تبیان، دستیار زندگی
مستند«سفر هنرمندان به برزیل» بالاخره پس از كش و قوس فراوان به بازار آمد. آیا این مستند ارزش دیدن دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حواشی بهره بردم


مستند«سفر هنرمندان به برزیل» بالاخره پس از كش و قوس فراوان به بازار آمد. آیا این مستند ارزش دیدن دارد؟

از حواشی بهره بردم

حتما ریز و درشت ماجرای سفر تعدادی از هنرمندان به برزیل برای حمایت از تیم ملی خاطرتان هست؛ از انصراف سرمایه گذار و تعداد زیادی از هنرمندان و محمد حسین لطیفی (كارگردان) تا جنجال شلوارك و شایعه ازدواج سام درخشانی و نرگس محمدی. بعد از چرخش مسیر ساخت مستند «یار دوازدهم» ایده اولیه هم تغییر كرد؛ سید جواد هاشمی از دل مواد اولیه موجود،پنج قسمت بیرون كشید تا به قول خودش حداقل هزینه 700 میلیونی سرمایه گذار را جبران كند.

این اثر اما به خاطر چند مولفه باعث شده این سوال برای مخاطب پیش بیاید که ارزش خرید دارد؟زمان آن 50 دقیقه است، افزوده ای دیگر مثل ندارد،کیفیت آن چنگی به دل نمی زند و ... سید جواد هاشمی پاسخ این انتقادات را داده است:

*انگار خودتان از حاشیه بدتان نمی آید. از این حواشی با رندی به نفع اثر استفاده كردید.

من خودم آدم رندی نیستم. واقعیت این است كه از موقعیت استفاده كردم تا حداقل پولی كه توسط رئیس آژانس «تعطیلات رویایی» هزینه شده ، به او برگردد. هیچ اتفاق خاص دیگری نیفتاده و مسلما حاشیه كمك می كند برای این كه كار فروش برود ولی ربطی به نیت من ندارد. من دنبال این ماجرا نبودم.

*یعنی اگر بحث انسانی نمی بود شما نگاهی دیگر به مستند برزیل داشتید؟

مسلم است. قرار بر این نبود كه مستند را بنده طراحی و كار كنم ولی با نیامدن آقای لطیفی همه مشكلات گردن من افتاد. قاعدتا همین باعث ایجاد حواشی بیشتری در كار شد كه از قسمت دوم خواهید دید. قسمت اول فقط ماجرای سفر این جماعت است و بخشی قبل از سفر كه ما به خاطر ممیزی هایی كه تلویزیون برای ما بوجود آورد به آن نپرداختیم. ما هرگز دنبال دشمنی با تلویزیون نبودیم اما خصوصا در دوره گذشته كه آقای ضرغامی مدیریت آن را بر عهده داشت،‌در حق ما جفا كرد و باعث این اتفاقات شد.

* نخواستید از جذابیت این ماجرا استفاده كنید ؟

نه ما در صدد دامن زدن به چیزی نبودیم. تلویزیون جنگی را آغاز كرد كه به هیچ عنوان نه به نفع خودش و به نفع ما بود. من هیچ وقت به فروش یك محصول به قیمت آبرو ریزی فكر نمی كنم. احساس می كنم آبرویم از همه چیز مهم تر و واجب تر است. با توجه به این كه آبرویم را در سی سال گذشته در عرصه هنر سخت جمع كردم، چرا باید آن را براحتی از دست بدهم؟ در مستند برزیل فكر می كنم به بخشی از پرسش های مردم و شیطنت های رسانه ها پاسخ داده ام.

*مخاطب با یك پیشینه ذهنی این محصول را می خرد ولی چیزی فراتر از یك دور هم نشینی و اخباری كه پیش تر در رسانه ها خوانده، نمی بیند. حتی طنزی كه شما قولش را دادید خیلی كمرنگ است.

البته قسمت دوم آن چالشی تر و جذاب تر خواهد بود ولی هر كسی قسمت اول را دیده اذعان كرده كه كار به عنوان یك اثر مستند بسیار دیدنی و جذاب شده. این كار فیلم سینمایی نیست كه. یك اتفاق مستندگونه است و عموما در كارهای مستند( غیر از حیات وحش) اتفاق جذاب آن چنان در آن ها نمی توانید پیدا كنید. مگر آن كه موضوع چالشی باشد كه از قسمت بعد كاملا جذاب تر خواهد شد. خوب ما ابتدا باید سیری را طی كنیم كه این قصه شروع سفر هنرمندان ،‌چالش های قبل از آن و رسیدن به برزیل است. ما این را در قسمت اول بررسی كردیم. چه اتفاقی آن جا افتاده در قسمت های بعدی خواهیم دید. آن چه از نظر فنی در كار مستند قابل انتظار است این جا اتفاق افتاده. حالا ممكن است سلیقه یك نفر چیز دیگری بخواهد كه این مساله دیگری است.

من خودم آدم رندی نیستم. واقعیت این است كه از موقعیت استفاده كردم تا حداقل پولی كه توسط رئیس آژانس «تعطیلات رویایی» هزینه شده ، به او برگردد. هیچ اتفاق خاص دیگری نیفتاده و مسلما حاشیه كمك می كند برای این كه كار فروش برود ولی ربطی به نیت من ندارد.

* اما برای مخاطب سخت پسند تر ، كیفیت كار به قدری نیست كه او را راضی كند. شاید فقط كاراكتر مهران غفوریان است كه بخوبی روی آن كار شده. چرا كاری كه برای غفوریان كردید درباره مابقی تیم انجام ندادید؟ نخواستید یا بقیه همراهی نكردند؟

در هر صورت بازیگرها چون خودشان هم دچار حواشی شده بودند خیلی دل و دماغ شركت در تولید یك اثر نداشتند. ما خیلی جاها آن ها را مجبور كردیم و خیلی جاها خودشان كمك كردند. من از همه شان تشكر می كنم به خاطر این كه برای مبلغ هزینه شده ، دلسوزی كردند. خب در این قسمت تمركز روی مهران غفوریان بود و دیگران در قسمت های بعد هر كدام یك قصه دارند. در قسمت اول با توجه به این كه آقای غفوریان دیر به فرودگاه رسید ما سراغ ایشان رفتیم و قصه ای برای آن طراحی كردیم. در قسمت های بعد قصه ها متفاوت است. موضوع قسمت دوم حاشیه مساوی شلوارك است، یعنی به مهراب قاسمخانی و نامه پراكنی كه كرد و دعواهایی كه بابت شلوارك در برزیل بوجود آمد ، می پردازیم . حاشیه درست شده برای سام درخشانی و نرگس محمدی موضوع اصلی یكی دیگر از قسمت ها است كه به صورت مستند و بازسازی به آن پرداخته ایم. این بخش هم جذاب شده و هم جواب آن قشری از مردم كه همیشه دنبال شایعه پراكنی هستند را می دهد. همینطور جواب 20:30 كه همیشه در حال شایعه پراكنی است را داده. موضوع قسمت سوم «درباره الی مساوی درباره نقی» است كه تمركز روی محسن تنابنده است.حدود پانزده ستاره سینما و تلویزیون پانتومیم اجرا می كنند و این خیلی جذاب است. در قسمت چهارم به حواشی نیامدن محمد حسین لطیفی و چالشی كه پیش آمد ،‌پرداخته ایم.تازه در قسمت پنجم به مساله اصلی یعنی جام جهانی می رسیم و این كه اصلا هنرمندان برای چه به برزیل رفته اند.

از حواشی بهره بردم

* رسیدن به پلن كنونی ایده خودتان بود یا مشاور داشتید؟

طراحی تقسیم بندی ها با خودم است منتهی در همه بخش های ساخت بچه ها كمك كردند. بخصوص سام درخشانی كه از همه بیشتر كمك كرد و مصاحبه هایی كه انجام دادیم با همت ایشان اتفاق افتاد. در طراحی برخی از قصه ها و داستانك ها مهراب قاسمخانی و محسن تنابنده كمك كردند. ما چند اكران خصوصی داشتیم و نظرات دوستان را جویا شدیم. البته همه دوست داشتند سیر طبیعی این سفر از شماره یك تا پنج طی شود. یعنی اتفاقات و حواشی را به ترتیب هر بازی بررسی كنیم. من مخالف بودم ؛‌ چون بهانه مستند ما جام جهانی است. یعنی قرار نیست ما درباره این جام حرف بزنیم و مستندمان اصلا فوتبالی نیست. كما این كه بعضی ها الان می گویند چرا در فیلم فوتبال نیست در حالی كه ما دنبال این مساله نبودیم ؛‌ما می خواستیم یك مستند بسازیك كه حالا به قول شما نگاه تلخش این است كه از شرایط سوء استفاده كرده ایم (با خنده) شما همان اول یك جوری مساله را مطرح كردید كه بهم برخورد و واكنش نشان دادم ؛ اگر توهینی شده معذرت می خواهم.

*درست است كه مستند 50 دقیقه ای ،‌بلند محسوب می شود اما وقتی قرار است مخاطب برای دیدن آن از جیب خرج كند باید افزوده ای دیگر همراه آن باشد.

راستش ما تصمیم داشتیم تمام مصاحبه های افراد را در قسمت اول قرار دهیم كه طبعا زمان مستند را خیلی بالاتر می برد ، ضمن این كه جذابیت هم داشت. اما متاسفانه ارشاد این اجازه را نداد.گفتند باید تمام این قسمت ها را به ما بدهید تصویب كه شد بعد می توانید مصاحبه ها را استفاده كنید. این امكان واقعا برای ما وجود نداشت . ضمن این كه زمان خیلی از سریال های شبكه خانگی از 50 دقیقه بیشتر نیست. یعنی با پشت صحنه و كلیپ تایم را بالا می برند. باور كنید ارشاد حتی خیلی سخت اجازه انتشار سریال را به ما داد.

*دلیل وزارت ارشاد چه بود؟

می گفتند ممكن است در جامعه جنجال درست كند و دوباره همان بحث ها پیش بیاید. من گفتم خب پیش بیاید ؛ ‌ما باید جواب بدهیم ،‌حرف بزنیم . قرار نیست هر كی هر حرفی دوست دارد بزند و ما بگوییم عیب ندارد و به درك كه با آبروی ما بازی شده. ما در این فیلم ضمن این كه تصمیم داریم بگوییم باید به هنرمندان این مملكت توجه كرد ،‌حق دارند سفر بروند ،‌ حق دارند زندگی كنند ،حق دارند یك موقع هایی عكس نگیرند ، حق دارند حامی تیم ملی شان باشند و ... همه دنیا هنرمندان شان را تحویل می گیرند در كشور ما فقط برای آن ها حاشیه درست می كنند. ما در این پنج قسمت حرف مان این است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح