تبیان، دستیار زندگی
شی از سینمای ایران در آخرین روزهای سال 84 در روزهای پایانی سال جدید و در آستانه ی تعطیلات نوروزی همچنان سینماگران در تلاش هستند به نحوی که میتوان گفت به نظر می رسد، در ایام تعطیلات نوروزی نیز سینماگران كار تولید فیلم هایشان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"سینماگران، مشغول كارند"

گزارشی از سینمای ایران در آخرین روزهای سال 84


در روزهای پایانی سال جدید و در آستانه ی تعطیلات نوروزی همچنان سینماگران در تلاش هستند به نحوی که میتوان گفت به نظر می رسد، در ایام تعطیلات نوروزی نیز سینماگران كار تولید فیلم هایشان را متوقف نمی‌كنند و زندگی همچنان در سینما جاری خواهند بود . سینمایی که در سال گذشته شرایطی متفاوت تر از سالهای گذشته را پیش روی خود دید و سالی که سال "سینمای فرهنگی" و "سینمای ملی" نام گرفت .

نیم نگاهی به شرایط تولید سینمای ایران در روزهای پایانی سال 84 گویای این وضعیت در سینمای ایران است .

فیلمبرداری «گریز» دومین ساخته سینمایی نیكی كریمی در مقام كارگردان در تهران ادامه دارد و گروه این فیلم در تلاش هستند، فیلمبرداری را تا پیش از آغاز سال جدید به پایان برساند و در غیراینصورت فیلمبرداری را در ایام نوروزادامه خواهند داد.

در «گریز» نیكی كریمی،نیلوفر خوش خلق ، احسان نورانی به ایفاء نقش می‌پردازند و این فیلم به تهیه كنندگی محمدرضا تخت كشیان است.

فریدون جیرانی كه با سه فیلم «ستاره‌ها» در جشنواره امسال فیلم فجرحضورداشت در روزهای پایانی سال در تلاش است تا فیلمبرداری جدیدترین ساخته‌اش را آغاز كند. سناریوی به نام «استخر» كه چندی قبل پروانه ساخت آن را به تهیه كنندگی یدالله شهیدی گرفته است.

جیرانی كه به تازگی كار نهایی فیلم‌نامه این فیلم را به پایان رسانده است،هم‌اكنون مشغول انتخاب عوامل است تا آن را 20 فروردین ماه سال جدید،بعد از تعطیلات نوروزی جلوی دوربین ببرد.

بهمن فرمان‌آرا نیز كه «یك بوس كوچولو» را در اكران عمومی سینماها داشت قرار بود، «سفر به تاریكی» را جلوی دوربین ببرد كه همچنان در مذاكرات با تهیه كننده خارجی به سر می‌برد، بنابراین هنوز زمان دقیق فیلمبرداری مشخص نشده است.

براساس همین گزارش: رسول ملاقلی‌پور كه پیش تولید «میم مثل مادر» را چندی است آغاز كرده‏، قرار است این فیلم را 7 فروردین ماه جلوی دوربین ببرد، یعنی همزمان با تعطیلات نوروزی.

«میم مثل مادر» به تهیه كنندگی منوچهر محمدی است و با بازی گلشیفته فراهانی، قصه سپیده دختر جوانی است كه در دوران جنگ در معرض بیماران شیمیایی قرار گرفته و سالها پس از پایان جنگ در انتظار تولد فرزندش است. پزشكان معتقدند كه كودك نیز آثار بیماران شیمیایی را به همراه خواهد داشت.»

دیگر بازیگران «میم مثل مادر» كامبیز دیرباز ، حسین یاری ، سحر دولت شاهی هستند و بازیگر خردسال آن محمدعلی شادمان است و مرضیه برومند نیز در این فیلم حضور دارد.

داریوش مهرجویی نیزكه مشغول فیلمبرداری «علی سنتوری» در تهران است، تا كنون 70 درصد آن‌ را به پایان رسانده است و گروه با یك وقفه چند روزه در تعطیلات نوروز، فیلمبرداری را ادامه خواهند داد.بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، رویا تیموریان، نادر سلیمانی و... از جمله بازیگران آخرین ساخته مهرجویی هستند.به گزارش ایسنا رخشان بنی‌اعتماد نیز كه تدوین آخرین ساخته‌اش «خون بازی» توسط سپیده عبدالوهاب به پایان رسیده است .هم‌اكنون این فیلم وارد مرحله صداگذاری شده است و در ایام نوروز روند آماده سازی فیلم بدون وقفه سپری خواهد شد.

در«خون بازی» بیتا فرهی ،مسعودرایگان ،باران كوثری و بهرام رادان به ایفاء نقش پرداختند.

همچنین سیروس الوند كه‌ پیش تولید «تله» را چندی است آغاز كرده است قصد دارد این فیلم را بعد از تعطیلات نوروزجلوی دوربین ببرد.

بهمن قبادی كه تنها 35 درصد از فیلمبرداری كار جدیدش نیوه مانگ (نیمه ماه) باقی مانده است، در مرز كردستان با بازی گلشیفته فراهانی فیلمبرداری را ادامه می‌دهد و به دلیل تعهدی كه برای تحویل این فیلم به وزارت فرهنگ اتریش دارد، فیلمبرداری در ایام عید نیز ادامه خواهد داشت. همچنین صداگذاری، تدوین همزمان درحال انجام است تا فیلم خرداد ماه به اتریش تحویل داده شود.

مسعود كیمیایی نیز كه با فیلم «حكم» علاقه مندانش را به سینما كشاند، هم‌اكنون در انتظار دریافت پروانه ساخت است، تا «رئیس» راجلوی دوربین ببرد.

از یاد نبرده‌ایم در این گزارش نام برخی دیگر از بزرگان سینمای ایران خالی است ، فیلمسازی چون بهرام بیضایی و ناصر تقوایی ازقدیمی‌های سینمای ایران كه امیدواریم هر چه زودتر و در سال 85 بتوانند فیلمی را جلوی دوربین ببرند.

همچنین دو تن از كارگردان دیگر سینمای ایران ابراهیم حاتمی‌كیا و كمال تبریزی نیزكه هر كدام مشغول فیلمبرداری سریالهایشان هستند. حاتمی‌كیا مشغول فیلمبرداری «حلقه سبز» است و«شهریار» تبریزی كه در مراحل پایانی فیلمبرداری است.

این دو كارگردان، البته هركدام در عرصه ی سینما نیز برای اكران سال آینده فیلم خواهند داشت. تبریزی «یك تكه نان» را در ایام نوروز بر پرده سینماها دارد و حاتمی كیا نیز« به نام پدر» را در نوبت نمایش برای اكران تابستان دارد.