تبیان، دستیار زندگی
علیرضا خمسه گفت: هنر «پانتومیم» در كشور ما مظلوم‌ترین شاخه از هنرهای نمایشی است و اینكه در طی 27 سال فقط سه دوره جشنواره پانتومیم برگزار شده است، گویای همین واقعیت است. علیرضا خمسه ضمن بیان این مطلب افزود: وقتی می‌گویم هنر«پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمسه:«پانتومیم» در كشور ما مظلوم‌ترین گونه نمایشی است


علیرضا خمسه گفت: هنر «پانتومیم» در كشور ما مظلوم‌ترین شاخه از هنرهای نمایشی است و اینكه در طی 27 سال فقط سه دوره جشنواره پانتومیم برگزار شده است، گویای همین واقعیت است.

علیرضا خمسه ضمن بیان این مطلب افزود: وقتی می‌گویم هنر«پانتومیم» در كشور مامظلوم‌ترین و مهجورترین گونه نمایشی است؛ پر بیراه نگفته‌ام و این در حالی است كه در تمام جهان برای این شاخه از هنر نمایش، كه با حداقل امكانات حداكثر تاثیر را می‌گذارد، بهای فراوانی قائلند.

وی در ادامه زبان جهانی پانتومیم را نكته‌ای قابل تامل برای مسؤولان فرهنگی كشور، كه طالب جهانی ساخته ایران هستند؛ دانست و یادآور شد: این ژانر نمایشی برای مسؤولان هنری كشور و بسیاری از مردم ما ناشناخته مانده است و طبیعی است كه این ناشناخته ماندن به بی‌توجهی و كم لطفی آنان به این هنر بر می‌گردد.

این هنرمند برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه به ویژگی‌های مهم هنر«پانتومیم» پرداخت و خاطر نشان كرد: این هنر می‌تواند بدون بهره‌گیری از تمایلات و امكانات مرسوم تئاتری، تاثیری شگرف و عمیق بر مخاطب بگذارد. به همین خاطر در زمانه‌ای كه كمبود امكانات اجرایی تئاتر بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان هنر تئاتر را از تئاتر سرخورده كرده است؛ آشنا ساختن آنان با هنر پانتومیم، كه از ملزومات امكانات تئاتری،‌فقط به هنرمندانی آموزش دیده و با تجربه نیازمند است، می‌تواند راهگشا باشد.

داور سومین جشنواره پانتومیم به فقر آموزش در آثار راه یافته به این جشنواره اشاره كرد و این جشنواره را بستری برای به نمایش درآوردن بازدهی جوانان ایرانی با توجه به حداقل امكانات و شرایط كار عنوان كرد و خاطر نشان كرد: اگر شرایطی فراهم شود كه آنان بتوانند ضمن فرا گرفتن واقعی این هنر، فعالیت‌ها و تجربه هایشان را استمرار بخشند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درخشش آنان در عرصه‌های جهانی خواهیم بود.

خمسه در ادامه به ویژگی‌هایی از هنر پانتومیم كه در داوری‌ها لحاظ كرده‌اند پرداخت و گفت: پانتومیم، تئاتر بدون كلام است و استفاه از حس و تخیل، اشیاء و شخصیت‌ها را به دلخواه خلق كرده، تغییر داده و یا ناپدید می‌سازد، در واقع بازیگر نمایش پانتومیم با دست‌های خالی در نقطه‌ای می‌ایستد و سپس برای خلق جهانی تازه به حركت در می‌آید و جالب است كه این اتفاق فقط با دانش، بینش وتوانایی بازیگر پانتومیم می‌افتد.

وی صوری برگزار نشدن جشنواره‌ها را در نزدیك‌شدن به اهداف واقعی بسیار مؤثر است و گفت: در این صورت است كه مقوله تئاتر در شهرستان‌ها توسعه پیدا خواهد كرد. هر جشنواره را می‌توان جشن برداشت محصول دانست و اگر كاشت و داشتی صورت نپذیرد، برداشت محصول توجیهی نخواهد داشت. بنابراین قبل از برگزاری هر جشنواره بایستی زمینه‌های تولید فرآورده‌های مربوطه را مهیا كنیم و تنها در این صورت است كه جشنوار‌ه‌ها،‌جشنواره‌های واقعی خواهند شد.

خمسه در پایان، برگزاری «سومین جشنواره سراسری پانتومیم» توسط مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری را خوشایند دانست و گفت: وقفه‌های طولانی در برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آنها آسیب می‌رساند.

منبع : خبرگزاری فارس