تبیان، دستیار زندگی
دبیر سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: یک نقدی که به جشنواره فیلم فجر وارد می شود، این است که سرمایه های اصلی سینمای ایران در مدتی خاص رونمایی می شوند، به گونه ای که انگار به مال مان آتش زده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقادی که دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر به این رویداد دارد

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: یک نقدی که به جشنواره فیلم فجر وارد می‌شود، این است که سرمایه‌های اصلی سینمای ایران در مدتی خاص رونمایی می‌شوند، به گونه‌ای که انگار به مال‌مان آتش زده‌ایم.

بخش سینما وتلویزیون تبیان

title

محمد حیدری در پاسخ به اینکه به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر خودش چه انتقادی به جشنواره دارد؟ بیان کرد: جشنواره فیلم فجر برای مردم خیلی مهم است و جذابیت زیادی دارد و بخش عمده‌ای از فیلم‌های ما در این جشنواره رونمایی می‌شوند. بخشی از انتقاد وارد شده به جشنواره این است که همه آورده و سرمایه سینمای ما در این ایام دیده می‌شود، در حالی که بسیاری از جشنواره‌های بزرگ دنیا این کار را نمی‌کنند و بهترین فیلم‌های سال را به جشنواره‌های‌شان می‌آورند.

او ادامه داد: اما نقدی که به جشنواره فیلم فجر وارد می‌شود، این است که سرمایه‌های اصلی سینمای ایران در مدتی خاص رونمایی می‌شود، یعنی به گونه‌ای که انگار به مال‌مان آتش زده‌ایم. همه فیلم‌ها را در یک فرصت 10 روزه می‌بینیم ولی این خطر هم وجود دارد برخی فیلم‌ها به دلیل این سیاستی که از قبل گذاشته شده (سیاستی که بر مبنای آن فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشته‌اند، در چرخه اکران قرار می‌گرفتند) از اکران بازبمانند.

باید ساختار ثابتی را برای جشنواره لحاظ کنیم

حیدری که صبح دوشنبه (27 دی‌ماه) در برنامه تلویزیونی "فرمول یک" با سیدعلی ضیاء گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه چرا جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف با تغییراتی روبه‌رو شده و حتی برخی دبیران جشنواره تا به حال به تغییر شکل سیمرغ و جایزه‌ای که جشنواره با آن شناخته می‌شود اقدام کرده‌اند، گفت: جشنواره فیلم فجر با توجه به اینکه ساختار ثابتی ندارد، فاقد شورای سیاستگذاری ثابت است و همین قضیه سبب می‌شود که دبیران جشنواره، در مقاطع مختلف دست به تغییراتی در جشنواره بزنند. ما باید ساختار ثابتی را برای جشنواره لحاظ کنیم و یک ساختمان اصلی برای جشنواره داشته باشیم. تا به حال سی و چهار دوره از جشنواره فیلم فجر برگزار شده و در برخی از این دوره‌ها هم دبیران محترم سلایق خود را اعمال کرده‌اند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انتقاداتی که به بالا بودن تعداد جوایز جشنواره مطرح  می‌شود، اظهار کرد: این نکته مهمی است و بسیاری از کارشناسان سینما این انتقاد را به جشنواره دارند. سال گذشته ما از تعداد جوایز کم کردیم، اما به دلیل اینکه دو نگاه به جشنواره وجود دارد؛ یعنی آن را جشن سینمای ایران در دهه فجر از یک سو و جشنواره سینمایی ایران از سوی دیگر قلمداد می‌کنند.

او افزود: ما امسال در بخش داوری کار سختی داریم و سینماگران این انتقاد را داشتند که چرا فیلم‌ها را در بخش مسابقه افزایش داده‌ایم. این انتقاد درستی است که هم جوایز زیاد است و هم تعداد فیلم‌هایی که برای مسابقه انتخاب می‌شوند شرایط را برای داوری دشوار می‌کند.

کار علیرضا رضاداد را به عنوان دبیر جشنواره فیلم می‌پسندم

محمد حیدری در  بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این که بهترین دبیر جشنواره تاکنون را چه کسی می‌داند؟ گفت: از بین دبیرانی که از دوره اول تا سی و سوم بوده‌اند، کار «علیرضا رضاداد» را به دلیل ساختاری که برای جشنواره به وجود آورد، می‌پسندم.

او همچنین درباره مشارکت و همکاری با هنرمندان در جشنواره و حضور آن‌ها در کاخ جشنواره سی‌وچهارم توضیح داد: سال گذشته حضور هنرمندان سینما به رونق جشنواره کمک کرد. دوستان لطف داشتند و پیشنهادات ما را پذیرفتند. در بخش تبلیغات شهری هم حضور موثری داشتند و مردم را دعوت کردند. این اتفاق مبارکی بود و در سال گذشته 60 درصد افزایش مخاطب در سینماها را داشتیم و 98 سانس ویژه در ساعت 3 بامداد تجربه کردیم که اتفاق خوبی است. هرچقدر مردم خوشحال باشند ما خوشحال‌تریم. کاری که انجام می‌دهیم برای مردم است و سرمایه سینمای ایران مردم هستند. وظیفه ما جلب مشارکت مردم در این رویداد هنری بزرگ است.

حیدری درباره برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها گفت: انتقاد دیگری که به جشنواره وارد بود، این بود که چرا فقط در تهران برگزار می‌شود در حالی که این رویداد جشن بزرگ سینمای ایران است و مردم ایران هم سینمادوست هستند. البته فستیوال‌های خارجی تعریف‌شده هستند، در یک شهر خاص برگزار می‌شوند و حتی گاه اسم جشنواره از روی همین شهر برداشت شده و رونق آن بسته به برگزاری جشنواره است ولی ما چنین تعریفی نداریم.

او اضافه کرد: البته مثلا چند سالی است جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس در رامسر برگزار می‌شود. چنین موضوعی می‌طلبد درباره دیگر جشنواره‌ها نیز نهادینه شود. ما جشنواره‌های زیادی داریم که همه فقط در تهران برگزار می‌شوند. برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها هم هزینه زیادی می‌طلبد اما تلاش کردیم همه مردم کشور را خوشحال کنیم و جشنواره همزمان در 30 استان کشور هم برگزار شود. البته این جشنواره‌ها شامل نمایش همه فیلم‌ها نمی‌شود و ما مجبوریم 20 فیلم را در استانها نمایش دهیم.

در این برنامه، حیدری در واکنش به این پرسش که «شما از معدود هنرمندانی هستید که 6 صبح بیدار می‌شوید»، گفت: اکنون شرایط سختی داریم چون به برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم و قرار است اسامی هیأت داوران اعلام شود و...، از همین رو، ساعات کار ما بالا رفته است.


منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .