تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره وضعیت سینمای ایران در سه ماهه نخست سال 1394.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار سینما چطور گذشت؟


یک گزارش درباره وضعیت سینمای ایران در سه ماهه نخست سال 1394.

فیلم سینمایی

در سه ماهه آغازین سال 14 فیلم در سینماها اكران شده اند: « طعم شیرین خیال، روباه، ایران برگر، رخ دیوانه، استراحت مطلق، من دیگو مارادونا هستم، قصه ها، متل قو، در دنیای تو ساعت چند است، اسب سفید پادشاه، آتیش بازی ، عشق و جنون ، دریا کنار ، یاسین و نهنگ عنبر. » از این میان یاسین از هفته پیش به چرخه اكران اضافه شد و نمایش نهنگ عنبر به خاطر استقبال بالا همچنان در فهرست اكران قرار دارد. فارغ از كیفیت فیلم ها تنوع ژانر در فیلم های بهار دیده می شود.
16 میلیارد سهم گیشه
حدود 16 میلیارد سهم گیشه 15 فیلم در اكران فصل بهار است؛ در كل كشور. این رقمی است كه به استناد سایت سینما تیكت و با احتساب افزایش بلیت سینماها در سال 94 بدست آمده. البته ذكر این نكته هم ضروری است كه تنها فروش سه فیلم ایران برگر ، رخ دیوانه و استراحت مطلق از یك میلیارد گذشته و این برای سینمای گران ما شكست محسوب می شود. دخل و خرج بقیه فیلم ها جور در نمی آید.
11 فیلم سهم هنر و تجربه
11  فیلم از  فصل بهار در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمدند: مردی كه اسب شد ، پریدن از ارتفاع كم ، آتلان، روز مبادا، باشو غریبه كوچك ، راننده و روباه ، كپی برابر اصل ، پنج تا پنج ، فردا ، 316  و اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان دیگر. این عدد برای گروه هنر و تجربه رشد آماری در اكران بحساب می آید و احتمالا تا پایان سال به خاطر حجم فیلم ها سیر صعودی داشته باشد. از آمار فروش شان اما خبری نیست.
 میلیادرها
4,617,328,000 تومان . این آخرین رقمی است كه به نقل از سایت سینما تیكت جلوی فروش فیلم «ایران برگر» قرار گرفت. بعد از اكران این فیلم در جشنواره سی و سوم فجر به خاطر درون مایه آن می شد پیش بینی كرد كه گیشه موفق خواهد داشت. این اتفاق خیلی زود افتاد و «ایران برگر» پیشتاز گیشه شد ؛ بویژه آن كه مردم استان لرستان استقبال بالایی از فیلم كردند.

در بهار 94 تنها سه فیلم بیش از یک میلیارد فروختند: ایران برگر ، رخ دیوانه و استراحت مطلق. به این جمع باید نهنگ عنبر را هم اضافه کرد فیلمی که اواخر بهار به سینماها آمد و به فروش دو و نیم میلیاردی دست یافت. با توجه به تعداد زیاد فیلم های اکران شده و نیز افزایش قیمت بلیت ، 16 میلیارد رقم بالایی برای سینمای ما نیست


ابوالحسن داوودی بعد از شش سال بازگشتی موفق به سینما داشت. «رخ دیوانه» هم بهترین فیلم جشنواره سال گذشته شد و هم سیمرغ بهترین فیلم مردمی را بدست آورد؛برخی از منتقدان از آن استقبال كردند و در نهایت رتبه دوم گیشه بهار 94 را بدست آورد با  2,773,414,000 تومان فروش. این رقمی است كه در سایت سینما تیكت برای «رخ دیوانه» قید شده.
حاشیه ها باعث شد «استراحت مطلق» رتبه سوم جدول اكران بهار را بدست بیاورد یا رضا عطاران؟ حتما هر دو مورد در گیشه فیلم عبدالرضا كاهانی تاثیرگذار بوده. این فیلم بر اساس اعلام سایت سینما تیكت موفق شد به فروش  1,571,235,000 تومانی دست یابد.

فیلم سینمایی

ستاره‌ها
رضا عطاران : کافی است اسم رضا عطاران روی یک فیلم باشد تا مردم هرطور شده خودشان را برای تماشای آن به سینماها برسانند. عطاران مدتهاست عنوان پرفروش‌ترین ستاره سینما را یدک می‌کشد و حالا هم قطعا بخش مهمی از فروش «استراحت مطلق» و بخش اعظم فروش «نهنگ عنبر» مدیون حضور اوست.
علی مصفا: بخش مهمی از جذابیت فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» را بدون شک باید پای بازی علی مصفا بگذاریم. البته این را می دانیم که صفی یزدانیان از ابتدا شخصیت فرهاد را براساس مصفا نوشته و تمام موقعیت‌ها را طوری کنار هم چیده که او بتواند بهترین بازی‌اش را به نمایش بگذارد.
زهرا حاتمی: خیلی‌ها گمان می کردند زهرا حاتمی بعد از این گذشت این همه سال و دوری‌اش از سینما، حالا دیگر نتواند نقش خوب بازی کند. شاید خیلی‌ها هم فکر می کردند صرفا برای حضور در نقشی کوچک انتخاب شده و بازی‌اش چندان بُعد ندارد. تماشای «در دنیای تو ساعت چند است؟»خیلی چیزها را روشن کرد. زهرا حاتمی در نقش حوا، یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را داشت. رفتار صمیمانه و شوخ طبیعی‌اش در برخورد با فرهاد، خاطره‌های جالبش از گذشته و اصلا از همه این ها گذشته لحن شیرین و مادرانه‌اش جذابیت بسیار زیادی به فیلم داد.

فیلم سینمایی

ستاره‌های سوخته
الناز شاکردوست : سالهاست الناز شاکردوست به عنوان ستاره سینما شناخته می‌شود اما آنطور که از آمار فروش فیلم هایی که بازی کرده برمی آید آنقدرها هم حضورش برای کمک به فروش یک فیلم موثر نیست. با این حال حداقل انتظار می‌رفت اسم او به عنوان یک ستاره، حداقلی از مخاطبان را به سینما بکشد اما یک نگاه اجمالی به میزان فروش «اسب سفید پادشاه» نشان می دهد که ستاره بودن او چندان هم در ترغیب مخاطبان اثری ندارد. این فیلم در کل 180 میلیون فروخته. او همزمان «آتیش بازی» را هم روی پرده داشت؛ فیلمی که با وجود دو ستاره، فروش‌اش به یک میلیارد(حداقل فروش معقول برای یک فیلم) هم نرسید.
امین حیایی : برای سوپراستاری که روزی تصویرش روی سردر سینماها غوغا به پا می کرد و مخاطبان فراوانی را به سمت سالن های سینما می کشید، بازی در فیلمی مثل «آتیش بازی» و فروش کمتر از یک میلیارد آن حکم شکست اساسی را دارد. امین حیایی چند سالی است که از دوره اوج پایین آمده و دیگر آنطور که باید اسمش اعتباری به فیلم ها نمی‌دهد.

فیلم سینمایی

فیلمهای سوخته
من دیه گو مارادونا هستم : موفقیت این فیلم در جشنواره فیلم فجر، تشویق‌های طولانی مدت و تعریف‌ و تمجیدهای فراوان اهالی سینما به همراه  دیپلم افتخاری که برای توکلی به همراه داشت همگی باعث شده بود گیشه من دیه گو مارادونا هستم تقریبا تضمین شده به نظر برسد. اکران عمومی اما آن طور که باید طبق برنامه پیش نرفت و نهایتا این فیلم در جایگاه نهم جدول فروش قرار گرفت؛ با نزدیک 450 میلیون فروش.
قصه‌ها : حتی اسم توقیفی بودن فیلم و تمام حواشی که برای آن وجود داشت هم نتوانست کمک خاصی به فروش قصه ها بکند. ادغام چند قصه با پیشینه‌های قدیمی در کنار هم به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و باعث شد تا فیلم در بسیاری از نقدهای سینمایی، در جایگاه یکی از پایین‌ترین فیلمهای بنی اعتماد نزول کند. این فیلم در فروش هم موفقیت چندانی به دست نیاورد؛ نه تنها میلیاردی نشد که با 780 میلیون فروش، حتی در جدول فروش جایگاهی پایین تر از «آتیش بازی» پیدا کرد.
روباه: فیلم بهروز افخمی گیشه موفقی نداشت. این در حالی است كه جای فیلم های استراتژیک در سینمای ما بشدت خالی است؛ فیلم هایی كه در دام شعار و كلیشه نیفتند و حرف شان را بر اساس منطق درام و قصه ای سرراست بیان كنند. افخمی بیست سال بعد از روز شیطان سراغ یك فیلم جاسوسی دیگر رفت؛ این بار روباه هم سر حال تر بود و هم موضوعش قابل لمس تر.  فیلم اما ضربه اساسی را تبلیغات بد خورد و  فرصت خودنمایی پیدا نكرد . با این حال غالب كسانی كه به سینما رفتند راضی بیرون آمدند.  

فیلم سینمایی

کارگردان های شکست خورده
کمال تبریزی: فیلم سفارشی ساختن اصلا بد نیست بویژه اگر درباره محیط زیست و لزوم نگه داری از آن باشد. فاجعه وقتی رخ می دهد كه سفارش رنگ تبلیغ بگیرد و هیچ اثری از درام در آن نباشد. «طعم شیرین خیال» برغم تلاش كمال تبریزی از همان ابتدا در دام تبلیغ و سفارش می افتد تا جایی كه بعد از گذشت یك سوم فیلم احساس می كنی داری یك كلیپِ مخصوص میتینگ های حفظ محیط زیست می بینی!‌ فیلم هرگز به مذاق منتقدان و مخاطبان خوش نیامد.
محمد حسین لطیفی: گمان می رفت محمد حسین لطیفی با «اسب سفید پادشاه» دنبال احیای نام و اعتبار خود در سینما است اما این فیلم هیچ آورده ای برایش نداشت؛ نه در گیشه و نه میان منتقدان. بدتر این كه فیلم اعتبار حرفه ای اش را بیش از پیش زیر سوال برده.

احمد رنجبر
بخش سینما و تلویزیون تبیان