«آخرین پیامبر» مرحوم علی حاتمی، به روایت انتظامی
ایسنا- عزتالله انتظامی كه در اكثرا كارهای حاتمی با او همراه بوده است در گفت وگویی درباره این اثر گفت: «زینالعابدین رهنما» كتاب زیبا و قشنگی راجعبه حضرت محمد (ص) نوشته بود كه علی حاتمی تصمیم گرفت فیلمنامهای براساس این كتاب آماده كند و آنرا در قالب سریالی بسازد.
وی افزود: به اتفاق ایشان به منزل رهنما رفتیم و اجازه این كار را گرفتیم فیلمنامه آماده شد و گفتند باید به قم برود تا آنجا اجازه ساخت بگیرد كه این سناریو در آنجا رد شد و آقای حاتمی آنرا به آقای رهنما برگرداندند.
انتظامی یادآور شد: علی حاتمی خیلی دوست داشت راجعبه حضرت محمد (ص) كاری بكند و سناریوی دیگری را با نام «آخرین پیامبر» آماده كرد و آن را به همراه دو فیلمنامه دیگر به نامهای «آق بانو» و «گاردنپارتی» به من داد تا آن را بخوانمو نظرم را بدهدم. آنرا خواندم و خیلی خوشم آمد در واقع خیلی خوب روی آن كار شده بود. فقط پیشنهاد كردم به خاطر اینكه فضای كار درست در بیاید در كشورهای عربی ساخته شود كه نظر خود حاتمی هم همین بود.
ولی با بیان اینكه این سناریو مورد تأیید مراجع قم هم قرار گرفت تصریح كرد: پروژه بسیار عظیم بود و بعد از سریال «هزاردستان» تنها سریالی بود كه دوست داشتم در آن بازی كنم كه نشد. در واقع حاتمی میخواست دولتهای دیگر را برای ساخت این مجموعه به مشارت بكشاند كه اجل مهلتش نداد.
این بازیگر، سناریوهای علی حاتمی را خاص خواند و افزود: با وجود اینكه سناریوی این سریال كامل است اما شخص دیگری نمیتواند این كار را بسازد در واقع سبك حاتمی این بود كه سناریوها را كامل نمینوشت اما وقتی میخواندیم به پیكره كار پی میبردیم. او سر كار صبح به صبح دیالوگی را به بازیگران میداد. حاتمی تبحرش را در ساخت آثار تاریخی با كمالالملك ، سلطان صاحبقران و هزار دستان نشان داده است.
وی در پایان درباره لزوم ساخت كاری در ایران درباره ی حضرت محمد (ص) گفت: باید ببینیم كه مجموعههای تاریخی كه تا كنون ساخته شده چقدر تأثیرگذار بوده است بجز سریال امام علی (ع) مابقی ارتباط چندانی با مخاطب برقرار نكردند. اینها مقوله هایی هستند كه پرداختن به آنها مشكل است.
وی با اشاره به اپرای عروسكی «رستم و سهراب» كار بهروز غریبپور گفت: من از این كار بسیار خوشم آمد و برایم بسیار تأثیرگذار بود و فكر میكنم که می توان برخی كارهای مذهبی را هم به روش عروسكی ساخت.