تبیان، دستیار زندگی
می گویند مهران مدیری کارگردان بسیار سختگیری است و ارتباط چندان خوبی با رسانه ها ندارد، اما او عصر روز پنجشنبه در یک دورهمی خودمانی با اصحاب رسانه از ساخت اولین فیلم سینمایی خود ساعت 5 عصر همین طور برنامه تلویزیونی دورهمی گفت و صمیمانه به سوالات خبرنگار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آن چه مدیری گفت

می گویند مهران مدیری کارگردان بسیار سختگیری است و ارتباط چندان خوبی با رسانه ها ندارد، اما او عصر روز پنجشنبه در یک دورهمی خودمانی با اصحاب رسانه از ساخت اولین فیلم سینمایی خود" ساعت 5 عصر" همین طور برنامه تلویزیونی "دورهمی" گفت و صمیمانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title

مهران مدیری در ابتدای این نشست که در هتل هما برگزار شد، درباره موضوع فیلم سینمایی "ساعت ۵ عصر" گفت: هشت سال بود که تصمیم داشتم فیلم سینمایی بسازم، اما هر بار به دلایلی نمی شد، چرا که گاهی دوستان پیشنهادهای وسوسه برانگیزی برای ساخت سریال می دادند که اجازه ساخت فیلم را نمی داد و این زمان را نداشتم تا اینکه در نهایت امسال تصمیم گرفتم در دو ماهی که برنامه "دورهمی" به دلیل ماه محرم و صفر ضبط نمی شود، فیلم سینمایی ام را بسازم، چرا که اگر از این فرصت استفاده نکنم به سال بعد می افتد و شاید آن وقت بمیرم و فیلم نساخته باشم.

وی ادامه داد: قصه "ساعت ۵ عصر" روایت کننده مشکلاتی است که برای همه ما در تهران پیش می آید، ولی چون به آن ها عادت کرده ایم و همواره با آن ها زندگی می کنیم، دیگر از دیدن آن ها شوکه نمی شویم، از بیرون دیدن و اغراق در آن می تواند ما را متوجه اطرافمان کند.

کارگردان "قهوه تلخ" افزود: همان طور که در برنامه سینمایی "هفت" هم گفتم شخصیت اصلی این فیلم فردی است که باید تا ساعت ۵ عصر از یک نفر امضا بگیرد، اما یک سلسله اتفاقات عجیب وغریب می افتد که البته عجیب وغریب هم نیست. این فیلم یک نقطه صفر تا صد دارد که به ما نشان می دهد چگونه اتفاقات بزرگ تر می شود. این را هم باید بگویم که خیلی از اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی می افتد اجتناب ناپذیر است.

حرفه ای های سینما در یک فیلم

مدیری در پاسخ به اینکه آیا قرار است با همان گروه سابق تلویزیونی خود در این فیلم همکاری کند، گفت: خیر به جز چند نفر از بچه های قدیمی که در پشت صحنه همکاری خواهند داشت، باقی افراد سینمایی هستند. افراد تشکیل دهنده این فیلم سینمایی گروه من در سریال هایم نیستند، زیرا تخصص افرادی که در سریال های من حضور داشتند تلویزیون بود و تخصص آن ها هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ ایده پردازی به کارهای تلویزیونی می خورد، بنابراین گروه "ساعت ۵ عصر" کاملاً جداست. قطعاً حرفه ای های سینما در این فیلم حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه کار نگارش فیلمنامه همچنان ادامه دارد، بیان کرد: فیلمنامه در حال نگارش است و تا ۱۵ روز دیگر به طور کامل آماده می شود و برای کسب مجوزها به وزارت ارشاد می فرستیم. این فیلم کاملاً رئال است و با اینکه فضای فانتزی ندارد، اما به شدت کمدی است و البته تلخ. کمدی این کار بسیار پررنگ است اما پایان تلخی هم ندارد البته این نظر من است و بستگی به این دارد که ما چگونه تلخی را تعریف کنیم. پایان این فیلم هم به گونه ای تمام می شود که شخصیت اصلی به همان نقطه اول و به یک روزمرگی می رسد. سکانس ابتدایی فیلم در پایان آن تکرار می شود و ما متوجه می شویم که دور باطلی وجود دارد. در واقع در این فیلم شما هم شاهد یک فضای انتزاعی هستید هم یک فضای سورئال و هم یک فضای کاملاً رئال.

کارگردان " مرد هزارچهره" در پاسخ به این سؤال که اگر به فیلمنامه اصلاحیه وارد شود آیا آن را تغییر می دهد یا خیر، عنوان کرد: این فیلم سینمایی به من انرژی می دهد که همه چیز را از اول آغاز کنم. در مورد اصلاحیه ها نیز باید بگویم در ارشاد قطعاً دچار تغییر نمی شود، چرا که موردی ندارد که بخواهد اشکالی ایجاد کند و چیز خاصی ندارد اگر هم باشد قطعاً با گفت وگو حل می شود. این فیلم از آن دست فیلم هایی است که یا نباید ساخته شود یا اگر ساخته می شود باید خوب ساخته شود. اگر به این صورت نباشد یک فیلم بد می شود، که من نمی گذارم این اتفاق برای "ساعت ۵ عصر" بیفتد. اگر شده هر سکانسی را ۲۰ بار هم تکرار کنم این کار را می کنم.

سیامک انصاری بازیگر اصلی نخستین فیلم مدیری

مدیری درباره بازیگر اصلی این فیلم نیز گفت: سیامک انصاری بازیگر اصلی این فیلم است. این فیلم چهار بازیگر دیگر نیز دارد که یکی از آن ها خودم خواهم بود به اضافه اینکه صدها نفر از مردم ما را در این کار همراهی می کنند.

این کارگردان ادامه داد: من در تمام این سال ها دوست نداشتم سکانس های خارجی ضبط کنم، اما این فیلم تلافی همه آن ها را درمی آورد. به این دلیل که ۹۰ درصد از سکانس های این فیلم خارجی است و در تهران ضبط می شود.

مدیری در ادامه با اشاره به نقدهای اجتماعی که در فیلم سینمایی "ساعت ۵ عصر" وجود دارد، گفت: این فیلم سراسر نقد اجتماعی است. در این فیلم شهری مانند تهران داریم که آن را به مثابه تیمارستانی می بینیم که هزاران نفر در آن به دنبال کارهای مختلف می چرخند. این فیلم از شروع تا پایان نقد اجتماعی است و به شدت این نقد فرهنگی ٓ اجتماعی دیده می شود و کلیت قصه نیز بر همین اساس است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه "ساعت ۵ عصر" چقدر به کارهای تلویزیون او شباهت دارد، اظهار کرد: این فیلم هیچ ربطی به آثاری که پیش از این ساخته ام ندارد، نه به لحاظ ساختار و نه به لحاظ نوع نگاه و موضوع. برخی هنگامی که از آثار تلویزیونی به سمت ساخت آثار سینمایی می روند همواره آن نگاه، دکوپاژ و نوع قاب بندی ها را با خود به آن کارها می آورند و در واقع در سینما یک فیلم تلویزیونی می سازند اما من سعی می کنم این طور نباشد و ردی از آثار تلویزیونی ام دیده نشود.

فراخوان ندارم

مدیری در ادامه در پاسخ به این سؤال که این کار چه سختی هایی برایش به همراه دارد، نیز گفت: ساخت "ساعت ۵ عصر" به دلیل حضور تعداد زیادی از افراد، نوع تصاویر و انبوه جمعیتی که در آن حضور دارند، کار سختی برای من است اما این سختی قابل مقایسه با سختی های کارهای تلویزیون نیست. سختی این کار به عظمتش است و نیازمند فکر بسیار است. خروجی فیلم نباید به گونه ای شود که مردم بگویند تو در سریال سازی موفق تر هستی، پس برو همان سریال هایت را بساز. این به نظر من فاجعه است. باید این آمادگی و انگیزه وجود داشته باشد که کسی این حرف را نزند.

بازیگر " پل چوبی" در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره جذب بازیگر از طریق فراخوان های تلگرامی بیان کرد: افراد زیادی هستند که می توانند به ایفای نقش در این فیلم بپردازند و من فکر نمی کنم نیازی به انتشار فراخوان اینترنتی باشد. ما در "قهوه تلخ" و "مرد هزارچهره" صحنه هایی داشتیم که بسیار پربازیگر بودند و کنترل آن افراد بسیار سخت بود، اما در این فیلم تدابیری اندیشیده ایم که نه خودمان اذیت شویم و نه بازیگرانی که قرار است ایفای نقش کنند.

وی در ادامه درباره استفاده از جلوه های ویژه نیز عنوان کرد: معتقدم هر چیزی باید اصل باشد نه جلوه های ویژه، اما اگر کسی بیاید و بگوید از جلوه های ویژه به شکلی استفاده کرده است که فرقی با اصل ندارد می شود روی آن فکر کرد.

مدیری درباره انتخاب عنوان فیلم نیز گفت: نام این فیلم به این دلیل "ساعت ۵ عصر" است که شخصیت اصلی آن تنها تا ساعت ۵ عصر وقت دارد که یک امضا بگیرد. ضمن اینکه کلمه زیبایی است و از سوی دیگر نام یکی از شعرهای گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی است که از بچگی در ذهنم بود و بسیار دوستش دارم، اما دلیل انتخاب عنوان فیلم نبود. تنها به دلیل موضوعیت خود فیلم، نام فیلم را این گونه انتخاب کردم.

وی درباره زمان فیلمبرداری "ساعت ۵ عصر" نیز عنوان کرد: ضبط برنامه "دورهمی" تا 10 مهرماه ادامه دارد و بعد متوقف می شود، به احتمال زیاد بین ۱۱ تا ۱۵ مهرماه فیلمبرداری آغاز می شود و تا آبان ماه کار فیلمبرداری به پایان می رسد.

بازیگر "دایره زنگی" درباره انتخاب سیامک انصاری که همواره در آثار او حضور دارد، در نقش اصلی این فیلم نیز گفت: سیامک انصاری در همه این سال ها با ایفای این نقش ها مشغول تمرین برای بازی در این فیلم بود. شخصیت اصلی این فیلم فردی است که همه بلاها به سرش می آید. فکر می کنم هنوز بهترین گزینه برای این نقش سیامک انصاری است.

مدیری همچنین درباره حضور در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر و دریافت سیمرغ جشنواره نیز اظهار کرد: بله فیلم را قطعاً به جشنواره می رسانم و امیدوارم که در جشنواره بتواند جایزه بگیرد، فکر می کنم بتواند چند جایزه را از آن خود کند.
وی درباره اینکه در برنامه "هفت" گفته بود دیگر نمی خواهد در تلویزیون سریالی بسازد، گفت: من دیگر توان ساخت سریال ندارم. سریال سازی دنیای سخت خود را دارد که یک کارگردان باید در طول ۹ ماه یک سریال بسازد و من دیگر توان آن را ندارم. البته دیگر علاقه ای هم ندارم مگر کارهایی مثل "دورهمی" پیش بیاید که حضور در آن ها را قبول کنم، اما دیگر توان و جان ساخت سریال را ندارم.

دستمزد 20 میلیاردی

کارگردان" ساعت خوش" در جواب به این سؤال که پس از مرگ کیارستمی آیا می خواهد فیلمی درباره مسائل و خطاهای پزشکی بسازد، عنوان کرد: من "در حاشیه" را با موضوع قصور پزشکی ساختم و همان برایم کافی بود. ما حتی در "دورهمی" درباره مرگ آقای کیارستمی صحبت کردیم، اما تلویزیون آن قسمت ها را حذف کرد چرا که هنوز چیزی درباره مرگ کیارستمی مشخص نیست، بنابراین فعلاً تا مشخص شدن وضعیت پرونده وی نمی توان دراین باره صحبتی کرد.

در ادامه این نشست صحبت از دستمزد مهران مدیری در برنامه "دورهمی" شد که در برخی رسانه ها ۳۰ میلیون تومان قید شده بود، مهران مدیری نیز در پاسخ به این سؤال خیلی جدی گفت: دستمزد من برای هر برنامه" دورهمی" ۳۰ میلیون تومان نیست و نمی دانم چرا روزنامه ها که باید علیه شایعات عمل کنند، درست مطالب را انعکاس نمی دهند. من برای هر قسمت ۶۰ میلیون تومان می گیرم و اصلاً می گویم چرا کار آدم را خراب می کنید و می گویید ۳۰ میلیون تومان.

وی در پاسخ به اینکه دستمزدش برای ساخت فیلم سینمایی اش چقدر است، گفت: ۲۰ میلیارد تومان و در برابر تعجب خبرنگاران هم فقط گفته خود را تکرار کرد.

مدیری در ادامه درباره اینکه چرا خودش به عنوان بازیگر اصلی در این فیلم ایفای نقش نمی کند، نیز اظهار کرد: قطعاً اگر من بازی می کردم خیلی جذاب تر می شد اما اینکه همزمان یک فیلم اینچنینی بسازم و در آن بازی کنم کار سختی است.

کارگردان "جنگ 77" در ادامه درباره استفاده و حضور بازیگران چهره در آثارش بیان کرد: سریال های من فرمول و بازیگران خاص خودش را می خواهد. در طی این سال ها از بسیاری از استارها دعوت کردم ولی خودشان گفتند که نمی توانند کار کنند و به همین دلیل هم نخواستند که حضور داشته باشند. این سبک کارهای فرمول خودش را دارد و به همین دلیل برخی از کارگردانان که در این زمینه فعالیت کردند نتوانستند کار موفقی تولید کنند.

برشی از 40 سال تاریخ ایران

وی درباره این پرسش که آیا قصد دارد درباره خود فیلمی بسازد؟ گفت: فیلمی درباره خودم نمی سازم، اما از سال آینده شروع به نگارش زندگینامه خودم می کنم که فکر می کنم حدود چهار جلد باشد. این زندگینامه از چهار سالگی تا حال حاضر من را شامل می شود که می توانم بگویم یک برش ۴۰ ساله از تاریخ ایران شامل زندگی اجتماعی، فرهنگی، جنگ و هنر می شود.

مدیری همچنین درباره نگاه جهانی فیلم سینمایی " ساعت ۵ عصر" گفت: در این فیلم شخصیت ها زیاد حرف نمی زنند. صفر تا صد آن را اتفاقات و موقعیت هایی تشکیل می دهد که روند کلی فیلم را رقم می زند که این امر خود یک زبان جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به "دورهمی" و تجربیاتی که در آن به دست آورده است، بیان کرد: "دورهمی" را خیلی دوست دارم، زیرا وقتی روی صحنه می روم و برای یک جمعیت حرف هایی می زنم که تا حالا کسی آن ها را بیان نکرده است، حس خوبی به من دست می دهد. این تجربه حس اجرای تئاتر را هم به من القا می کند که بسیار خوشایند است. من می خواهم در "دورهمی" نشان دهم آن هنرمندی که الگوست و مردم برای آن بسیار هیاهو دارند، این است که می بینید. می خواهم نشان دهم آدمی که بلیت های کنسرتش خیلی زود تمام می شود این است. درواقع دوست دارم بخش های دیگرش را هم به مردم نشان دهم چون بعضی از هنرمندان چیز دیگری از خود را نشان می دهند. در حالی که هیچ دانشی درباره موضوعات پیرامون خود ندارند، نه کتاب می خوانند و نه هیچ چیز دیگر و به نظرم این یک فاجعه است.

مهران مدیری در بخش دیگری از این نشست به برخی انتقادات که نسبت به او مبنی بر ارتباط خوب نداشتن با اهالی رسانه مطرح می شود و نیز برخوردی که با برخی اهالی رسانه در پشت صحنه "دورهمی" پیش آمد، بیان کرد: آنچه از قول من درباره مصاحبه نکردن و برخی مسائل دیگر به خبرنگارانی که به "دورهمی" آمده بودند گفته شد، حرف های من نیست و بابت آن عذرخواهی می کنم، اما واقعیت این است که در این سال ها دستیاران و مدیران تولیدی که با آن ها کار کرده ام قراری با هم گذاشته اند که هر اتفاقی می افتد مدیری نفهمد. آن ها خودشان این تصمیم را گرفته اند و اجرا هم می کنند. من خیلی دیر متوجه این مسئله شدم و سال ها طول کشید که بفهمم آن پشت چه اتفاقی می افتد و وقتی فهمیدم یک روز گفتم این کار فشار بیشتری به من وارد می کند.

وی افزود: وقتی هم خودم آمدم وسط که ماجرا را حل کنم کار خیلی سخت شده بود. به همین دلیل خواستم چنین نشستی برگزار شود و هرچند وقت یک بار هم آن را تکرار خواهیم کرد.

مدیری همچنین درباره جمله ای که در یک مصاحبه گفته بود "هرکس با عمه اش قهر می کند روزنامه نگار می شود" گفت: این را درباره همه روزنامه نگاران نگفتم، ولی معتقدم گاهی اتفاقاتی می افتد که برای حرفه خبرنگاری خوب نیست. هرچند در همه حرفه ها وجود دارد، اما گاهی یک چیزهایی تیتر می شود برای دیده شدن و فروش بیشتر که به زندگی و آبروی یک آدم لطمه می زند.

رامبد جوان مهمان "دورهمی"

وی در پایان این نشست در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار هنرآنلاین درباره اینکه آیا در آینده از رامبد جوان که کارگردان برنامه "خندوانه" و رقیب "دورهمی" است دعوت می کند یا خیر بیان کرد: این دو برنامه با یکدیگر متفاوت هستند و ساختارشان کاملاً از هم جداست پس رقیب هم نیستند ممکن است شباهت هایی به هم داشته باشند، اما رقیب نیستند و قطعاً یکی از مهمانان بعدی برنامه ما رامبد جوان خواهد بود.


منبع: هنرآنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .