تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از هنرمندان کشورمان مثل دیگر مردم جامعه و مسولان کشور به فاجعه منا واکنش نشان دادند؛ برخی با سخرانی ، برخی بیانیه، برخی گفت و گو . خیلی از آن ها هم صفحات شخصی خود در فضای مجازی را سیاه کردند و این گونه احساس خود را نشان دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش هنرمندان به فاجعه منا

بسیاری از هنرمندان کشورمان مثل دیگر مردم جامعه و مسئولان کشور به فاجعه منا واکنش نشان دادند؛ برخی با سخنرانی ، برخی بیانیه، برخی گفت و گو . خیلی از آن ها هم صفحات شخصی خود در فضای مجازی را سیاه کردند و این گونه احساس خود را نشان دادند.

فرآوری: منیژه خسروی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
منا

مجید مجیدی :

در این واقعه دلخراش حجاج ایرانی و سایر کشورهای مسلمان در منا بر اثر غفلت و ناخردی کلیدداران کعبه به دیدار حق شتافتند و ملت ما داغ دیدند و من این واقعه تاسف بار را به مردم شریف ایران و همچنین خانواده آن عزیزان تسلیت می گویم. امروز جهان اسلام در یک بحران بزرگ به سر می برد و بسیاری از این بحران توسط کشورهایی ایجاد شده که داعیه ام القرایی جهان اسلام را دارند کسانی که قرار است کلیددار خانه امن خداوند باشند امروز خونریزی می کنند. مفتی های عربستان در کنار دانشگاه الازهر نسبت به فیلم «محمد رسوال الله (ص)» که قرائت زیبایی از اسلام ارائه می کند واکنش نشان دادند و آن را تحریم کردند، درحالیکه ما سعی کردیم قطره ای از دریای بیکران رحمت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را به تصویر بکشیم و یک قرائت زیبایی از اسلام در قبال قرائت های زشت ارائه کنیم. آنها در برابر فیلم «محمد رسول الله»(ص) بلوا کردند و هیچ واکنشی از طرف آنها و مجامع بزرگ اسلامی و علمای آل سعود و دانشگاه الازهر درقبال اتفاقات اخیر در منا و مکه و فجایع بزرگ از خود نشان ندادند و هیچ ابراز همدردی نکردند و همانگونه رفتار کردند که پیش از این درقبال جنایت های داعش و کشتار مردم یمن رفتار کرده بودند.

جمال شورجه گفت:

سالهاست که دنیا شاهد جنایات آل سعود است و می بینیم که این کشور اقداماتی مانند فاجعه ی یمن را انجام می دهد. همچنین «داعش» مولود نامیمون این کشور که حاصل زاد و ولد آل سعود است، الان مدتی است به جان این مسلمانان افتاده است. مسلمانان اعم از شیعه، سنی و مسیحیان از دست این قوم در امان نیستند. امسال هم در حج تمتع، جنایاتی رخ داد که نشان از بی مسئولیتی و بی کفایتی این کشور در اداره ی مناسک حج دارد و آل سعود هم از زیر مسئولیت کشته شدن زائرین شانه خالی می کند.همه ی دنیا هم دلیل رخ دادن این اتفاق را می دادند و دیدند که این فاجعه به دلیل حرکت ولیعهد عربستان در آن مسیر و بسته شدن راه زائران بود، ولی آن ها سر خود را زیر برف کرده اند و مسئولیت کار خود را نمی پذیرند.

عبدالحسن برزیده :

من به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده ام، می گویم بیشتر از اینکه بخواهیم دعوا کنیم، بهتر است به فکر یک راه حل باشیم.حتی اگر می توانیم باید به نحوی دولت عربستان را مجبور کنیم تا برای جلوگیری از این اتفاقات ، اقداماتی انجام دهد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. کشته شدن انسان ها واقعا دردناک است که متاسفانه انگار در دنیای ما کم اهمیت شده است. همه ی انسان ها حق حیات دارند و نباید حق زندگی  شان با سهل انگاری از دست برود.

عسگرپور: کسانی که حج رفته اند،می توانند گواهی بدهند که دولت سعودی در تمامی سال ها مجموعا بی کفایت بوده است و کلا در سال های اخیر در امور دیگر منطقه هم خارج از بحث حج، بی کفایتی خود را نشان داده است از جمله امسال در پی حمله به یمن امنیت منطقه را به خطر انداخت و نشان داده است این دولت در حوزه های مختلف از جمله دفاع، جنگ و مسایل سیاسی هم بی کفایتی دارد

من سه سفر به مکه داشته ام که هر سه ی آن ها حج واجب بوده که در یک مورد شاهد کشته شدن افراد در رمی جمرات بودم و به چشم خودم دیدم که چطور آن هایی که به جهت جثه ضعیف تر هستند به دلیل ازدحام جان خود را از دست می دهند و یا برخی دیگر که از پل سقوط می کنند.بیش از دعواهای سیاسی در رابطه با این موضوع و مقصر دانستن دولت عربستان، که مقصر هم هست، باید به فکر راه حل برای جلوگیری از تکرار این فاجعه ها شویم و از برگزارکنندگان حج بخواهیم که کاروان ها را مدیریت کنند که از کاروان ها بخواهند با حرکت در ساعات مختلف از ازدحام جلوگیری کنند.
مجتبی راعی :

به نظر من این بهترین فرصت برای ایران است تا با انجام رایزنی هایی تلاش کند تا اداره ی مناسک حج عمومی شود. باید شورایی متشکل از همه ی کشورهای اسلامی تشکیل شود که آن ها به صورت جمعی مراسم مناسک حج را اداره کنند که عربستان هم مانند دیگر کشورها عضوی از آن شورا باشد.مانند اداره ی واتیکان که اداره ی آن بر عهده ی همه ی مسیحیان است، اداره امور مناسک حج هم بهتر است به این صورت انجام شود.
محمد مهدی عسگرپور:

فاجعه منا را از دو زاویه می توان بررسی کرد، یک زاویه بی کفایتی دولت آل سعود است و دیگری اداره کردن جمعیت حاضر در منا که هر ساله حضور این تعداد در مناسک حج، قابل پیش بینی و برنامه ریزی است و البته مدیریت این تعداد جمعیت که هر ساله در حج وبخصوص حج اکبر در سال های مختلف از یک میلیون تا 5 میلیون حاضر می شوند، پدیده سختی است.این مدیریت علاوه بر ازدحام جمعیت که شرایط را سخت می کند،از این جهت سخت تر است که مردمی از اقوام و فرهنگ های مختلف از ایرانی،ترک،آفریقایی گرفته تا اروپایی و آمریکایی که هرکدام آداب اجتماعی خاصی دارد و در مناسکی شرکت می کنند که شکل واحدی دارد.کسانی که حج رفته اند،می توانند گواهی بدهند که دولت سعودی در تمامی سال ها مجموعا بی کفایت بوده است و کلا در سال های اخیر در امور دیگر منطقه هم خارج از بحث حج، بی کفایتی خود را نشان داده است از جمله امسال در پی حمله به یمن امنیت منطقه را به خطر انداخت و نشان داده است این دولت در حوزه های مختلف از جمله دفاع، جنگ و مسایل سیاسی هم بی کفایتی دارد.همچنین کسانی که هرساله به حج می روند، می توانند گواهی بدهند که مدیریت درستی حاکم نیست و همیشه تعجب آور بوده است که کسانی که سال هاست دارند مناسک حج را مدیریت می کنند چرا همچنان در برخی قوانین بدوی باقی مانده اند؟! مثلا در چند سال اخیر "مفتی ها" قوانین بسیار بد و فاجعه باری داشتند که مثلا در سرزمین "منا" زیاد نباید دستشویی ساخته شود. این در حالی بود که حجاج با فرهنگ های مختلف باید در این شرایط بدوی در مناسک حج شرکت می کردند و این شرایط بدوی هیچ تغییری نمی کرد، در حالیکه هر ساله تعداد حاجیان افزایش پیدا می کرد و این روند افزایش هیچ وقت در نظر گرفته نمی شد و افکار و قوانین هزار سال قبل همچنان پابرجا بود که البته این خشک مغزی آنان ریشه در وهابیت دارد. برخلاف سنت و نقل قول ها بخصوص از پیامبراسلام که نباید بر کعبه بنای مشرف باشد، آنان سالهاست در حال ساخت بنا هستند و حکومت آل سعود از سال ها قبل این سنت و قانون را نقض کرد و در عین حال با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید وقتی مناسک در حال برگزاری است باید حداقل در این ایام خاص آن جرثقیل ها جمع آوری می شد.
فارغ از احساسات در مقابل اتفاقی که در منا افتاد که واقعا تلخ و دردناک بود اما باید تاکید کنم این اتفاق نقطه عطفی در این منطقه خواهد بود و پس از این حادثه در منطقه یک مسائلی جابه جا خواهد شد. این حادثه فقط سقوط و زیر دست و پا ماندن زائران نیست بلکه بی کفایتی بزرگ دولت آل سعود است که منطقه را دچار مخاطره کرده است.این اتفاقات و بخصوص خشونت و جنگ نشان داد که بی تقوایی و حرکت های ضد اسلامی در قلب دولت سعودی وجود دارد که در ماه ذی الحجه هم نخواستند، جنگ در یمن را متوقف کنند و معتقدم این اتفاقات دست به دست هم می دهد و تاریخ نزدیک آینده به شدت تحت تأثیر این اتفاقات خواهد بود.



منبع: ایسنا