راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5538
  • چهارشنبه 17/6/1389
  • تاريخ :

چرا فردوسی پور، مجری خوبی نیست؟

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مجری تلویزیونی، رفتار او در مقابل دوربین است. این رفتارها مجموعه‌ای از واکنش‌ها، نگاه‌ها و استفاده از حرکات مثل حرکت دست و سر هستند که مجری می‌تواند با کمک آنها در مدیوم تصویر بر گفت‌وگوی خود با مخاطب یا با مهمان تاثیر بگذارد.

عادل فردوسی پور

رضا ساکی- در کشور ما بر خلاف کشورهای دیگر، برای انتخاب مجری هیچ چیز مشخصی وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد، هیچ وقت رعایت نمی‌شود و بیشتر برای اجرا - به ویژه اجرای برنامه‌های خاص- وقتی دست‌شان به «فرزاد حسنی» و «رضا رشیدپور» و … نمی‌رسد، دنبال چهره‌های تلویزیونی و سینمایی می‌روند تا برنامه را اجرا کند. آنها هم هر چه در کار خود استاد هستند، ولی بلد نیستند چطور مقابل دوربین در یک برنامه‌ی «تاک شو» عمل کنند و کار را خراب می‌کنند.

این مقدمه را چیدم تا درباره‌ رفتار جلوی دوربینِ «عادل فردوسی‌پور» بعد از دوازده سال تجربه‌ او در برنامه‌‌ «90» بنویسم.

این که چه چیزی باعث می‌شود که مردم دوست داشته باشند صدای غیراستاندارد فردوسی‌پور را بشوند و از صدای استاندارد «جواد خیابانی» دوری کنند، برمی‌گردد به نوع گزارش و سطح اطلاعات این دو گزارش‌گر و البته برند و اعتباری که فردوسی‌پور از برنامه‌ «90» همراه خود دارد. گزارش جواد خیابانی آن قدر مشکل دارد که مخاطب‌، اغلب قید او را می‌زند، اما این کار به این معنی نیست که کار فردوسی‌پور هم بدون مشکل است. دوازده سال پیش «90»، اتفاقی در رسانه‌ تلویزیون بود، البته همین حالا هم «90» اتفاق است، چون تنها برنامه‌ چالشی و گفت‌وگو محوری است که سال‌ها است ادامه دارد و مردم می‌توانند طعم یک گفت‌وگوی جنجالی را در تلویزیون بچشند. اصولا در کشوری مثل ایران، برای ساخت برنامه‌ای مثل «90» زحمت زیادی نباید کشیده شود، وقتی برنامه‌ گفت‌وگو محور باشد و موضوع‌اش هم فوتبال،

«عادل فردسی‌پور» به گمان من ممکن است یک استاد دانشگاه خوب یا مفسر ورزشی خوب باشد، اما هیچ گاه مجری خوبی نبوده و نیست، او خوب فکر می‌کند، ولی خوب اجرا نمی‌کند و بعد از دوازده سال اجرا، هنوز در مقابل دوربین حرکاتی می‌کند که حیرت‌آور است. او هنوز نتوانسته با دوربین کنار بیاید و این یکی از مشکلات او است

فقط کافی است شروع بشود تا بتواند سال‌ها ادامه پیدا کند، آن هم در اینجا که فوتبال آن قدر صحنه‌های خنده‌آور و حاشیه‌ای دارد که نان برنامه‌سازان ورزشی همیشه در روغن است. این گفته به معنی ندیده گرفتن هوش فردوسی‌پور در برنامه‌سازی نیست، اتفاقا او هشیار است، آسانی کار را از آن جهت مثال زدم که آنها کمتر با نگو و نپرس سر و کار دارند و خوشبختانه موضوعات ورزشی در ایران کمتر دست‌خوش این می‌شود که "نپردازید"، اگر هم "نپردازید" دارند، مقطعی است، اما برنامه‌های سیاسی و اجتماعی رسانه‌ای این طور نیستند.

در برنامه‌های گفت‌وگو محور، مهم مهمان است و در جریانات ورزشی اغلب این مهمان فراهم است و وقتی مهمانی فراهم باشد و بحثی داغ، مردم می‌نشینند و دعوا و مرافعه دوستان را با هم می‌بینند و لذت می‌برند یا دو ساعت نگاه به تلویزیون می‌کنند تا ببینند «علی دایی» چطور از پرونده‌ شخصی‌اش دفاع می‌کند و حال دیگران را می‌گیرد. فردوسی‌پور هم که نقش خندیدن به ریش همه را دارد، از این که دومیلیون نفر به برنامه‌اش پیامک بزنند، خوشحال است و مسرور. (در این برنامه‌ خاص البته)

بگذریم، بحث چیز دیگری است. «عادل فردسی‌پور» به گمان من ممکن است یک استاد دانشگاه خوب یا مفسر ورزشی خوب باشد، اما هیچ گاه مجری خوبی نبوده و نیست، او خوب فکر می‌کند، ولی خوب اجرا نمی‌کند و بعد از دوازده سال اجرا، هنوز در مقابل دوربین حرکاتی می‌کند که حیرت‌آور است. او هنوز نتوانسته با دوربین کنار بیاید و این یکی از مشکلات او است، مشکلی که اگر سعی در حل آن داشته باشد، بسیار به کار برنامه‌سازی‌اش می‌خورد. حتما شما هم چند بار برنامه‌ «90» را دیده‌اید، پس مواردی را مثال می‌زنم تا شاید شما هم به یادتان بیاید چه می‌گویم.

فردوسی‌پور بعد از این همه سال، هنوز دوربین را می‌بیند، نه مردم یا مهمان تلفنی را. او هنوز نمی‌تواند در دوربین زل بزند، اغلب سرش پایین است و وقتی مهمانِ تلفنی حرف می‌زند، با خودکار دایره و خط روی کاغذ می‌کشد. همچنین در پاس دادن‌های به اتاق فرمان همین گونه عمل می‌کند و وقتی می‌گوید کدام بخش را ببینیم، سرش را می‌اندازد روی کاغذ و چیزی می‌کشد یا می نویسد. البته شاید این مشکلات برای مخاطب‌های «90» چیز مهمی نباشد، اما نکته اینجا است که آیا برای تلویزیون هم نباید مهم باشد؟ او حتی در گفت‌وگویی که با یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیون انجام داد، به جای نگاه کردن به گزارشگر یا دوربین، نگاه‌اش به خارج از کادر بود و به شدت عصبی نشان می‌داد.

قوز فردوسی‌پور به سمت میز، نقاشی کردن‌های او به هنگام گفت‌وگو و استرس‌اش هنگام کلوزآپ‌ها عجیب است، شاید به همین دلیل است که کارگردان‌های برنامه کمتر یا اصلا از او کلوز نمی‌گیرند، چون او را به شدت به هم می‌ریزد.

در برگشت‌ها به استودیو هم اغلب سرش پایین و در کاغذ است و برای پرسیدن سئوال، بی‌خود تقویم‌اش را جا به جا می‌کند و نشان می‌دهد دارد روی کاغذ‌ها را می‌خواند. در بیان هم آن قدر از «ام» استفاده می‌کند که گاه واقعا آزاردهنده است.

نکته‌ مثبت او در این برنامه هوش اوست که متاسفانه در خدمت اجرا نیست، اما خب هوش‌ او ایده‌های خوبی مثل استفاده از فیلم‌ها و عکس‌های مردم در اختیارش می‌گذارد که بسیار عالی است.

 


گروه هنر تبیان

 
ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مهدی
یه کم منصف باشید بهتره عادل عادت فوتبال ایرانه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/10/1389 - 23:52
متین
اصلا با نظراتت موافق نیستم
هرکی بهتره بیشترین دشمن رو داره
عادل تکه.هیچ حرفیم توش نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/9/1389 - 17:8
hata9far
سلام من فکر می کنم مهمترین کاری که عادل میکنه واین همه طرفدار دارد راحتی او با مردم است و حرفش رو یک جوری میزنه که انگاراز دل مردم بیرون می ایدوشاید همه ی ویژگی هارو نداره ولی برای این برنامه از همه بهتره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/7/1389 - 14:6
khalilshirpour
به به
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/7/1389 - 12:29
ناشناس
عادل ازصدتا,نوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 8/7/1389 - 22:40
مجتبي
90 دقیق شوخی نیست . شما ثانیه هم نمی توانید اجرا كنید . چه كسی را جای عادل بگذاریم جای همه مسئولین می توان آدم خوب و نیكی گذاشت اما جای عادل ، فرزاد و ... را نمی توان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/7/1389 - 22:42
ناشناس
آنچه که عادل را عادل کرده فقط یک خصوصیت اوست که دیگران از آن محرومند : صداقت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/7/1389 - 12:34
من
نقدتون غیر منصفانه بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/7/1389 - 10:20
salar
عادل بیسته
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/7/1389 - 21:26
ناشناس
موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/7/1389 - 7:55
م عبدالهي
سلام.به نظرمن عادل بهترین وباسوادترین مجری ایرانه وصدتاجوادخیابانی روتوجیبش میذاره وكلام آخراینكه مادرهیچ جای دنیاادم كامل نداریم!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/6/1389 - 20:59
ناشناس
همه خصوصیات یه مجری خوب تو این فرد هست شما میخواین از چیش ایرد بگیرین؟؟؟.....فقط چون راستگوئه؟؟؟......یعنی شما با راستگو ها مشکل دارین؟؟؟؟!....هه..!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/6/1389 - 7:19
ناشناس
شما ثانیه هم نمی توانید اجرا کنید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/6/1389 - 16:21
اشکان
به نظر من فردوسی پور بهترین مجری تلوزیونه.
کسی که این مطلب رو نوشته احتمالا از ... که مثلا در مورد ورزش کبدی لاوس نیم ساعت حرف میزنه و از همه دفاع میکنه خیلی خوشش میاد.
((((((((((عادل عادلگو ))))))))))
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/6/1389 - 1:43
چه بگویم که نگفتنم بهتر است!
چون استاد مجریگری و استاد ورزشه به خاطر همین انتقاد میکنید؟؟؟
آقای فردوسی پور تنهات نمیذاریم با اینهمه دشمن!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 27/6/1389 - 15:42
امین حاجی مرادی
به نظر من عادل قهار ترین و جیگر دار ترین مجری هست که تا حالا دیدم و همه جوره طرفدارشم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/6/1389 - 22:56
ghabremafghoodin
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/6/1389 - 7:38
EyesEagle
اولندش که شما معیارتون از صدای استاندارد چیه؟
دومندش که فکر نمیکنم فردوسی پور خط و دایره بکشه اون یه چیز دیگه است!! که یکی از دوستان ناشناس اشاره کرد
سومندش که به نظر میاد شما بیگمان فوتبالی نیستی
چهارمندش که اگه مجری بهتر سراغ داری بردار بیار
پنجمندش که پدر کشتگیت با فردوسی پور چیه؟
شیشمندش که...
هفتمندش که...
هزارمندش که...
که...
که...
که...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/6/1389 - 2:49
reza
خیلی ها از اینجور برنامه ها تو ایران میترسن چون ممكنه باب بشه و یه روز خودشونو به چالش بكشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 24/6/1389 - 11:55
سمانه صادقی
به نظر من عالی ترین مجری فردوسی پور چرا؟ به خاطر این که خدایش حرف حق درست بیان می کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/6/1389 - 1:33
ناشناس
آدم موفق اونی است که احساساتش را بروز بدهد به این وری و انوریش کاری نداشته باشدو عادل هم همینطوری است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/6/1389 - 8:5
ناشناس
کاملا موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 23:25
معصومه
سلام
ما خیلی ها رو میشناسیم که خیلی خوب بلدن به دوربین نگاه کنن.خیلی خوب با کارهارهایی که یه مجری باید بلد باشه مثل هماهنگی با اتاق فرمان و کلوز آپ و ..... ولی کار بلده؟اینو بگین.مهم اینه که فردوس پور می فهمه.فکراش جدیدن.صادق هست . فیلم نمیاد .
همین گیر های الکی و غیر مهم رو میدین دیگه ایران پیشرفت نمیکنه .کارشو بگو.ایرادی توی تخصصش هست .اگه آدم متخصصی هستید ایرادهای مجریگریش رو نمیبینید و لب به تحسین تخصصش باز میکنید.
شاید هم با انتقاد از کسی که اکثر افراد قبولش دارن معروف و مطرح شید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 11:47
بی اسم
چرا همیشه کسانی رو که ازکمبودهای موجود در هر زمینه ای انتقاد می کنند به شدت سرزنش می کنید؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/6/1389 - 15:9
VIVADigital
به نظر من هم برنامه نود برای انعکـاس ناگفته های ورزش ما در تلوزیون یک ضرورت است . خود فردوسی پور هم اجرای خوبی دارد . اما همانطور که کاربر ناشناس اشاره کرده است در برنامه نود ایراد های دیگران را نشان می دهند اما فرصت جواد دادن و دفاع متهم شده کم است یا اصلا هیچ فرصتی وجود ندارد . مثلاَ در همین لیگ قبلی که این همه طرفداران ترختور را عصبانی کردند ولی اصلاَ فرصت دوباره برای تعیین تعداد هواداران این تیم سرشناس و قدیمی فوتبال ایران را به هواداران ندادند . درحالی که میشد در یک برنامه دیگر سئوال پیام کوتاه این برنامه فقط برای مشخص شدن تعداد طرفداران این تیم با فرهنگ و شعور در کل ایران باشد .
هرچند گفتن این سخنان و پیشنهادات اصلاَ کارایی ندارد و همیشه در این برنامه با مجری گری این فرد (ع ا د ل ) عـــــدالــــــت جایی ندارد .
با تشکر
VIVADigital
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/6/1389 - 15:6
منتظر
یه عادل فردوسیه و یه عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمه
طرفدار...!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/6/1389 - 14:24
سید محمد حسینی
با احترام به نظر نویسنده گرامی به نظر بنده هم تمام نکات مطرح شده توسط ایشان از بعد فنی صحیح است . اما واقعیت این است که راز ماندگاری یک برنامه تلویزیونی زنده که بیش از 10 سال از اجرای آن میگذرد همین عدم تعهد مجری و دست اندرکاران آن به کلیشه های رایج و مرسوم است چرا که تجربه نشان داده در سیا هروقت خواسته شده کاری بر روی اصول و با وسواس زیاد انجام شود کار خراب شده است . ضمن آنکه بزرگترین حسن عادل فردوسی پور این است که صرفا به فوتبال یعنی علاقه اش می پردازد و مانند اکثر مجریان تلویزیونی وارد هر عرصه و بحثی نمی شود ضمن آنکه در پایان تایید میکنم ایشان هنوز هم با دوربین مشکل دارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/6/1389 - 13:3
lpln
واقعا متنت دور از انصاف و احترام است اقای نویسنده
درسته که هرکسی نظر خاص خودشو داره ولی دلیل نمیشه شما نظر شخصی خودتو توی این سایت با مخاطب زیاد بنویسی..................
درضمن هرچی هم که بنویسی مطمئن باش یه ذره هم نمیتونی عشق عادل رو تو دل ما کم کنی.......
حالا که اینطور شد همه با هم:
عشق است عادل
عشق است عادل
عشق است عادل
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 21:3
mahan70
شما که اینقدر ایراد میگیرید قول میدم خودتون 10 دقیقه هم نمیتونید توی این برنامه بنشینید و برنامه اجرا کنید
عشق است عادل
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 9:25
ناشناس
حرفهاتون درسته اما به نظر من یکی از محسنات عادل فردوسی پور همین باشه که جلوی دوربین فیلم بازی نمی کنه و خودشه!
در ضمن فکر می کنم همه می دونن که اون روی کاغذ نقاشی نمی کنه بلکه مطالبی رو که به ذهنش میرسه رو یادداشت می کنه! چطور شما نفهمیدین؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 1:18