تبیان، دستیار زندگی
«زمناکو» مستند بلند و تحسین شده ای که در نود و دومین برنامه«سینما روایت» به اکران درآمد، از جمله فیلم های مستند بسیار موفقی است که ضمن ساختار و تکنیک درست و بجایش از نظر مضمون و محتوا نیز قابل دفاع است و در ارتباط با موضوع حمله شیمیایی به شهر «حلبچه» توان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«زمناکو» زبان حال مادران زمین

«زمناکو» مستند بلند و تحسین شده ای که در نود و دومین برنامه«سینما روایت» به اکران درآمد، از جمله فیلم های مستند بسیار موفقی است که ضمن ساختار و تکنیک درست و بجایش از نظر مضمون و محتوا نیز قابل دفاع است و در ارتباط با موضوع حمله شیمیایی به شهر «حلبچه» توانسته به تحلیلی درست و جامع در زیر متن اثرش بپردازد که همین امر نیز باعث گشته فیلم در جشنواره های جهانی و به خصوص اروپایی که به نحوی درگیر همکاری و حمایت از حمله شیمیایی عراق به حلبچه بوده اند مطرح نشود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title

فیلم «زمناکو» که  در آغاز روایت زندگی بی هویت علی را در شهر مشهد نمایش می دهد و در ادامه هویت او را نه تنها به عنوان یک فرد بلکه به عنوان یک ملت و سپس یک نسل مطرح و تثبیت می کند در ساختار خود از روایت مهندسی معکوس بهره برده است که همین مورد سبب گشته فیلم مستند همانند اثر داستانی دارای داستان، کشش داستانی، تعلیق و غافلگیری در پایان باشد و جذابیت دوچندان تماشای یک مستند داستان محور را بیشتر کند.

«زمناکو» بحران هویت یک فرد نیست، بلکه صحبت از خاموشی، مظلومیت و گمگشتگی یک نسل و یک ملت میکند. ملتی که به حق در دوران جنگ عراق با ایران به شدت مورد هجمه قرار گرفت و از سوی کشور و حکومت خود یعنی عراق به آن ظلم و ستم روا شد. ملت کرد که غیرت و مردانگی آن ها همیشه و از دیرباز در فرهنگ قدیم ایران زبان زد عام و خاص بوده است، در جریان عملیات های دفاع مقدس مورد محاصره نیروهای ایرانی قرار می گیرد و به سبب استقبال مردم حلبچه از نیروها و سپاه اسلام که همانا ظلم و وحشی گری های رژیم بعث هم در این موضع گیری اثر داشته است مورد حمله ناجوانمردانه سلاح های شیمیایی عراق قرار می گیرد و یکی از بزرگترین تراژدی های قرن را در منطقه رقم می زند. فاجعه نسل کشی که باعث مرگ بیش از پنج هزار نفر می گردد.

داستان علی در این میان اگرچه حول محور هویت علی است و تلاش او برای پیدا کردن مادر حقیقی اش اما در اصل داستان پیدا شدن و محقق شدن یک نسل است که سعی دارد از میان هزارتوهای تاریخ در پیچ و خم سیاست و فرهنگ و جنگ و صلح هویت اصیل خود را بیابد.

از همین نگاه جامع و بشری است که فیلم می تواند اصالتی از تراژدی را به تصویر بکشد که قدیمی و کهنه نیز نباشد و بتواند درد امروز بشر را مطرح کند.

فیلم با همه صحنه های اشک بار و احساسی اش از مداحی کردن و روضه خوانی برای گرفتن اشک از تماشاگر پرهیز می کند و این یکی از بزرگ ترین دستآوردهای مستند«زمناکو» است که به هر قیمتی از تماشاگر احساسی اش اشک نمی گیرد.

در ثانی تلاش علی یا همان«زمناکو» کرد حلبچه برای احزار هویت گمشده اش در دو کشور ایران و عراق نقبی به گمگشتگی اصالت وجود بشر در قرن اخیر می زند که در تصادم فرهنگ ها و غرایض بشری که همانا جنگ ها و درگیری ها از آن سبب می شود همواره و در هر زمانه ای رو به زوال و نابودی می رود. از همین رو و با نظر به گمگشتگی اصالت وجود بشر در جنگ میان بشر ها و نابودی روح بشر و ارتباط های طبیعت گرایانه همانند مادر و فرزند، انسان و مام میهن و ... می توان« زمناکو» را اثری «اگزیستانسیالیزم» دانست که با همه ردهای فلسفی اش در بطن و متن اثر فیلمی ضد جنگ و انسان دوستانه است.

فیلمی در مزمت جنگ و غرایض حیوانی بشر، تمدن مدرن و دستآوردهای ضد بشری و ضد انسانی اش که در خلال جستجوی فرزندی در پی مادرش به جستجوی انسان گمشده و اصالت وجود بشر می پردازد.

«زمناکو» اثری است که بی شک دیده شدنش برای هر فردی لازم است و می تواند در تعالی روح بشر، ملت و حکومت ها مؤثر باشد. به امید آنکه شرایطی برای فیلم های موفقی مانند «زمناکو» فراهم شود که در رسانه های جمعی جهان به نمایش عمومی گذاشته شوند.


منبع: سینماپرس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .