تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره جوانهایی که در جشنواره فجر سیمرغ گرفته اند (بخش پایانی)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جولان جوانان با سیمرغ فجر

یک گزارش درباره جوانهایی که در جشنواره فجر سیمرغ گرفته اند (بخش پایانی)

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان

در گزارش قبل  سهم جوانان از سیمرغ های 16 دوره جشنواره فیلم فجر مرور شد . آن ها در دوره های بعد چه جوایزی بدست آوردند؟ گزارش را بخوانید.

سیمرغ فجر

دوره هفدهم
بازیگر نقش اول زن:هدیه تهرانی/فیلم:قرمز/سن:26سال
بازیگر نقش اول مرد:محمد رضا فروتن/فیلم:قرمز/سن: 30 سال
بازیگر نقش دوم زن: -----
بازیگر نقش دوم مرد: ---------
كارگردان: ---------
جمع سن: 209
دقت کرده اید که همچنان جلوی نام کارگردان ها به غیر از یک دوره ، خط تیره دیده می شود؟ این بار هم رسول ملاقلی پور 43 سال داشت که برای «هیوا» سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را بدست آورد.مسن ترین سیمرغ دار هم احترام سادات حبیبیان است که در سن 60 سالگی سیمرغ بلورین نقش دوم زن را برای« مصائب شیرین » کسب کرد. سیمرغ بلورین نقش دوم مردهم در حالی به حسین محجوب ، بازیگر «رنگ خدا» رسید که 50 سال سن داشت.این دوره بازیگران جوان ، سیمرغ های اصلی را به نام خود زده اند.
دوره هجدهم
بازیگر نقش اول زن:میتراحجار/فیلم:متولدماه مهر/سن: 23 سال
بازیگر نقش اول مرد:
بازیگر نقش دوم زن: -----
بازیگرنقش دوم مرد:حمید فرخ نژاد/فیلم:عروس آتش/سن: 30 سال
كارگردان: ---------
جمع سن: 206
در این دوره باز هم بازیگران جوان در سیمرغ ها سهم داشتند. از جمع بازیگران ، رویا نونهالی که برای«بوی كافور ،عطر یاس» سیمرغ بلورین نقش دوم زن را بدست آورد 37 ساله بود. این دومین جایزه او محسوب می شود. فرامرز قریبیان نیز بار دیگر به سیمرغ رسید؛این بار برای «مرد بارانی» و در سن 58 سالگی.سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی هم در شرایطی به بهمن فرمان آرا تعلق گرفت که 58 سال سن داشت. او این جایزه را برای کارگردانی « بوی كافور عطر یاس » گرفت. فیلم سیمرغ بهترین فیلمنامه و فیلم را هم بدست آورد.
دوره نوزدهم
بازیگر نقش اول زن: -----
بازیگر نقش اول مرد: حسین عابدینی /فیلم: باران/سن: 20 سال
بازیگر نقش دوم زن: -----
بازیگرنقش دوم مرد: -----
كارگردان: ---------
جمع سن: 208

ترانه علیدوستی با 18 سال سن جوان ترین بازیگری است که موفق به کسب سیمرغ شده. بعد از او حسین عابدینی با 20 سال سن در رتبه دوم قرار دارد. باران کوثری هم در 21 سالگی به سیمرغ رسیده. پشت سر او بیتا بادران و مینا لاکانی دیده می شوند که در سن 22 سالگی سیمرغ دریافت کرده اند. رتبه بعدی هم متعلق است به میترا حجار که در سن 23 سالگی سیمرغ روی شانه اش نشسته. دوره بیست و یکم با 100 سال سن جوانترین دوره است که البته دلیل عمده آن حذف سیمرغ های مکمل است. دوره سوم هم بازیگری به عنوان نقش اول مرد انتخاب نشد تا مجموع سن سیمرغ داران این دوره از 122 تجاوز نکند. جشنواره دوازدهم با مجموع245  سال عنوان مسن ترین جشنواره را به نام خود زده. در این دوره فقط فاطمه معتمد آریا که برای چهارمین بار سیمرغ می گیرد ، 32 ساله است .دوره هشتم با 238سال سن دررتبه بعدی است

شرایط سنی باز هم فرق نکرده ؛ نکته جالب اما حضور بازیگری 20 ساله در این جمع است: حسین عابدینی بازیگر « باران» . مجید مجیدی کارگردان این فیلم نیز علاوه بر کسب سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی سیمرغ بلورین بهترین فیلم را هم از آن خود کرد. او آن زمان 41 سن داشت. ماهیا پطروسیان 31 سال داشت که سیمرغ بلورین نقش دوم زن را باری «هفت پرده» بدست آورد.سیمرغ بلورین نقش دوم مردبه داریوش ارجمند 56 ساله برای «سگ كشی» تعلق گرفت و ثریا قاسمی در سن 60 سالگی از «مارال» سیمرغ بلورین نقش اول زن را گرفت.
دوره بیستم
بازیگر نقش اول زن: ترانه علیدوستی / فیلم:من ترانه پانزده سال دارم/سن: 18 سال
بازیگر نقش اول مرد: -----
بازیگر نقش دوم زن: بهناز جعفری / فیلم:خانه ای روی آب/ سن: 27 سال
بازیگرنقش دوم مرد: -----
كارگردان: ---------
جمع سن: 220
بله آمار بالا می رود اما این دوره شاهد یک رکورد منحصر به فرد است. ترانه علیدوستی تنها بازیگری است که در سن 18 سالگی سیمرغ گرفته؛ برای حضور جسورانه در «من ترانه پانزده سال دارم». رسول صدرعاملی کارگردان این فیلم زمانی که سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی و البته بهترین فیلمنامه را می گرفت، 47 داشت.سن برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد یعنی عزت الله انتظامی اما بالا بود. او در77 سالگی برای «خانه ای روی آب» این سیمرغ را بدست آورد. سیمرغ بلورین نقش اول مردهم به رضا كیانیان دیگر بازیگر فیلم «خانه ای روی آب» رسید که آن زمان 51 سال سن داشت.
دوره بیست و یكم
بازیگر نقش اول زن: -----
بازیگر نقش اول مرد: -----
بازیگر نقش دوم زن: کسی انتخاب نشد
بازیگرنقش دوم مرد: کسی انتخاب نشد
كارگردان: ---------
جمع سن: 100
اگرچه کاهش سن سیمرغ دارهای این دوره به وضوح مشخص است اما نباید فراموش کرد که در این دوره سیمرغ های بازیگران نقش مکمل حذف شد. دلیل؟ سلیقه متغیر دبیران جشنواره. با این حال همانطور که ملاحظه می کنید سن ها پایین است. رضا میرکریمی 36 سال بیشتر نداشت که موفق شد برای فیلم « اینجا چراغی روشن است» سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را بدست بیاورد. نیكی كریمی 31 ساله بود که به سیمرغ بلورین نقش اول زن رسید؛ برای بازی در فیلم های« دیوانه ای از قفس پرید» و «واكنش پنجم » . برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد هم 33 سال سن داشت؛ حبیب رضایی بازیگر فیلم « اینجا چراغی روشن است .»

سیمرغ فجر

بیست و دوم
بازیگر نقش اول زن: -----
بازیگر نقش اول مرد: بهرام رادان / فیلم:شمعی در باد/سن: 24 سال
بازیگر نقش دوم زن: مریلا زارعی / فیلم:سربازهای جمعه/سن: 29 سال
بازیگرنقش دوم مرد: كامبیز دیرباز / فیلم:دوئل/سن: 28 سال
كارگردان: ---------
جمع سن: 172
در جشنواره بیست و دوم مسولان متوجه شدند که سیمرغ نقش مکمل بازیگری لازم است پس آن ها برگرداندند ؛ به همین راحتی.از قضا این سیمرغ ها به جوان ها رسید: مریلا زارعی و کامبیز دیرباز.بر عکس برنده سیمرغ نقش اصلی مرد، جایزه مقابل به بازیگر پیشکسوت اهدا شد؛ گوهر خیر اندیش در49 سالگی سیمرغ بلورین نقش اول زن را برای فیلم «رسم عاشق كشی » بدست آورد. سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی هم به احمد رضا درویش به خاطر فیلم « دوئل» تعلق گرفت. درویش   42 ساله بود که این جایزه را دریافت کرد.
دوره بیست و سوم
بازیگر نقش اول زن: -----
بازیگر نقش اول مرد: ---------
بازیگر نقش دوم زن: لیلا زارع / ما همه خوبیم 24
بازیگرنقش دوم مرد:
كارگردان: ---------
جمع سن: 221
در جشنواره بیست و سوم ، باز هم شاهد بالا رفتن سن سیمرغ دارها هستیم به طوری که فقط لیلا زارع در این فهرست جوان است. سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی به مجید مجیدی 45 ساله برای « بید مجنون » اهدا شد. خسرو شكیبایی که حالا 60 ساله شده برای نقش آفرینی در فیلم «سالاد فصل» سیمرغ بلورین نقش دوم مرد را گرفت.سیمرغ بلورین نقش اول زن به فرشته صدر عرفایی بازیگر 42 ساله فیلم «كافه ترانزیت » تعلق گرفت. پرویز پرستویی هم 50 سال سن داشت وقتی سیمرغ بلورین نقش اول مرد را به خاطر فیلم « بید مجنون» در دستان خود می دید.
دوره بیست و چهارم
بازیگر نقش اول زن: -----
بازیگر نقش اول مرد: ---------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: اصغر فرهادی /فیلم : چهارشنبه سوری/سن : 33 سال
جمع سن: 207
بعد از 16 سال بالاخره طلسم می شکند و نام اصغر فرهادی به عنوان کارگردان جوان میان سیمرغ دارها دیده می شود؛ با 33 سال. در بقیه آیتم ها اما اوضاع متفاوت است. هدیه تهرانی این بار در حالی سیمرغ بلورین نقش اول زن را به خاطر «چهارشنبه سوری» دریافت کرده که 33 سال سن دارد. او البته در قیاس با دیگران جوان محسوب می شود. خودتان مرور کنید: سیمرغ بلورین نقش دوم زن : مهتاب نصیر پور برای به فیلم «نام پدر» ، سن: 40 سال.سیمرغ بلورین نقش دوم مرد: حمید لولایی برای فیلم « چند میگیری گریه كنی؟» سن: 50 سال. سیمرغ بلورین نقش اول مرد: پرویز پرستویی برای بازی در فیلم«به نام پدر» سن: 51 سال.  
دوره بیست و پنجم
بازیگر نقش اول زن: باران كوثری / فیلم خون بازی و روز سوم / سن: 21 سال
بازیگر نقش اول مرد: بهرام رادان /فیلم: سنتوری/سن: 27 سال
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 201
جمع سن این دوره می توانست حداقل 41 سال پایین تر باشد اما دونفر به طور مشترک سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را گرفتند؛یکی محمد حسین لطیفی44 ساله برای « روز سوم» ،دیگری امیر شهاب رضویان 41 ساله برای « مینای شهر خاموش» .  پانته آ بهرام 37 سال داشت که به سیمرغ بلورین نقش دوم زن رسید؛ به خاطر بازی در فیلم« بچه های ابدی» .سیمرغ بلورین نقش دوم مرد هم به افشین هاشمی تعلق گرفت. او این جایزه را در سن 31 سالگی و به خاطر بازی در فیلم « پا برهنه در بهشت » از آن خود کرد.
دوره بیست و ششم
بازیگر نقش اول زن: --------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 196
نکته با مزه این است که جمع سن دارندگان سیمرغ جشنواره بیست و ششم از 200 بالا نمی رود اما هیچ کدام در تعریف ما جوان نیستند. سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی این بار در حالی به مجید مجیدی رسید که 48 سال سن داشت. او این جایزه را برای « آواز گنجشك ها » دریافت کرد.سیمرغ بلورین نقش دوم زن را مهتاب نصیر پور در 42 سالگی برای «فرزند خاك » گرفت. محسن تنابنده 32 سال بیشتر نداشت که سیمرغ بلورین نقش دوم مرد: را به خاطر بازی در فیلم «استشهادی برای خدا» از آن خود کرد.هنگامه قاضیانی در 37 سالگی به چشم آمد و موفق شدسیمرغ بلورین نقش اول زن را برای «به همین سادگی »به نام خود بزند.امین حیایی هم بالاخره جایزه گرفت: سیمرغ بلورین نقش اول مرد برای فیلم« شب» در 37 سالگی.
دوره بیست و هفتم
بازیگر نقش اول زن: --------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 201
باز هم مثل جشنواره قبل؛ جوانی دیده نمی شود. البته اصغر فرهادی فقط یک سال از حد مجاز گذر کرده بود که باز هم به جایزه رسید. این بار او در 36 سالگی سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را برای «درباره الی ...» بدست آورد.سیمرغ بلورین نقش دوم زن به مهتاب كرامتی رسید که در «بیست»نقش متفاوتی بازی کرده بود.او 38 سال سن داشت. سیمرغ بلورین نقش دوم مرد به دیگر بازیگر این فیلم یعنی علیرضا خمسه 56 ساله تعلق گرفت. سیمرغ بلورین نقش اول زن هم به لیلا حاتمی برای «بی پولی» رسید. او 36 سن داشت. شهاب حسینی در سن 35 سالگی به خاطر بازی در «سوپر استار» سیمرغ بلورین نقش اول مرد را به نام خود ثبت کرد.

سیمرغ فجر

دوره بیست و هشتم
بازیگر نقش اول زن:نگارجواهریان/فیلم:طلاومس/سن:27 سال.
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 234
در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر یک سهم از سیمرغ به جوان ها می رسد اما جمع کل سن ها ، از دوره پیش بیشتر است. ابراهیم حاتمی کیا باز هم از فجر جایزه گرفت ؛ این بار درسن 48 سالگی برای «به رنگ ارغوان» سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را از آن خود کرد. بعد از مدت ها بار دیگر سن سیمرغ بازیگری بالا می رود.سیمرغ بلورین نقش مکمل زن به شیرین یزدان بخش بازیگر فیلم« لطفا مزاحم نشوید»تعلق گرفت با 61 سال سن. از آن طرف سیمرغ بلورین نقش دوم مرد هم به مهدی فقیه برای« ملك سلیمان» اهدا شد با 64 سال سن.سیمرغ بلورین نقش اول مردرا محسن تنابنده برای فیلم های « هفت دقیقه تا پاییز »و «سنگ اول» گرفت . او این بار 34 سال سن داشت.
دوره بیست و نهم
بازیگر نقش اول زن: ------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 210
میانگین کل سن در جشنواره بیست و نهم پایین آمده اما باز هم جوان ها سهمی از سیمرغ های اصلی ندارند.سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را اصغر فرهادی 38 ساله به خاطر «جدایی نادر از سیمین» گرفت. سیمرغ بلورین نقش دوم زن به مهناز افشار بازیگر 33 ساله «سعادت آباد» رسید. سیمرغ بلورین نقش دوم مرد بالاخره نصیب حامد بهداد شد که آن را در 37 سالگی برای بازی درفیلم «جرم» بدست آورد. ویشكا آسایش با« ورود آقایان ممنوع» در 38 سالگی سیمرغ بلورین نقش اول زن را در دست گرفت.سیمرغ بلورین نقش اول مردهم به مهدی هاشمی 68 ساله رسید ؛ به خاطر فیلم های «آقا یوسف» و «آلزایمر». 
دوره سی ام
بازیگر نقش اول زن: ------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: --------
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 230
در جشنواره سی ام هم میانگین سنی بالا می رود هم سهم جوان ها بار دیگر روی صفر می ماند. از سیمرغ کارگردانی شروع می کنیم که به پرویز شیخ طادی 50 ساله به خاطر «روزهای زندگی» تعلق گرفت.اكبر عبدی 51 ساله برای « خوابم می آد » سیمرغ بلورین نقش دوم مرد را از آن خود کرد. سیمرغ بلورین نقش اول زن در حالی یک بار دیگر به هنگامه قاضیانی رسید که سنش عدد 41 را نشان می داد.  فرهاد اصلانی در 45 سالگی به سیمرغ بلورین نقش اول مرد رسید ؛ به خاطر بازی در فیلم های «خرس» و «زندگی خصوصی ». جوان ترین سیمرغ متعلق به یکتا ناصر است که در 33 سالگی سیمرغ بلورین نقش دوم زن را از« یكی می خواد باهات حرف بزنه» گرفت.

دوره سی و یكم
بازیگر نقش اول زن: ------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: پگاه آهنگرانی /فیلم: دربند/سن: 27 سال
بازیگرنقش دوم مرد: --------
كارگردان: --------
جمع سن: 192
بعد از دو دوره بالاخره نام یک جوان میان سیمرغ دارها دیده می شود. به غیر از هانیه توسلی ، دیگران پا به سن گذاشته حساب می شوند. توسلی در 33 سالگی موفق شد سیمرغ بلورین نقش اول زن را تجربه کند ؛ با فیلم «دهلیز». سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را  پرویز شهبازی به خاطر «دربند» گرفت. سنش 49 سال بود.رامبد جوان هم در چهل سالگی به سیمرغ بلورین نقش دوم مرد رسید ؛ با بازی در «گناهکاران» . حمید فرخ نژاد سال ها منتظر سیمرغ بلورین نقش اول مرد بودکه در نهایت با «استرداد» در سن 43 سالگی این اتفاق محقق شد.
دوره سی و دوم
بازیگر نقش اول زن: ------
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن: هنگامه حمیدزاده/ فیلم «اشباح» سن: 25 سال/ ملیکا شریفی نیافیلم«اشباح»سن: 27سال
بازیگرنقش دوم مرد: میلاد کیمرام /فیلم:خط ویژه/سن: 28 سال
كارگردان: --------
جمع سن: 216
سهم جوان ها در جشنواره سی و دوم فیلم فجر بیشتر می شود اما باز هم وزن پیشکسوت ها سنگین تر است. البته به خاطر این که دو سیمرغ برای نقش مکمل زن داده شد، جمع سن این دوره به 216 رسید. حداقل می توانست 25 سال کمتر از عدد کنونی باشد. سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را احمدرضا درویش  در 52 سالگی برای «رستاخیز» بدست آورد. مریلا زارعی 39 ساله بود که سیمرغ بلورین نقش اول زن را به خاطر «شیار 143 » کسب کرد. سیمرغ بلورین نقش اول مردهم به نام رضا عطاران 45ساله ثبت شد؛به خاطر «طبقه حساس ». 
دوره سی و سوم
بازیگر نقش اول زن: باران کوثری / فیلم کوچه بی نام  / سن: 29  سال
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن:  -------
بازیگرنقش دوم مرد: 
کارگردان ------
جمع سن:  196
در این دوره ابوالحسن داودی برای فیلم رخ دیوانه در حالی که  59  ساله بود سیمرغ گرفت. سیمرغ بازیگر نقش اول مرد به  سعید آقاخانی خداحافظی طولانی 43 رسید. سیمرغ بازیگرنقش دوم مرد را  هومن سیدی  برای » من دیه  گو مارادونا هستم» دریافت کرد. او  34 سال سن داشت. سحر دولت شاهی وقتی سیمرغ بازیگر نقش دوم زن را برای « عصر یخبندان» بدست آورد  31 بود.

دوره سی و چهارم
بازیگر نقش اول زن: پریناز ایزدیار  / فیلم  ابد و یک روز/ سن: 30 سال
بازیگر نقش اول مرد: --------
بازیگر نقش دوم زن:  --------
بازیگرنقش دوم مرد:  نوید محمدزاده / فیلم  ابد و یک روز / سن: 29 سال
كارگردان:  سعید روستایی / فیلم : ابد و یک روز 26 سال
جمع سن:  188
سیمرغ بهترین بازیگر بازیگر نقش اول مرد در این دوره به  پرویز پرستویی 60 ساله برای بازی در «بادیگارد» اهدا شد. شبنم مقدمی سیمرغ بازیگر نقش دوم زن را برای « زاپاس» و «نفس» گرفت در حالی که 43  سال سن داشت. نکته جالب در این دوره درخشش خیره کننده سعید روستایی است که فیلمش یعنی «ابد و یک روز» شگفتی آفرید.