تبیان، دستیار زندگی
مردم هنردوست مشهد با استقبال شایسته از خسرو سینایی، این فیلمساز و نویسنده سینمای ایران را شگفت زده کردند. در مشهد، خسرو سینایی در مراسم نکوداشتی که از سوی هنرمندان و هنردوستان مشهدی همزمان با برگزاری بیست و چهارمین جشنواره ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشهدی‌ها سینایی را شگفت زده کردند


مردم هنردوست مشهد با استقبال شایسته از خسرو سینایی، این فیلمساز و نویسنده سینمای ایران را شگفت زده کردند.

در مشهد، خسرو سینایی در مراسم نکوداشتی که از سوی هنرمندان و هنردوستان مشهدی همزمان با برگزاری بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای وی برگزار شده بود، ضمن یادآوری خاطرات گذشته اظهار داشت: "انسان همیشه نگران تکرار است، اما این تکرارها برای نسل‌های جدیدتر جذاب است و تکرار از سوی ما برای جوانترها که باید از تجربیات ما استفاده و آن را منتقل کنند تازه است و آنها را به فکر وامی‌دارد."

وی افزود: "سینما حرفه بسیار جذاب و در عین حال سخت و دارای فراز و فرودهای متعددی است و کسی در این عرصه موفق می‌شود که صمیمانه و باامید تلاش کند و در فرازها مغرور و در فرودها مایوس نشود."

در مراسم نکوداشت خسرو سینایی که به پاس چهار دهه فعالیت مستمر در عرصه فیلمسازی به خصوص سینمای مستند برگزار شد، حسن موحدیان فرماندار مشهد، سید جلال فیاضی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و جمعی از مسئولین فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور به هم رساندند و ضمن تقدیر از خسرو سینایی، این سفر یک روزه را برای وی پرخاطره‌تر کردند.

خسرو سینایی:

وظیفه‌ی خودم دیدم تا فیلمی درباره‌ی "هدایت" بسازم

جلسه ی پرسش و پاسخ فیلم گفتگو با سایه با حضور خسرو سینایی كارگردان و دیگر عوامل فیلم برگزار شد .

در ابتدای جلسه سینایی فیلم خود را مستند داستانی خواند و گفت: این سبك در دنیا رایج است و حرف تازه‌ای نیست اما تا اسم من می‌آید همه فكر می‌كنند فیلم مستند است.

وی افزود: با شكافتن نگاه‌هایی كه صادق هدایت از به سه نگاه می‌رسیم یكی نسل خود من كه برای ما مثل یك مدل مطرح بود كه فرشید ابراهیمیان نماینده‌ی این نسل در فیلم است نسل دیگر جوان امروزی كه به موضوع نگاه و كنجكاوی می‌كند و دچار هیچ نوع درگیری درونی نیست داریوش فائزی از این نسل در این فیلم حاضر است.

سینایی تصریح كرد: این دو قطب داستان ما هستند كه به وسیله‌ی پلی كه نویسنده است و نقش آن را مهدی احمدی بازی می‌كند نظریه‌هایشان به هم نزدیك می‌شود .

سینایی درباره‌ی انتخاب این بازیگر گفت: من به دنبال افرادی بودم كه علاوه بر بازیگر بودنشان به تیپی كه در ذهنم بود نزدیك باشد این مسئله‌ای است كه برایم بسیار اهمیت دارد و معتقدم نصف راه همین نزدیك بودن تیپ به شخصیت فیلم‌نامه است كه به ایجاد باور در بیننده خیلی كمك می‌كند فیلم‌های مستندم هم برای همین باورپذیر می‌شود.

این كارگردان در پاسخ به اینكه چقدر از كتابهایی كه راجع به هدایت نوشته شده است استفاده كرده اظهار داشت: متاسفانه به خاطر عدم آگاهی از نام این نویسنده سوءاستفاده شده است و اطلاعات غلطی در این كتاب‌ها به خوانندگان داده می‌شود . به خاطر همین هم وظیفه‌ی خودم دیدم تا فیلمی درباره‌ی هدایت بسازم.

وی افزود: ما آنچه در این فیلم می‌بینیم بر اساس مستنداتی است كه از كتابها و فیلم‌های او داریم ضمن اینكه دو بار هم خدمت جهانگیر هدایت برادزاده‌ی این نویسنده رفتیم و ضمن كسب اجازه‌ی اخلاقی برای این فیلم ایشان هرگونه همكاری با ما كردند.

سینایی یكی از مشكلات اساسی ساخت این فیلم را برقراری تعادل بین نقش‌های داستانی‌ و مستند فیلم دانست و اظهار داشت: نوع حركت را در طول كار با مشورت آقای احمد‌زاده تعیین می‌كردیم و با قراردادن صدای وزین و سنگین فرخ نعمتی یك نوع یكپارچگی بین این بخش‌ها به وجود آوردیم.

حبیب احمدزاده، سمیرا سینایی، نریمان چایچی، فرشید ابراهیمیان، مهدی احمدی و داریوش فائزی از دیگر حاضران در این جلسه بودند كه به طور مختصر راجع به فیلم صحبت كردند.