تبیان، دستیار زندگی
با گذشت ده روز از جشنواره فیلم فجر دوباره آتش زیر خاکستر حاشیه های جشنواره شعله ور می شود. این بار صحبت های مسعود فراستی در کمیسیون فرهنگی مجلس حاشیه ساز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل فراستی و فرخ نژاد در گشت 2

با گذشت ده روز از جشنواره فیلم فجر دوباره آتش زیر خاکستر حاشیه های جشنواره شعله ور می شود. این بار صحبت های مسعود فراستی در کمیسیون فرهنگی مجلس حاشیه ساز شده است و واکنش حمید فرخ نژاد را به همراه داشته .

فرآوری: بخش سینما تلویزیون تبیان
مسعود فراستی

قرار بود هفته گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی جلسه ای با دبیر جشنواره فجر و رئیس سازمان سینمایی برای ارزیابی این دوره از جشنواره داشته باشند که این جلسه به دلایلی عقب افتاد. روز یکشنبه هم کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی هم قرار بود جلسه ای با منتقدان جشنواره داشته باشد که از سه منتقد دعوت شده تنها مسعود فراستی در این جلسه حضور داشته است.

فریدون جیرانی و احمدرضا احمدی به واسطه این که این دعوت تنها یک روز قبل از جلسه انجام شده است به دلایل زمانی نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند تا مسعود فراستی به تنهایی بار انتقاد از جشنواره فیلم فجر را به دوش بکشد!

از نمایندگان حاضر در این جلسه نیز به نام هایی چون علی مطهری، احمد سالک، احسان قاضی‌زاده هاشمی، احد آزادی‌خواه و سید صادق طباطبایی نژاد بر می خوریم.

مسعود فراستی در مجلس چه گفت؟

مسعود فراستی در این جلسه جشنواره سی و پنجم را ضعیف ترین دوره جشنواره در تمام سالهای برگزاری عنوان کرده است و داوران دو تابعیتی را هم معضلی برای داوری دانسته است.

سید صادق طباطبایی در گفتگوی کوتاهی درباره حرف های مسعود فراستی به خانه ملت گفته است: « آقای فراستی معتقد است؛ انتقادهای خودش و آقای افخمی و البته جریان رسانه‌ای ایجاد شده، سبب تغییر رای هیات داوران و اهدا بهترین سیمرغ‌ها به فیلم «ماجرای نیمروز» شده، در واقع هیات داوران در ابتدا چنین تصمیمی نداشته است.»

طباطبایی‌نژاد در ادامه در قبال این اظهار نظر اثبات نشده فراستی، این اتفاق و تغییر تصمیم هیات داوران به دلیل اعتراض‌های فراستی و بهروز افخمی را نشان از عدم تبحر این هیات دانسته است چراکه در غیر این صورت بر رای خود پافشاری می‌کردند: «این منتقد سینما با انتقاد جدی به فیلم سینمایی «گشت 2» این فیلم را اثری مستهجن خوانده که نمی‌توان به اتفاق خانواده به تماشای آن نشست، لذا قرارشد این فیلم قبل از اکران توسط کمیسیون دیده شود.»

نایب رئیس کمیته فرهنگ، هنر، رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داده است: «به گفته آقای فراستی در این دوره کپی‌برداری بیش از حدی از فیلم «ابد و یک روز» شده و این فیلم‌ها معضلات اجتماعی را نکبت‌بار و اغراق‌آمیز نشان داده‌اند، اما با این وجود از سوی مسئولان جشنواره برای حضور در بخش‌های مختلف انتخاب شدند. آقای فراستی به اصل سینما به معنای دولتی که در آن بازگشت هزینه اهمیتی ندارد نیز انتقاد داشت و خواستار حرکت به سمت سینمای خصوصی با گردش اقتصادی از طریق فروش و استقبال مخاطبان بود.

اکنون نیز با وجود اعمال ممیزی‌ها، شاهد تولید فیلم‌های بسیاری بدون رعایت شئونات هستیم و حتی به تازگی فیلمی که برای زنان کلاه گیس گذاشته‌اند، ساخته شده است.»

سه فیلم در کمیسیون فرهنگی به نمایش در می آید

با توجه به حرف های مسعود فراستی فیلم های «گشت ارشاد2» ساخته سعید سهیلی و البته فیلم «کاناپه» اثر کیانوش عیاری با انتقاد تند این منتقد در جلسه کمیته هنر کمیسیون فرهنگی رو به رو شده است تا جایی که احتمال بازبینی این دو فیلم به همراه فیلم ماه «گرفتگی» و البته شایعه عدم نمایش عمومی آن به گوش می رسد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به جام جم آنلاین می گوید: بعد از جلسه یک ساعت و نیمه با آقای فراستی قرار بر این شد که سه فیلم «گشت ارشاد»، «کاناپه» و «ماه گرفتگی» برای اعضای کمیسیون فرهنگی به نمایش درآید تا کمیسیون فرهنگی درباره آن نظرات خود را بدهد.»

«ماه گرفتگی» ساخته مسعود اطیابی فیلمی است که درباره اتفاقات انتخابات سال 88 ایران ساخته شده است.

کنایه های فرخ نژاد به فراستی

به دنبال خبرهایی که از صحبت های مسعود فراستی در کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان شد حمید فرخ نژاد در یادداشتی خطاب به او نوشت: «بارالها خودت ترتیبمونو بده تا برای نون مجبور نشیم چارپایه کش اعدامی بشیم/ دفعه بعد خواستی بفروشی به خودمون بفروش لااقلش بین خودمون میمونه مثل دفعه های قبل. داری چیكار میكنی با خودت مرد؟ كجا داری میری؟ خدا شاهده دلم گرفت ، نوشتن جون كلامو ادا نمیكنه ، اینی كه میگم به ولله تحقیر توش نیست ولی دلم بحالت سوخت ، با خودم گفتم اگه قراره پیر شیم و غم نون به آدم فروشی بكشونتمون ، بارالها خودت ترتیبمونو بده تا هنوز واسه خاطر نون مجبور نشدیم چارپایه كش اعدامی شیم ، خودت آقایی كن و خلاصمون كن. تلخ بودی و بی ادب ، لیچار بار همه میكردی با راه و بی راه ، صواب و نا صواب ، حق و ناحق ولی هر چی بود تو خودمون بود ،دمتم گرم حالا یه سكه بالا یا پایین تو خودمون بودیم ، ولی مرد حسابی چقلی همكاراتو اینور اونوربردن دیگه خدایی آخرشه ، خدایا بحق بزرگیت هیچ تنابنده ایی رو این جوری آزمایش نكن. دلم برات سوخت آقا مسعود ، همه گناه گردن تو نیست ما هم كم گذاشتیم ، مطمئنم خیلی گیری وگرنه اینجوریش رو دیگه نمیومدی ، ما كم گذاشتیم ، خدایشش خیلی وضع مالیمون توپ نیس ولی هزار بار شكر اینقد ته جیبمون هست كه اگه دوست و آشنامون گیره، جهت رفع احتیاجش كمك كنیم ،یا نه هزار بار كردیم بازم میكنیم ، دست جلو هموطنامون دراز میكنیم و یه شماره كارت می نویسیم از خلق الله كمك میگیریم، خدا وكیلی هنوز اینقد آدم با مرام و معرفت هست كه نزارن یه مرد به نامردی بیفته ،سراغ دارم. دنیای بدیه آقا مسعود ولی آدم بازم پیدا میشه با مرام و معرفت بازم پیدا میشه، میدونم اینقد گیر بودی كه خودتو توجیه كردی ، فدای سرت ، ولی ایندفه اگه بازم گیر كردی خواستی بفروشی ، به خودمون بفروش ، لااقلش اینه كه بین خودمون میمونه مثه دفعات قبل ، مثه خیلی وقتا ، خدا هیچ مردی رو خوار نكنه صلوات بفرست.»

از ماست که بر ماست

پس از حمید فرخ نژاد، پرویز پرستویی نیز در یادداشتی به انتقاد از فراستی و افخمی پرداخته و نوشته است: «حمیدفرخ نژاد عزیز، انتقادت را درمورد، مسعودفراستی خواندم. بماند که از چندسال پیش به شکل های مختلف در مورد مسعودفراستی، در دنیای مجازی، مصاحبه ها، وحتی در رسانه حرف زدم. ولی دریغ از اینکه کسی حمایت کرده باشد،چه اهالی تاثیرگذاروصاحب نام سینماوچه مسئولین. بنابراین الان خیلی تعجب نمی کنم که تصمیم گیری در خص وص این سینمای مظلوم، به مجلس کشیده شود،ووقت و انرژی و سرمایه عزیزانی چون شما ودیگرهمکاران به هدر رود. درصورتی که مسعود فراستی خود جزو کسانی است که باید پرونده گذشته وحالش مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم به منتقدین شریف وتاثیر گذار بر نخورد، ولی مسعود فراستی صرف چندتا کتاب خواندن و تدریس و فیلم های خارجی دیدن،صلاحیت نقدکردن آثار سینمایی را ندارد ،آنهم در رسانه ملی.
بهروز افخمی هم که بماند، مغازه دو نبش خوبی برای خود بازکرده. بارها با بودجه بیت المال به منافع خوبی رسیده، بدون اینکه نقشی در تاثیرگذاری سینما داشته باشد. نمونه اش،میرزا کوچک خان، استاد ناصرتقوایی، که بعد از کنار زدنش به ایشان رسید، فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی،که بعد از زنده یاد علی حاتمی باز به ایشان رسید،چهارسال نماینده مجلس شدن بی فایده ونهایتا،ساخت فیلم سینمایی فرزند صبح که با بودجه کلان  که اصلا دیده نشد.ولی از درآمد هنگفتش بهروز افخمی بی نصیب نماند. وبعد از در آمد بودجه فیلم ذکر شده ،به کانادا رفت و فیلم سینمایی ساخت و باز دیده نشد. و اکنون هم به گفته خودش قراراست پروژه به قول خودش سنگین فاجعه شهدای پلاسکو را راه بیاندازد.عجب لقمه چربی! حال با این اوصاف چطور رسانه ملی یک برنامه سینمایی را بعهده ایشان گذاشته ومسعود فراستی مثلا منتقد معلوم الحال قرار است ناجی سینما باشد. آنهم آنقدر پروبال گرفته که به خودش اجازه میدهد با قضاوت های نابجا وباالفاظ رکیک و هتاکی به هنرمندان به نقد سینما و دست اندر کارانش بپردازد و بهروز افخمی هم در کنارش لبخند بزند.
متاسفانه این دوتن سراپا عقده ای وکینه توز،باحمایت مسئولین رسانه ملی خر خود را سوار شده ومیتازند،ولی نمیدانند که حتی مردم عزیزغیر سینمایی هم  اینها را منفور میخوانند. بازهم امیدوارم مسئولینی که دغدغه فرهنگ دارند تجدید نظری در خصوص این برنامه سینمایی کرده واز افراد لایق در این برنامه استفاده نمایند.»

در ادامه انتقادات به صحبت های فراستی، سید ضیا هاشمی از اعضای هیئت انتخاب عنوان کرد: «در هیئت انتخاب نظر همه اعضا درباره فیلم «گشت۲» مثبت بود، هر کسی می گوید تماشای «گشت۲» برای خانواده مناسب نیست مشکل روحی دارد. فیلم سعید سهیلی بهترین گزینه برای اکران نوروزی است.»

همچنین محسن تنابنده در این باره نوشت:‌‌ «صحبت‌های فراستی علیه فیلم گشت ارشاد ٢ انقدر اهالی سینما رو ناراحت نكرده كه كشاندن ماجرا به كمیسیون فرهنگی مجلس. مسایل سینما باید در خانواده سینما حل شود.»


منابع: جام جم/  کانال سینما/ کافه سینما