تبیان، دستیار زندگی
ریخ امروز ، دوم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابر است با دوم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 22 ژانویه 2007 میلادی .رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: توقف امام حسین (ع ) در کربل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ

امروز ، دوم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابر است با دوم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 22 ژانویه 2007 میلادی .رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


توقف امام حسین (ع ) در کربلا

1367 سال پیش در چنین روزی در دوم محرم سال 61 هجری قمری ، کاروان امام حسین (ع) به منطقه ای رسید که نامش کربلا بود .در بدو ورود به منطقه ، وقتی امام حسین (ع) نام سرزمین را پرسیدند و یاران پاسخ دادند که اینجا، «غاضریه »یا «شاطی الفرات » یا کربلاست، اشک بر دیدگان امام جاری شد و فرمودند :

«اللهم اعوذبک من الکرب و البلا » . بارخدایا به تو پناه می برم از کرب – اندوه - و بلا - و گرفتاری .و فرمودند :همین جا محل ریختن خون ما و جایگاه قبرهای ماست و این چیزی است که جدم رسول خدا (ص)بدان خبر داده بود .

درهمین اثنا عبید الله ابن زیاد از طریق فرستاده ای برای جاسوس خود «حر» ، نامه ای فرستاد و در آن از وی خواسته بود تا امام و یارانش را مجبور کند که در سرزمینی بدون آب و علف فرود آیند . حر نیز طبق دستور عمل نموده کاروان را مجبور به توقف کرد .

در این هنگام زهیربن قین وقتی که دید سرزمین خشک و بی آب وپناه است به امام پیشنهاد نمود تا با سپاه حر بجنگند . ولی امام جواب دادند « من جنگ را شروع نخواهم کرد » .

در این روزحر برای ابن زیاد نوشت که امام حسین (ع)و یاران او درکربلا فرود آمده اند. عبیدالله ابن زیاد نیز در پاسخ نامه ای برای امام حسین (ع) نوشت به این مضمون که یزید به من فرمان داده ، لحظه ای چشم بر هم مگذارم و لقمه ای مخورم مگر اینکه تو حکومتش را بپذیری ، در غیر اینصورت تورا بکشم .امام حسین (ع ) زمانی که نامه را خواندند آن را بر خاک انداخته فرمودند «این نامه جواب ندارد ».نقل است وقتی این خبر به عبیدالله رسید وی از خشم دیوانه و عاصی شده بود .

***


تصرف قاهره توسط نیروهای عثمانی

490 سال پیش در چنین روزی در سال 1517میلادی ؛ شهر قاهره به تصرق نیروهای عثمانی در آمد و از آن پس، مصر قرنها وابسته به دولت اسلامبول ( استانبول ) بود.

***

تولد فرانسیس بیکن

446 سال پیش در چنین روزی در سال 1561 میلادی فرانسیس بیکن فیلسوف و ریاضیدان مشهور بریتانیایی به دنیا آمد . وی از فیلسوفانی بود که یا سنت مدرسی یا اسکولاستیک در فلسفه به مخالفت برخاست و نظریات افلاطون و ارسطو را به تیغ نقد کشید . وی مبنای اندیشه های خود را بر تجربه گرایی نهاد و از این روست که وی را به عنوان یکی از فیلسوفان عصر مدرن نام می نهند .

.به نظر بیکن اساس دانش بر طریقه استقرا قرار گرفته است نه روش قیاس ، و هدف باید اکتشافات و اختراع باشد نه لفاظی و خیال بافی . فرانسیس بیکن متد جدید را منطق نو یا ارغنون نو خواند. او در سال 1626 میلادی دار فانی را وداع گفت .

***


فتحعلی شاه بر تخت شاهی

209 سال پیش در چنین روزی درسال 1176 ه ش بابا خان بانام فتحعلی شاه قاجاردرتهران برتخت شاهی نشست . پس از قتل آغا محمد خان هرکدام از سرداران و فرماندهان سپاه او برای تسخیر بخشی از ایران عازم مناطق مختلف شدند . در این میان باباخان پسر حسینقلی خان جهانسوز با درک شرایط و اوضاع حساس کشور به سرعت به سوی تهران حرکت کرد و در چنین روزی به کمک حاج ابراهیم خان کلانتر بر تخت شاهی جلوس کرد . وی اعتماد الدوله را صدر اعظم خود ساخت . او پس از آن برای تثبیت قدرت خود به دفع مخالفین پرداخت و خوانین ، بازماندگان خاندان صفوی و برخی از هم رتبه های خود را در قوم قاجار از بین برد .

در دوران زمامداری فتحعلی شاه ، وی معاهدات مختلفی را منعقد کرد که از میان آنها می توان به معاهده

فین کن اشتاین اشاره کرد . همچنین پس از جنگ های اول و دوم جهانی دو عهدنامه ننگین گلستان و ترکمانچای میان او و زعمای روس بسته شد که بر اساس آن بسیاری از شهر های شمالی و غربی ایران به روس ها واگذار گردید .

***


ولادت آخوند خراسانی

173 سال پیش درچنین روزی ، درسال 1255 ق . محمد کاظم خراسانی در مشهد دیده به جهان گشود.

محمد کاظم پس از طی مقدمات علوم در حوزه علمیه مشهد برای ادامه تحصیل عازم عراق شد. وی بعدها به سلک شاگردان ملا هادى سبزوارى در آمد و پس از آن در درس ملا حسین خویى و میرزا ابوالحسن جلوه شرکت کرد. وی همچنین در مکتب علمی شیخ اعظم و استاد الفقها شیخ مرتضی انصارى ، میرزاى شیرازى و آیت الله سید على شوشترى زانوی تلمذ بر زمین زد و از محضر علمی آن سه فرزانه بهره های علمی فراوان برد .در سال 1312ق. مرجعیت عامه شیعه به ملا محمد کاظم خراسانى رسید. مرحوم آخوند البته رساله عملیه‏اى منتشر نکرد بلکه او هم نظیر استادش شیخ اعظم انصارى به حاشیه نویسى بر رساله‏هاى پیشین اکتفا کرد. وی مدت ها نیز به تدریس علوم دینی مشغول شد و همزمان با کسب اطلاعات وسیعتر علمی بیش از سه هزار شاگرد را تربیت کرد که از میان آنها می توان به سید ابوالحسن اصفهانى ، شیخ ابوالقاسم قمى ، سید ابوالقاسم کاشانى ، میرزا احمد خراسانى ، سید محمد تقى خوانسارى ، سید جمال الدین گلپایگانى ، شیخ محمد جواد بلاغى ، شهید سید حسن مدرس ، حاج آقا حسین قمى ، سید صدر الدین صدر، آقا ضیاء الدین عراقى ، شیخ عبدالکریم حائرى ، سید عبدالله بهبهانى ، سید عبدالهادى شیرازى ، شیخ محمد على کاظمى ، شیخ محمد حسین نائینى ، آقا بزرگ تهرانى ، حاج آقا حسین بروجردى و سید محمود شاهرودى اشاره کرد . از آن عالم ربانی آثاری چند نیز به جای مانده است که از میان آنها می توان به حاشیه مختصر بر رسائل دررالفوائد ، حاشیه بر مکاسب ، حاشیه بر اسفار، حاشیه بر منظومه ملا هادى سبزوارى ، رسالاتی در ابواب مختلف فقهی ، روح الحیاه فى تلخیص نجاه العباد، ذخیره العباد فى یوم المعاد و کفایه الاصول اشاره کرد . بیش از آنکه نام آخوند خراسانی با وجهه علمی مشهور باشد نام او در افواه سیاسیون مطرح است چراکه آخوند خراسانی در دوران مشروطه تلاش های بسیاری در برقراری حکومت قانون در ایران نمود . فلسفه سیاسی او مشحون از مشروطه خواهی و آزاد اندیشی و مشروطه مشروعه است . مرحوم آخوند در به پیروزی رساندن مشروطه تلاش های فراوانی کرد و در تایید مشروطیت و مجلس و مبارزه علیه محمد علی شاه نامه هایی نوشت و اقداماتی به عمل آورد . آخوند خراسانی در نهادینه کردن موضوع اصل دوم قانون اساسی مشروطه مبنی‌‏بر نظارت فقها بر مصوبات مجلس بسیار تلاش کرد .

سرانجام آن فقیه فرزانه در شب چهارشنبه 21 ذیحجه 1329 ق .دار فانی را وداع گفت .

در شرح احوال آخوند خراسانى سخن زیاد گفته شده ، اما در اینجا تنها به بخشی از آنچه خود او در حسب حالش گفته، مى‏پردازیم:

...چهل سال نه گوشت‏خوردم و نه آرزوى خوردن گوشت داشتم و تنها خوراک من فکر بود و با این زندگى راضى و قانع بودم و هیچگاه نشد که سخنى یاد کنم که گمان کنند از زندگانى خود ناراضى هستم. پولى براى خرید یک شمع به من دادند ولى من در تاریکى مى‏گذرانیدم و آن پول را به فقیرتر از خودم مى‏دادم و شبها کتاب خود را برداشته به مبرز مدرسه مى‏رفتم تا در برابر چراغ مبرز مطالعه کنم. طلاب هیچ اعتنایى به من نمى‏کردند مگر معدودى که مانند خود من یا فقیرتر از من بودند. خواب من بیش از شش ساعت نبود و چون با شکم خالى خواب آدم عمیق نمى‏شود بیشتر شبها را بیدار بودم و با ستارگان آسمان مصاحبت و مساهرت داشتم. در این احوال به خاطرم مى‏گذشت که امیرالمؤمنین (ع) نیز بیشتر شبها را به این نشان مى‏گذرانید. من با همه تنگدستى و بیچارگى احساس مى‏کردم که فکر من به عالمى بلندتر پرواز مى‏کند و قوه‏اى است که روح مرا به سوى خود جذب مى‏کند و شاید این، در سایه روح خاص و طینت و ملیتم بود. سى سال تمام، داغى و گرمى نان تنها نانخورش من بود.

***


درگذشت ملكه ویكتوریا درانگلستان

106 سال پیش درچنین روزی ، در 22 ژانویه 1901 ، ویكتوریا ملكه انگلستان درسن 82 سالگی در گذشت و با مرگ او یك دوره تاریخی این كشور پایان گرفت . ویكتوریا از سال 1837 بر انگلستان سلطنت كرده بود. در زمان او بود كه گفته شد آفتاب بر پرچم انگلستان ــ به دلیل كثرت مستعمرات ــ غروب نمی كند . وی بود كه عنوان امپراتور هند را برعنوان پادشاه انگلستان اضافه كرد . مردم مستعمرات گمان می كردند كه این ویكتوریاست كه حكومت می كند ، زیرا از نظام حكومت پارلمانی آن كشور بی اطلاع بودند. شوهر ملكه ویكتوریا در دهه 1860 در گذشت و او چهار دهه در مرگ شوهر عزا دار بود.

***


تاسیس سازمان سیا

61 سال پیش در چنین روزی در سال 1946 میلادی ، سازمان اطلاعات مركزی آمریكا ( سیا ) تاسیس شد. این عبارت مخفف عبارت مطول سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است . سازمان سیا یکی از مخوف ترین سازمان های اطلاعاتی جهان است که مردم آمریکا نیز براین امر تاکید دارند . این سازمان با تشکیلات گسترده خود به عنوان ید اطلاعاتی دولت آمریکا سردمداران این کشور را در انجام دخالت های مختلف سیاسی و نظامی در امور سایر کشورها یاری می دهد . سازمان یاد شده تا کنون موجبات انجام چندین کودتای نظامی در کشور های مختلف را فرام آورده است . کودتای بیست و هشتم مرداد 1332 ایران نیز محصول همکاری دو سازمان اطلاعاتی سیا وام آی شش انگلستان بوده است . سپس از واقعه 11 سپتامبر 2001 میلادی که منجر به ویرانی برج های دو قلو درنیویورک شد سیا ماموریت رسمی و علنی پیدا کرد که مخالفان آمریکا را در سراسر جهان بدزدد یا ترور کند.

***


اعلام همبستگی گروه هایی از هما فران نیروی هوایی با انقلاب اسلامی

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1357 هجری شمسی ، حدود هشتصد تن ازهمافران نیروی هوایی کشور با سرپیچی از فرماندهان ارشد خود درپایگاههای هوایی شهرهای دزفول ، همدان ، مشهد و اصفهان وفاداری خود را به آرمان های انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ره نشان دادند . این نخستین گروه نظامی بود که نه تنها از نظر هواداری دگرگون شد بلکه تاسیسات دولتی را نیز اشغال کرد . همچنین درهمین روز افسران نیروی هوایی درکارخانه تعمیربالگردهای جنگی به پشتیبانی ازمردم مبارزو مسلمان اعتصاب غذا کردند . آنها از دولت می خواستند مستشاران آمریکایی را ازایران اخراج کنند . این حرکت آشکار گروهی در ارتش شمارش معکوس مرگ رژیم شاهنشاهی را سرعت بخشید و بختیار را به چالشی سهمگین دیگری فرا خواند.