تبیان، دستیار زندگی
بهروز افخمی گفت:سینما كاملا تحت تاثیر ادبیات است؛نه تنها در دیالوگ نویسی و قصه گویی،بلكه در«دكوپاژ» هم سینما تحت تاثیر شیوه نگارش قرار دارد. بهروز افخمی در "هم اندیشی سینما و ادبیات" با بیان این مطلب گفت:در فیلم «گاوخونی» شی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهروز افخمی: سینما كاملا تحت تاثیر ادبیات است


بهروز افخمی گفت:سینما كاملا تحت تاثیر ادبیات است؛نه تنها در دیالوگ نویسی و قصه گویی،بلكه در«دكوپاژ» هم سینما تحت تاثیر شیوه نگارش قرار دارد.

بهروز افخمی در "هم اندیشی سینما و ادبیات" با بیان این مطلب گفت:در فیلم «گاوخونی» شیوه دكوپاژ را بر اساس اصل داستان تنظیم كردم،بر این اساس دو قسمت از فیلم را با یك شیوه و یك قسمت دیگر را با شیوه ای دیگر دكوپاژ كردم.

وی ادامه داد:در فیلم "گاوخونی" اقتباسی وفادار به متن و لحن داستان انجام شد كه درمیان فیلم‌های ایرانی بی‌سابقه و درسطح دنیا كم نظیر است.

این فیلمساز افزود: اقتباس فیلم گاوخونی از داستان آن به گونه‌ای بود كه اغلب تصور می‌كردند تمامی داستان در فیلم خوانده شده‌است‌،در حالی كه این گونه نبود و در فیلم كمتر از نصف داستان خوانده شد.اقتباس فیلم آنچنان غیر منتظره بود كه مخاطبان بایك جلسه رمان خوانی رو به رو شدند.

به گفته وی بیان و اجرای داستان در سینما معمولا به شیوه صیغه اول شخص، سوم شخص و یا چنان كه در فیلم گاوخونی اجرا شد، دوم شخص مفرد است. روش بیان داستان به صیغه دوم شخص ‌مفرد درسینمای جهان روشی استثنایی است و در سینمای‌ ایران تنها مورد اجرای‌ آن فیلم گاوخونی بوده است.

وی با بیان این كه این روش‌ها از ادبیات وام گرفته شده گفت:دكوپاژ اول شخص مفرد به معنی ارایه تصویر نزدیك فرد و دید او به تماشاچی است و باور پذیری در این روش برای بیننده بسیار بالا است و گویی داستان از زبان خود شخص شنیده می‌شود.

این كارگردان سینما اظهار داشت: در روش سوم شخص، داستان نویس به عنوان ناظر داستان را تعریف می‌كند و راوی جزو قهرمانان داستان نیست.

افخمی خاطرنشان كرد:در شیوه استثنایی دوم شخص مفرد تماشاچی به‌نوعی اذیت می‌شود و به دلیل نداشتن عادت به این روش از داستان فاصله می‌گیرد.

وی با اشاره به این كه در سینما این شیوه برای تماشاگر آزاردهنده است و موجب ایجاد فاصله می‌شود، افزود: كسانی كه علاقه‌مند به ایجاد فاصله بین تماشاچی و داستان هستند، باید به این شیوه فكر كنند.

لازم به یادآوری است این هم‌اندیشی با همكاری فرهنگستان هنر ، معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد، شبكه چهار سیما، دانشكده صدا و سیما و بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

مطالب مرتبط

g>

بهروز افخمی وفیلم زندگی امام خمینی (ره)

«گاو خونی» و هشت جشنواره‌ی بین‌المللی

منبع : خبرگزاری فارس