تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما از راه اندازی بنیاد هنری حضرت محمد (ص) خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی بنیاد حضرت محمد (ص)

مجید مجیدی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما، از راه اندازی بنیاد هنری حضرت محمد (ص) خبر داد.

بخش سینما تلویزیون تبیان
مجید مجیدی

کارگردان فیلم «محمد رسول الله (ص)» در نشست خبری دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص) که با عنوان «مشق صلوات» برگزار می شود، گفت:  یکی از برکات بزرگ زندگی من این است که هفت سال از عمرم را صرف ساخت فیلم «محمد رسول الله (ص)» کرده ام. ما در شرایط و جهانی زندگی می کنیم که پر از تفسیرهای غلط و نگاه های نادرست نسبت به اسلام است. کلید اسلام هراسی در دنیا زده شده و شاهد هستیم که چه قرائت های نادرستی از اسلام در دنیا رواج داده می شود. به همین دلیل، ضرورت پرداختن به سیره حضرت محمد (ص) بیش از پیش احساس می شود.
او ادامه داد: تا کنون حرکت های جمعی و جهانی برای ارائه قرائت درست و زیبایی از اسلام ناب محمدی انجام شده است. یکی از زبان های ارائه این نگاه در قالب هنر می تواند تجلی پیدا کند.
وی اظهار کرد: ما درصدد هستیم بنیادی را تحت عنوان بنیاد هنری حضرت رسول اکرم (ص) راه اندازی کنیم که در این بنیاد فقط به کارهای هنری در رشته های مختلف از جمله تجسمی، ادبیات،  تئاتر و سینما پرداخته می شود. می توان این جشنواره را جهانی کرد و از تشکل های دیگر هم برای حضور در آن دعوت کرد. فعلا ما در این زمینه در حوزه تجسمی فعالیت می کنیم، چون فکر کردیم که امکان تحقق اهداف مان فعلا در این حوزه وجود دارد.
مجیدی ادامه داد: ما در بنیاد پیامبر اکرم (ص) به دنبال این هستیم که بیشتر مبلغ باشیم و آثاری را درباره سیره حضرت رسول (ص) تولید کنیم. باید تشکلی مثل بنیاد وجود داشته باشد تا هنرمندان عرصه های مختلف را حمایت و هدایت کند. بنیاد به هنرمندان کمک می کند تا ایده های خود را اجرایی کنند و به خلق اثر بپردازند. این خلق اثر منحصر به داخل کشور نیست، بلکه می تواند کل جهان اسلام را دربربگیرد و اثر هنری تولید کند.
او گفت: بنیاد پیامبر اکرم (ص) متعلق به هیچ تشکل و ارگان دولتی یا غیردولتی نیست و به آن ها وابستگی ندارد. امیدواریم  این بنیاد هرچه زودتر راه اندازی شود تا اهداف مان را در یک تشکل مستقل و خارج از سلیقه و مدیریت های دولتی به پیش ببریم.
مجیدی درباره برپایی دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد:  نخستین جشنواره پیامبر اکرم (ص) به بهانه ساخت و نمایش فیلم «محمد رسول الله (ص)» و تحت عنوان نام نوشته برگزار شد که اثر برگزیده آن به عنوان لوگوی فیلم انتخاب شد. دومین جشنواره را امسال با عنوان «مشق صلوات» برگزار می کنیم و قرار است، چهارم اردیبهشت و همزمان با روز مبعث افتتاح شود. از اساتید بزرگ حوزه تجسمی برای حضور در این جشنواره دعوت کرده ایم که نام آن ها متعاقبا اعلام می شود. آثاری که به جشنواره راه پیدا می کنند بناست در سطح تهران و شهرستان ها به نمایش گذاشته شوند.
این کارگردان سینما ادامه داد: تلاش می کنیم بعد از این دوره از جشنواره، از علاقه مندان در حوزه تجسمی برای برگزاری یک اکسپوی بزرگ دعوت کنیم و آثار آن ها را در معرض فروش و نمایش بگذاریم. بنا داریم این جشنواره را هر دو سال یک بار و به صورت دوسالانه برگزار کنیم. وقتی بنیاد تشکیل شود این جشنواره یکی از زیرشاخه های آن  خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست که ?? آذرماه در عمارت عین الدوله (گالری برگ) برگزار شد، عیسی علیزاده - مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران - درباره برگزاری دومین دوره جشنواره پیامبر اکرم (ص) با موضوع طراحی صلوات، گفت:  با توجه به دغدغه های آقای مجیدی و با نگاه به سیره حضرت محمد (ص) و اقداماتی که گروه های افراطی در حوزه جهان اسلام انجام می دهند، سازمان زیباسازی وظیفه خود دانست که از این حرکت حمایت کند. سازمان زیباسازی در حوزه اجرایی و بخش عمومی، کارهایی را انجام می دهد و بخش اختصاصی و حرفه ای آن برعهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
او ادامه داد: درصد قابل توجهی از بیلبوردهای شهر به نمایش آثار این جشنواره اختصاص داده خواهد شد و کارگاه های اجرایی با حضور اساتید برجسته در این جشنواره در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی در بخش دیگری از سخنانش درباره تشکیل بنیاد پیامبر اکرم (ص) گفت:  این بنیاد کاملا مستقل است و به نهادهای دولتی و غیردولتی ارتباطی ندارد. تشکیل این نهاد با توجه به دغدغه شخصی مجید مجیدی پیگیری می شود. سایر ارگان ها و نهادها هم می توانند از آن حمایت کنند. نه آقای مجیدی و نه دست اندرکاران تشکیل بنیاد به دنبال این نیستند که به جایی وابسته شوند و برای بنیاد بودجه بگیرند. حضور سازمان زیباسازی هم صرفا به خاطر حمایت از این حرکت است و مایه افتخار ما است که سهم کوچکی در این جشنواره داریم.
مجتبی موسوی - دبیر دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص)  - نیز در این نشست گفت:  نخستین دوره جشنواره پیامبر اکرم (ص) سال 1392تحت عنوان «نام نوشته» برای فیلم «محمد رسول الله (ص)» برگزار شد و امسال این جشنواره با موضوع صلوات و با عنوان «مشق صلوات» در رشته های خوشنویسی و نقاشی خط برگزار می شود. علاقه مندان فرصت دارند تا ?? اسفند ???? در این جشنواره ثبت نام کنند. مجموعه آثار جشنواره در سه بخش نمایشگاهی به نمایش گذاشته می شود؛ بخش اول مربوط به آثار مسابقه است که هفت نفر از اساتید خوشنویسی و نقاشی خط آن ها را داوری کرده اند. بخش دیگر مربوط به مهمانان است که آثار هنرمندان شاخص و تراز اول گرایش های مختلف خوشنویسی و نقاشی خط در آن به نمایش گذاشته می شوند. بخش سوم نیز مربوط به شناسایی و نمایش آثار قدما با موضوع صلوات است. در نهایت کتابی از مجموعه آثار جشنواره چاپ خواهد شد.
او ادامه داد: هنرمندان می توانند با مراجعه مستقیم به دبیرخانه که در نگارخانه برگ برپا است آثار خود را ارائه کنند. هنرمندان شهرستانی نیز می توانند با مراجعه به دفاتر انجمن خوشنویسان در شهرهای خود برای حضور در این جشنواره ثبت نام کنند. همچنین یک سالن نمایشگاهی استاندارد در تهران برای نمایش آثار جشنواره در نظر گرفته خواهد شد.
موسوی همچنین بیان کرد: اساتید درجه یک و شاخص هنر در داوری آثار حضور خواهند داشت و حتی المقدور از بحث کپی و نگرانی های مربوط به آن جلوگیری می شود. قرار نیست که هنرمند جلوی اساتید و داوران به خلق اثر بپردازد، چون خلق اثر یک کار لحظه ای نیست. برای ما ایده و خلاقیت هنرمندان مهم است و هنرمندان درجه یک می توانند آثار شاخص خود را به جشنواره ارائه کنند.
دبیر جشنواره پیامبر اکرم (ص) درباره جوایز برگزیدگان این جشنواره نیز گفت: ما در هر گرایش، سه برگزیده خواهیم داشت که به ترتیب به نفر اول تا سوم پنج سکه، چهار سکه و سه سکه بهار آزادی همراه با دیپلم افتخار جشنواره اهدا می شود. در بخش نستعلیق و شکسته نستعلیق نیز به ?? نفر هنرمند شایسته تقدیر، لوح و یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد. در دو گرایش ثلث و نسخ و خط نقاشی نیز سه هنرمند شایسته تقدیر شناخته خواهند شد. همچنین در هر گرایش به جز نفرات اول تا سوم و تقدیری ها بنا به نظر هیأت داوران، یک اثر به عنوان دریافت کننده جایزه ویژه معرفی می شود که نشان جشنواره و هفت سکه بهار آزادی به او اهدا می شود.


منبع : ایسنا