تبیان، دستیار زندگی
«وی او دی» رقیب صدا وسیما نیست/غرب تشنه محتواهای ایرانی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«وی او دی» رقیب صدا وسیما نیست

title

حجت الله ایوبی روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه پروژه «وی او دی» بین موسسه رسانه‌های تصویری، شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت‌های تجمیع کننده محصولات و خدمات ویدیویی افزود: این پروژه گامی بلند برای تحقق آرزوهای فرهنگی مردم ایران است و این اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگ کشور، ثمره عقل و خرد جمعی است.
وی راه ‌حل بخشی از دل‌ مشغولی‌‌ها و ولنگاری فرهنگی را پروژه «وی او دی» عنوان کرد، گفت: با توجه به تمدن و فرهنگ دیرینه و استعداد های جوان کشور توان استفاده از این تکنولوژی را داریم.
ایوبی همچنین راه مقابله با تهاجم فرهنگی را تولید و توزیع فرهنگ و محتوای ایرانی عنوان کرد و افزود: حتی دل نگران جوانان ایرانی مقیم خارج از کشور هستیم، آنها هم باید از محتوای اصیل ایرانی استفاده کنند.

** صف های طولانی مقابل سینماها یک موفقیت است
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: صف های طولانی مقابل سینماها یک موفقیت است و نشان می دهد مردم ماهواره‌ها را خاموش کرده اند و برای تماشای فیلم و تولید و محتوای ایرانی آمده اند.
وی با تاکید بر اینکه محتوای مجاز «وی او دی» رقیب رسانه ملی نیست بلکه یار و همراه آن خواهد بود، تصریح کرد: با صدای بلند می‌گویم جهان غرب تشنه و خواهان محتواهای ایرانی است. آنها عاشق و شیفته متن «مثنوی» و کتاب «حافظ» و «سعدی» هستند و محتوای غنی ایرانی را بر روی سر می گذارند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک هفتم بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشاد است اما پنج هفتم مسئولیت را می‌پذیریم، گفت: اما از سازمان‌ هایی که فعالیت فرهنگی می‌کنند می‌خواهیم بودجه خود را صرف خنثی کردن یکدیگر نکنند و با هم افزایی در پیشرفت فرهنگی کشور کمک کنیم.

** «وی او دی» عقب ماندگی فرهنگی در حوزه تصویری را جبران می‌کند
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری نیز در این مراسم گفت: امروزه به دلیل گستردگی تغییرات در فناوری اطلاعات و توسعه شبکه های اینترنتی امکان انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا در اینترنت فراهم شده و باید از این امکان نهایت استفاده را برد.
سیدمصطفی ابطحی با بیان اینکه تلاش‌ های که در خصوص اجرایی و عملیاتی کردن «وی او دی» به ثمر می‌رسد، با توسعه رسانه‌های تصویری با حجم بالا در بستر اینترنتی فراهم شده، افزود: با این تحول تکنولوژیک، تجارت خوبی صورت گرفته و ما هم در پی پیوند بین حوزه محتوا و تکنولوژی هستیم.
وی با بیان اینکه تولید محتوای ایرانی در جهان طرفدار دارد، افزود: هرچند تاخیر در این کار ایجاد شده اما امروز پیوند تکنیک و محتوا را خواهیم داشت.
ابطحی خاطرنشان کرد: با استفاده از «وی او دی» و تکنولوژی، می توانیم عقب ماندگی فرهنگی در حوزه آثار تصویری را جبران کنیم.
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با طرح این پرسش که چرا باید محتوای خود را از خارج از ایران به دست بیاوریم، افزود: محتوای ایرانی باید به دست جوانان ایرانی و تکنولوژی خودی تولید و آپلود شود تا در تمام جهان نیز آن را عرضه کنیم.
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با بیان اینکه وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌‎های دیجیتال و موسسه رسانه های تصویری یک مثلث موفق تشکیل داده‌اند، گفت: با محوریت موسسه رسانه های تصویری کمیته نظارت بر محتوا «وی او دی» تشکیل شده و این موسسه نیز در این خصوص سیاستگذاری می کند.
ابطحی در توضیح مهمترین کار کمیته نظارت بر محتوا «وی او دی» اظهار داشت: این کمیته درباره قیمت گذاری محتوا و ارزش افزوده٬ نسبت میان محتوای داخلی و خارجی و بازاریابی محتوای داخلی در خارج از کشور و بحث خواهد کرد.

** سینمای ایران در سطح بالایی از استاندارد قرار دارد
نماینده شورای عالی تهیه کنندگان نیز در این مراسم گفت: امروزه نیروی انسانی خلاق و مردمی که محصولات سینمایی ایران را دوست دارند، در اختیار داریم اما مساله اینجاست که چرا مخاطب ایرانی پای کالای ما نمی شیند.
علیرضا داودنژاد ادامه داد: سینمای ایران از نظر استاندارد در سطح بالایی قرار دارد و تولیدات قابل توجهی را در این زمینه به مخاطب ارائه می کند اما باز هم مخاطب ما از محصولات خارجی استفاده می کند.
وی با بیان اینکه با مطرح شدن طرح «وی او دی» بسیار وحشت کردم و می ترسیدم که این طرح به سینمای ایران صدمه بزند، بیان کرد: خوشبختانه مجریان این طرح به ما این اطمینان را دادند که هیچ اتفاق بدی برای سینمای ایران رخ نمی دهد بلکه میلیون ها کلیک برای محصولات سینمای ایران خورده می شود و فکر می کنم با این تفاهمنامه، نهضت تولید محتوا در کشور انجام می شود.

** تمرکز «وی او دی» بر ارائه محتوای ایرانی است
عالمی مدیر عامل شرکت ایلا نرم افراز به عنوان نماینده شرکت های تجمیع کننده محتوا نیز در این مراسم، با بیان اینکه این طرح اجازه می دهد تا محصولات فرهنگی با کمترین هزینه در اختیار مخاطب داخلی و خارجی قرار گیرد، گفت: تمرکز ما ارائه محتوای ایرانی است و بر اساس آمار به دست آمده در داخل و خارج از کشور چنین محتوایی با مخاطب بالایی همراه است.

** از حقوق تهیه کنندگان صیانت می کنیم
لهراسبی نژاد مدیرعامل شرکت «به سیما» نیز بیان کرد: در تفاهمنامه ای که امروز بین ما و شورای عالی تهیه کنندگان بسته می شود، تدابیر خوبی برای حفظ و صیانت از حقوق تهیه کنندگان سینما در ایران در نظر گرفته شده و در این زمینه جای هیچ نگرانی برای اهالی سینما نیست و امیدوارم با اجرای این طرح شاهد رشد اقتصاد فرهنگی در کشور باشیم.

** «وی او دی» تنها مختلص به سینما نباشد
تهیه کننده سینما نیز در این مراسم گفت: سینمای ایران طی دو سال گذشته توانست خود را ثابت کند. اصلی ترین حرف این تفاهمنامه این است که یک فرصت به دست آورده ایم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.
منوچهر شاهسواری افزود: اگر این فرصت به خوبی استفاده نشود، ضربه اصلی به فرهنگ می خورد و اگر موفق شویم، مرزهای فرهنگی کشور را به وسعت جهان ارائه می دهیم.
وی ادامه داد: برای جذب مخاطب، «وی او دی» نیازمند تنوع محصولات است که این تنوع فقط شامل آثار سینمایی نیست و باید فیلم های کوتاه، داستانی و حتی کلیپ هایی که توسط جوان ها ساخته می شود را نیز مورد بررسی قرار داده و در این پروژه ارائه کنیم.
مراسم امضای تفاهمنامه پروژه «وی او دی» بین موسسه رسانه‌های تصویری، شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت‌های تجمیع کننده محصولات و خدمات ویدیویی در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.
«وی او دی» که سال گذشته راه اندازی شد، گامی موثر در زمینه سینمای کشور است که می تواند فرصت خوبی را برای هنرمند و مخاطب ایجاد و این امکان وجود دارد که فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی، مستندها، برنامه های آموزشی و دیگر فعالیت های رسانه ای در اختیار کاربران قرار گیرد.
در این سیستم با استفاده از دستگاه هایی که در تصویر دیده می شود مخاطبان در منازل و دفاتر خود دارای گیرنده های تعاملی می شوند و می توانند از طریق فرم هایی همچون تلویزیون، گوشی های موبایل، تبلت و کامپیوتر فیلم ها، سریال ها و عکس های مختلف را تماشا کند.
این آثار در این سیستم در طبقه بندی های مختلف از کودک تا بزرگسال و با موضوع بندی هایی همچون خانوادگی، تاریخی، جنگی و مستند طبقه بندی می شود. همچنین در این سیستم آثاری با محتوای آموزشی، مذهبی، تفریحی و سرگرمی وجود دارد. علاوه بر فیلم ها و سریال های مختلف بخش صوتی طراحی شده است که در آن آثار موسیقی سنتی، محلی، کتاب های صوتی، موسیقی فیلم قرار دارد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .