تو این همه تضاد بین حجاب در صداو سیما و حجاب پشت صدا سیما. به این دلیل هیچ تاثیری که نداره بلکه دورویی آدما رو نشون میده. واقعن مسخرس.اینه که ارزش چادر رو میبرن زیر سوال!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 20:54
ناشناس
با سلام
ترویج فرهنگ حجاب در رسانه بخصوص در سریالها و سیما (مجریان خانم با حجاب برتر )می تواند بیشتر از آنچه كه شما تصور می كنید تاثیر داشته باشد.مثل مریم درپناه تو یا خجسته رستگاران و...لطفا به ترویج فرهنگ حجاب در رسانه ادامه دهید.تا ثیر رسانه خیلی بیشتر از نصیحت كردن است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 19:7
bahaneh
با چادری جلوه دادن این بازیگرا تو تلویزیون بیشتر ابرو چادر و چادری رو می برند مگه عکس ها و فیلم هاشونو ندیدین خارج از تلویزیون. به نظر شما چند ساعت فیلم تاثیر گذاره یا دیدن پوشش واقعی این افراد در جامعه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 17:37
nasama
ولی من اصلا توجیه نشدم چرا در فیلم تا ثریا گفته شد چادرثریا زیر پای سرهنگ گیر کرد و او افتاد ومرد در صورتی که خیلی عوامل دیگر میتوانست منجر به این حادثه شود.به نظر من بیشتر توهین به چادر بود. ما با کلی زحمت بچه ها رو شب زود میخوابونیم اونوقت ساعت 3دوباره تکرار میگذاره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 11:18
ناشناس
باید الگومون حضرت زهرا س و اهل بیت باشه نه این بازیگران.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 0:36
Bepichon
یه چیزی بگم این دوستان در تلویزیون اینطوری هستند ایا در سینما اینگونه هستند که برای ما تکرار بشه و یا ....
ایا خودشون با حجابند عکس هایی که از بازیگرا میاد در اینترنت و ببینید ...فکر نکنم تاثیر بذاره شاید نظر من ناجور نمیدونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 22:19
sammad
با سلام واحترام معمولاً در یک رفتا عوامل زیادی دخیل هست و به همان وضعی که اثر انگشت افراد مشابه نیست رفتارهامی تواند ناهمگون باشد لیکن خداوند انسان را اشرف مخلوقات نامیده است بدین جهت که عقل دارد و وجه تمایز ش با سایر حیوانات است لذا برخی انسانها هنوز متوجه ارزش خود نشده اند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 19:53
mastane1358
آخه آدم دچار تعارض میشه نمی دونه چادر جلوی دوربین را باور کند یا دست و روبوسی و ..... در مجامع بین المللی را
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 16:36
mahdi_vahedi63
مردم حجاب این بازیگران را باور نمی کنند. چون قیافه آنها را در محافل عمومی و خصوصی دیده اند. برای خود من بعضی وقتها چادر سر کردن اینها خنده دار است!
در ضمن کدام خانم چادری اینقدر آرایش دارد؟؟ خوب است چادری ها را بدون آرایش نشان بدهند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 16:5
ناشناس
به نظر من قبل از هر چیز اخلاق افراد اصلاح شود به مرور این مسائل هم تحت الشعاع قرار می گیرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 14:0
ناشناس
شما اگر توانستید چند بازیگر زن با حجاب (لااقل به تعداد انگشتان یک دست!) پیدا کنید حتماً به صدا و سیما هم اطلاع دهید تا از آنها استفاده کند!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 12:58
مهدی
مشکل این جاست که زنان در جامعه ی ما دچار بحران هویتی هستند. این بحران هم نتیجه ی تسلیم شدن در برابر مردسالاری حاکم بر جامعه است. مردسالاری به این معنا که زنانگی، خانه داری و حتی مادری در جامعه ما به نوعی بازیچه برای تحقیر شدن است و مردها و حتی زن ها به عناوین مختلف خانم هایی را که مشغول به این امور هستند تحقیر می کنند غافل از این که همین خانه داری و مادری از سخت ترین مشاغل دنیا هم سخت تر است. در نتیجه زنان و دختران در جامعه ما برای این که احترام و موقعیت بهتری کسب کنند، از هویت زنانه خود فاصله می گیرند و سعی می کنند مثل مرد ها در جامعه ظاهر شوند. کار بیرون داشته باشند و حتی از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک یا معدن یا متالورژی هم ابایی ندارند. همین فاصله گرفتن از خانه رفته رفته آن ها را از هویت و اصالت خود که بخشی بزرگی از آن احترام به شرعیات از جمله حجاب است، دور کرده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 12:33
ناشناس
دقیقابا نظر نگارنده موافقم . تلویزیون یه هنر پیشه رو به جامعه در سطح گسترده معرفی میکنه به صورت محجبه و بعد عکس های بدحجاب اون بازیگر در سطح گسترده پخش میشه .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 11:26
ناشناس
مطلب آخر درست بود. وقتی کلیپی از یه بازیگر خانم که در سریالی که بازی کرده محجبه بوده ولی در خیابان با پوشش زننده بیرون میاد و خودشو به نمایش میزاره خب مسلمه که از پوشش زندگی شخصی بازیگر الگو می گیره تا تلویزیون. والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 10:58
kawthar110
مهم اینه که زن بازیگر محجبه در فیلم، در زندگی عادی خود یعنی قبل و بعد از حرفه بازیگری واقعا محجبه کامل باشد.همچنین همراه حجاب مثلا اسلامی داشتن آرایش صورت قضیه رو خیلی لوث میکنه و بی فایده!!!البته مردم فرق بین آرایش و گریم فیلم رو میدانند اما متاسفانه به بهانه گریم تعدادی از بازیگران چه زن چه مرد با آرایش زننده و چندش آور در فیلم خودنمایی میکنند!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 10:55
ناشناس
وقتی بازیگری درمقابل تلویزیون باحجاب است ولی درفیلم های سینما یادرحالت عادی زندگی اش ازحجاب چیزی نمی داند واقعا فکرمی کنند مردم کدام حرکتشان راقبول دارند وباورمی کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 10:24
مریم
دقت کردید در کنار حجاب این مسئله هم ترویج می شود که خانم حالا که چادری هستی اشکال ندارد با نامحرم هر برخوردی داشته باشی، بگی بخندی حتی دوست باشی ، در صورتی که در قرآن کریم بسیار تاکید به نحوه رفتار زن ( مخصوصا جوان) با مرد شده حتی ریزه کاری ها را توضیح داده مثلا زن صدایش را نازک نکند مرد جلوتر راه برود تا اندام زن را نبیند اما در فیلم های ما فقط به پوشش توجه می شود رفتار هر چه بود ایراد ندارد دختر جوان محجبه و چادری باشد دوستی با جنس مخالف هم داشته باشد هم ایراد ندارد البته به اسم همکلاسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 10:7
ناشناس
بعضی سریالها در سریال حتما باید رعایت شود و معمولا خود کارگردانها میدانند و چیز عجیبی نیست مثل همین که یکی از شخصیتهای اصلی خانم حتما باید چادری باشد و این چیز جدیدی نیست !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/11/1390 - 5:31