تبیان، دستیار زندگی
علی سرتیپی مدیر عامل موسسه فیلمیران كه پخش «ایران برگر» را در تركیب نوروزی سینماها دارد معتقد است وضع سینما بحرانی نیست و روال طبیعی پیش می رود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال سینما خوب است


علی سرتیپی مدیر عامل موسسه فیلمیران كه پخش «ایران برگر» را در تركیب نوروزی سینماها دارد معتقد است وضع سینما بحرانی نیست و روال طبیعی پیش می رود.

سینما

علی سرتیپی به عنوان یكی از چهره های موفق سینما در حوزه پخش شناخته می شود كه سال ها است نامش با مدیر عاملی موسسه فیلمیران گره خورده. اگرچه او به حوزه تهیه كنندگی سینما هم به شكل حرفه ای ورود می كند اما آن چه از سرتیپی چهره ای موفق ساخته ، تبحرش در پخش فیلم های سینمایی است. در دهه اخیر  نام سرتیپی و فیلمیران در بازه های طلایی اكران و در راس آن نوروز دیده می شود تا جایی كه گاهی بیش از یك یا دو فیلم موفق توسط دفتر او و همكارانش به اكران سینماها می رسد. از آن طرف فیلمسازان هم ترجیح می دهند اثرشان توسط فیلمیران به چرخه اكران وارد شود.

بهانه گفت و گو با علی سرتیپی وضعیت نه چندان مناسب اكران نوروزی سینماها است. او امسال پخش فیلم « ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی را بر عهده دارد كه از قضا فروشش نسبت به رقبا بهتر است و فعلا در صدر قرار دارد. با این حال اگر بخواهیم قیاسی بین فروش «ایران برگر» با فیلم های سال های پیش فیلمیران داشته باشیم،‌براحتی متوجه برتری آثاری چون «معراجی ها» ،‌« اخراجی » ،‌« جدایی نادر از سیمین»، «چ» و .... می شویم. سرتیپی اما معتقد است روال سینما در سال 94 طبیعی است و فروش فیلم ها نومید كننده نیست.


روال طبیعی است؟
نخستین پرسشی كه با علی سرتیپی در میان می گذاریم وضعیت فروش نوروز 94 است. این فروش تا الان در قیاس با چند سال اخیر چشمگیر نبوده و حتی مخاطبان عادی هم بر آن صحه می گذارند. سرتیپی اما با این دیدگاه مخالفت می كند و موضع اش در برابر پرسش هسمو با نظر رایج نیست:« من خیلی اعتقاد ندارم فروش فیلم ها خوب نبوده ،‌فروردین امسال در مجموع و با توجه به شرایط خوب بوده .» بعد هم درباره این استدلال به دو نكته اشاره می كند:« امسال نوروز با ایام فاطمیه مقارن شد و ‌سینماها دور روز تعطیل بودند. همین طبیعتا روی فروش اثر دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. مورد بعدی این كه تلویزیون همكاری كه سال های پیش درباره تبلیغات فیلم ها می كرد را امسال نداشت. تیزر فیلمی مثل «ایران برگر» در روزهای آخر نوروز پخش شد ،‌ «استراحت مطلق» كه اصلا تیزر ندارد ،‌تیزر بقیه فیلم ها هم معدود است. در حالی كه سال های قبل فیلم های مختلف مثل «معراجی ها» و «چ» تیزرهای فراوانی داشتند . امسال این طور نبوده ... »


همه تقصیرها گردن تلویزیون ؟
اما نمی توان همه تقصیرها را گردن تلویزیون انداخت. این بحثی است كه سرتیپی آن را این گونه پاسخ می دهد:«پخش تیزر این قدر مهم است كه وقتی تیزر«ایران برگر» پخش شد تنها در یك جمعه فیلم 135 میلیون فروش داشت و نشان داد چقدر تیزر تاثیرگذار است. هر سال من خودم فیلم های خوبی اكران دارم و هیچ عیدی چنین رقمی در یك روز نداشتیم. » گلایه گذاری از تلویزیون این طور ادامه می یابد، گله ای كه به قول سرتیپی حرف دل همه سینماگران است:« ببینید اكران سینما انحصاری است و رقابتی نیست ،‌تیزر را نمی توان به شبكه های خارجی داد پس تلویزیون باید حمایت كند. تا الان این حمایت بوده ،‌آقای ضرغامی خیلی از فیلم ها حمایت می كردند مدیریت جدید هم همین سیاست را دارند ولی به آن اندازه ای كه باید باشد نیست .» بحث كه به این جا می رسد از او سوالی می پرسیم كه البته پاسخش دور از ذهن نیست. او به این پرسش كه مشكل شما با تلویزیون صرفا قیمت تیزرها یا مساله تحریم فیلم هم مطرح است؟ این طور جواب می دهد: «هم بحث تحریم هست ( استراحت مطلق) هم مساله بضاعت مالی خود سینما. واقعا سینما نمی تواند هزینه این تیزرها با این قیمت را پرداخت كند. واقعا مشكل است.»

اگر سینماهای خوب و استاندارد ساخته شود مردم برای سینما رفتن ترغیب می شوند. الان سینمایی مثل كوروش سالن های خوب و  با كیفیت ،تصویر و صدای عالی و امكانات جانبی دارد. پس یك فیلم در آن اندازه پنجاه سالن می فروشد. این نشان می دهد اگر به مردم اهمیت داده شود  و ‌سالن ها خوب ساخته شود مردم به سینما به عنوان یك سفر كوتاه و ارزان نگاه می كنند و حتما با تماشای فیلم ها می روند

تركیب نوروزی سینما قابل دفاع است؟
پیش از سال وقتی گزینه های اكران نوروز توسط شورای صنفی نمایش نهایی شد، ایراداتی به تركیب آن وارد بود.اگرچه در تركیب «ایران برگر» ، «رخ دیوانه»،« استراحت مطلق»،« طعم شیرین خیال» و «روباه» تنوع ژانر دیده می شود اما فیلم های دیگری هم بودند كه می تواستند گیشه را داغ كنند. سرتیبی از این چینش دفاع می كند و نظری عكس ما دارد:« به نظر من تركیب فعلی تركیب بدی نیست. شاید می شد تركیب ایده آل تری داشت ولی همین هم قابل دفاع است. هر تركیبی چیده شود ایراداتی از آن گرفته می شود ولی چیز منفی از نظر من وجود ندارد.» اگر فیلم های «عصر یخبندان» و «كوچه بی نام» كه در نظرسنجی جشنواره فجر رتبه بالایی داشتند در تركیب نوروز قرار می گرفتند وضعیت بهتر نمی شد؟ جواب سرتیپی منفی است:« قطعا این دو فیلم از پرفروش های امسال خواهند بود ولی این كه چند فیلم با پتانسیل بالای فروش همزمان با هم اكران شوند حتما به گیشه كمك نمی كند. در تركیب فعلی هم «رخ دیوانه» بالاترین آمار تماشاگران فجر را داشت ولی «ایران برگر» كه آمار پایین تری داشت الان فروش بیشتری دارد. این مسائل ملاك نیست و نمی شود گفت این كار اگر می شد بهتر بود یا نمی بود. به نظر من تركیب ،‌تركیب مناسبی است. همه نوع نگاه ها و سلیقه ها در این تركیب هست ،‌هم فیلم كمدی هست هم جدی هم روشنفكری .»


افزایش قیمت بلیت بی تاثیر است؟ 
به زعم ما افزایش قیمت بلیت سینما می تواند یكی از فاكتورهای كم رمقی سینما و فروش پایین فیلم ها باشد. این بار سرتیپی باز هم مخالف است: « نه؛ به نظر من این افزایش روی میزان مخاطب تاثیر منفی نداشته. من خودم در خیلی از سینماها بوده ام و هستم و معتقدم افزایش قیمت تاثیری سویی روی میزان استقبال از فیلم ها نداشته و نخواهد داشت. بویژه در سینماهای بالای شهر و پردیس ها كه بیشترین مخاطب را دارند ،‌تاثیری منفی ندیده ام. می خواهم بگویم فروردین بدی نداشته ایم ، با این حال امیدواریم روند صعودی فروش فیلم ها  را شاهد باشیم. البته اگر تلویزیون كمك كند این اتفاق حتما می افتد. من به شما قول می دهم به لحاظ ریالی تا پایان فروردین ، اتفاقی مثل فروردین هر سال رخ خواهد داد. »

سینما

جای ستاره ها كجا است؟
بحث از كیفیت فیلم ها به بحث مهم دیگر یعنی وضعیت ستاره ها در سینمای ایران می رسد. چند سالی است ستاره ها كاركرد قبلی را ندارند و حضورشان متضمن گیشه نیست:« همه دنیای ستاره ها مهم هستند. اگر فیلمنامه خوب باشد و فیلم خوب ساخته شود ستاره هم قطعا به فروش كمك می كند و  فروش فیلم بالا برود. اگر یكی از این اظلاع نباشد فیلم می لنگد. اگر فیلمنامه خوب نباشد ستاره جواب نمی دهد یا بر عكس اگر فیلمی خوب بدون ستاره باشد گیشه اش خیلی موفق نیست .

شاید فیلم «رخ دیوانه» چند ستاره می داشت چه بسا موفق تر می بود. فیلمی موفق است كه هم قصه خوبی دارد و هم از ستاره استفاده كند در كنار آن تبلیغات هم عامل مهمی در فروش فیلم است.»


‌امسال سالی سخت نیست؟
 بعد از جشنواره سی و سوم فجر  برخی کارشناسان عنوان کردند به خاطر پایین بودن كیفیت فیلم ها سالی سخت پیش روی سینما است و نمی توان انتظار فروش فوق العاده از فیلم ها داشت. علی سرتیپی در بحث آخر هم مخالف این دیدگاه است: « این تحلیل ها همیشه بوده و هست. من قول می دهم سال 94 سینمای ما هم موفق خواهد بود. حالا نه مثل پارسال كه چند فیلم مثل «شهر موش ها 2» و « آتش بس 2» را داشت اما مجموعا وضعیت سینما نگران كننده نیست و روال آن منطقی دارد پیش می رود. من فكر می كنم اگر تلویزیون همكاری كند ،‌اگر نهادهایی مثل شهرداری همكاری كنند و اطلاع رسانی خوب داشته باشیم گیشه سینمای ایران موفق خواهد بود.»

بخش سینما و تلویزیون تبیان

منبع: هفت صبح