تبیان، دستیار زندگی
علی احمد زاده سه سال پس از آن كه موفق به دریافت پروانه نمایش «مهمونی كامی» نشد تصمیم گرفت آن را در چند قسمت ده دقیقه ای در اینترنت بارگذاری كند اما خیلی زود لینك های فیلم حذف شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك مهمونی عجیب و غریب 

علی احمد زاده سه سال پس از آن كه موفق به دریافت پروانه نمایش «مهمونی كامی» نشد تصمیم گرفت آن را در چند قسمت ده دقیقه ای در اینترنت بارگذاری كند اما خیلی زود لینك های فیلم حذف شدند.

منیژه خسروی -بخش سینما و تلویزیون تبیان
مهمونی کامی

اتفاق عجیب بود و غیر مترقبه ؛ فیلم «مهمونی كامی» بعد از این كه مجوز نمایش از وزارت ارشاد نگرفت سر از فضای مجازی درآورد. هفته پیش اعلام شد كه این فیلم در چند قسمت 15 دقیقه ای در اختیار كاربران قرار می گیرد. روز جمعه هفته پیش اما لینك های فیلم از كانال اصلی، حذف شد .

مهمونی كامی چیست؟

ابتدا اجازه دهید به عقب برگردیم؛ زمانی كه «مهمونی كامی» كلید خورد. علی احمد زاده سال 92 تصمیم گرفت فیلم اولش را بسازد. از نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی به عنوان بازیگران اصلی دعوت كرد و آن را با عنوان كلید زد. داستانش هم درباره چند جوان است كه به قصد رفتن به یك مهمانی عازم شمال می شوند... .

پروانه ساخت دارد؛  ندارد

وزارت ارشاد درباره چنین اتفاقاتی راه كار قانونی دارد؟ آیا می تواند با صاحبان فیلمی كه بدون پروانه نمایش اقدام به توزیع آن می كنند برخورد كند؟چنین حركت های جسته گریخته ای باعث شكل گیری فرهنگ نمایش «اینترنتی فیلم» نمی شود؟

احمد زاده تصمیم داشت فیلمش را در جشنواره سی و دوم فجر نمایش دهد اما خیلی زود با سدی به نام ممیزی و نیز نداشتن پروانه ساخت مواجه شد. به طور غیر رسمی شایعه ای به گوش رسید كه حجاب بازیگران زن و نیز داستان فیلم ،  مسئولان وزارت ارشاد را برای ارائه پروانه نمایش مجاب نكرده. از آن سو نداشتن پروانه ساخت هم پتكی بود بر سر فیلم. احمد زاده اما مصاحبه كرد و گفت :« پروانه ساخت این فیلم ابتدا با نام «چالوس» صادر شد که بلافاصله پس از صدور پروانه ساخت فیلمبرداری را آغاز کردیم و تمامی اخباری که مبنی برعدم داشتن پروانه ساخت از سوی این فیلم منتشر می شود را تکذیب می کنم. » این را هم ضمیمه حرفهایش كرد كه «در دوره مدیریت گذشته هیچگاه برای دریافت پروانه نمایش اقدام نکردیم و حدود سه هفته قبل فیلم را برای بازبینی و صدور پروانه نمایش به ارشاد ارائه دادیم که هنوز هیچ خبری از صدور پروانه نمایش فیلم به ما نداده اند.»

بدون مجوز در جشنواره های خارجی

«مهمونی كامی» وقتی در ایران اجازه نمایش نگرفت سر از جشنواره های خارجی درآورد. این اتفاق نو نیست و پیش از این فیلم های بدون مجوز زیادی از كشورمان در مجامع بین المللی نمایش داشته اند. از قضا در جوایز هم سهیم بوده اند كما این كه فیلم علی احمد زاده جایزه بهترین فیلم و تندیس ویژه داوران جشنواره پراگ را بدست آورده. واكنش كارگردان هم در این باره جالب است: »وقتی به فیلم ما مجوز نمی دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هرحال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمی گردد .»

نافرجام در شبكه خانگی

احمد زاده در كنار اكران جهانی «مهمونی كامی» تلاشش را برای رفع مشكل فیلم در داخل انجام می داد تا این كه فروردین سال 93  خبر آمد قرار است فیلم در شبكه نمایش خانگی توزیع شود. حتی از شرکت تصویر گستر پاسارگاد به عنوان موسسه توزیع كننده فیلم نام برده شد. خیلی زود اما چن سایت اعتراض شان را رسانه ای كردند. بعد از آن دیگر خبری از توزیع نسخه  ویدئویی فیلم نشد. مدتی بعد فیلم در ورزات ارشاد برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده شد؛ همان طرحی كه وزارت ارشاد برای فیلم های مشكل دار برگزیده بود با این حال «ظاهرا» فیلم «مهمونی كامی» از این فیلتر هم عبور نكرده. البته احمد زاده به نحوه نمایش و گزینش مهمان ها و نیز نتیجه نظرسنجی اعتراض داشت او در یادداشتی، ضمن انتقاد شدید از نظرسنجی منتشر شده درباره «مهمونی کامی» خطاب به روابط عمومی انجام دهنده این نظرسنجی نوشت:«دلم نمی خواست جواب این نظرسنجی را بدهم اما امیدوارم گفته های مرا تایید کنید و یک نظرسنجی واقعی از تمامی منتقدان و خبرنگاران واقعی که در این دو سال «مهمونی کامی» را در نمایش های مختلف دیدند، راه بیاندازید تا متوجه نظرات واقعی آن ها درباره این فیلم بشوید؛ هر چند که با یک جست وجوی کوچک در گوگل همه چیز مشخص خواهد شد. ما از خِیر این فیلم گذشتیم، ممنونم می شوم دیگه اسم «مهمونی کامی» را نشنوم چرا که فیلم جدیدی ساختم و باید انرژی خودم را برای جنگ جدیدی ذخیره کنم».

مهمونی کامی

«مهمونی کامی» در اینترنت

علی احمد زاده راست می گفت؛ بی خیال «مهمونی كامی» شد و انرژی خود را برای ساخت دو فیلم «مادر قلب اتمی» و«پدیده» گذاشت تا این كه هفته پیش بار دیگر فیلش یاد هندوستان كرد. این بار چاره را در پخش فیلم به شكل سریالی چند قسمتی دید تا علاقمندان، خودشان درباره آن قضاوت كنند.

حذف لینك سكانس های فیلم

در جست و جوی اینترنتی به دو اتفاق جالب رسیدیم؛ یكی واكنش منفی جوان آنلاین بود و دیگری حذف لینك سكانس های «مهمونی كامی» از كانال اصلی. یادداشت جوان آنلاین تند و تیز بود و مستقیما مسئولان وزارت ارشاد را نشانه گرفته ؛ پس می توان براحتی دلیل حذف لینك های فیلم را متوجه شد.

ارشاد باز هم دور می خورد؟

چه بسا بعد از گسترش برنامه های اینترنتی،  نوبت به فیلم های اینترنتی هم برسد. فیلم هایی كه كارگردان از نگرفتن پروانه آن ها مطمئن است و از ابتدا به قصد بارگذاری در اینترنت می سازد.  خام دستانه است اگر فکر کنیم این اتفاق نخواهد افتاد؛ پس راهکار در برخورد مقطعی نیست و نیاز است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حالا به فکر تدوین آئین نامه باشد.

حالا سوالاتی مطرح است : وزارت ارشاد درباره چنین اتفاقاتی راه كار قانونی دارد؟ آیا سازمان سینمایی می تواند با صاحبان فیلمی كه بدون پروانه نمایش اقدام به توزیع آن می كنند برخورد كند؟ چنین حركت های جسته - گریخته ای باعث شكل گیری فرهنگ نمایش «اینترنتی فیلم» نمی شود؟ حالا ورای همه این پرسش ها نكته دیگری هم مطرح می شود :  چه بسا بعد از گسترش برنامه های اینترنتی،  نوبت به فیلم های اینترنتی هم برسد. فیلم هایی كه كارگردان از نگرفتن پروانه آن ها مطمئن است و از ابتدا به قصد بارگذاری در اینترنت می سازد.  خام دستانه است اگر فکر کنیم این اتفاق نخواهد افتاد ؛ پس راهکار در برخورد مقطعی نیست و نیاز است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حالا به فکر تدوین آئین نامه باشد.

اتفاقی سابقه دار

روشی كه علی احمد زاده قصد اجرایی كردن آن را داشت ، حدود یك سال پیش به شكلی دیگر توسط محمد شیروانی تجربه شده بود. این كارگردان بعد از آن كه از اكران فیلم هایش نومید شد دست به ابتكار زد و یادداشتی روی سایت شخصی اش قرار داد: « من به این بی عدالتی اعتراض دارم و همه 18 فیلم سینمایی و غیرسینمایی خودم اعم از توقیفی و آزاد که در طول 18 سال گذشته از انتشار در کشورم محروم بودند را از شب چهارشنبه 20 خرداد 94 روی وب سایت شخصی ام منتشر می کنم. فیلمی که دانلود می کنید تا به حال منتشر نشده است درصورتی که دیگری از دانلود اختصاصی شما استفاده کند؛ دست در جیب مولف اثر کرده. این وجدان ماست که همواره همراه ماست نه صاحب اثر.» حتی برای پاسخگویی به فیلم هایش ساعت و زمان حضور مقابل سینما آزادی را تعییم كرد. سایت او اما خیلی زود فیلتر شد و شیروانی هم توجیه شد كه دیگر از این كارها نكند! از او خبری نیست.


* گفته های کارگردان «مهمونی کامی» به نقل از خبرگزاری های فارس و ایسنا است.