تبیان، دستیار زندگی
علی اصغر پورمحمدی در تصمیمی غافلگیر كننده از معاونت سیما استعفا داد و مرتضی میرباقری جای او را گرفت. این رفت و آمد نشانه ای از ترمیم رابطه صدا و سیما با دولت به عنوان استراتژی مهم رئیس جدید است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پورمحمدی و ماجرای تیپا و استعفا!

علی اصغر پورمحمدی در تصمیمی غافلگیر كننده از معاونت سیما استعفا داد و مرتضی میرباقری جای او را گرفت. این رفت و آمد نشانه ای از ترمیم رابطه صدا و سیما با دولت به عنوان استراتژی مهم رئیس جدید است.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
استعفای پور محمدی

ابتدا این خبر به شوخی می مانست چرا كه نشانه ها خبر از استمرار حضور او می داد. پورمحمدی اما خیلی زود خبر رفتنش را تائید كرد تا بر عكس محمد سرافراز اجازه تاویل و تفسیرهای گسترده درباره ماندن و رفتنش را ندهد. او دیروز با خبرگزاری ایسنا گفته و گو و خبر رفتنش را تائید كرد :« در هفته ای که گذشت، جلساتی با حضور عبدالعلی علی عسکری (رییس سازمان صداوسیما) برگزار و در نهایت، تصمیم گرفته شد که سیدمرتضی میرباقری به عنوان معاون جدید سیما معرفی شود.»پورمحمدی از معرفی شدن میرباقری به عنوان معاون سیما در چند روز آینده خبر داد تا خیلی شفاف بگوید جایگزینش كیست و راه گمانی زنی ها در این باره را هم ببندد.
17 روزپیش كه خبر استعفای محمد سرافراز از ریاست صدا و سیما رسمی شد، كمتر كسی حدس می زد كه پورمحمدی هم برود. مراسم تودیع و معارفه سرافراز و عبدالعلی علی عسكری هم به گونه ای پیش رفت كه «همگان» صندلی مدیریت پورمحمدی را سفت تر از قبل می دانستند. او در سخنرانی كوتاهی كه داشت كنایه هایی پر معنا به مدیریت سرافراز زد و تاكید كرد نباید «استعفا» داد و منتظر «تیپا» بود:« یک نکته کاری هم بگویم که استعفا کلا چیز خوبی نیست؛ چرا که با آن موافقت می شود. سعی کنیم استعفا ندهیم و از مکتب تیپا استفاده کنیم.»

17 روزپیش كه خبر استعفای محمد سرافراز از ریاست صدا و سیما رسمی شد، كمتر كسی حدس می زد كه پورمحمدی هم برود. او در سخنرانی كوتاهی كه داشت كنایه هایی پر معنا به مدیریت سرافراز زد و تاكید كرد نباید «استعفا» داد و منتظر «تیپا» بود:« یک نکته کاری هم بگویم که استعفا کلا چیز خوبی نیست؛ چرا که با آن موافقت می شود. سعی کنیم استعفا ندهیم و از مکتب تیپا استفاده کنیم.»

علنی شدن اختلاف او  و رئیس سابق این فرضیه را ایجاد كرده بود كه رئیس جدید صدا و سیما میدان گسترده تری در اختیار پورمحمدی قرار خواهد داد تا با تكیه بر محبوبیتش پیش هنرمندان و برنامه سازان تلویزیون ، وضع آنتن شبكه ها را به شرایط بهتری برگرداند.
 حالا پورمحمدی رسما می گوید استعفا داده تا مشخص شود بر عكس آن چه 11 روز پیش گفته بود به فرضیه «تیپا و استعفا» عقیده ای ندارد. علی اصغر پورمحمدی در حالی از معاونت سیما رفته که قرار بود دوشنبه آینده، با خبرنگاران نشستی با هدف معرفی برنامه های سیما در ماه رمضان داشته باشد. او حتی چند روز بعد مراسم معرفه رئیس جدید ، مدیر سابق اداره کل نمایش سیما را تغییر و فرد جدیدی را برای این سمت انتخاب کرد تا نشان دهد حضورش در پست معاونت مستدام خواهد بود.آیا واقعا پورمحمدی به میل خودش رفته؟! به هر حال او هم مثل سرافراز رفت تا «رسما» در دوران پر انتقاد ریاست 18 ماهه سرافراز سهیم باشد.
انتخاب مرتضی میرباقری بجای علی اصغر پورمحمدی را می توان نشانه ای از ترمیم رابطه تلویزیون با دولت تعبیر كرد. عبدالعلی علی عسكری در معارفه اش بر مصالحه با تلویزیون تاكید داشت و این انتخاب را می توان در راستای این تفكر تعبیر كرد. میرباقری ریاست مرکز و قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور است و از این وزارتخانه به تلویزیون باز خواهد گشت؛ به جایی كه در شش سال اول ریاست عزت الله ضرغامی مسئولیتش را بر عهده داشت.