تبیان، دستیار زندگی
اه 1383 «آواز قو» آخرین قوالی نصرت فتحعلی خان منتشر شد آلبوم آخرین كنسرت نصرت فتحعلی خان با عنوان «آواز قو» در قالب دو كاست به بازار آمد. به گزارش «میراث خبر»، آخرین كنسرت نصرت فتحعلی خان كه در چهارم می سال 1997 با عنوان (بر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 11 خرداد ماه 1383

«آواز قو» آخرین قوالی نصرت فتحعلی خان منتشر شد

آلبوم آخرین كنسرت نصرت فتحعلی خان با عنوان «آواز قو» در قالب دو كاست به بازار آمد.

به گزارش «میراث خبر»، آخرین كنسرت نصرت فتحعلی خان كه در چهارم می سال 1997 با عنوان (برای تو) برگزار شد. یكی از مهم ترین كنسرت های قوالی در جهان محسوب می شود. در این كنسرت نصرت فتح علی خان معروف ترین آهنگ های خود از جمله «مست مست»، « هو» و «الله هو» را اجرا كرد.

نصرت فتحعلی خان ملقب به شاهنشاه قوالی در 13 اكتبر 1948 در پاكستان در خانواده ای با قدمت 700 ساله در هنر موسیقی و قوالی به دنیا آمد. پدرش - فاتح علی خان - احیاگر بزرگ قوالی در هند بود.  و پس از بازگشت به پاكستان به جدیت تمام به قوالی ادامه داد و با حضور در رادیوی پاكستان و استفاده از اشعار اقبال لاهوری و اجرای برنامه های زنده، هنر قوالی را در سر تا سر پاكستان دوباره احیا كرد. او آموزش موسیقی به پسرش نصرت را با طبل آغاز كرد. او تا سال 1964 كه فاتح علی خان پس از یك دوره بیماری طولانی درگذشت هر آن چه ممكن بود از پدر آموخت و در سن 16 سالگی وارث سنت قدیمی قوالی در خانواده و كل شبه قاره هند شد.

نخستین حضورش در رادیوی پاكستان در جشنواره موسیقی در مارس 1965 اولین برنامه رسمی نصرت فاتح علی خان محسوب می شود. او پس از مدتی به هندوستان رفت و در آن جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. همكاری نصرت فتحعلی خان با راج كاپور و دیگر هنرمندان معروف هندی باعث شد تا قوالی به صورت بسیار گسترده در هند جریان پیدا كند. و كم كم قوالی از حالات نمایشی فاصله گرفت و به نوعی موسیقی پذیرفته در جهان مطرح شد.

او در زمان حیات خود كنسرت های متعددی در آمریكا، فرانسه، ایران، امارات متحده عربی، انگلیس، اسپانیا و استرالیا برگزار كرد. تبحر او در قوالی باعث شد تا با هنرمندان بزرگی چون پیتر گابریل، مایكل بروك، مارتین اسكورسیزی، الیوراستون، تیم رابینز، رادی ودر، ریك رابین، لوچیانو پاواروتی، شكار كاپور، بی یورك، و... همكاری كند.

نصرت فتحعلی خان در طول زندگی كوتاه خود برنامه های بسیار زیادی برگزار كرد كه تنها حدود 80 آلبوم از آن برنامه ها امكان ضبط و انتشار یافتند. و متاسفانه تنها یكی از اجراهای او در خانه اش پاكستان ضبط صوتی و تصویری شده است.

او در 16 اگوست 1997 بر اثر ایست قلبی در لندن درگذشت. «آواز قو» از سوی مؤسسه فرهنگی هنری آوای باربد منتشر شد.