تبیان، دستیار زندگی
استندآپ کمدی «خندوانه» هرچقدر هم که درجه یک نباشد، ایراد و اشکال داشته باشد و نشود آن را با استندآپ کمدی های مطرح دنیا مقایسه کرد اما در همین چند هفته، چنان اثر جدی و مهمی روی مردم گذاشته که نمی توان به راحتی از آن گذشت. هشت رقابت اول «خندوانه» با
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیار طنازان خندوانه

بررسی شیوه اجرای کمدین های خندوانه در دور نخست لیگ استندآپ کمدی

استندآپ کمدی «خندوانه» هرچقدر هم که درجه یک نباشد، ایراد و اشکال داشته باشد و نشود آن را با استندآپ    کمدی   های مطرح دنیا مقایسه کرد اما در همین چند هفته، چنان اثر جدی و مهمی روی مردم گذاشته که نمی   توان به راحتی از آن گذشت. هشت رقابت اول «خندوانه» با اینکه ابتدا چندان هم مهم تلقی نمی   شد اما خیلی زود به یکی از اولویت   های مردم بدل شد. به بهانه پایان دور نخست لیگ خنداننده برتر در هفته گذشته، اجرای کمدین ها را مرور می کنیم.

مرجان فاطمی -بخش سینما و تلویزیون تبیان
خندوانه

علی مسعودی/ امیر کربلایی زاده

هردو سابقه زیادی در استندآپ کمدی «خندوانه» داشتند اما علی مسعودی در این مدت، محبوبیت بیشتری به دست آورده بود و طبیعتا شانس بیشتری برای برنده شدن داشت. امیر کربلایی زاده در مسابقه خنداننده برتر هم سراغ همان شیوه خندیدن به عادت   های جالب آدم ها رفت: نحوه پوشیدن شلوار، دوش گرفتن، تلفن حرف زدن و ... اجرای نسبتا خوبی داشت و خنده زیادی هم از مردم گرفت. از طرف دیگر علی مسعودی هم باز سراغ خاطره   های قدیمی و سربازی رفت و ماجرا را مثل یکی از استندآپ   های رایج خندوانه تمام کرد. اجرایش به نسبت کربلایی، خیلی بهتر نبود و نمی   شد حدس زد کدام یکی امتیاز می   گیرند. در این دوره از شیوه   های عجیب و غریب خبری نبود و هیچ کدام از دو کمدین، دست به حرکات محیرالعقول برای گرفتن خنده از مردم نبودند.
میزان آرا:
علی مسعودی: ۸۴۳۶۵۶ رای (58 درصد)
امیر کربلایی زاده: ۶۰۷۸۱۰ رای (42 درصد)

سجاد افشاریان/ سپند امیرسلیمانی

از آن دست رقابت   هایی بود که شاید ابتدا هیچ کس حوصله تماشا کردنش را نداشت. امیرسلیمانی به عنوان کمدین، آنطور که باید محبوبیت نداشت و سجاد افشاریان هم نویسنده و بازیگر تئاتر بود که کسی زیاد او را نمی   شناخت. درواقع خیلی   ها اولین باری بود ک او را توی تلویزیون می   دیدند. امیرسلیمانی اول از همه به میدان آمد و دو خاطره تعریف کرد؛ خاطره   هایی درباره مجالس خواستگاری و عروسی و ... که حتی یک بار هم آنطور که باید تشویق نشد. افشاریان با یک مبل روی سن آمد. لم داده بود و داشت از تلویزیون، آقای همساده را تماشا می   کرد. بعد بلند شد و راجع به خصلت شیرازی   ها و اتفاق   های مرسومی که اصولا در این شهر می   افتد حرف زد. موقع تعریف کردن شدیدا جدی بود اما آنقدر جذاب حرف زد که شرکت کننده   ها همینطور پشت سر هم تشویقش می   کردند و برایش کف می   زدند.
میزان آرا:
سجاد افشاریان: 1031365 رای (77درصد)
سپند امیرسلیمانی: 306261 رای (23 درصد)

الیكا عبدالرزاقی / بیژن بنفشه خواه

كمتر كسی برای الیكا عبدالزاقی شانس پیروز شدن قائل بود.او در معدود حضورش در «خندوانه» نشان داد روحیه ایستادن مقابل  جمع را ندارد. با این حال باهوش بود كه این نقطه ضعف را تبدیل به برگ برنده كرد. عبدالرزاقی با تلفیق خاطره های واقعی با تخیل، لحظات مفرحی برای بیننده ها رقم زد. بیژن بنفشه خواه سراغ یك سری خاطرات واقعی از آدم ها رفت و آن ها را به فامیل هایش نسبت داد. این اجرا توانست خنده تماشاگران داخل استودیو را به همراه داشته باشد و به مذاق خیلی از مخاطبان هم نشست.
میزان آرا:
الیكا عبدالرزاقی:  751677 رای (62 درصد)
بیژن بنفشه خواه: 464098 رای (38 درصد)

خندوانه

شقایق دهقان/ رضا شفیعی جم

شفیعی جم از خاطراتش زمان رفتن خانه دو تا از شاگردها برای تدریس نقاشی تعریف کرد. یکی از خاطرات را تا آخر گفت و هنوز خاطره دوم را شروع نکرده زمانش تمام شد. خودش معتقد بود که اگر  وقت بیشتری داشت حتما کار جذاب تری انجام می   داد. دهقان اما همه را بدجوری غافلگیر کرد. زمانی که به میدان آمد خیلی جدی گفت که حاضر نیست در رقابت شرکت کند و به یکی از دوستانش گفته که به جایش به مسابقه بیاید و بعد با رفتن به قالب خانم شیرزاد سریال «ساختمان پزشکان» یک بار دیگر همه را غافلگیر کرد.
میزان آرا:
شقایق دهقان: ۱۰۸۲۴۳۲ رای (66 درصد)
رضا شفیعی جم: ۵۴۶۹۹۲ رای (34 درصد)

امیرمهدی ژوله/ هومن حاجی عبدالهی

از هیچ کدامشان انتظار خاصی نداشتیم. یعنی کسی نمی   توانست بگوید ژوله به واسطه سالها فعالیت به عنوان نویسنده آثار کمدی موفق می   شود یا هومن حاجی عبداللهی با همان شوخی   ها و جنس کمدی که در «پایتخت» به کار گرفته بود. ژوله با اتفاق   های نوستالژیک و خاطره انگیز قدیمی شوخی کرد و حسابی مورد استقبال قرار گرفت. تا قبل از او هیچ وقت مردم داخل استودیو از اجرای هیچکدام از شرکت کنندگان تا این حد به وجد نیامده بودند و تشویق نکرده بودند. حاجی عبداللهی با یک جعبه ناپلئونی روی سن آمد اما عملا هیچ استفاده   ای از آن نکرد و خاطراتی درباره مواجه   اش با مردم تعریف کرد و آنقدر که باید به اندازه ژوله با استقبال روبه   رو نشد.
میزان آرا:
امیرمهدی ژوله: ۱۱۲۹۴۴۹ رای (61 درصد)
هومن حاجی عبداللهی: ۷۳۷۱۱۱ رای (39 درصد)

امین حیایی / سروش صحت

امین حیایی بازیگر محبوبی است و اكت و حركاتش در كاراكترهای مختلف می توانست یادآور لحظات مفرحی باشد و همین یعنی برگ برنده. صحت این بار سراغ لِم نویسندگی رفت و از همان شیوه ای كه در نوشته هایش بهره می برد، برای اجرا استفاده كرد. خب میان متن مكتوب و رفتار نمایشی فاصله زیاد است و صحت نتوانست آن چه در پس ذهن داشت را بخوبی منتقل كند. در مقابل امین حیایی از همان ابتدا با شمایل بیژن مرتضوی فیلم «اخراجی ها» روی صحنه آمد و بعد هم از خاطرات بازیگری اش مایه گذاشت. زود هم گوی سبقت را از رقیب ربود.
میزان آرا:

 امین حیایی 1759555 رای (84 درصد)
سروش صحت:  334597 رای (16 درصد)

خندوانه

جواد رضویان /علیرضا خمسه

تا قبل از مسابقه رضویان و خمسه ، خیلی ها متاسف بودند كه چرا این دو كمدین به هم خورده اند و آروز می كردند كاش یكی از آن ها در گروه دیگری می بود .خمسه این بار با خر به برنامه آمد و قصد داشت با استفاده از یكی از آئین های قدیمی جماعت را وادار به خنده كند كه موفق نشد. با این حال باید به او خسته نباشید گفت كه برای برنامه اش نقشه و طرح داشت. رضویان اما متاسفانه برنامه خاصی نداشت!
میزان آرا: تا ساعت روز پنج شنبه  (26 شهرویر)
جواد رضویان : 795226 (70 درصد)
علیرضا خمسه: 337533 ( 30 درصد)

مهران غفوریان / نادر سلیمانی

شانس مهران غفوریان از همان اول بیشتر بود اما خیلی ها معتقد بودند نادر سلیمانی هم حریفی دست و پا بسته نیست. سلیمانی با انرژی به برنامه آمد اما از بی تجربگی در اجرای استندآپ ضربه خورد. با روحیه بود اما تاكید زیاد بر خاطره دندان نتیجه نداد. این كه دندان بالایش موقع خندیدن دیده نمی شود و همسرش از این اتفاق خرسند نیست، خیلی جای مانور ندارد. این خاطره می توانست بخشی از اجرای كمدی اش باشد و مابقی دیگر خاطراتش را شامل شود. سلیمانی ، لهجه و چهره ای شیرین دارد اما در خدمت استندآپش قرار نگرفت. در مقابل مهران غفوریان كاملا رها بود؛ با خنده های معروفش شروع كرد و با شیرن كاری در حین قرعه كشی رقیب را به گوشه رینگ فرستاد. او بار هم سه خاطره را با هم تجیمع كرد و با نوع بیان و حركت بدن و خنده های خنده آور خود، استدویو را به وجد آورد.
میزان آرا: تا ساعت ظهر روز جمعه (27 شهریور)
مهران غفوریان 1149593 رای ( 82 درصد)
نادر سلیمانی 247033 رای (18 درصد)

آمار

امین حیایی در دور اول ركورد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. 1759555 نفر به او رای دادند.
نادر سلیمانی در دور اول كمترین آرا را به دست آورد. 247033 نفر به او رای دادند كه البته با توجه به زمان باقی مانده، هنوز شانس جدا كردن خود از ته جدول را دارد. شاید سروش صحت جای سلیمانی را بگیرد. تعداد آرای صحت 334597 رای است.
رقابت امین حیایی و سروش صحت بیشترین آمار شركت كننده را ثبت كرد . 2094152 نفر با شركت در مسابقه انتخاب خنداننده برتر رای خود را به این دو اعلام كرده اند. بعد از آن رقابت ژوله و حاجی عبداللهی با 1866560 نفر ركورددار تعداد شركت كننده است.