تبیان، دستیار زندگی
چهار ماه از پایان برنامه موفق خندوانه می گذرد و به رغم اعلام قبلی همچنان خبری از سری دوم آن نیست. حالا مدیر شبکه نسیم تاکید دارد تا قبل از نوروز 94 رامبد جوان روی آنتن می رود اما کارگردان می گوید برنامه بعد از نوروز آماده خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت مبهم یک برنامه جذاب

تکلیف سری دوم خندوانه به خاطر مشکلات مالی نامعلوم است


چهار ماه از پایان برنامه موفق خندوانه می گذرد و به رغم اعلام قبلی همچنان خبری از سری دوم آن نیست. حالا مدیر شبکه نسیم تاکید دارد تا قبل از نوروز 94 رامبد جوان روی آنتن می رود اما کارگردان می گوید برنامه بعد از نوروز آماده خواهد شد.

برنامه خندوانه

از آبان تا کنون خبرهای زیادی از سری تازه خندوانه رسانه ای نشده و تمام اطلاعات از سوی خود جوان و صفحه شخصی اینستاگرامش بوده؛آن هم نه به شكل جزئی. او در آخرین پست خبر داده بود سری جدید خندوانه اسفند می آید. زمانش را اما نگفته بود . حالا حسین كرمی ، مدیر شبكه نسیم از آماده شدن برنامه تا قبل از پایان سال خبر می دهد اما فواد صفاریان پور كارگردان خندوانه خوشبینی كرمی را ندارد و می گوید: «بعید است قبل از سال خندوانه به پخش برسد.» این دوگانگی بی ربط به مشكل مالی صدا و سیما نیست ولی آن چه مشخص است این كه خندوانه اولویت شبكه نسیم است و خیلی ها بی صبرانه منتظر سری جدیدش هستند.
درباره سری دوم خندوانه
آن طور كه حسین كرمی ، مدیر شبكه نسیم می گوید سری دوم خندوانه دو هفته دیگر روی آنتن این شبكه خواهد رفت:« قرار ما این است كه خندوانه قبل از نوروز روی آنتن برود یعنی دهه سوم اسفند.با سری اول متفاوت است. دكور آن بزرگ تر است،‌تماشاگران بیشتری دارد تركیب استندآب كمدین ها متفاوت خواهد بود.» كرمی می گوید علاوه بر چهره های قبل مثل علیرضا خمسه ،جواد رضویان،شقایق دهقان و دیگران با چند كمدین دیگر برای اجرا در برنامه صحبت شده اما چون هنوز بودجه برنامه قطعی نشده،ترجیح می دهد نام شان رسانه ای نشود: « با همه كمدین ها مذاكره شده؛از آقای خمسه تا آقای رضویان و خانم دهقان و چند دوست جدید. همه قبول كرده اند كه بخشی از اجرا را به عهده بگیرند منتهی همان نگرانی كه آقای جوان به خاطر مسائل مالی برنامه دارد ، ما هم داریم و باید ابتدا بحث مالی قطعی شود تا اگر دوستان قبول زحمت كردند ما هم متقابلا بتوانیم وظیفه مان را انجام دهیم.»

برنامه خندوانه

یك عروسك جدید در خندوانه
یكی از نقاط قوت خندوانه ایده های خلاقانه محمود كریمی بود كه در سطح شهر از مردم می خواست خنده های مختلف اجرا كنند. برخی از آیتم ها هم به گفت و گوی متفاوت با خانواده و دوستان مهمان برنامه باز می گشت. كریمی این روزها مشغول تولید آیتم ها است. كرمی می گوید:« دوستان دیگر هم هستند چرا كه در سری جدید بنا شد بیشتر از یك تیم داشته باشیم . ضمن این پنج شش محور تازه به علاوه یك عروسك هم به برنامه اضافه خواهد شد. »
نیما شعبان نژاد هست؟
نیما شعبان نژاد دیگر نقطه اتكای خندوانه بود كه توسط رامبد جوان كشف شد و به مرور وزن برنامه برا بالا برد. از كرمی می پرسیم شعبان نژاد در سری جدید حضور دارد ؟ « این را خود آقای جوان پاسخ بدهند بهتر است.» كرمی ترجیح می دهدخبرهای تکمیلی درباره خندوانه از زبان جوان و تیم سازنده بیان شود،‌برای همین از بیان اطلاعات دیگر صرف نظر می كند:« دلم می خواهد جزئیات بیشتر را خود آقای رامبد و بچه هایی كه درگیر این برنامه هستند اطلاع رسانی كنند. این یك جور حق گذاری و رعایت كردن حد و حدود دوستان است. تنها به این نكته اشاره كنم كه تیتراژ ابتدایی و انتهایی خندوانه آماده است.»


خندوانه می آید؛نمی آید؟
فواد صفاریان پور كارگردان خندوانه دیگر گزینه برای تكمیل گزارش است. او می گوید:« در حال آماده سازی برنامه هستیم برای همین جلسات متعددی با حضور تیم ایده پرداز برنامه درباره دكور ،گفت و گو با مهمان ، و ... برگزار می شود و بزودی به جمع بندی نهایی می رسیم.»دكور عوض می شود یا به عنوان شناسنامه برنامه آن را حفظ می كنید؟ صفاریان این گونه پاسخ می دهد: « قطعا عوض می شود.»
همان طور كه اشاره كردیم صفاریان پور خوش بینی كرمی را ندارد: « هیچ چیز هنوز مشخص نیست ولی آقای كرمی مدیر شبكه نسیم بشدت پی گیر هستند كه برنامه قبل از نوروز پخش شود؛ حالا این كه ما بتوانیم برسانیم، واقعا دشوار است.» كارگردان خندوانه در پاسخ به این كه احتمال دارد برنامه به نوروز  برسد می گوید:« بعید است قبل از سال اتفاق خاصی روی بدهد اما تاكید می كنم هیچ چیز مشخص نیست.» از صفاریان پور می پرسیم دلیل نرسیدن خندوانه به پخش به خاطر حساسیت تیم سازنده است یا مشكل سازمانی؟ او پاسخ می دهد: « هم رامبد جوان هم جواد فرحانی (تهیه كننده) و هم بنده خیلی با احتیاط جلو می رویم تا نام نیكی كه از خندوانه مانده ادامه داشته باشد.»

برنامه خندوانه

ویژه برنامه سال تحویل نسیم؟
با حسین كرمی چند سوال دیگر هم در میان گذاشتیم . یكی از آن ها مربوط به احتمال پخش ویژه برنامه سال تحویل شبكه نسیم در قالب برنامه خندوانه است. کرمی می گوید:« قرارمان با آقای جوان این بوده كه موقع سال تحویل برنامه ای داشته باشیم ؛ منتهی باید شرایط و مختصات این برنامه متفاوت باشد. من یك مقدار نگران طراحی دوستان هستم، چون قرار بوده چهار ساعت برنامه متفاوت روی آنتن برود و با توجه به وقتی كه برنامه های روتین از ما می گیرد ،‌نگرانیم این چهار ساعت آن طور كه مد نظر است طراحی نشود. ولی در مجموع قرار بوده خندوانه برنامه تحویل سال شبكه نسیم باشد و هنوز هم این احتمال وجود دارد.»
برگ برنده نسیم
خندوانه برگ برنده شبکه نسیم است که توانست خیلی ها را با خود همراه کند. بویژه آن که تلویزیون ما برنامه جذاب ندارد و حالا جای خندوانه بیش از پیش احساس می شود. آن چه در گزارش می توان به آن اتکا کرد این که هنوز مشکل مالی صدا و سیما حل نشده و حتی برنامه موفقی مثل خندوانه هم نمی تواند با طیب خاطر ادامه حیات داشته باشد.
مسولان جدید صدا و سیما باید با اولویت بندی سراغ برنامه ها بروند تا آنتن شان بیش از پیش لخت نشود. خندوانه نه تنها برگ برنده شبکه نسیم که نقطه قوت تلویزیون ما است.


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان