تبیان، دستیار زندگی
موسیقی با صدای حسام الدین سراج « ما در موسیقی مذهبی و حماسی پشتوانه بسیار غنی فرهنگی داریم اما متاسفانه بعضی از عزیزانی كه در زمینه موسیقی مذهبی كار می‌كنند از توجه به پشتوانه ها غافل شده‌اند.» میراث خبر- «حسام الدین سراج»،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسام الدین سراج از موسیقی مذهبی می گوید


موسیقی با صدای حسام الدین سراج

«ما در موسیقی مذهبی و حماسی پشتوانه بسیار غنی فرهنگی داریم اما متاسفانه بعضی از عزیزانی كه در زمینه موسیقی مذهبی كار می‌كنند از توجه به پشتوانه ها غافل شده‌اند.»

میراث خبر- «حسام الدین سراج»، خواننده و موسیقی‌دان با اعلام این مطلب و اشاره به بعضی نوحه‌هایی كه در سال‌های اخیر براساس ملودی و ریتم آهنگ‌های پاپ ساخته می‌شود گفت: «چند روز است كه در روزنامه‌ها خبر‌هایی از تولید نوحه به صورت پاپ، چاپ می‌شود. اما نمی‌دانم بین موسیقی پاپ و موسیقی غنی مذهبی كه قرن‌هاست در ایران وجود داشته است چه ارتباطی می توان برقرار كرد.»

سراج به شعر «راستگویان حجازی به نوا می‌گفتند / كه حسین كشته شد از جور مخالف به عراق» اشاره كرد و گفت: «در قدیم استادان موسیقی برای این كه به شاگردان خود تمرین بدهند از اشعار مذهبی استفاده می‌كردند مثلا همین شعر را در گوشه‌های مختلف از جمله گوشه‌های راست، حجاز، نوا، حسین، مخالف و عراق می‌خواندند. هر كدام از این گوشه‌ها متعلق به یك دستگاه یا آواز هستند و خواندن این شعر به صورتی كه هر كلمه در گوشه مورد نظر خوانده شود بسیار سخت است. قدما برای آموزش موسیقی ایرانی از موسیقی مذهبی استفاده می‌كردند و بر‌عكس برای اجرای مراسم مذهبی از موسیقی ایرانی استفاده می‌شد.»

سراج ادامه داد: «مذهب و هنر كه موسیقی هم زیر مجموعه‌ای از آن است، در یك راستا هستند و به مبانی فطری انسان باز می‌گردند. مشكل موسیقی مذهبی امروز به دوستانی باز می‌گردد كه كار هنری می‌كنند. از پیشینه این موسیقی با خبرند اما متاسفانه به این مساله توجهی ندارند. من بارها دیده‌ام كه آموزشگاهی آگهی تبلیغ در روزنامه می‌دهد و می‌نویسد آموزش موسیقی نواحی، مقامی، دستگاهی، كلاسیك، مذهبی، پاپ و غیره. نمی‌دانم این عناوین چطور می‌توانند یك جا جمع شوند. و چرا هنرمندان نسبت به این مسائل واكنشی نشان نمی‌دهند. متاسفانه برای دست‌اندركاران موسیقی و به طور كلی هنر این اتفاقات اصلاً مهم نیست و كسی كاری نمی‌كند.»