تبیان، دستیار زندگی
شب گذشته مراسم اعطای جوایز شصت و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن با اعطای جایزه بهترین فیلم به ساخته «کن لوچ» و دو جایزه برای سینمای ایران به پایان رسید. هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن 2016 جایزه بهترین فیلم را به فیلم انگلیسی «من، دنیل بلیک»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخشش شهاب حسینی و اصغر فرهادی

دو جایزه اصلی کن برای سینمای ایران

شب گذشته مراسم اعطای جوایز شصت و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن با اعطای جایزه بهترین فیلم به ساخته «کن لوچ» و دو جایزه برای سینمای ایران به پایان رسید. هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن 2016 جایزه بهترین فیلم را به فیلم انگلیسی «من، دنیل بلیک» اعطاء کردند و فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه و نخل طلای بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد.

فرآوری: علی احمدی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
فرهادی و حسینی

شهاب حسینی پس از دریافت نخل طلایی بهترین بازیگر جشنواره کن گفت: «مطمئنم روح پدرم الان نظاره گر من است. از فرهادی و علیدوستی تشکر می کنم، این جایزه را از مردم دارم پس به آنها تقدیم می کنم».
همچنین اصغر فرهادی که جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد پس از کسب جایزه اش گفت: «خیلی خوشحالم و واقعا انتظارش را نداشتم پس از شهاب، فیلم یک جایزه دیگر هم بگیرد. فیلم های من معمولا فیلم های شادی نیستند اما خوشحالم که با جایزه هایی که تاکنون گرفتم توانستم مردم کشورم را، حداقل بخشی از آنها را خوشحال کنم. روزی به همراه فیلمبردارم برای تماشای نسخه نهایی فروشنده به سینمایی رفتیم مسئول سالن گفت بیست دقیقه برای آماده شدن فیلم لازم است و در این فاصله فیلمی برایتان بگذارم؟ گفتم اگر خسته کننده نیست بگذار و آن فیلم «مد مکس» ساخته جورج میلر بود. همان موقع گفتم این نشانه خوبی است. این فرصت خوبی است تا از هیئت داوران و از رئیس جشنواره تشکر کنم. همچنین از دوست و تهیه کننده خوبم «الکساندر» و تیم خوبم که در کنارم بودند نیز تشکر می کنم».
انتخاب اصغر فرهادی برای بهترین فیلمنامه و شهاب حسینی برای بهترین بازیگر مرد موجی از تبریک ها و واکنش ها را در فضای مجازی به همراه داشت. چهره های هنری زیادی در صفحات اینستاگرام خود این موفقیت را تبریک گفتند:

ادای احترام  به درخشش ستاره های سینمای ایران

حجت الله ایوبی/ رئیس سازمان سینمایی موفقیت سینمای ایران با فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن فرانسه را تبریک گفت. در پیام وی آمده است: «به نام خداوند زیبایی ها/ هنرمند گرامی جناب آقای اصغر فرهادی/ شما و همراهان گرامی تان گشودید دفتری از مثنوی معنوی را و خواندید غزلی زیبا از حافظ و سعدی را در بزرگترین رویداد هنری جهان. در جشنواره جهانی فیلم کن. و چه زیبا روایت کردید، بخشش را. و چه تابلوهای زیبایی آفریدید از نگاه عارفانه و راه و رسم یک تمدن کهن به زندگی. لحظه های شورانگیز ورودتان به میان جمعیت مشتاقِ به هیجان آمده از نام ایران، صحنه های زیبایی است که برای همیشه می ماند. دریافت جایزه ارزشمند فیلمنامه در جشنواره جهانی کن غرورآفرین است. این درخشش و پیروزی مبارک باد.
می ستایم همت بلندتان را. ادای احترام می کنم به درخشش ستاره های سینمای ایران. تبریک می گویم هنرنمایی چهره محبوب کشورم، شهاب حسینی عزیز و دیگر هنرمندانی که این افتخار بزرگ را از آنِ سینمای ایران کردند. این موفقیت را در هنگامه جشن امید، در روز نیمه شعبان به شما و مردم ایران بویژه سینماگران سرزمینمان تبریک می گویم. سینماگرانی که با دستهای خالی اما دلهایی پر از عشق ایران را به گفته دبیر جشنواره کن به «کشور بزرگ سینمای جهان» تبدیل کردند و نشان دادند که گرجان عاشق دم زند/ آتش به این عالم زند».

شهاب حسینی، نخل طلایی

خوشحالیم که پرچم سینمای ایران بالاست

رضا میرکریمی/ مدیرعامل خانه سینما: «اصغر فرهادی و شهاب حسینی عزیز/ به نمایندگی از خود و جامعه اصناف سینمایی ایران موفقیت رشک برانگیزتان را در کسب جوایز پراعتبار جشنواره کن به شما عزیزان و گروه سازنده فیلم افتخار آفرین "فروشنده" تبریک می گویم و روزگاری پر از سربلندی را از خداوند بزرگ برایتان آرزو دارم.  دوست شما، رضا میرکریمی/ مدیرعامل خانه سینمای ایران»
*پرویز پرستویی: آقای فرهادی عزیز ؛تبریک ، تبریک ، تبریک ؛ خدا را شکر که سینمای ایران شما را دارد. شهاب عزیز امشب دل اهالی سینمای ایران را شاد کردی. با تمام وجودم به تو تبریک می گویم چرا که این جایزه برازنده تو است. و درود بر اصغر فرهادی عزیز که باعث شکوفایی سینمای ایران است.
پرستویی خطاب به ترانه علیدوستی نیز نوشت: ترانه عزیز ، اگرچه ما در ایران فیلم را ندیدیم اما اخبارها نشان دهنده بازی درخشان شما هم هست . مهم این است که تیمتان برنده شده و ما هم خوشحالیم که سینمای ایران پرچمش بالاست . درود بر همه شما که خوش درخشیدید.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن گفت: «وقتی آدم ها برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می شوند، چقدر همه شان مهربان تر و دوست داشتنی تر هستند و زبان همدیگر را بهتر می فهمند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار خوبی برای جنگ باشد و امیدوارم به دنیایی که هیچ وقت هیچ جنگی در آن نباشد و همه مسائلش از طریق فرهنگ و هنر حل شود

*پژمان بازغی: تبریک و شادباش؛ باورم بود که سینمای ایران بر قله های زرین سینمای جهان خواهد درخشید. شهاب عزیزم ، اصغر فرهادی عزیزم ممنونم که به باور من رخت اتفاق افتادن پوشاندید ؛ ملت ایران سپاسگزار شما است.
*بهرام رادان: امشب شب بزرگی برای سینمای ایران است. نمی دانم از شدت خوشحالی و طپش قلب خواب به چشمانم بیاید یا نه ؛ فقط خوشحالم که فرهیختگان سینمای کشورم با طمانینه و گامهایی استوار ، ثابت کردند که سینما زنده است. برای کسانی که می خواستند سینما بمیرد و مدام فریاد سینما مرده است سر می دادند از بارگاه خداوند طلب صبر دارم و به قول شهاب عزیز، الهی شکر .
*حبیب رضایی: شهاب خوش یمن آسمان ما بودی حالا ستاره ای ثابت بر مدار هنر این مرز و بوم شدی . به دورها نگاه کن که هنوز تا رسیدن به افق پر عیار ذات زلالت ، منزلگاه بسیار داری - اگر رسیدن بخواهی که می دانم نمی خواهی. اصل افتخاری ، حسینی.
*حسن فتحی: باز هم شاهکاری دیگر و افتخاری دیگر از اصغر فرهادی موجی از شادی را بین مردم ایران به راه انداخت و نام سینمای ایران را در جهان پر آوازه کرد. این پیروزی تاریخی را به مردم سرزمینم ، اصغر فرهادی عزیز کارگردان خوشفکر سینمای ایران و شهاب حسینی عزیزم بازیگری که همیشه در یادها می ماند تبریک عرض می کنم.
*نیکی کریمی: تبریک به شهاب عزیز که حتما گل کاشته و اصغر فرهادی فیلمساز خوب کشورمون. فروشنده رو ندیدم ولی در هوش و درایت فرهادی شک ندارم. یک تبریک و خسته نباشید هم به دوست خوبم کتایون شهابی برای تجربه خوب و ارزشمند داوری جشنواره کن که بسیار سربلند ازش بیرون آمد. به امید درخشش همیشگی سینمای ایران.
*مازیار میری: تبریک به شهاب و سپاس از اصغر فرهادی پرافتخار که شبی دوباره شاد برای مردم سرزمینش ساخت.
*هنگامه قاضیانی: شهاب حسینی عزیز نخل طلا برازنده دستان توست تبریک به همه عوامل محترم فیلم.

اصغر فرهادی

امیدوارم به دنیایی که جنگی در آن نباشد

پس از مراسم اصغر فرهادی و شهاب حسینی با جوایزشان در سالن کنفرانس جشنواره کن حاضر شدند. ابتدا از شهاب حسینی در مورد واکنش ها سوال شد و این که آیا او را نترسانده است؟! حسینی پاسخ داد: «تلاش ادامه دارد و ادامه خواهد داشت و ما باید کار کنیم. حس خودم یک مقداری ترس است برای این که از این به بعد کارم یک خرده سخت تر می شود و باید تلاش بیشتری بکنم. ولی از این بابت که امشب مردم ایران خوشحال شدند به خصوص این که از هفت جایزه جشنواره کن، دو جایزه اش سهم کشور ما شد خیلی خوشحالم و از آقای فرهادی به خاطر اعتماد کردن به من تشکر می کنم».
فرهادی هم گفت: «من هم خیلی خوشحالم وقتی که دیشب فیلم را با تماشاگران برای اولین بار دیدم بعد از این که فیلم تمام شد واکنشی که آنها داشتند خیلی احساس خوبی به من داد». او همین طور با اشاره به پروژه ای که در اسپانیا مشغول ساختش است گفت: «هر لحظه که آن پروژه می رفت جلو، من بیشتر دلتنگ فیلمسازی در کشورم می شدم.» فرهادی همین طور گفت از این که توانسته بار دیگر در کشورش فیلم بسازد و تماشاگر با فیلمش ارتباط بر قرار کند خوشحال است.
خبرنگار تلویزیون فرانسه از فرهادی پرسید: «بردن دو جایزه از جشنواره کن در یک شب برای سینمای ایران بیانگر چیست؟» که فرهادی پاسخ داد: «فکر می کنم این یک احترامی است به سینمای ایران. در فیلمی که من ساختم اشاره به یک فیلم دیگری می شود که آن فیلم چند دهه پیش در ایران ساخته شده است. فیلمی به اسم «گاو» که یکی از شاهکارهای سینمای دنیاست ولی شاید هنوز آن تعدادی که باید ببینندش آن را ندیده اند. من فکر می کنم این دو جایزه احترامی است به این همه سال فیلمسازانی که زحمت کشیده اند. چه فیلمسازانی که پیش از انقلاب زحمت کشیدند که متاسفانه بخش زیادیشان نتوانستند کارشان را ادامه دهند و چه فیلمسازانی که بعد از انقلاب کار کردند در ایران. این امشب احساس می کنم یک احترامی است به آن سینما و آدم هایی که من در کودکی با دیدن فیلم هایشان عاشق سینما شدم و این جایزه بیشتر من فکر می کنم احترام به آن آدم ها است».
اما درست وقتی کنفرانس مطبوعاتی با همین تک سوال و جواب داشت به پایان می رسید، شهاب حسینی گفت که مایل است چند لحظه ای صحبت کند. او در صحبت های پایانیش از تجربه حضور در کن گفت و این که مردم چقدر مهربانانه برخورد کرده اند. بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن گفت: «وقتی آدم ها برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می شوند، چقدر همه شان مهربان تر و دوست داشتنی تر هستند و زبان همدیگر را بهتر می فهمند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار خوبی برای جنگ باشد و امیدوارم به دنیایی که هیچ وقت هیچ جنگی در آن نباشد و همه مسائلش از طریق فرهنگ و هنر حل شود».


منابع: ایسنا/ تسنیم/ صفحات اینستاگرام هنرمندان