تبیان، دستیار زندگی
هرچند مستندهای روز اول جشنواره «سینماحقیقت» چندان چنگی به دل نزد اما فضای مناسب پردیس سینمایی چارسو نسبت به سینماهای فلسطین و سپیده که پاتوق اصلی مستندسازان «سینماحقیقت» در سال های گذشته بود، باعث شد که مخاطبان با رضایت نسبی منتظر روزهای آینده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رد پای رضاشاه در روز اول «سینماحقیقت»

هرچند مستندهای روز اول جشنواره «سینماحقیقت» چندان چنگی به دل نزد اما فضای مناسب پردیس سینمایی چارسو نسبت به سینماهای فلسطین و سپیده که پاتوق اصلی مستندسازان «سینماحقیقت» در سال‌های گذشته بود، باعث شد که مخاطبان با رضایت نسبی منتظر روزهای آینده باشند.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

اولین روز از دهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» با افتتاحیه‌ای ویژه در پردیس سینمایی چارسو آغاز شد و با خاطره‌ تماشاگران از انبوهی از فیلم‌های ضعیف و متوسط به پایان رسید.

هرچند مستندهای روز اول جشنواره «سینماحقیقت» چندان چنگی به دل نمی‌زد اما فضای مناسب پردیس سینمایی چارسو نسبت به سینماهای فلسطین و سپیده که پاتوق اصلی مستندسازان «سینماحقیقت» در سال‌های گذشته بود، باعث شده است که مخاطبان با رضایت نسبی منتظر روزهای آینده این جشنواره باشند.

بازتاب امید در «سینماحقیقت»
با وجود فضای یاس و ناامیدی که غالبا در فیلم‌های مستند ایرانی وجود دارد، یکی از فیلم‌های وطنی قابل توجه روز اول جشنواره «سینماحقیقت» ساخته جدید وحید فرجی بود. «غزال ایرانی» درباره گروهی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد که در حال ساخت سومین ماشین خورشیدی این دانشگاه هستند و قرار است در بزرگ‌ترین مسابقه جهانی ماشین‌های خورشیدی که از شمال تا جنوب استرالیا به مسافت 3000 کیلومتر برگزار می‌شود، شرکت کنند؛ اما فقط سیزده روز به ارسال ماشین به مسابقات، هنوز ساخت و تکمیل ماشین تمام نشده است.

این فیلم که پس از فیلم تجربی «شش چشم» محمد شیروانی به نمایش درآمد، با سوژه قراردادن توانمندی‌های جوانان ایرانی در رقابتی جهانی بدون داشتن حمایت‌های کافی از سوی مسئولان ذیربط، نشان داد که با کمی توجه مسئولین می‌توان به پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه فناوری دست یافت تا بر اساس آن جامعه‌ای مطلوب را شکل داد.

مهمانان سیاسی، مخاطب مستند ضد مردم
یکی از حاشیه‌های جالب روز گذشته «سینماحقیقت» حضور مهمانان سیاسی در پردیس سینمایی چارسو بود. حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزارت خارجه و عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون اجتماعی از جمله شاخص‌ترین این مهمان‌ها بودند که به تماشای مستند «برد برد» محسن خان‌جهانی نشستند.

خان‌جهانی در این فیلم با دستمایه قراردادن مذاکرات ایران و 5+1 با نگاهی تمسخرآمیز به سراغ برخی روستانشینان ایرانی رفته بود و تاثیر این مذاکرات را در زندگی آنها سوژه قرار داده بود. فیلم ضعیف این مستندساز سیاسی حتی نتوانسته بود نگاهی جامع به سوژه خود داشته باشد و در تمام مدت 70 دقیقه‌ای فیلم تنها با به سخره گرفتن مردم ایران تلاش کرده بود مخاطبان را در سالن سینما نگهدارد؛ هرچند که در این کار هم موفق نبود و افراد زیادی قبل از پایان فیلم سالن را ترک کردند.

رد پای رضاشاه در «سینماحقیقت»
«مرز مه‌آلود»، «رویای آهنی» و «میراث گمشده» سه مستندی بودند که هریک از آنها داستانی جدید و شنیدنی را درباره متلاشی شدن ارتش پر سر و صدای رضاشاه را دربرابر حمله شوروی و انگلیس به ایران در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌کردند.

«مرز مه‌آلود» داستان مقاومت غیورمردی آذری در برابر حمله قشون شوروی به ایران را در زمان رضا شاه روایت می‌کند. در زمانی که سران ارتش شاهنشاهی دستور عدم مقاومت دربرابر متجاوزان به ایران را به سربازان خود مخابره می‌کردند، حسینعلی صدآفرین اولین مردی بود که ننگ فرار در برابر دشمن را نپذیرفت و تنها در برابر آنها ایستاد و تا آخرین تیر تفنگ به مقاومت خود ادامه داد. فرماندهان ارتش شوروی با قساوت تمام سر این غیور مرد را بریدند و به شوروی فرستادند ولی با این حال نتوانستند دربرابر شجاعت این مرد بی تفاوت باشند به اول لقب صدآفرین را دادند.

یاسر طالبی در مستند «رویای آهنی» نشان می‌دهد، زمانی که خط آهن شمال-جنوب ایران در سال 1317 افتتاح شد، تنها گوشه‌ای از جنوب غربی خاورمیانه را تغییر نداد، بلکه دنیا را متحول کرد و به پُل پیروزی متفقین بر آلمان نازی لقب گرفت. پیروزی که به قیمت چپاول ایران و شیوع قحطی در کشور به دست آمد تا کشوری که اعلام بی‌طرفی کرده بود قربانی اصلی جنگ خانمانسوز استعمارگران با یکدیگر شود.

«میراث گمشده» نیز که اثری از مرحوم حامد خسروی، مستندساز جوان کشور که در سال 93 در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد بود، داستان چپاول اشیا باستانی منطقه‌ای تاریخی از شهرستان تالش توسط شوروی در زمان جنگ جهانی دوم است. پس از خروج نیروهای شوروی از ایران پیدا کردن گنج در این منطقه تاریخی به یک شغل تبدیل می‌شود و خسارت ناشی از آن چپاول تا امروز نیز ادامه دارد. در فیلم «میراث گمشده» می‌بینیم که این منطقه تاریخی امروز به دلیل سوءمدیریت برخی مدیران دولتی آسیب‌های فراوانی دیده است.

«بهنام محمدی» مهمان ویژه روز اول «سینما حقیقت»
از دیگر مستندهای پخش شده در روز اول جشنواره «سینماحقیقت» می‌توان به مستند «بچه اینجا» امین قدمی که در بخش «جایزه شهید آوینی» به نمایش درآمد اشاره کرد. مستندی با محوریت زندگی بهنام محمدی، شهید نوجوان خرمشهری که داستان‌های زیادی درباره شجاعت‌های او در دفاع مقدس دهان به دهان نقل می‌شود.

تجربه ناموفق شیروانی در «سینماحقیقت»
«شش چشم» فیلمی تجربی از محمد شیروانی، داور سابق جشنواره «سینماحقیقت» بود که می‌توان به آن لقب ناموفق را داد. فیلمی که توسط شش فرد نابینا تصویربرداری شده است و در قالبی عجیب کنار هم قرار گرفته است. «شش چشم» حتی با تکه‌پرانی های معمول فیلمهای شیروانی هم نتوانست جذابیتی برای مخاطبان داشته باشد.

مردی که با خرگوش‌ها می‌رود
مستند «مردی که با خرگوش ها می رود» داستان مردی معلول است که  قصد دارد یک رکورد را در گینس به ثبت برساند و در این مسیر با مشکلات بسیاری مواجه است. علیرضا صادقی شخصیت اول فیلم، یک فوتبالیست بسیار خوب است که از دوپا فلج است و با عصا فوتبال بازی می کند. او در زمین بسکتبال با توپ فوتبال و از طریق استفاده از مشت، توپ را از یک سبد به سبد دیگر می اندازد و در تلاش است این حرکت خود را در گینس به ثبت رساند. این فیلم با پرداختی خوب و سوژه ای جذاب توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

رونمایی از «صفرتاسکو» با حضور مهتاب کرامتی
فیلم مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی شب‌گذشته با حضور این 3 هنرمند در «سینماحقیقت» رونمایی شد. این فیلم زندگی سه خواهر ورزشکار (شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان) را روایت می‌کند که در رشته رزمی ووشو قهرمان آسیا و جهان شده‌اند. شهربانو منصوریان قهرمان پنج دوره مسابقات جهانی، الهه منصوریان فاتح سه دوره رقابت‌های جهانی و سهیلا منصوریان هم دارای مدال طلای بازی‌های آسیایی است.

«صفر تا سکو» پس از « جل‌الخالق! خیالبافی‌های دنیای مرتبط» ورنر هرتسوک یکی از فیلم‌هایی بود که شب گذشته با استقبال خوب مخاطبان همراه بود.

انتخاب درست رمز موفقیت در «سینماحقیقت»
باوجود اکران همزمان فیلم‌های مستند در پنج سالن سینمای پردیس سینمایی چارسو، رمز موفقیت برای لذت بردن از این جشنواره انتخاب درست و خوب فیلم‌هایی است که ارزش دیدن را دارند. علیرغم دو اکرانی که برای هر فیلم در جشنواره سینماحقیقت درنظر گرفته شده است، باز هم ممکن است هر مخاطبی در روز فیلم‌های مستند خوبی که در برخی سالن‌ها نمایش داده می‌شود را از دست بدهد. در این بین هوشمندی مدیران در اختصاص یک سانس ویژه برای فیلم‌های پرمخاطب روز نکته‌ای قابل توجه است که باید مورد تقدیر قرار گیرد.


منبع: تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .