تبیان، دستیار زندگی
«ماه عسل» خیلی زود دچار حاشیه شدبعد از آن در اتفاقی عجیب صفحه ای علیه آن بوجود آمد که کارش فحش به علیخانی است و برنامه اش! حالا نقطه اوج حواشی، ماجرای اسپانسر نامرئی برنامه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزگار تلخ ماه عسل


«ماه عسل» خیلی زود دچار حاشیه شد بعد از آن در اتفاقی عجیب صفحه ای علیه آن بوجود آمد که کارش فحش به علیخانی است و برنامه اش! حالا نقطه اوج حواشی، ماجرای اسپانسر نامرئی برنامه است.

ماه عسل

ابتدا یادداشتی منتسب به سایت الف دست به دست چرخید که «ماه عسل» را متهم به حمایت از برنامه های تبلیغی تلویزیون می کرد:« برنامه ماه عسل یکی از پر بیننده ترین برنامه های ماه مبارک رمضانه اما بعضی از قسمت های آن باعث انتقاد از آقای علیخانی میشه. و باعث میشه که بیننده ها فکرشون به جایی بره که این برنامه از اسپانسرهای نامریی یا تبلیغ غیر مستقیم برای بعضی شرکتها بشه. انتخاب کسانی به عنوان مهمان که جایزه قرعه کشی میلیونی برده اند، شرکت هایی که اخیرا در تلویزیون تبلیغ می کنند و هر هفته بصورت مستقیم از تلویزیون برندگان خودرا انتخاب می کنند. »

«ماه‌عسل» اسپانسرها

این یادداشت بدون پاسخ شبکه سه داشت فراموش که روزنامه شرق گزارش مفصلی منتشر کرد و بر آن صحه گذاشت: « در هفته‌ای که گذشت این برنامه تلویزیونی با اجرا و تهیه‌کنندگی «احسان علیخانی» میزبان سه میهمان متفاوت بود؛ مرد سرایداری از کرج که برنده خودرو «لکسوس» 260میلیون‌تومانی شده بود، نوجوان اهل شهرستان سلماس در استان آذربایجان‌غربی که برنده خودرو «بنز» 300میلیون‌تومانی شده بود و نوجوان تبریزی که برنده 110میلیون‌تومان جایزه نقدی شده بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزبان سه برنده خوش‌شانس حاضر در این برنامه، نه احسان علیخانی و مسوولان برنامه «ماه‌عسل» بلکه حامیان مالی این برنامه هستند که هرکدام طی سال‌های اخیر جداگانه برنامه‌های تبلیغاتی مجزا و به‌صورت پخش زنده در شبکه سوم سیما داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، کاظم اسفندیاری میهمان اول برنامه «ماه‌عسل» همان برنده خودرو «لکسوس»260میلیونی یکی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده آبمیوه است. میهمان دوم این برنامه مهدی تاج‌بخش که با پدرش در برنامه «ماه‌عسل» حضور یافت، همان برنده خودرو 300میلیون‌تومانی بنز از سوی یکی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده برنج و چای است و برنده سوم یعنی ابوالفضل حیدری که به‌جای او برادرش در برنامه «ماه‌عسل» حضور یافت، برنده جایزه 110میلیون‌تومانی یکی از شرکت‌های تولید‌کننده برنج است. »

نویسنده در ادامه با انتقاد از این رویه نوشته است: آنچه که دامنه انتقاد‌ها از برنامه «ماه‌عسل» به‌دلیل دعوت از این برندگان را گسترده‌تر می‌کند، بهره‌برداری تبلیغاتی از این برنامه و تبدیل خوش‌شانسی برندگان به اسم «لطف و مرحمت خدا» در ساعات افطار در ماه مبارک رمضان است. به‌طوری‌که در ابتدای این برنامه احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده برنامه «ماه‌عسل»، در توضیح دلایل حضور میهمانان این برنامه به‌طور غیرمستقیم به روابط بازرگانی حاکم در برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: «میهمان حاضر یک ماشین خفن برنده شده، اومدم اسم ماشین را بگم، دیدم باید فاکتور بازرگانی بدم، نگفتم.» در ادامه برنامه اما میهمان حاضر به چگونگی برنده‌شدن خودرو لکسوس260میلیونی اشاره می‌کند و می‌گوید: «من سرایدار مدرسه هستم، یک «پراید» داشتم که به‌دلیل بیماری مادرم فروختم و درست در روز مادر برنده جایزه خودرو لکسوس شدم.»او در ادامه تاکید می‌کند: «گرفتار بودم و با خدا درددل می‌کردم و گفتم خدایا یه کاری برای ما انجام بده و همان‌شب هم جایزه را بردم و از خدا شرمنده شدم که جایزه را به من داد.» پس از آن احسان علیخانی، مجری برنامه این سوال را مطرح کرد که «فکر می‌کنی دلیل اصلی که 260میلیون را بردی چه بود؟» و میهمان برنامه پاسخ داد: «دعای مادر و لطف خدا بود.»با این حال گره‌خوردن اهداف تبلیغاتی برنامه «ماه‌عسل» برای سه شرکت فعال در حوزه موادغذایی با اعتقادات مذهبی مردم در ساعات افطار ماه رمضان، به اینجا نیز ختم نشد و مجری برنامه گام بلندتری برداشت و در حالی که تبلیغ محصولات یکی از شرکت‌های اعطا‌کننده بنز 300میلیونی زیرنویس می‌شد، عنوان کرد: «بعضی‌وقتا همه‌چیزرو گره می‌زنیم به شانس اما به‌طور حتم اگر ما به قاعده نظام کائنات و خداوند اعتقاد داشته باشیم، حتما باید اعتقاد پیدا کنیم به حکمتش.»

برنامه ماه عسل از برنامه های موفقی است که با رصد سوژه های بکر توانسته مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گیرد. این برنامه رمضان امسال با حواشی ریز و درشتی روبرو است. برخی آن را زیادی تلخ می دانند و برخی منتظر سوژه ای ناب تری هستند. تازه ترینحاشیه ماه عسل به اسپانسر نامرئی آن بر می گردد.

دفاع احسان علیخانی از تلخی «ماه عسل»

درباره شائبه حضور اسپانسرها در برنامه «ماه عسل» هنوز توضیحی از سوی سازندگان رسانه ای نشده اما احسان علیخانی به عنوان تهیه‌کننده و مجری به انتقادها درباره تلخی برنامه پاسخ داده است. علیخانی با تاکید بر سوژه محور بودن این برنامه گفته: ما در «ماه عسل» مبتنی بر سوژه‌ها پیش می‌رویم. من هیچ تفکیکی بین قصه‌ها قائل نیستم. ممکن است قصه‌ای مخاطب را به خنده وادار کند. قصه‌ای باعث بغض مخاطب شود. در ذهن او سوال ایجاد کند یا اساسا هیچ احساسی را برای او به دنبال نداشته باشد. مثل این که بخواهیم 10 فیلم را 10 شب ببینیم. طبیعی است که نسبت به هر یک واکنش خاصی خواهیم داشت.

وی درباره تلخ بودن روایت بعضی از سوژه‌ها در این برنامه ادامه داد: به دلیل این که مبتنی بر قصه پیش می‌رویم، ممکن است در جاهایی احساس کنیم که بعضی قصه‌ها بیش از حد مخاطب را آزرده خاطر می‌کند و از آن‌ها صرف نظر کنیم اما باز هم خود من اعتقاد ندارم که قصه‌ای تلخ است بنابراین باید از آن پرهیز کرد. چراکه فکر می کنم طرح قصه‌های تلخ اتفاقا تاثیرگذارتر است.

تهیه‌کننده و مجری برنامه «سه ستاره» در پاسخ به این که چرا برنامه با تغییرات بسیار کم نسبت به سری های قبل روی آنتن رفته است، بیان کرد: «ماه عسل» یک برنامه برند است و بینندگان ما را با یک شاکله نسبتا ثابت پذیرفته‌اند و برنامه برایشان با ویژگی‌های مشخصی تعریف شده است. تغییر آن ریسک‌پذیری بالاتری دارد تا حفظ این ثبات. ضمن این که خود برنامه بستری است برای این که سوژه های مختلفی در آن اتفاق بیافتد. این برنامه فضایی کلی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است که دستکاری آن ریسک دارد.

وی همچنین درباره این که بعضی از موضوعات برای دومین یا چندمین بار در برنامه طرح می شوند، توضیح داد: این یک اتفاق طبیعی است. ما تنها چند تم محدود در سینما داریم اما از همان چند تم هزاران قصه کار می‌شود. زیرا داستان‌ها نامحدودند و درام‌های متفاوتی را می‌توان به واسطه‌شان خلق کرد. در اینجا هم همین است. هر قصه را می‌توان زیر پرچم یک تم جای داد و یک عنوان برای دسته‌بندی آن پیدا کرد، اما قصه‌ها متفاوتند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: الف / شرق

مطلب مرتبط:

«ماه عسل» توهین می کند؟