تبیان، دستیار زندگی
سیف‌الله داد همه آثارش را خودش نوشت و در كارهای دیگران هم به عنوان نویسنده سهم قابل توجهی داشت. او در مونتاژ فیلم هم كارهای ارزنده‌ای انجام داد. سیف‌الله داد با این‌كه فیلم‌های زیادی نساخت، اما همین فیلم‌هایی كه ساخت، حكایت از توانایی ایشان در كارگردانی د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمایی بدون سیف‌الله داد

سیف الله داد

بهشتی، رییسیان، جلیلی و حاتمی‌كیا از سیف‌الله داد گفتند

خبر كوتاه بود؛ سیف‌الله داد كارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد از دنیا رفت.

به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپی انتشار خبر درگذشت سیف‌الله داد در صبح 6 مرداد ماه ـ جمعی از هنرمندان و مسئولان برای هم‌دردی با خانواده‌ی این هنرمند به خانه‌اش رفتند و هنرمندانی نیز در نوشتار و گفت‌وگوهایی یاد او را گرامی داشتند.

سید محمد بهشتی: سیف‌الله داد از شخصیت‌های استثنایی سینما بود

سیدمحمد بهشتی گفت: مرحوم سیف‌الله داد از شخصیت‌های استثنایی سینما بود؛ هم در عرصه هنری توانایی بسیار خوبی نشان داد و هم در عرصه مدیریتی.

همكار سابق و از بنیانگذاران بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی با ایسنا،خاطرنشان كرد: سیف‌الله داد همه آثارش را خودش نوشت و در كارهای دیگران هم به عنوان نویسنده سهم قابل توجهی داشت. او در مونتاژ فیلم هم كارهای ارزنده‌ای انجام داد. سیف‌الله داد با این‌كه فیلم‌های زیادی نساخت، اما همین فیلم‌هایی كه ساخت، حكایت از توانایی ایشان در كارگردانی دارد.

سید محمد بهشتی با اشاره به فیلم‌های «بازمانده» و «كانی‌مانگا» گفت: سیف‌الله موضوع فیلم‌هایش را دردمندانه انتخاب می‌كرد. غیر از عرصه‌هنری، در زمینه مدیریت فرهنگی هم آدم توانایی بود. با وجود اینكه، هیچ‌وقت فیلم‌سازان، مدیران موفقی نمی‌شوند، اما او آدم توانایی بود و مسوولیت‌های مختلفی داشت و اهالی سینما از دوره‌ی معاونت سینمایی ایشان هم خاطرات بسیار خوبی دارند.

سیف‌الله داد همه آثارش را خودش نوشت و در كارهای دیگران هم به عنوان نویسنده سهم قابل توجهی داشت. او در مونتاژ فیلم هم كارهای ارزنده‌ای انجام داد. سیف‌الله داد با این‌كه فیلم‌های زیادی نساخت، اما همین فیلم‌هایی كه ساخت، حكایت از توانایی ایشان در كارگردانی دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های سال‌اخیر سیف‌الله داد تصریح كرد: در سال‌های اخیر هم كه دچار بیماری شد و فعالیت‌اش تحلیل پیدا كرد با این وجود، هر زمانی كه امكان فعالیت داشت اگر آن فعالیت با وضعیت مزاجی او سازگار بود آن را انجام می‌داد. اعم از نوشتن و مونتاژ.

سیف‌الله داد آدم غیرفعالی نبود. حتی در فضای انتخاباتی اخیر با این‌كه حال مزاجی مساعدی نداشت با حساسیت موضوعات را تعقیب می‌كرد و اگر فرصتی می‌توانست پیدا كند، دریغ نمی‌كرد. آدم مسوول، شریف و هنرمند و توانایی بود و در عمر كوتاهی كه داشت از خودش یادگارهای زیادی برجای گذاشت.

سید محمد بهشتی یادآور شد: او قصد داشت یك فیلمی درباره تهران بسازد و این روزها سخت درحال مطالعه بود.

حاتمی‌كیا: او هم‌سفری بود که اگر نبود، کرخه من به راین نمی‌رسید

ابراهیم حاتمی‌كیا در پی درگذشت سیف‌الله داد متنی را منتشر كرد.

این كارگردان سینما در این متن كه در اختیار ایسنا، گذاشته، آورده است:«از خلوتش بگویم. از هم قدمی فراوان در کنار رود راین که گاهی به‌ نرمه اشکی از غربت حضور شیرین می‌شد. او هم‌سفری بود که اگر نبود، کرخه من به راین نمی‌رسید.

از مسئولیش بگویم. او بلندتر از مسئولیتش بود و به نظرم جفا بود که عمرش را بجای ساخت فیلمهای فاخرانه در اسارت ساختار هزار توی مدیریت گرفتار کند.

فعالیت در سینما را با كارگردانی فیلم «زیر باران» در سال 1364 آغاز كرد. «بازمانده» و «كانی‌مانگا» را كارگردانی كرد. و تدوین‌گر فیلم‌های «بچه‌های طلاق» تهمینه میلانی، «ابلیس» احمدرضا درویش، «در مسلخ عشق» كمال تبریزی، «عملیات كركوك» جمال شورجه، «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد بوده است و به عنوان مجری طرح با«از كرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌كیا نیز همكاری داشته است.

از دوران تخت‌نشینی او بگویم که وقت ملاقاتش همه گرداگرد او بازنده بودیم و او برنده. چنان سخن می‌گفت که ما از خودمان خجالتزده می‌شدیم.

از صدایش بگویم که گویی پرده‌ای از مخمل حجب و مهربانی بر آن کشیده بود.

این روزها کمتر می‌دیدمش، پیامک‌های انتخاباتی بیش از خود مفهوم پیامش، حضور با معنی وجودش بود.

ای کاش فیلم تهران سیف‌الله ساخته می‌شد.

ای کاش با تلفن خبر نمی‌شدم. ای کاش آماده بودم. ای کاش این خبر شوخی بود. روحش با اولیاء خدا شاد.»

رییسیان: دغدغه سیف‌الله داد سینما بود

علیرضا رییسیان گفت: سیف‌الله داد مرد بسیار بزرگی بود. تاریخ؛ اندیشه و عملكرد او را در مجموعه سینمای ایران، روشن خواهد كرد.

رییس كانون كارگردان سینمای ایران با بیان اینكه سینما دغدغه سیف‌الله داد بود، مطرح كرد: سیف‌الله داد چه پشت دوربین به عنوان كارگردان، چه پشت میز به عنوان یك مدیر و چه به عنوان یك تئوریسین فكری همواره در بالاترین مرتبه از نظر انسانی بود.

رییسیان افزود: او هیچ‌وقت تغییر شخصیت نداشت. یك انسان با یك شخصیت قوام‌یافته و شكل‌گرفته بود كه همه را تحت‌تاثیر قرار می‌داد.

رییسیان ادامه داد: همواره می‌دیدم نگران مردم است و در شرایط مهم سیاسی این 30 سال نقش بسیار تأثیرگذاری در ارتباط با مسایل سیاسی و سینما داشت.

ابوالفضل جلیلی: ای داد بی‌ داد

و ابواالفضل جلیلی نیز در جملاتی كوتاه به ایسنا گفت: داد هم از میانمان رفت. ای داد بی‌داد. هجرتش را به خانواده و دوستانش و اهل سینما تسلیت می‌گوئیم.

سعید راد: صد حیف كه فیلم‌ساز خوبی را از دست دادیم

سعید راد نیز گفت: سیف‌الله داد در زمان مسوولیت‌اش در امور سینمایی تكیه‌گاه خوبی برای سینماگران بود.

این بازیگر در گفت‌وگویی با اظهار تأسف از درگذشت سیف‌الله داد اظهار داشت: از زمان آشنایی با او فكر می‌كردم ای‌كاش زودتر او را می‌شناختم، بعد از سه برخورد با داد شیفته منش و رفتارش شدم و او كارگردانی مولف و عاشق سینما بود.

وی ادامه داد: در زمان او سینمای شكوفایی داشتیم و صد حیف كه فیلم‌ساز خوبی را از دست دادیم.

به گزارش ایسنا، در پی مخابره‌ی خبر درگذشت سیف‌الله داد، جعفری‌جلوه معاون سینمایی وزارت ارشاد، حسن بنیانیان رییس حوزه هنری، جامعه اصناف سینمای ایران و سید محمد خاتمی پیام تسلیت دادند.

و هنرمندان و مسئولانی نیز چون ابوالحسن داودی، فخرالدین‌انوار، جعفر صانعی مقدم، ایرج تقی‌پور، امیرحسین علم‌الهدی، احمدرضا درویش، محمدعلی نجفی، علیرضا رئیسیان، سعید حاجی‌میری، سهیل جهان بیگلری، علی‌اكبر ثقفی، محمدحسین حقیقی، محمد داودی، مهدی كرم‌پور، علیرضا رضاداد، اكبر نبوی، منوچهر شاهسواری، رضا میركریمی، محمدعلی حسین‌نژاد، منوچهر محمدی، شادمهر راستین، حمید فرخ‌نژاد، محمد بهشتی، مجید مجیدی، سیدضیاء هاشمی، عبدالحسن برزیده، حسین فرح‌بخش، كامبوزیا پرتوی، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، دكتر خسرو نشان، محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزارت ارشاد به خانه‌ی سیف‌الله داد رفتند.

پیكر سیف‌الله داد فردا ـ 7 مرداد ماه ـ راس ساعت 9 صبح از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما واقع در خیابان وصال به سمت قطعه هنرمندان تشییع می‌شود و مراسم یادبود سیف‌الله داد جمعه ـ 9 مرداد ماه ـ در مسجد نور راس ساعت 11 صبح برگزار می‌شود.

از زمان آشنایی با او فكر می‌كردم ای‌كاش زودتر او را می‌شناختم، بعد از سه برخورد با داد شیفته منش و رفتارش شدم و او كارگردانی مولف و عاشق سینما بود.

سیف‌الله داد، كارگردان «بازمانده» بامداد ـ 6 مرداد ماه ـ در 54 سالگی از دنیا رفت.

این كارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران كه از 29 تیر ماه در بیمارستان به دلیل عارضه‌ی سرطان بستری شده بود، امروز صبح بر اثر حمله قلبی در بیمارستان مهر درگذشت.

او متولد 1334 خرمشهر بود و فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز (1358) داشت.

عضویت در شورای بررسی فیلم‌نامه و گروه فیلم شبكه یك سیما (1362) و بخش فرهنگی بنیاد سینمای فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از موسسان سازمان سینمایی سینافیلم، رییس هیئت‌مدیره خانه سینما در سالهای 1374 تا 1376 بخشی از سابقه‌ی كاری او بود.

سیف‌الله داد به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سالهای 1376 تا 1379 فعال بود و دوران طلایی برای سینمای ایران رقم زد.

فعالیت در سینما را با كارگردانی فیلم «زیر باران» در سال 1364 آغاز كرد. «بازمانده» و «كانی‌مانگا» را كارگردانی كرد. و تدوین‌گر فیلم‌های «بچه‌های طلاق» تهمینه میلانی، «ابلیس» احمدرضا درویش، «در مسلخ عشق» كمال تبریزی، «عملیات كركوك» جمال شورجه، «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد بوده است و به عنوان مجری طرح با«از كرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌كیا نیز همكاری داشته است.

سیف‌الله داد در سالهای اخیر تدوین فیلم «فرزند صبح» بهروز افخمی را انجام داد و قصد داشت اپیزودی درباره‌ی شهر تهران مقابل دوربین ببرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی