تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به سینمای ایران در سال 1393.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما در دست این چند نفر


نگاهی به سینمای ایران در سال 1393.آن چه در این گزارش مد نظر است تعداد فیلم هایی است که بازیگران سال 93 در آن بازی کردند و یا با بازی آن ها اکران شد.


فیلم

بابك حمیدیان/11 پروژه
فیلم‌های اكران شده: «چ»، «با دیگران»، «ساکن طبقه وسط»و «50 قدم آخر»
فیلم‌هایی که بازی كرد: «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهرام توكلی، «مرگ ماهی» روح‌الله حجازی، «شكاف» كیارش اسدی‌زاده،‌ «روباه» بهروز افخمی، «استراحت مطلق»و «نیم‌رخ‌ها» .
تلویزیون: گذر از رنج‌ها
میزان نقش: بعد از فریبرز عرب‌نیا در «چ» مهم‌ترین نقش را دارد. حتی بعضی‌ها معتقدند اصغر وصالی كه حمیدیان نقش‌اش را بازی كرده در فیلم حاتمی‌كیا كنشگرتر و جذاب‌تر از چمران است. به هر حال حتی به عنوان نقش دوم هم كاراكترش در فیلم خیلی مهم است. در «با دیگران» هم نقش اول مرد را دارد. همسرش دائم سقط جنین می‌كند و زندگی مشترك‌شان در شرایط بحرانی قرار گرفته است. جوان نخبه «50 قدم آخر» هم كاراكتر كلیدی فیلم است. در طول یك ماموریت اسیر می‌شود و یك دختر كرد نجاتش می‌دهد. بازیگران «ساكن طبقه وسط» همگی فرعی هستند و بابك حمیدیان هم یك نقش كوتاه دارد اما در فیلم دیده نشده «رستاخیز» نقش دوم مهمی دارد. در فیلم‌های جشنواره امسال هم با فیلم «شكاف» نشان داد كه به عنوان بازیگر نقش اول هم می‌شود رویش حساب كرد. حضورش در «مرگ ماهی» كوتاه و بی‌تاثیر و در «روباه»كوتاه اما در بهترین سكانس فیلم بود. «من دیه‌گو مارادونا هستم» رفت كنار «بی‌پولی» جزو معدود فیلم‌های كمدی كه حمیدیان در آنها بازی كرده است. فیلمی پرشخصیت كه حمیدیان هم یكی از نقش‌های فرعی را بازی می‌كند.
رضا عطاران/6 پروژه
فیلم‌های اكران شده: «ردكارپت»، «طبقه حساس»، «كلاشینكف».
فیلم‌هایی كه بازی كرد: «استراحت مطلق»، «گینس»، «نهنگ عنبر».
میزان نقش: «ردكارپت» كه اصلا فیلم خودش است و به لطف حضور خودش در همه سكانس‌هاست كه فیلم سرپا می‌ماند. درباره یك عشق فیلم و فیلمسازی كه به جشنواره كن راه پیدا می‌كند. در «طبقه حساس» هم نقش مرد متعصبی را بازی می‌كند كه از دفن شدن همسرش در یك قبر دو طبقه شاكی است. كل كمدی فیلم روی شانه‌های رضا عطاران استوار است. اصلا اسم «كلاشینكف» از روی كاراكتر او آمده: رضا كلاشینكف. مردی اسلحه به دست كه علیه اجتماع ظالم می‌ایستد تا حق مظلوم را بگیرد. سه تا نقش اول و در هر سه تا هم عالی است.

در بین فیلم های اکران شده شقایق فراهانی تناسب خاصی به لحاظ حجم نقش دیده می شود. او در دو فیلم نقش اول بود و در دوفیلم دیگر نقش مکمل و در یک فیلم هم نقشی کوتاه و به اصطلاح افتخاری داشته است.


صابر ابر/7 پروژه
فیلم‌های اكران شده: «همه چیز برای فروش»، «ارسال یك آگهی تسلیت برای روزنامه»، «خواب‌زده‌ها».
فیلم‌هایی كه بازی كرد: «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «نزدیك‌تر»، «رخ دیوانه»، «دلم می‌خواد».
میزان نقش: بعد از سال‌ها بازی در نقش‌های مكمل حالا صابر ابر در نقش اصلی چند فیلم هم حاضر شده است. «ارسال یك آگهی تسلیت برای روزنامه» و «همه چیز برای فروش» فیلم‌هایی هستند كه در آنها ابر نقش اول را بازی می‌كند و اتفاقا هردویشان هم كاراكترهای تلخی هستند با كلی گرفتاری. در «خواب‌زده‌ها» نقش‌ مكمل است اما به هر حال دیدن ابر در یك فضای غیرجدی و مفرح تجربه خوبی است. امسال حضور خیلی كوتاهی در «من دیه‌گو مارادونا هستم» داشت. در «رخ دیوانه» یكی از شش كاراكتر اصلی بود و بخشی از فیلم قصه زندگی كاراكتری كه او نقش‌اش را بازی می‌كرد. اما «نزدیك‌تر» كاملا در انحصار خودش بود. به عنوان جوانی كه بعد از مدت‌ها اختلاف با خانواده حالا با نامزدش پیش آنها برمی‌گردد و اختلافات‌شان بالا می‌گیرد. در فیلم فرمان‌آرا هم نقش مكمل بازی كرده است.

بازیگران

ساره بیات/7 پروژه
فیلم‌های اکران شده: «ساکن طبقه وسط»، «خواب زده‌ها»، «فصل فراموشی فریبا» و«لامپ 100»
فیلم هایی که بازی کرد: «ناهید» و «خداحافظی طولانی» را در جشنواره داشت و در فیلم «محمد (ص)» هم در نقش حلیمه، دایه پیامبر(ص) ظاهر شده بود.
میزان نقش: از میان فیلم‌های اکران شده امسال، در «فصل فراموشی فریبا» نقش اصلی را داشت   و درواقع داستان حول محول زندگی او می‌چرخید. در فیلمهای «خوابزده‌ها»ی فریدون جیرانی و «لامپ صد» سعید آقاخانی، نقشی اما محوری داشت اما در «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی مثل سایر بازیگران، صرفا حضوری افتخاری داشت و فقط در یک سکانس بازی کرد.


شقایق فراهانی/ 7 پروژه
فیلم های اکران شده: خواب زده ها، تجریش ناتمام، متر وپل ، کلاشینکف و خانوم
فیلم هایی که بازی کرد: «ارغوان»
تلویزیون: «انقلاب زیبا» را روی آنتن داشت.
میزان نقش:  در بین فیلم های اکران شده شقایق فراهانی تناسب خاصی به لحاظ حجم نقش دیده می شود. او در دو فیلم نقش اول بود و در دوفیلم دیگر نقش مکمل و در یک فیلم هم نقشی کوتاه و به اصطلاح افتخاری داشته است.
فرهاد اصلانی / 8 پروژه
فیلم‌های اکران شده: «خوابزده‌ها»، «مستانه»، «کلاشینکف» و «ساکن طبقه وسط»
فیلمهایی که بازی کرد: «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان» و «کوچه بی‌نام»
شبکه نمایش خانگی: «شاهگوش» داوود
میزان نقش: از میان فیلم‌هایی که امسال با بازی فرهاد اصلانی اکران شد، فقط  در یک فیلم «خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی نقش اصلی را داشت. در فیلم «مستانه» حسین فرح‌بخش، نقشی به نسبت فرعی اما با اهمیت بازی کرد. در «کلاشینکف» سعید سهیلی نقشی کاملا  فرعی داشت و عموی ساعد سهیلی را بازی میکرد. در «ساکن طبقه وسط» هم فقط در یک سکانس برای شهاب حسینی بازی کرده بود؛ ناشری بود که با او سر داستانش مشاجره می‌کرد. در میان فیلمهایی که اصلانی امسال در آنها بازی کرد هم فقط در «کوچه بی‌نام» هاتف علیمردانی نقش اصلی را داشت. در این فیلم به قامت مردی میانسال و معتمد محل درآمده بود و خیلی بالاتر از سنش بازی میکرد. در «عصر یخبندان» و «دوران عاشقی» بازیگر نقش دوم مرد بود و اتفاقا به خاطر بازی‌اش در «عصر یخبندان» توانست نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. اصلانی در سریال «شاهگوش» هم نقش اول را بازی کرد و درواقع اسم سریال هم از روی شخصیت او انتخاب شده بود. او در این سریال نقش سرگرد اسد خفته، رئیس کلانتری را داشت که تمام پرونده‌های مرتبط با قتل کله پز از زیر دست او عبور میکرد.


پرکارند اما نه به اندازه کافی


بازیگران

مهناز افشار
او هم یکی از پرکارهای 93  است . از ابتدای امسال فیلمهای «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بیگانه» به کارگردانی بهرام توکلی و «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری را در اکران سینماها داشته. امسال هم در دو فیلم «نهنگ عنبر» سامان مقدم و «دلم میخواد» بهمن فرمان آرا بازی کرد که هیچ کدام از آنها به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر امسال راه پیدا نکردند. افشار امسال قرار بود در فیلم «مرگ ماهی» روح‌الله حجازی هم بازی داشته باشد که یک مرتبه از ادامه همکاری سر باز زد.  او این اواخر هم در سریال «عشق تعطیل نیست» بیژن بیرنگ در چهار قسمت بازی کرده؛ سریالی که به دلیل حواشی و انتقادات فراوانی که با آن روبه‌روست به احتمال زیاد بعد از توزیع شش قسمت به پایان می‌رسد و تجربه چندان خوشایندی در کارنامه کاری افشار نیست.
جواد عزتی
این بازیگر در پنج فیلم فیلم شیار 143، کلاشینکف، ساکن طبقه وسط، فرشته ها با هم می آیند و همه چیز برای فروش بازی کرده. تنها فیلمی که جواد عزتی به طور کامل در آن حضور داشته «فرشته‌ها باهم می‌آیند» است که در نقش اصلی آن بازی داشت. البته عزتی در سریال «دردسرهای عظیم» هم نقش اصلی داشت. او سال گذشته فقط در فیلم سینمایی «مدت معلوم» و «پارادایس» بازی کرد.

بازیگران

سحر قریشی
اگر بخواهیم صرفا فیلم‌هایی که در آنها حضور داشته‌ را بدون در نظر گرفتن حجم بازی‌اش شمارش کنیم، می‌توانیم صراحتا بگوییم که سحر قریشی، پرکارترین بازیگر است. از ابتدای سال 93 پنج فیلم «پنج ستاره»، «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند»، «شانس، عشق، تصادف»، «دربست آزادی» و «روزگاری عشق و خیانت» با بازی او در اکران سینماها بود و چهار فیلم ویدئویی شبکه نمایش خانگی با  عناوین «وام عسل»، «شرط آخر»، «بی‌واسطه» و «رجب آرتیست می‌شود» هم با بازی او به بازار آمد. علاوه بر اینها امسال در فیلم «شیفت شب» نیکی کریمی هم نقش داشت. استفاده شده. او صرفا در فیلم‌های «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند»، «شانس، عشق، تصادف» و «دربست آزادی» نقشی پررنگ داشت.
میلاد کیمرام
فیلم‌های خط ویژه، مستانه، روزگاری عشق و خیانت و برف با بازی او اکران شد. او در سه فیلم «هاری»، «صفر» و «360» هم بازی کرد .
مهتاب کرامتی
از این بازیگر سال پیش فقط «اشباح» داریوش مهرجویی اکران شد. در فیلم «عصر یخبندان» ، «مزار شریف» ، «جامه‌دران» و «ارغوان» هم بازی کرد.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان



منابع: هفت صبح ، سوره سینما