تبیان، دستیار زندگی
سفند 85 ) امروز ، یکشنبه ششم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هفتم صفر 1428 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** ولادت امام موسی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 6 اسفند 85 )


امروز ، یکشنبه ششم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هفتم صفر 1428 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


ولادتامام موسی ابن جعفر (ع)

1300 سال پیش در چنین روزی در سال 128 ه.ق ، بنابر قول مشهور حضرت موسی ابن جعفر (ع) در«ابوا» بین مکه و مدینه بدنیا آمدند.(1)

پدر والا مقام آن حضرت امام صادق (ع) و مادر ایشان حمیدة المصفاة (ع) می باشند .(2)

مشهورترین لقب های آن حضرت صالح ، صابر ، امین و کاظم ، و مشهورترین کنیه آن حضرت ابوالحسن است .

اگرچه امیرالمومنین (ع) و امام زین العابدین (ع) هم مکنی به این کنیه اند ، ولی در کتب اخبار از امام کاظم (ع) به ابوالحسن اول ، و از امام رضا (ع) به ابوالحسن ثانی و از حضرت هادی (ع) به ابوالحسن ثالث تعبیر می کنند.

البته گاهی بخاطر تقیه ، از آن حضرت به عنوان عبد صالح ، فقیه و عالم نیز تعبیر کرده اند .(3)

***


کشف درمان بیماری اسكوربوت

245سال پیش درچنین روزی در سال 1753 میلادی ، بیماری" اسكوربوت "توسط یكی از پزشكان نیروی دریایی انگلستان كشف شد و كاشف علاج این بیماری" پریچارد هاكیستی "نام داشت .

این بیماری بر اثر كمبود ویتامین" ث "در بدن ایجاد میشود و چون در گذشته ،افراد نیروی دریایی كه كمتر اغذیه تازه و سبزی و میوه میخوردند به این بیماری دچار میشدند ،به آن" بیماری ملاحان "نیز میگفتند .علاج این بیماری تاصمین ویتامین" ث "از راه خوردن آب لیموترش بود.

***


آغاز حكومت 100 روزهناپلئون بر فرانسه

192 سال پیش در چنین روزی در سال 1815 میلادی ، ناپلئون بناپارت كه از سوی اتحادیه كشورهای مخالف به جزیره « الب( البا) ELBA» در مدیترانه تبعید شده بود به فرانسه باز گشت ، فرانسویان باردیگر به وی پیوستند و حكومت صد روزه او آغاز شد.

دلیل شكست نظامی بعدی ناپلئون این بود كه در مقابله بانیروهای كشورهای متحد شتاب كرد و به جای كشانیدن انها به خاك فرانسه و تعیین میدان جنگ ، برای نبرد با ایشان به بلژیك شتافت .

شكست نظامی ناپلئون در اصل ، به دلیل اشتباه او بود كه به روسیه حمله برد كه سرزمینی وسیع و سرد است .

وی در این لشكركشی بسیاری از سربازان با تجربه خود را از دست داد. 130 سال بعد هم هیتلر همین اشتباه را مرتكب شد. برنامه ناپلئون متحد كردن اروپای قاره ای ( بدون انگلستان ) تحت ریاست فرانسه و ایده های انقلاب این كشور بود .

برنامه هیتلر تامین وحدت المانی های اروپا و برتری آنان و نیز اثبات اصالت سوسیالیسم ملی خود بر سوسیالیسم ماركس بود . وی تنها در مخالفت با انگلستان با ناپلئون وحدت نظر داشت.

***


پیدایش پاپیولیسم

137 سال پیش در چنین روزی در سال 1870 میلادی ، با تشكیل نشست انجمن « نارودنیكی » مركب از اندیشمندان روسیه فرضیه « پاپیولیسم نوین » پا به عرصه وجود گذارد و به سرعت جهانگیر شد.

تفكری را « پاپیولیسم » گویند كه در عین حال كه بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاكید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .

اصحاب این تفكر به شدت ازرای اكثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می كنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدكه به تصویب جمع برسد كه برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اكثریت » .

بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیكی » در 133 سال پیش ، معتقدند كه دمكراسی برپایه الگوی دیگران ( اصطلاحا ، وارداتی ) برای یك ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر كشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمكراسی خاص خود را داشته باشد.

تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمكراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت كه این تفكر در قاره آمریكا همان است كه در آفریقا وجود دارد. در بعضی كشورها مخصوصا در كشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی كه كارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است كه توجه صرف به رای و خواست اكثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است كه نمی شود آنان را هم كنار گذارد و نادیده گرفت .

****


تصرف كرمانشاه توسط روسیه

91 سال پیش در چنین روزی در سال 1916 میلادی ، نیروهای روسیه شهر كرمانشاه را پس از عقب راندن ژاندارمهای ایران تصرف نمودند.

نیروهای روسیه از چهارم اسفند به كرمانشاه رخنه كرده بودند. دفاع نیروی ژاندارم از كرمانشاه برغم نداشتن اسلحه سنگین چشمگیر بود .

در جریان اشغال این شهر مردم و نظامیان ایران تلاش های فراوانی در دفاع از شهر کردند اما در نهایت به علت برتری نظامی روس ها کرمانشاه به اشغال روس ها در آمد.

پیش از سقوط كرمانشاه گروههایی ازتهران ، قم و اصفهان به این شهر رفته بودند و نیز اعضای كمیته دفاع ملی به قصر شیرین نقل مكان كرده بودند.

در پی سقوط كرمانشاه ، عبدالحسین میرزا فرمانفرما رئیس الوزراء وقت به نشانه اعتراض به اقدام روسها از سمت ریاست دولت كناره گیری كرد. دولت وقت ایران در آغاز جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی كرده بود كه البته به آن احترام گذارده نشد .

***


تولدهوشنگ ابتهاج ، حافظ زمانه

79 سال پیش در چنین روزی در سال 1306 ه . ش ، امیر هوشنگ ابتهاج (سایه ) شاعر و ترانه سرای توانا در شهر رشت متولد شد.

تحصیلات ابتدایی‌‏اش را در رشت گذرانید و در سال 1324 در حالی كه هنوز 18 سال بیشتر نداشت و به خاطر غزل‌‏های عاشقانه‌‏اش شهرتی به هم زده بود راهی تهران شد . در تهران با تعدادی از شاعران جوان كه هر یك به نوگرایی تمایل پیداکرده بودند ، از جمله : "نادر نادرپور" , "منوچهر شیبانی" ، "فروغ فرخزاد" ، "سهراب سپهری" ، "احمد شاملو" ، "سیاوش كسرایی"و "اخوان ثالث" آشنا یی پیدا کرد.

"ابتهاج" نخستین مجموعه شعرش را با نام "نخستین نغمه ها"،سال 1325 كه در برگیرنده شعرهایی در قالب كلاسیك بود، منتشر نمود .

سپس در سال 1330 دومین مجموعه شعرش كه اولین تجربه او در زمینه شعر نو بود ، منتشر کرد .درسال 1330 رسما به حلقه شاگردان "نیما" درآمد و از این سال به بعد، شعر او بیش از گذشته مورد توجه طرفداران شعر اجتماعی قرار گرفت و در مجله "كاویان" انتشار یافت .

. سایه"،مجموعه شعر "شبگیر" را در سال 1334 ،مجموعه "زمین، و چند برگ از یلدا"، سال 1334 ،"یادگار خون سرو"، سال 1360 ، و مجموعه "سیاه مشق 1 , 2 , 3 " كه شامل غزلیات , رباعی ها , مثنوی ها , دو بیتی‌‏ها و قطعات بود را منتشر نمود .

علاقه "ابتهاج" به "حافظ" و "مولانا" در اشعار او به خوبی نمایان است و شاید به همین دلیل، ارادت "سایه" به غزل از همه قالب‌‏های شعر فارسی بیشتر است.

ابتهاج بیش از هر چیز در غزلش، روح انسانی را دمیده است . وی بی شك یكی از سرشناس‌‏ترین شاعران دوران ماست، كسی كه بزرگان ادب و ادبیات او را "حافظ زمانه" نامیده‌‏اند .

***


توقیف سرلشگر زاهدی

54 سال پیش در چنین روزی در سال 1331 ه.ش ، در ساعت نه صبح ، سرلشگر فضل الله زاهدی به اتهام تحریك افسران بازنشسته به اقدام مشترك برضد دولت وقت (حكومت دكتر مصدق) توقیف شد .

مقارن ظهر شایع گردید که دستور توقیف بیست نفردیگر نیز صادر شده است.

زاهدی متهم شده بود كه كانون افسران بازنشسته را تبدیل به لانه توطئه بر ضد دولت منتخب مردم كرده و با برخی از دولتهای بیگانه به ویژه انگلستان كه ایران را محاصره دریایی و تحریم اقتصادی كرده است در تماس است.

***


در گذشت احمد القشیری

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1980 میلادی ، احمد القشیری نخستین رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین در گذشت .

وی را در همین روز در فلسطین اشغالی به خاک سپردند .

***


فتح فاو در عملیات والفجر 8

21 سال پیش در چنین روزی در سال 1364 ه ش ، شبه جزیره فاو عراق در جریان عملیات والفجر هشت به تصرف رزمندگان پر توان اسلام در آمد .

عاملی که موجب شد طراحان نظامی در انتخاب منطقه بعدی برای عملیات دقت بیشتری به عمل آورند، این بود که هیچ یک از عملیات های انجام شده پس از فتح خرمشهر دارای نتایجی نبود که قادر باشد برتری تعیین کننده ای را نصیب ایران کند. از این رو، لازم بود حرکت جدیدی در صحنه جنگ انجام شود که با آنچه از اول جنگ تا آن زمان به وقوع پیوسته بود، متفاوت باشد و فرماندهان نظامی عراق نیزاز پیش بینی آن ناتوان باشند. این حرکت، عبور از رودخانه عریضی همچون اروند و تسخیر منطقه مهم شبه جزیره فاو بود.

منطقه فاو علاوه بر ارزش سیاسی – نظامی، به لحاظ فراهم سازی امکان حضور مقتدرانه ایران در خاک عراق و موقعیت جغرافیایی و طبیعی، دارای ارزش استراتژیک نیز بود و هم چنین معضلات ناشی از عدم تامین مناطق عملیاتی پیشین و مقابله با فشارهای دشمن پس از تصرف منطقه را هم مرتفع می کرد، زیرا با تلاقی بودن سواحل رودخانه اروند درهر دو سو و نیز وجود عارضه کارخانه نمک، عملا بیشتر زمین منطقه را برای دشمن غیر قابل استفاده کرده بود و این مساله کارایی زرهی ارتش عراق را کاهش می داد. همچنین احاطه آب از سه قسمت موجب شده بود، پدافند در برابر دشمن تنها در یک سمت انجام شود و آسیب پذیری از جناحین را کاهش دهد.

علاوه بر این ها، کوتاه بودن عقبه نیروهای خودی، پوشش مناسب منطقه برای پدافند هوایی، تسلط آتش بر روی خطوط و عقبه دشمن، امکان رعایت اصل غافلگیری، محدود بودن زمین و عمق قابل دسترس، از جمله عواملی بودند که بر میزان امیدواری ها نسبت به کسب پیروزی می افزود.

سرانجام عملیات والفجر هشت در ساعت ده و بیست و دو دقیقه بیستم بهمن سال 1364 ه ش توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قرائت رمز عملیات به این شرح آغاز شد : « بسم الله الحمن الرحیم : لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه . یا فاطمه الزهرا یا فاطمه الزهرا ، یا فاطمه الزهرا . »

تهاجم خود را در محور های مور نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط کردند .در این عملیات رزمندگان اسلام توانستند از آبهای خروشان اروند رود بگذرند و دشمن را با حملات برق آسای خود مضحمل کنند.

سرانجام پس از هفتاد و پنج روز نبرد در فاو با پیروزی رزمنذدگان اسلام پایان یافت . در این عملیات هشتصد کیلومتر مربع اززمین های دشمن آزاد شد و بیش از پنجاه هزار نفر از نیروهای آن کشته و زخمی شده و نزدیک به سه هزار نفر به اسارت نیروهای خودی در آمدند . انهدام وسایل و تجهیزات دشمن نیز در این عملیات قابل ملاحظه بود به گونه ای که بیش از ششصد دستگاه تانک و نفر بر ، پانصد دستگاه خود رو ، 150 قبضه توپ ، 45 فروند هواپیما ، ده فروند بالگردان و سه فروند ناوچه منهدم شد.

***


رحلت حضرتآیت الله مرعشی نجفی (ره)

17 سال پیش در چنین روزی در سال 1411 ه ق (7شهریور 1369) ، مرجع عالیقدر و فقیه اهل بیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قدس سره الشریف) در شهرستان قم ، چهره در نقاب خاک کشید.

آیت‌الله مرعشی (ره) در روز بیستم صفر 1315 در نجف اشرف در خانواده علم و تقوا پا به عرصه وجود نهاد .

او در نجف، كربلا، كاظمین، سامرا، تهران و قم نزد بیش از یكصد استاد زانوی ادب به زمین زد واز بسیاری مراجع عظام تقلید از جلمه آیت الله " آقاضیاء عراقی"، آیت‌الله "سیدابوالحسن‌اصفهانی" و آیت‌الله" حاج شیخ عبدالكریم حائری یزدی" اجازه اجتهاد گرفتند. گفته می شود وی در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آمدند .

ایشان در نجف اشرف نزد اساتید برجسته خود به فراگیری علوم فقه،اصول ، حدیث، درایه و رجال پرداخت.

وی درس خارج فقه و اصول را در محضر آیت الله آقا ضیاء‌عراقی،آیت‌الله شیخ احمد كاشف الغطاء و شماری دیگر از مراجع تقلید زمان فرا گرفت .

این مرجع شاگردان بزرگی از جلمه، شهید "حسین‌غفاری"، شهید "مصطفی‌خمینی"، شهید "مرتضی مطهری"، شهید "مفتح"،شهید "سیدمحمدبهشتی"،شهید "محمد علی‌قاضی طباطبایی"، "میرزا جواد آقاتبریزی"، "شیخ محمدرضا مهدوی كنی"، "محمدامامی كاشانی" و "سیدمحمود طالقانی" را پرورش داد.

بیش از شصت و هشت سال تدریس در حوزه علمیه قم و نیز قبل از آن در نجف اشرف و تربیت هزاران شاگرد که هر یک خود در زمره بزرگان اسلام بوده ومی باشند ، بنیاد صدها مدرسه علمیه و هزاران مسجد ، حسینیه ، کتابخانه و مراکز فرهنگی ، رفاهی و در مانی در قم و شهرستانهای داخل و خارج کشور ، احیاء و اشاعه آثار دانشمندان متقدم اسلامی ، تالیف و تصنیف بیش از صد اثر در علوم مختلف اسلامی به ویژه فقه ، اصول ، کلام تفسیر ، درایه ، انساب و ادبیات ، جمع‌آوری كتب خطی مربوط به گذشته شیعه ، همه و همه تنها بخشی از خدمات عظیم ایشان می باشد . وی در طول سالیان دراز، خدمتهای شایانی به جهان اسلام نمود. مدارس علمیه "مهدیه"،"مومنیه"،"شهابیه" و"مرعشیه" از جمله مدارس تحت مدیریت این مرجع بزرگ جهان تشیع می‌باشد.

از روزگاری که در نجف اشرف به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند , پیوسته در جمع آوری کتابهای نفیس خطی از هر فرصتی استفاده نموده و با انجام روزه و نماز استیجاری , کار شبانه در کارگاه برنج کوبی , و حذف یک وعده غذا در بیست و چهار ساعت , وجوه به دست آمده را صرف خرید کتاب می کرد و همه آنها هم اکنون در گنجینه کتابخانه معظم له مورد استفاده می باشد .

امروز کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از بزرگترین کتابخانه های کشور و در ردیف کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه آستان قدس رضوی است. این کتابخانه هم اکنون بیش از 250000 جلد کتاب چاپی و 25000 جلد کتاب خطی دارد.

ایشان در طول عمر پربرکتشان بیش از یکصد و چهل و هشت کتاب، رساله و مقاله به رشته تحریر در آوردند که شمار بسیاری از آنها هنوز به چاپ نرسیده اند. مشجرات آل رسول الله الاکرام یا مشجرات الهاشمیین و ملحقات الاحقاق از مهمترین آثار چاپ شده ایشان است. آن عالم ربانی برای نوشتن برخی کتب خود به کشورهای مختلفی سفر کردند و با دانشمندان و علمای ادیان مختلف به گفتگو نشستند. آیت الله مرعشی نجفی در زندگی سیاسی خود نیز همواره از نهضت امام خمینی ره حمایت کرد و به افشای رژیم شاه پرداخت. ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز همواره یار و یاور انقلاب اسلامی بودند.

کرامات مرعشیه

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .

حضرت فرمودند : شاعران اهل بیت را بیاورید . دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند . فرمودند : شاعران فارسی زبان را نیز بیاورید . آن گاه محتشم و جند تن از شاعران فارسی زبان آمدند . فرمودند : شهریار ما کجاست؟ شهریار آمد . حضرت خطاب به شهریار فرمودند : شعرت را بخوان ! شهریار این شعر را خواند :

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را

که به ما سوا فکندی همه سایه هما را ... ( تا انتهای شعر )

آیت الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند : وقتی شعر شهریار تمام شد از خواب بیدار شدم چون من شهریار را ندیده بودم , فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست ؟

گفتند : شاعری است که در تبریز زندگی می کند . گفتم از جانب من او را دعوت کنید که به قم نزد من بیاید . چند روز بعد شهریار آمد . دیدم همان کسی است که من او را در خواب در حضور حضرت امیر (علیه السلام) دیده ام.

از او پرسیدم : این شعر «علی ای همای رحمت» را کی ساخته ای ؟ شهریار با حالت تعجب از من سوال کرد که شما از کجا خبر دارید که من این شعر را ساخته ام ؟ چون من نه این شعر را به کسی داده ام و نه درباره آن با کسی صحبت کرده ام .

مرحوم آیت الله العضمی مرعشی نجفی برای شهریار جریان خواب را برای شهریار می فرمایند. سپس شهریار فوق العاده منقلب می شود و می گوید : من فلان شب این شعر را ساخته ام و همان طور که قبلا عرض کردم ، تا کنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار نداده ام .

آیت الله مرعشی نجفی فرمودند : وقتی شهریار تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت , معلوم شد مقارن ساعتی که شهریار آخرین مصرع شعر خود را تمام کرده , من آن خواب را دیده ام .

ایشان چندین بار به دنبال نقل این خواب فرمودند : یقینا در سرودن این غزل , به شهریار الهام شده که توانسته است چنین غزلی به این مضامین عالی بسراید . البته خودش هم از فرزندان فاطمه زهرا (س) است .

***

تقاضای کشورهای عضو پیمان ورشو مبنی بر انحلال آن

16 سال پیش درچنین روزی در سال 1991 میلادی ، نمایندگان كشورهای عضو پیمان ورشو در یك گردهمایی در بوداپست مجارستان انحلال این پیمان را اعلام كردند.

ورشو پیمانی است نظامی که در برابر پیمان ناتو ( بلوک غرب ) منعقد شد .نمایندگان اعضای پیمان ورشو معاهده ای امضا كردند كه بر اساس آن كمكهای دو جانبه و تعهدات مربوط به كشورهای عضو در صورت وقوع هر نوع تجاوز لغو می شد. هم چنین فرماندهی عالی متحد، ستاد مشترك و كلیه سازمانهای وابسته به پیمان ورشو منحل شدند.

***


آغاز عملیات های حماس

11 سال پیش در چنین روزی در سال 1996 میلادی ، عملیاتهای شهادت طلبانه "حماس" به خونخواهی شهید یحیی عیاش آغاز شد .در پنج عملیات شهادت طلبانه گردانهای القسام ، دهها صهیونیست کشته و مجروح شدند .

***


روز ملی کویت

همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی کویت گرامی داشته می شود . حکومت این کشور مشروطه امیرنشین است که در سال 1961 از انگلستان مستقل شد و در چهاردهم مه سال 1963 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

کویت کشوری است که در غربی ترین بخش خلیج فارس و در جنوب عراق و شمال عربستان سعودی مستقر است . نژاد مردم این کشور عرب است و بیشتر آنان نیز به زبانهای انگلیسی و فارسی تکلم می کنند . عموم مردم این کشور پیرو دین اسلام اند . طول خطوط مرزی این کشور 464 کیلو متر می باشد . این کشور دارای 6 استان و 9 جزیره می باشد.

منایع:

تقویم شیعه/عبدالحسین نیشابوری

مهر

روزنامک

صداوسیما/رادیو

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

ویکی پدیا

سایت القائم

ایرنا

رشد

تبادل نظر

سالنامه موسیقی ایران1و2

پرزنت

ایلنا

پی نوشت :

1-اعلام الوری :ج 2- بحارالانوار :ج 2 – مناقب ابن شهر آشوب :ج 4 .

2- ریاحین الشریعة:ج 3 .

3- جلاء العیون - منتهی الامال :ج 2