تبیان، دستیار زندگی
5) امروز ، یکم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 1 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 21 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** نوروز همه ساله در ایران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(1فروردین86)


امروز ، یکم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 1 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 21 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


نوروز

همه ساله در ایران و چندین کشور دیگر نخستین روز بهار طبیعت به عنوان عید نوروز گرامی داشته می شود . آریاییان در دوره های گذشته آغاز اعتدالین را جشن می گرفتند و اولى را نوروز و دومى را مهرگان مى‏نامیدند. برخی می گویند عید نوروز به دوران جمشید شاه بازمی گردد. گویند وی پس از سفر به آسمان دین را تجدید و آن روز را « نوروز» نامید.

ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود در باره نوروز می نویسد : « سال نزد پارسیان چهار فصل بود . بر حسب این فصول عیدهایی داشتند که به علت اهمال در کبیسه ، روز این عید ها جابجا می شد . از جمله این اعیاد یکی روز اول فروردین ماه یعنی نوروز بود که روزی بس بزرگ است و به علت زنده شدن طبیعت گویند آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است و همان روز کیومرث شاه گردیده است . نوروز بزرگ جشنی بس عظیم است وحوادثی بس بزرگ در آن رخ داد و آفرینش جهان پایان یافت ، زردشت با خداوند مناجات کرد ، کیخسرو به آسمان رفت ، نعمت های جهان تقسیم شد و ... . در آن روز مراعات کردن برخی از رسوم انسان را از بلایا دور می دارد » .

جشن نوروز از آیین‌های باستانی و ملی ایرانیان می‌‌باشد. جزئیات چگونگی این جشن تا پیش از دوره هخامنشیان بر ما پوشیده است. در اوستا نیز هیچ اشاره‌ای به این جشن نشده است. همچنین از دید مذهب و باورهای دینی ایرانیان باستان در ارتباط با این جشن اطلاعاتی در دست نیست. اگرچه مطالبی کلی در تعداد اندکی از کتابهای نوشته شده در روزگار ساسانیان درباره جشن نوروز وجود دارد.

با استناد بر نوشته‌های بابلیها، شاهان هخامنشی در طول جشن نوروز در ایوان کاخ خود نشسته و نمایندگانی را از استان‌های گوناکون که پیشکش‌هایی نفیس همراه خود برای شاهان آورده بودند می‌‌پذیرفتند. گفته شده که داریوش کبیر، یکی از شاهان هخامنشی (421 - 486)، در آغاز هر سال از پرستشگاه بأل مردوک، که از خدایان بزرگ بابلیان بود دیدن می‌‌کرد.

همچنین پارتیان و ساسانیان همه ساله نوروز را را با برپایی مراسم و تشریفات خاصی جشن می‌‌گرفتند. صبح نوروز شاه جامه ویژه خود را پوشیده و به تنهایی وارد کاخ می‌‌شد. سپس کسی که به خوش قدمی شناخته شده بود وارد می‌‌شد. و سپس والامقام‌ترین موبد در حالی که همراه خود فنجان، حلقه و سکه‌هایی همه از جنس زر، شمشیر، تیر و کمان، قلم، مرکب و گل داشت در حین زمزمه دعا وارد کاخ می‌‌شد. پس از موبد بزرگ ماموران حکومت در صفی منظم وارد کاخ شده و هدایای خود را تقدیم شاه می‌‌کردند. شاه پیشکش‌های نفیس را به خزانه فرستاده و باقی هدایا را میان حاضران پخش می‌‌کرد. 25 روز مانده به نوروز، دوازده ستون با آجرهای گلی در محوطه کاخ برپا شده، و دوازده نوع دانه گیاه مختلف بر بالای هریک از آنها کاشته می‌‌شد. در روز ششم نوروز، گیاهان تازه روییده شده بر بالای ستونها را برداشته و آنها را کف کاخ می‌‌پاشیدند و تا روز 16 فروردین که به آن روز مهر می‌‌گفتند، آنها را برنمی داشتند.

روشن کردن آتش هنگام عصر یکی دیگر از رسومی بود که بین مردم در نوروز عمومیت داشت. ریشه مراسم روشن کردن آتش توسط ایرانیان در آخرین چهارشنبه سال نیز به همین عمل ایرانیان باستان بازمی گردد. ایرانیان باستان به آتش احترام می‌‌گذاشتند. آن زمان عقیده بر این بود که آتش موجب تصفیه هوا می‌شود.

در نخستین بامداد نوروز، مردم روی یکدیگر آب می‌‌پاشیدند. پس از گرویدن به اسلام نیز این رسم بجا مانده است با این تفاوت که به جای آب از گلاب استفاده می‌شود. از دیگر رسوم نوروز، حمام رفتن و هدیه کردن شکر به یکدیگر در روز ششم فروردین بود. و یکی از باشکوه‌ترین سنتها نیز سبز کردن دانه گیاه در یک ظرف است که به آن "سبزه" گویند.

***


هجرت پیامبر (ص) و لیله المبیت

1428 سال پیش در چنین روزی پیامبر (ص) ، 13 سال پس از بعثت به امر پروردگار متعال ، به مدینه طیبه هجرت فرمود .(1) رسول گرامی اسلام پس از بیعت گرفتن از تنی چند از سران یثرب مبنی بر حمایت اهالی آن شهر از حضرتش و ایمان آوردن به دین اسلام ، به آن شهرهجرت كردند .

حضرت محمد (ص) در شبی كه مشركان قریش با فراخوانی افراد چندین قبیله دیگر توطئه قتل ایشان را در سر داشتند از جانب خداوند متعال از این توطئه آگاه شدند. در آن شب آقا و مولایمان امیرالمومنین (ع) جان نثاری فرموده به جای رسول گرامی اسلام (ص) در بستر ایشان خوابیدند (2) ، زیرا کفار قریش قصد کرده بودند که رسول اکرم (ص) را بکشند .

به این مناسبت آیه ی :«ومن الناس من یشری نفسه ابتغاءمرضات الله ....» ؛ «از مردم کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان مهربان است » .در شان علی بن ابی طالب (ع) نازل شد . (3)

سرانجام حضرت محمد (ص) همراه ابوبكر بطرف یثرب حركت كردند . مشركان قریش به جستجوی پیامبر پرداختند و بار دیگر به امر پروردگار حضرت محمد (ص) و ابوبكر در غار ثور ماؤا گزیدند تا از دید مشركین در امان بمانند .

مشركان غار را پیدا کردند اما وجود تارهای عنكبوت وآشیانه یك پرنده در مكان ورودی غار مانع ورود شان به غار شد وبا این دومعجزه الهی ، حضرت محمد (ص) نجات یافته وسرانجام ایشان به یثرب رفتند .

در پی ورود آن حضرت به یثرب مردم از ایشان استقبال با شكوهی كردند و از آن هنگام یثرب ؛ مدینه نبی نام گرفت .

هجرت حضرت محمد (ص) از مكه به مدینه فصل جدیدی را در تاریخ اسلام گشود و مسلمانان از آن پس این هجرت رامبدأ تاریخ خود قرار دادند .

***


دفن بدن مبارک پیامبر اکرم (ص)

1416 سال پیش در چنین روزی در سال 11 ه.ق ، در نیمه شب اول ربیع ، امیرالمومنین علی (ع) ، بدن مطهر خاتم الانبیاء و المرسلین (ص) را دفن نمودند .(4)

مصیبت و فاجعه رحلت پیامبر (ص) از یک طرف و بی احترامی به آن حضرت و توجه نداشتن مردم به غسل و کفن و دفن آن حضرت از طرف دیگر ، داغهایی بود که بردل مبارک امیرالمومنین (ع ) سنگینی می کرد .(5)

چنانچه با یاد تلخ آن روزها فرموده اند :« آیابدن شریف پیامبر (ص) را رها می کردم و او را دفن ننموده برای خلافت و سلطنت بعد از او نزاع می کردم ».(6)

شیخ مفید می فرماید :«اکثر مردم در دفن پیامبر (ص) حاضر نشدند ، چرا که بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود .(7)

اعمش می گوید : پیامبرشان از دنیا رفت و مردم هم و غمی نداشتند جز انکه عده ای بگویند :«امیر از ماست » و طایفه ی دیگری بگویند :«امیر از ماست ».(8)

هنگام رحلت پیامبر (ص) مغیره خطاب به ابوبکر و عمر گفت : اگر بعد اً با مردم کاری دارید آنها را دریابید .لذا ابوبکر و عمر هنگام دفن پیامبر (ص) حاضر نبودند ، بلکه میان دیگران بودند که در سقیفه برای خود امیر انتخاب می کردند ، و قبل از آنکه کنار بدن حضرت حاضر شوند ، بدن مطهر دفن شد .(9)

حضرت باقر (ع) می فرماید : مردم روز دوشنبه و شب سه شنبه را بر بدن آن پیامبرنماز می خواندند ، و عموم مردم حتی خواص و نزدیکان بر بدن آن حضرت نماز خواندند ، اما هیچیک از اهل سقیفه بر غسل و کفن و دفن حضرت حاضر نشدند و امیرالمومنین (ع) بُرَیده اسلمی را برای خبر دادن نزد آنان فرستاد ، ولی اعتنایی نکردند و بعد از دفن آن حضرت بیعت آنان هم تمام شد .(10)

***


هجوم به خانه ی وحی

1416 سال پیش در این روز در سال 11 ه.ق ، اولین هجوم به خانه ی امیرالمومنین (ع) صورت گرفت . هنگامی که امیرالمومنین (ع) متوجه غسل و کفن و دفن پیامبر(ص) بود و غاصبین خلافت در سقیفه بودند ، در شب اول ربیع الاول بدن مبارک آن حضرت را دفن نمودند و طبق وصیت پیامبر (ص) متوجه به جمع آوری قرآن شد . آن حضرت فرموده بودند :«علی جان ، تا سه روز از خانه خارج مشو و قرآن راجمع آوری کن ...» . (11)

در این ایام ، سه بار به منزل آن حضرت هجوم آوردند : بار اول در روز اول ربیع الاول بود که برای بیعت آمدند و حضرت فرمودند که قسم یاد کرده ام که تا جمع قرآن تمام نشود از خانه بیرون نیایم و آنان بازگشتند و پس از آن علی (ع) شبها صدیقه طاهره و حَسنین (ع) را بر در منازل اصحاب می بردند و طلب یاری می نمودند .(12)

بار دوم هفت روز بعد از دفن پیامبر (ص) بود که زبیر و عده ای دیگر در منزل امیرالمومنین (ع) جمع شده بودند . آن روز زبیر شمشیر کشید تا عمر را بکشد .(13)

بار سوم به منزل حضرت هجوم بردند ، و پس از آتش زدن درب منزل و ضرب و جرح صدیقه ی طاهره (س) و کشتن حضرت محسن (ع) ، امیر المومنین (ع) را دست بسته بیرون آوردند .(14)

***


مسمومیت امام حسن عسگری (ع)

1168 سال پیش در چنین روزی امام حسن عسگری (ع) در اثر زهر مسموم شد و بیماری آن حضرت آغاز گردید .(15) بنابر قولی شهادت امام حسن عسگری (ع) در همین روز بوده (16) و به قولی دیگر در چهارم ربیع الاول و به قولی دیگر در هشتم ربیع الاول بوده است .(17)

***


درگذشت ابو سعید عبد الكریم سمعانی مروزی

866 سال پیش درچنین روزی در سال 562هجری قمری ، « ابو سعید عبد الكریم سمعانی مروزی » محدث، مورخ و نسب شناس معروف ایرانی در گذشت . اوبه شهرهای مختلف سفر كرد و احادیث معتبر و اخبار مربوط به رویدادهای تاریخی را ثبت كرد . مشهور ترین اثر سمعانی كتاب تاریخی «الانساب» است كه شامل زندگینامه بزرگان علم وادب و دین است .دیگر اثر او« تاریخ مرو» نام دارد .

***


درگذشت ابن منیر فقیه مالكی

745 سال پیش درچنین روزی در سال 683 هجری قمری ، « ابن منیر فقیه مالكی»، مفسر و خطیب برجسته در اسكندریه در گذشت . اونزد بزرگان علوم دینی دانش آموخت ومورد ستایش مولفان عصرش قرار گرفت . ابن منیر در كنار تالیف و تدریس ، منصب قضاوت را بعهده داشت . «البحر الكبیرفی نخب التفسیر» درباره تفسیر قرآن مجید از آثار ابن منیر بشمار می رود.

***


نادر شاه وآئین نوروزی

272سال پیش در چنین روزی در سال 1735میلادی ، نادر شاه سكه خود موسوم به سكه نادری را در مراسم سلام نوروز رایج ساخت و قطعاتی از آن را به رسم عیدی به منشی‌ها و افسران خود داد كه در یك طرف سكه نقش شده بود: «الخیر فی ماوقع» و در طرف دیگر سكه این عبارت دیده می‌شود: «نادر ایران زمین».

این عبارت نشان می‌دهد كه نادر خواهان احیای امپراتوری ایران در چارچوب مرزهای عهد ساسانیان، اشكانیان و هخامنشیان بوده است. نادرشاه در سال 1739 در جریان لشكركشی به هند، پس از شكست‌دادن ارتش 360 هزار نفری این كشور و دریافت تاج شاه هند، برای ورود به دهلی منتظر فرا رسیدن نوروز شد تا در روزی سعد به این آرزو برسد و روز 20 مارس (نوروز) وارد دهلی شد و مراسم عید را در كاخ «شاه‌جهان » هندوستان برگزار کرد.

*****

کریم خان وآئین نوروزی

246سال پیش در چنین روزی در سال 1761 میلادی ، کریم خان زند پس از اعلام پایتختی شیراز? سلام نوروزی را در عمارتی كه اینك موزه پارس نامیده می‌شود، برگزار می‌كرد .

سپس به دیدن مردم عادی (كوچه و خیابان) می‌رفت. وی در نخستین نوروز در شیراز، از جیب خود چند نوازنده را اجیر كرد كه در میدان های شهر بنوازند و مردم را شاد كنند كه بعداً این رسم شامل روزهای دیگر هم شد. كریم‌خان برای شاد كردن مردم و زدودن غم‌هایشان هر اقدامی را كه می‌توانست، می‌كرد.

*****


تاجگذاری آقا محمد خان

211 سال پیش در چنین روزی در سال 1174 ه.ش ، آقامحمد خان قاجار در تهران تاجگذاری کرد . وی در 27 خرداد ماه 1121 شمسی به دنیا آمد و در27 اردیبهشت ماه 1177 شمسی در شوش درگذشت . آقامحمد خان فرزند محمد حسن خان قاجار و او نیز فرزند فتحعلی خان فرزند شاهقلی خان فرزند جهانسوزخان بود. مازندران و بارفروش (بابل امروزی) مرکز حکمرانی محمدحسن خان بود و فتحعلی خان حاکم گرگان و در استرآباد حکومت می‌کرد. اینان شیعه مذهب بودند.

آقا محمدخان قاجار با همه سفاكی و داشتن ریشه و تبار مغولی ،‌ «نوروز» را برای تاجگذاری‌اش تعیین كرد . وی در نوروز سال 1174 هجری شمسی (مارس 1795 میلادی) در تهران تاجگذاری كرد و این شهر را پایتخت قرار داد که هنوز پایتخت است. سلسله قاجاریه تا سال 1304 شمسی بر ایران حکومت کردند که نتیجه این 143 سال حکومت جز تنفر ، خشونت ، شکست ، بدبختی ، چند پاره شدن کشور و از دست رفتن خاک وطن در شمال و غرب و شرق کشور، چیز دیگری نبود .

***


در گذشت کلارا آبکار،نگار گر معاصر

91 سال پیش در چنین روزی در سال 1294 ه.ش ، کلارا آبکار نگارگر معاصر ، در خانواده ای از ارامنه جلفای اصفهان چشم به جهان گشود . در سال 1314 شمسی ، عشق فراوان او به نقاشی ، وی را به مدرسه صنایع قدیمه آورد . زیر نظر استاد هادی تجویدی با شگردها و رموز نقاشی ایرانی (مینیاتور) آشنا شد و تذهیب را در خدمت استاد درودی فراگرفت .

خانم کلارا آبکار از تعالیم استاد علی کریمی ، استاد ابوطالب مقیمی ، و زاویه نیز بهره ها گرفت و خود را به مرز خلاقیتهای هنر رساند .

وی نقش گره (هندسه نقوش) را نیز نزد استاد حسین کاشی تراش آموخت و در این رشته هنری نیز سرآمد یاران شد و در سال 1367 شمسی اولین نمایشگاه از آثار این هنرمند در موزه هنرهای ملی ایران برپا شد و به حق تحسین همگان را برانگیخت و بدین ترتیب استاد کلارا آبکار به دنیای هنر معرفی شد .

کلارا آبکار در زمینه مینیاتور تمامی توش و توان هنری و آموخته های خود را بکار گرفت تا بتواند تمام ارزش ها و مبانی این هنر ملی را در آثارش حفظ و نمایان سازد .

آبکار در بخشی از مینیاتورهایش به شیوه رضا عباسی و استاد حسین بهزاد قلم گیری و نقش آفرینی کرده و در پاره ای از ظرافت ها ، همپای حسین بهزاد قلم گیری کرده.

استاد کلارا آبکار تا پایان زندگی ازدواج نکرد و درپی بیماری چند ماهه ای در فروردین ماه 1375 بدرود حیات گفت .

***


مخالفت كلنل فضل الله خان آق اِولی با قرارداد ننگین 1919

86 سال پیش درچنین روزی در سال1299ه.ش ، كلنل فضل الله خان آق اِولی از افسران بلند پایه ژاندارمری بعد از انقعاد قرارداد ننگین 1919 و تشكیل كمیسیونی در ارتش كه متضمن تحت الحمایگی ایران بدست انگلیس بود بشدت مخالفت خود را اعلام كرد و ادامه زندگی را برای خود نا ممكن دانست . او همواره استقلال و تمامیت ارضی كشورش را مد نظر داشت و تحت سلطه بیگانه بودن را ننگ می دانست از این رو در كمیسیونی كه برای مطالعه وضیعت ارتش در تهران تشكیل شده بود با توجه به سمتی كه داشت بسیار تلاش كرد كه افسران ایرانی ارتش شأن خود را حفظ كنند و از بیگانه دستور نگیرند؛ اما چون به هدف خود دست نیافت خود را از بین برد . پس از مرگ كلنل كمیسیون یاد شده بی نتیجه تعطیل شد و دولت قوام نیز سقوط كرد .

***


نخستین شورایعالی معارف فرهنگ

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1301 ه.ش ، شورایعالی معارف (فرهنگ) ایران نخستین جلسه خود را به ابتكار میرزاعلی‌اكبر دهخدا تشکیل داد .

در همان جلسه درباره تعطیلات نوروزی مدارس - كه بعداً به اقتباس از ساسانیان یك هفته تعیین شد - بحث و مذاكره شد و قرار شد كه پیش‌نویس «قانون اساسی معارف» تنظیم و به پارلمان داده شود. در آن زمان، همه امور فرهنگی ایران از آموزش و پرورش تا كتاب و هنر و فرهنگ و صدور پروانه انتشار جراید در دست این شورا بود.

***


تبدیل واحد پول ایران به ریال

75 سال پیش در چنین روزی در سال 1310 هجری شمسی ، حق انحصاری انتشار اسکناس از سوی مجلس وقت به بانک ملی ایران اعطا شد . قرار شد از آن تاریخ بانک ملی ایران ضمن انجام عملیات بانکی به تنها ناشر اسکناس در ایران نیز مبدل شد. بانک ملی اسکناس های خود را در قطعات پنج ، ده ، بیست و یکصد ریالی چاپ می کرد . ضمن اینکه در همین روز در سال 1311 هجری شمسی واحد پول ایران از قران به ریال تبدیل شد .

***


تغییر نام ایران

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1313 ه ش نام پارس یا پرشیا ، رسما به ایران تغیر یافت . پیشتر نام ایران در مجامع بین المللی به عنوان پرشیا یا پارس خوانده می شد و هنوز در برخی از کتب قدیمی می توان چنین نامی را در مورد ایران یافت . در این سال دولت وقت، نام ایران را به عنوان « ایران» در جهان مطرح ساخت .

***


تولد ابوتراب خسروی نویسنده معاصر

50 سال پیش در چنین روزی در سال 1335 ه.ش ، ابوتراب خسروی نویسنده معاصر در شهر فسا متولد شد. در سال های 48 و 49 در دبیرستانی در اصفهان درس خوانده و شاگرد هوشنگ گلشیری نویسنده ایرانی بوده است. او لیسانس آموزش ابتدایی دارد و در شهر شیراز به کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش می‌دهد.

وی با نوشتن مجموعه داستان دیوان سومنات در دهه هفتاد خورشیدی به شهرتی فراوان رسید.

عناوین کتابهای او از این قرار است:

هاویه (1370) مجموعه داستان ، دیوان سومنات (1377) مجموعه داستان ، اسفار کاتبان (1379) رمان، برنده جایزه مهرگان ادب ، رود راوی (1382) رمان و ملکان عذاب - رمان

***


در گذشت مرتضی محجوبی

41 سال پیش در چنین روزی در سال 1344 ه.ش ، مرتضی محجوبی ، آهنگساز و نوازنده چیره دست پیانو و از برجستگان موسیقی ایران ، در شصت و پنج سالگی ، دار فانی را وداع گفت .

پدرش نوازنده نی بود و مادرش آشنا با پیانو و در اثر زندگی در چنین خانواده ای به سوی موسیقی سوق پیدا کرد . از استادان او می توان به حسین‌ خان اسماعیل ‌زاده، محمودخان، مفخّم الممالک، حسین ‌خان هنگ ‌آفرین و حاج ‌خان ضرب ‌گیر اشاره کرد . وی همچنین در طول عمر پربرکت خویش به تربیت استادان بسیاری همت گمارد که از میان آنها می توان آذرمیدخت رکنی، اسماعیل دیبا، زهره ارباب و فخری ملک‌ پور را نام برد . محجوبی انگشتان سریعی داشت و به روش خاصی پیانو میزد.

وی نخستین وارد کننده‌ پیانو در موسیقی سنتی معاصر باحفظ چهارچوبهای اساسی به شمار می رود . اهمیت كار استاد محجوبی در این بود كه با ساز غیر ایرانی، موسیقی ایرانی را به زیبایی می نواخت و تأثیر ساز اصیل و ایرانی را در شنوده بجای می گذاشت. محجوبی درآثار خویش همواره كارهای قدما را مد نظر داشت و آنها را بصورت جامع تری ارائه می‎كرد .

آهنگ های بسیاری از قبیل پیش درآمد و رنگ ساخته است.مخصوصا تصنیف هایش که بیشترروی اشعار شاعر با ذوق رهی معیری است شهرت بسزا دارد . به جرأت می توان گفت که او از بزرگ ترین نوازنده های پیانوی ایران بوده است . به عنوان نوازنده و آهنگساز در ارکسترهای مختلف، رادیو تهران و برنامه گلها همکاری داشت.از آثاروی می‌توان به تکنوازی ‌های پیانو در صفحات گرامافون، همنوازی با نوازندگان و خوانندگان مختلف ، ضبط تصانیف متنوع و گوناگون، رنگ‌ها و نیز چهار مضراب‌های مختلف اشاره کرد.

کاروان،نوای نی،من از روز ازل و...از معروفترین تصانیف او هستند که همه ی آنان به وسیله ی روانشاد استاد غلامحسین بنان اجرا شده است .

سر انجام مرتضی محجوبی در سال 1344 ، در حالیکه گفته می شود چند ساعت قبل از تحویل سال و در حالی که در منزلش تنها بوده ، درگذشت .

***


استقلال نامبیا

17 سال پیش در چنین روزی در سال 1990 میلادی ، کشور نامیبیا ( افریقای جنوب غربی سابق آلمان ) استقلال یافت . پس از شكست آلمان در جنگ جهانی اول ، این سرزمین تحت قیمومت دولت آفریقای جنوبی قرار گرفته بود كه حاضر به تخلیه آن نمی شد. مردم این سرزمین به رهبری سام نجومه دست به مبارزه زدند كه سالها طول طول كشید و سر انجام پیروز شدند و پس از كسب استقلال سام نجومه را به ریاست جمهوری نامیبیا برگزیدند.

جمهوری نامیبیا کشوری است در جنوب غربی آفریقا و پایتخت آن ویندهوک است.

دین رسمی مردم این کشور مسیحیت است . این كشور دارای ذخایر معدنی غنی از قبیل: الماس – سرب قلع – روی و معادن بزرگ اورانیوم است .

***


درگذشت راجیو گاندی

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1991 میلادی ، راجیو گاندی پسر بزرگ بانو گاندی و نوه نهرو كه پس از قتل مادرش در سال 1984 نخست وزیر هند شده بود ، در جریان مبارزات انتخاباتی ، در یك انفجار انتحاری كه یك زن تامیل نادو آن را به وجود آورده بود كشته شد .

راجیو در سال 1944 به دنیا آمد . پدرش از پارسیان هند بود. راجیو در سال 1984 میلادی به سمت نخست وزیری هندوستان رسید و مانند مادرش در دوره نخست وزیری ترور شد.

***


روز جهانی آب

همه ساله چنین روزی به عنوان" روزجهانی آب" گرامی داشته می شود . این نام گذاری ابتكاری است از سوی كنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل متحد ، كه در سال 1992 در اجلاس ریودوژانیرو به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در پنجاه و هشتمین جلسه خود در دسامبر 2003 موافقت كرد كه در دهه 2005 تا 2015 ، به عنوان دهه بین المللی برای یك اقدام عملی در نظر گرفته شود و با موضوع "آب برای زندگی" نام گذاری شود.

سازمان ملل همه ساله در خصوص مصرف آب هشدار می دهد . این سازمان تاکید می کند که اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد، تا سال 2025 بیش از دو میلیارد و 700 میلیون نفر در جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.

در آیات قرآن کریم نیز نسبت به این مایع مباحث مختلفی طرح شده است :

هُوالذی اَنزل مِن السماءِ ماءٍ لکُم منهُ شراب و مِنه شجر تسیمون ( نحل ،آیه 10 )

اوست خدایی که آب را از آسمان فروفرستاد که از آن بیاشامید و در ختان پرورش دهید تا از میوه آن بهره مند شوید و به برگ آن حیوانات خود را بچرانید .

و هوالذی خلقَ السماواتِ والارض فی سِته اَیام و کانَ عرشهُ علیَ الماء ( هود ، آیه 7 )

او خدایی است که آسمان و زمین را در فاصله شش روز آفرید و عرش با عظمت او بر آب قرار یافت .

ومایع حیات دستمایه اشعار بسیاری نیز شده است .

***

منابع:

مهر

صدا و سیما

ایریب

ویکی پدیا

ایران نگار

روزنامک

ان پی سی

آوینی

مرکز توسعه تجارت کیش

هنر موسیقی

سالنامه موسیقی ایران :ج1و2

تقویم شیعه

CHERAQ

پی نوشت:

1و 2 - قلائد النحور :ج ربیع الاول

3- سوره ی بقره :آیه ی 207