تبیان، دستیار زندگی
نمایش تازه ترین فیلم محمدعلی طالبی با نام «قول» نتوانست مخاطبانی را که از ساعات ابتدایی صبح دیروز در کاخ جشنواره حاضر شده بودند را راضی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شروع بد جشنواره با «قول» طالبی


نمایش تازه ترین فیلم محمدعلی طالبی با نام «قول» نتوانست مخاطبانی را که از ساعات ابتدایی صبح دیروز در کاخ جشنواره حاضر شده بودند را راضی کند.

فیلم قول

طالبی که پیشتر تجربه های متفاوتی مانند «چکمه» و «کیسه برنج» را در ژانر کودک داشته است در «قول» همچنان بر مدار ایده های قدیمی خود پیش رفته است و شاید همین تجدید خاطرات آن دو فیلم باشد که برای فیلم جدیدش حتی یک خط داستانی جذاب و توجه برانگیز را هم خلق نکرده است.«قول» طالبی داستان دو نوجوان روستایی را روایت می کند که یکی از این دو در رودخانه ای نزدیک محل سکونتشان غرق شده و نوجوان دیگر به این واسطه در تلاطمی روحی قرار میگیرد.

این خط داستانی ساده که البته می توانست زمینه ساز تولید اثری کوتاه و تجربی باشد بی جهت از سوی طالبی کش داده شده و با منگنه شدن یک سری نما از طبیعت شمال، تلاشی هم برای جلب مخاطب جشنواره ای-البته باز هم از نوع سه دهه قبل اش- صورت گرفته!

برای همین است که بعد از تماشای «قول» افسوس می خوریم به حال استعدادی چون محمدعلی طالبی که زمانی با نگاه تجربه گرای خود از پیشگامان ژانر کودک بود و در ساخت اثری چون «شهر موشها» دخیل بود و حالا فیلمی به نام «قول» را ساخته که حتی نمیتوان نام اثر کودک را بر آن گذاشت. طالبی حتی از روزهای اوج خودش هم فاصله گرفته است و این ویژگی مثبتی برایش نیست.

شناسنامه فیلم قول

کارگردان : محمد علی طالبی

تهیه کننده: محمد علی طالبی

بازیگران: مهدی حسین شیرودی، معصومه میرحسینی، مجید پتکی، نسرین بابایی، دانیال خوش سیما، محمدرضا جعفری لفوت، محمدرضا نوری لنگرودی

خلاصه داستان: پوریا نوجوان 15 ساله دوستی صمیمانه‌ای با دانیال همسایه خود دارد. بر اثر اتفاقی ناگوار برای دانیال، پوریا که به شدت ترسیده و خود را مقصر می‌داند، تصمیم می‌گیرد موضوع را از دیگران پنهان کند...

شعار فیلم: زندگی بزرگ‌تر از اینه که توی یه رودخونه تموم بشه.

افسوس می خوریم به حال استعدادی چون محمدعلی طالبی که زمانی با نگاه تجربه گرای خود از پیشگامان ژانر کودک بود و در ساخت اثری چون «شهر موشها» دخیل بود و حالا فیلمی به نام «قول» را ساخته که حتی نمیتوان نام اثر کودک را بر آن گذاشت.

حاشیه نگاری: محمدعلی طالبی یکی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان است که از جمله آثار او می‌توان به «کیسه برنج»، «چکمه»، «تیک تاک»، «تو آزادی» و... اشاره کرد.

- محمدعلی طالبی کارگردان فیلم "قول" طبق ضوابط تازه جشنواره فیلم فجر، با کسب پروانه زرین بهترین فیلم بلند بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان به صورت مستقیم امکان شرکت در بخش مسابقه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را پیدا کرد.

- این فیلم درباره یک نوجوان است که به پدرش قولی می‌دهد و قصد دارد قول خود را عملی کند.

- محمدعلی طالبی (کارگردان): من مجبور شدم فیلم را تنها با وام 150 میلیون تومانی فارابی با حدود 200 میلیون تومان بودجه بسازیم. عوامل پشت صحنه 6 نفر بودند و فشار زیادی روی ما بود. این فیلم 6 جایزه گرفته که 3 جایزه آن در بخش بین‌الملل بوده است. برای ساختن فیلم‌های چندمیلیاردی ممکن است بعد از چند سال کارگردان خجالت بکشد که چرا این فیلم را ساخته است و به همین دلیل ما ترجیح دادیم فیلم را با بودجه خودمان بسازیم. سعی کردم بازیگران بومی را که به لهجه منطقه آشنا هستند، انتخاب کنم. ما در شرایطی کار می‌کردیم که صدابردارمان یک نفر بود اما به دلیل علاقه به تولید فیلم توانستیم سکانس‌های سخت را فیلمبرداری کنیم. ما حتی در فیلم سکانس‌های 5 دقیقه‌ای داریم، سکانس‌هایی داشتیم که 54 بار گرفتیم.

- علی‌محمد قاسمی (فیلمبردار): این فیلم براساس یک داستان خارجی است اما با فضا و حس و حال ایرانی بازنویسی و فیلمبرداری شده. حدود 60 الی 70 درصد قصه در دیلمان می‌گذرد.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: میزان / کافه سینما