تبیان، دستیار زندگی
روح الله رجبی دبیر سابق محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس بیان کرد: سینمای اجتماعی که در حال حاضر مطرح است یک سینمای ناامید و بی تدبیر است باید ببینیم که در مقابل آن سینمای دیگری وجود دارد یا نه. سینمای عدالت، سینمای قهرمان است و این موض
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز ششمین جایزه سینمایی «ققنوس»

روح الله رجبی دبیر سابق محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس بیان کرد: سینمای اجتماعی که در حال حاضر مطرح است یک سینمای ناامید و بی تدبیر است باید ببینیم که در مقابل آن سینمای دیگری وجود دارد یا نه. سینمای عدالت، سینمای قهرمان است و این موضوعی است که باید باز و درباره آن بحث شود. باید از فضای سیاه به فضای امیدبخش رفت.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

صبح امروز سوم بهمن ماه اولین نشست خبری ششمین محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی «ققنوس» در سرای شهید آوینی حوزه هنری با حضور آرش فهیم مسئول رسانه ای این رویداد فرهنگی، محمد کوچک دبیر اجرایی این جایزه و روح الله رجبی دبیر سابق این رویداد برگزار شد.

بنا بر این گزارش، محمد کوچک دبیر اجرایی محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس در ابتدای این نشست گفت: هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس امسال هم مثل سال گذشته حرکت اصلی خود را ادامه می دهد و کنار هم قرار دادن اندیشمندان و هنرمندان است توسط این رویداد دنبال می شود. موضوع دیگری که ما در نظر داریم درگیر کردن بدنه نخبه و نخبگان دانشجویی در قالب رشته های مختلف در این رخداد است. همچنین باید بگویم داوران آن را اندیشمندان، هنرمندان و رسانه ها تشکیل می دهند. این نگاه برگرفته از تفاوت هایی بود که ما همواره داشته و داریم. ما نگاهی به فضای سینما داریم که باعث می شود خلاءها پر شود ما اندیشمندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را جمع می کنیم و پای تولیدات هنری می نشانیم که این تولیدات تبدیل به اثر هنری شود. باید توجه داشت که بین تولیدات با تبدیل شدن آنها به اثر هنری تفاوت هایی دارد.

وی افزود: از دیگر نکات مدنظر این است که بخش دانشجویی ما در سه عرصه ورود و فعالیت کند. نشریات دانشجویی در این دوره ایفای نقش می کنند و برنامه هایی تحت عنوان مسابقه دانشجویی با محوریت نقد در ابعاد مختلف داریم.

کوچک با اشاره به خلاهای جشنواره فیلم فجر گفت: امسال سیستم بایکوت همیشگی جشنواره فیلم فجر آغاز شد به همین دلیل ما می توانیم در خدمت دوستانی باشیم که آثار آنها از نگاه داوران مغفول ماند و به همین ترتیب از حضور در جشنواره انصراف دادند. اکران های دانشجویی موضوع بعدی ما است که جایزه ای به فیلم برتر داده می شود. این جایزه، جایزه ققنوس نام دارد.

امسال سیستم بایکوت همیشگی جشنواره فیلم فجر آغاز شد به همین دلیل ما می توانیم در خدمت دوستانی باشیم که آثار آنها از نگاه داوران مغفول ماند و به همین ترتیب از حضور در جشنواره انصراف دادنددبیر اجرایی محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس عنوان کرد: امسال از سوی برخی از عزیزان کم لطفی نسبت به این حرکت صورت گرفته است و ما با مشکلات جدیدی روبه رو هستیم به طوریکه دوستان در بخش های مختلف با ما همکاری نکردند.

در ادامه این نشست، آرش فهیم مسئول رسانه ای این رخداد ضمن عرض تسلیت به مناسبت فاجعه پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش نشانان بیان کرد: جایزه ققنوس رقیب یا حریف جشنواره فیلم فجر نیست. این جایزه هدفش این است که خلاهایی را که جشنواره فجر دارد پر کند و جوابگوی خلاهای فرهنگی باشد. یکی از این خلاها بحث رسانه ای سینما است. برای مثال هر ساله هنگامی که اسامی هیات داوران و انتخاب جشنواره فیلم فجر را می بینیم متوجه می شویم که افراد از هر طیفی در آن حضور دارند، اما هیچگاه خبرنگاران و اهالی رسانه را در آنها ندیده ایم. از این رو، یکی از هوشمندی های جایزه ققنوس این است که از اهالی رسانه استفاده کرده و من به عنوان نماینده اصحاب رسانه در کنار این رویداد فرهنگی هستم.

فهیم عنوان کرد: به طور کلی در محتوای سینمای ایران از خبرنگاران غفلت شده است در حالی که در هالیوود این موضوع بسیار پررنگ است و سال گذشته جایزه اسکار به یکی از فیلم ها با محوریت خبرنگاران اهدا شد بنابراین می توانیم بگوییم که بعد رسانه‌ای در سینمای ایران ضعیف است و این موضوع باعث شده که رابطه مردم با این صنعت کمتر باشد.

وی ادامه داد: یکی از محورهایی که در داوری بخش رسانه ای داریم توجه به سینمای کنشمند و واکنشی است. سینمای اجتماعی ما همواره واکنش بوده و هرگاه مشکلی پیش آمده سینماگر اقدام به ساخت فیلم کرده است در حالی که سینمای کنشمند می تواند پیشاپیش مردم و مسئولان را نسبت به موضوع و مشکلی آگاه کند.

روح الله رجبی پس از صحبت های آرش فهیم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آنچه ما می خواهیم مطرح کنیم این است که آیا فردی که تحت ظلم و فشار قرار گرفته می تواند همینطور پیش برود؟ آیا ما نباید قهرمان داشته باشیم؟ سینمای عدالت، گفتمان دیگری است و غیر از اینکه همه چیز را به صورت خراب شده و سیاه نشان دهد با دغدغه های مردم عادی مواجه است. سینمای اجتماعی که در حال حاضر مطرح است یک سینمای ناامید و بی تدبیر است باید ببینیم که در مقابل آن سینمای دیگری وجود دارد یا نه. سینمای عدالت، سینمای قهرمان است و این موضوعی است که باید باز و درباره آن بحث شود. باید از فضای سیاه به فضای امیدبخش رفت.

محمد کوچک در ادامه با اشاره به مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جایزه گفت: این رویداد فرهنگی از بیست و دوم بهمن شروع و بیست و نهم بهمن ماه اختتامیه آن در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود. این را هم باید بگویم که ما بارها و بارها به روش های مختلف درخواست برگزاری جلسه با محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر داشته ایم، اما این اتفاق هیچگاه نیفتاده است ما باز هم این درخواست را داریم که با یکدیگر به گفتگو بنشینیم و این نگاه را داریم که فضای جشنواره فیلم فجر اصلاح شود. پیش از این عده ای به صورت شعارگونه این درخواست را داشتند اما ما راهکار داریم و می توانیم بر اساس آن صحبت کنیم.

دبیر اجرایی محفل هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس اظهار کرد: اتفاقی که در جشنواره امسال رخ داده تولیدات زیادی است که به واسطه فروش خوب سال گذشته سینمای ایران شکل گرفته است اما این تولیدات به کجا رفته و دغدغه سینماگران چه بوده؟ این نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

وی عنوان کرد: باید دید که آیا در موضوع اکران و توزیع آثار، عدالت وجود دارد و آیا اینکه هر کارگردانی می تواند از هر هنرمندی که می خواهد در آثارش استفاده کند؟ باید ببینیم که این عدالت کجا است. در ساختار انتخاب امسال جشنواره فیلم فجر عده ای اعتراض داشتند و از این رو از جشنواره فیلم فجر انصراف دادند. ما در ساختار داوری ها، تولیدات و انتخاب آثار می توانیم نقد کنیم و سینمایی داشته باشیم که برگرفته از تفکرات و پژوهش هایی است که پیش از این انجام داده ایم.

سپس رجبی بیان کرد: ما در تقابل با جشنواره فیلم فجر نیستیم، اما یک جایزه پفکی هم نیستیم که قارچ گونه عمل کنیم. به نظر ما صرفا تولید نمی تواند کار را پیش ببرد. به هر حال سینما باید بتواند حل مشکل کند نه اینکه به بازنمایی اتفاقات بپردازد. جشنواره فیلم فجر تاثیر چندانی در جامعه ندارد و ما هم کاری به جشنواره فیلم فجر نداریم.

دبیر سابق این رویداد فرهنگی در پایان توضیح داد: ما بارها از دبیر جشنواره خواسته ایم که برای مثال سالنی به نام اندیشمندان در جشنواره فیلم فجر به ما اختصاص دهد که به بحث و گفتگو بپردازیم، اما هیچگاه این اتفاق نیفتاده است گویا آنها دوست دارند فضایشان هیجانی باشد و تنها سر و صدا داشته باشند.


منبع: سینماپرس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .