تبیان، دستیار زندگی
اصغر فرهادی در جریان جشنواره فیلم ˝تورنتو˝ با حضور در استودیو ˝ورایتی˝ درباره دلایل انتخاب نمایشنامه ˝مرگ فروشنده˝ در محوریت داستان فیلم ˝فروشنده˝ توضیحاتی داد. . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهادی: حریم خصوصی افراد مهم‌ترین مضمون ˝فروشنده˝ است

اصغر فرهادی در جریان جشنواره فیلم ˝تورنتو˝ با حضور در استودیو ˝ورایتی˝ درباره دلایل انتخاب نمایشنامه ˝مرگ فروشنده˝ در محوریت داستان فیلم ˝فروشنده˝ توضیحاتی داد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
title

اصغر فرهادی که برای نمایش فیلم "فروشنده" در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتو در این رویداد سینمایی حضور یافته بود، به دعوت ورایتی گفتگوی کوتاهی که بصورت ویدیویی منتشر شده است، در استودیو این نشریه معتبر سینمایی داشت.

فرهادی درباره علل انتخاب نمایش‌نامه "مرگ فروشنده" در مرکز داستان فیلمش توضیح داد: این برای من خیلی مهم است، وقتی مخاطبان این فیلم را چه در داخل و چه در خارج از ایران تماشا می‌کنند چه نوع ارتباطی با آن برقرار می‌کنند.

وی یادآور شد: پیش از این که وارد سینما شوم تئاتر می‌خواندم و در آن فعال بودم و تئاتر جایگاه بسیار بزرگی در دنیای من داشت. همیشه به این فکر می‌کردم که فیلمی بسازم که در آن تئاتر نقش مهمی داشته باشد و این مرا به خاطراتی برمی‌گرداند که از زمان تئاتر داشتم. وقتی دو شخصیت اصلی داستان فیلم "فروشنده" بازیگر شدند دنبال نمایشنامه‌ای گشتم که در آن بازیگران در فیلم در حال بازی آن باشند.

نمایشنامه‌های زیادی از سارتر، پینتر و یونسکو خواندم اما زمانی که به "مرگ فروشنده" اثر آرتور میلر رسیدیم فکر کردم این نمایشنامه بهترین انتخاب است، چرا که احساس کردم ارتباطات زیادی بین داستان و فیلم من وجود دارد.

وقتی نگارش قصه تمام شد و نسخه اول آن را نوشتم، یک بار دیگر آن را خواندم تا ببینم واقعا درباره چه چیزی حرف می‌زند و به این رسیدم که مهم‌ترین مضمون داستان حریم خصوصی افراد است و اگر این حریم نقض شود چه چیزهایی می‌تواند از هم بپاشد و چگونه محیط پیرامون، شخصیت داستان را وادار به بروز خشنونت می‌کند، در حالی که خودش مایل به آن خشونت نیست.

این نوع رابطه با فیلم برای من خیلی مهم‌تر از جوایزی است که فیلم کسب می‌کند، بویژه وقتی شما روی یک داستان خیلی ایرانی و لوکال کار می‌کنی بسیار حائز اهمیت است که بدانید مخاطبان خارجی چه دریافتی از فیلم خواهند داشت.

فیلم "فروشنده" اولین نمایش خود را در بخش رقابتی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد و دو جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) را از این رویداد سینمایی کسب کرد، سپس در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتوی کانادا نیز به روی پرده رفت.


منبع:
هنرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .