تبیان، دستیار زندگی
سریال تلویزیونی «علمدار» به کارگردانی داریوش موحد و شهرزاد سالمی برای پخش از یکی از شبکه های سیما در ایام محرم آماده می شود. این سریال روایتگر زندگی چند نوجوان است که پیرو راه پدرشان، تصمیم می گیرند مراسم تعزیه را در محرم اجرا کنند. در این سریال عنایت بخش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«علمدار» مهمان تلویزیونی محرم

سریال تلویزیونی «علمدار» به‌کارگردانی داریوش موحد و شهرزاد سالمی برای پخش از یکی از شبکه‌های سیما در ایام محرم آماده می‌شود. این سریال روایتگر زندگی چند نوجوان است که پیرو راه پدرشان، تصمیم می‌گیرند مراسم تعزیه را در محرم اجرا کنند. در این سریال عنایت بخشی، فلور نظری، میرطاهر مظلومی و سیدجواد هاشمی به ایفای نقش می‌پردازند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title

حشمت آرمیده، عزت‌الله رمضانی‌فر، گلناز خالصی، مینا نوروزی، مرتضی اکبری و محمود مقامی دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه نقش آفرینی می‌کنند.

تصویربرداری این سریال از اواخر مرداد شروع شده و تا اول محرم ادامه دارد و نیز همزمان با تولید، تدوین انجام می‌شود. لوکیشن‌های سریال علمدار در تهران، لواسان و شهرهای شمالی است.

حمایت از بچه‌ها

داریوش موحد، تهیه‌کننده و کارگردان سریال علمدار درباره هدف تولید این مجموعه به جام‌جم گفت: این سریال تلویزیونی ادای دین و وظیفه ما نسبت به ایام محرم، بویژه شهدای مدافع حرم است. قهرمانان قصه چند نوجوان هستند که بعد از شهادت پدرانشان در دفاع از حرم، تصمیم می‌گیرند جای خالی آنها را پر و مراسم تعزیه را اجرا کنند. ابتدا کار آنها بر‌حسب کنجکاوی است، اما به مرور این کار را هدفمند انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سریال علمدار پیام‌های اجتماعی و معنوی برای مخاطبان دارد و ادای دین به عزیزانی است که در راه عشق به حسین(ع)، جانشان را نثار کردند. گرچه محور سریال بچه‌ها هستند، اما بزرگ‌ترها هم نقش عمده‌ای در این اثر دارند. تصویربرداری مجموعه علمدار تا اول محرم (12 مهر) طول می‌کشد و همزمان مشغول تدوین هم هستیم.

وی درباره تقسیم کار با شهرزاد سالمی، دیگر کارگردان مجموعه توضیح داد: از ابتدای شکل‌گیری طرح با هم کار را شروع کردیم و فیلمنامه را نوشتیم. در پایان هم خودم فیلمنامه را بازنویسی کردم. در مجموع سعی کردیم یک گروه همدل را برای تولید این فیلم جمع‌آوری کنیم.

این کارگردان افزود: من آموزشگاه سینمایی دارم و همراه همسرم، زهرا جامی مجری طرح این پروژه، سال‌هاست کار آموزشی در عرصه هنر انجام می‌دهیم و برای این سریال هم از بچه‌های هنرجوی خودمان استفاده کردیم. با این بچه‌ها چند نمایش کار کرده بودم و تجربه تئاتر داشتند، بنابراین با دوربین بیگانه نبودند. گرچه همکاری با بچه‌ها سختی‌های خودش را دارد، اما لذتبخش است.

صدای مظلومان

شهرزاد سالمی، دیگر کارگردان مجموعه عنوان کرد: من و آقای موحد در زمان جنگ تعدادی کار محدود با هم انجام دادیم، اما تولید سریال علمدار همکاری جدی ماست. در واقع ساخت این اثر مربوط به دغدغه‌های شخصی من و این دوست قدیمی است و ادای دین می‌کنیم به کسانی که دلسوزانه در راه امام حسین(ع) حرکت می‌کنند.

وی درباره این‌که پرداختن به شهدای مدافع حرم تا چه میزان در رسانه ملی ضرورت دارد، گفت: ما با انقلاب بزرگ شدیم و اعتقاداتمان شکل گرفت، بنابراین باید درباره آنها در آثار نمایشی حرف بزنیم. سریال علمدار هم به نوعی راوی صدای مظلومان است؛ صدای عزیزانی که این روزها در راه دفاع از حرم امام حسین(ع) جانشان را فدا می‌کنند، به همین دلیل وظیفه ماست که در آثار نمایشی، روایتگر این مساله باشیم.

تفاوت در اجرا

فلور نظری درباره بازی در سریال علمدار گفت: مهم‌ترین ویژگی‌ای که مرا برای پذیرش نقش ترغیب کرد، پخش این سریال در ماه محرم است، زیرا بعد از مدت‌ها می‌خواستم سریال مناسبتی کار کنم. در این مجموعه نقش منصوره را بازی می‌کنم. ممکن است شباهت‌هایی با نقش‌های دیگرم در سریال‌هایی همچون «خانه به دوش» داشته باشد، اما سعی کردم در اجرا متفاوت باشد. همچنین مواردی را به نقشم اضافه کردم تا برای مخاطب با نمک و شیرین باشد.

وی ادامه داد: منصوره هم مثل بقیه آدم‌های جامعه خاکستری است. هم خوبی دارد و هم گاهی اشتباهاتی می‌کند. خانواده او ثروتمند است و در یک روستا زندگی می‌کنند.

نظری عنوان کرد: من در سریال‌های ماه رمضان بازی کرده بودم و دوست داشتم در یک اثر محرمی هم به ایفای نقش بپردازم. خوشبختانه کارگردان دست مرا برای ایفای نقشم باز گذاشته و مواردی که برای بهبود نقش به ذهنم می‌رسد با ایشان در میان می‌گذارم.

به گفته نظری، منصوره خانواده ثروتمندی دارد و همراه آنها در روستا زندگی می‌کند. او دو بچه دارد و نقش همسرش را میرطاهر مظلومی بازی می‌کند.

گلناز خالصی، بازیگر که در سریال «فوق‌سری» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده نقش عروس خانواده را به‌عهده داشت، در دومین تجربه بازیگری اش در سریال علمدار نقش یک مادر را بازی می‌کند. او در این باره گفت: در این مجموعه نقش فرشته را به عهده دارم که نام پسرم ابوالفضل و از قهرمانان قصه است. او می‌خواهد راه پدرش را ادامه بدهد.

وی ادامه داد: نقش همسرم را سیدجواد هاشمی بازی می‌کند که در فلاش‌بک‌ها او را می‌بینیم. او در راه دفاع از حرم به شهادت رسیده و فرشته می‌کوشد با وجود غمی که دارد، با انرژی و قوت فرزندانش را بزرگ کند. در مجموع به مرور با قصه و شخصیت فرشته بیشتر مانوس شدم.

این بازیگر درباره همکاری با سیدجواد هاشمی توضیح داد: گرچه نقش آقای هاشمی کوتاه بود، اما به من خیلی کمک کرد تا بتوانم نقشم را درست در بیاورم و با احساسات فرشته مانوس شوم.

سر و کله زدن با بچه ها

عنایت بخشی، درباره نقشش در مجموعه علمدار گفت: داستان این سریال درباره چند نوجوان است که می‌خواهند تعزیه اجرا کنند و از آنجا که سابقه اجرای تعزیه دارم،سراغم می‌آیند و من هم راهنمایی‌شان می‌کنم.

وی درباره سختی کار کردن با بچه‌ها گفت: به نظرم سختی ندارد. اتفاقاً بچه‌هایی که در این مجموعه بازی می‌کنند در عرصه بازیگری مستعد هستند و سر و کله زدن با بچه‌ها هم برایم جالب بود. بخشی درباره کم‌کاری‌اش توضیح داد: به غیر از این‌که اکثر قریب به اتفاق فیلمنامه‌ها چنگی به‌دل نمی‌زند، اما تعداد نقش‌هایی که برای هم‌سن و سال‌های من نوشته می‌شود، خیلی کم است. به همین دلیل بازیگرانی در سن و سال من بیکار ماندند.



منبع:
جام جم آنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .