تبیان، دستیار زندگی
آخر هفته گذشته روز پرخبری برای یازیگران زن سینمای ایران بود، از اعتراض نیکی کریمی به جنایات غزه تا تعجب نرگس محمدی از خبر ممنوع التصویری اش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شایعه ممنوع التصویری ستایش تا اعتراض کریمی

روز پرخبر بازیگران زن سینما و تلویزیون


آخر هفته گذشته روز پرخبری برای بازیگران زن سینمای ایران بود، از اعتراض نیکی کریمی به جنایات غزه تا تعجب نرگس محمدی از خبر ممنوع التصویری اش.

از شایعه ممنوع التصویری ستایش تا اعتراض کریمی

واکنش نیکی کریمی به کشتار غزه

نیکی کریمی با اظهار تأسف از کشتار بی‌رحمانه در غزه گفت: برایم عجیب است در عصر اینترنت و ارتباطات چنین فاجعه جهانی در حال وقوع است و هر کس هر کاری دلش بخواهد، انجام می‌دهد اما اتفاقی نمی‌افتد.این بازیگر و کارگردان اظهار کرد: ماجرای فلسطین برای ما چیز جدیدی نیست و از زمانی که چشممان را باز کرده‌ایم درباره این کشتار بی‌رحمانه شنیده‌ایم. ما که سیاسی نیستیم و از جزئیات این موضوع سر در نمی آوریم. اما آن چیزی که به عنوان یک شهروند عادی متوجه هستم، عکس‌هایی است که از کشتار بی‌رحمانه بخصوص بچه‌ها در غزه می‌بینم که به نظر من یک فاجعه جهانی است. نیکی کریمی با اشاره به مطالعه‌ای که اخیرا درباره حقوق بشر داشته است، گفت: مهمترین چیز، حق جان و مسکن است که حقوق طبیعی یک انسان محسوب می‌شود اما باید دید کسانی که به‌دنبال حقوق بشر هستند، الان چرا نیستند؟ و چرا کاری نمی‌کنند؟ شهروندان عادی در غزه کشته می‌شوند اما اتفاقی نمی‌افتد.این بازیگر و کارگردان ادامه داد: سال‌های دور در زمان هیتلر جنایتی شد و دیدیم بعدا همه آن‌ها محاکمه و کشته شدند و هنوز درباره آن کشتار صحبت می‌شود، اما الان در سال 2014 با این همه رسانه عمومی و بازتابی که می‌شود، شاهد چنین کشتار وحشیانه‌ای هستیم و اتفاقی هم نمی‌افتد که تاسف‌آور است.

امیرسلیمانی  بازیگر «فاخته» از عجله و فشار برای رساندن سریال های مناسبتی گله  و به خاطراتی از کودکی اش اشاره کرده که در سن 9 سالگی پاترول های زرد صدا و سیما در مدرسه دنبال او می آمدند و 2 هفته مانده به مناسبتی مثل دهه فجر شبانه روز کار می کردند تا مجموعه ای را برای پخش آماده کنند.

ستایش ممنوع التصویر نیست

طی روزهای گذشته در حالی خبرهایی مبنی بر ممنوع‌الکاری هنرمندان مسافر برزیل، از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که در صورت صحت آن نرگس محمدی - بازیگر سریال «ستایش» - هم باید در زمره این افراد قرار می‌گرفت؛ این در حالی است که هم اینک سریال ستایش با بازی این بازیگر از شبکه سه سیما در حال پخش است.اما محمدی ممنوع‌الکاری‌اش را تکذیب کرد تا تاییدی بر مصاحبه سعید سلطانی - کارگردان سریال «ستایش» - با ایسنا باشد که پیش از این در واکنش به خبر ممنوع‌الکار شدن هنرمندان مسافر برزیل، با ابراز تعجب و ناراحتی، حاشیه‌های پیش آمده برای این هنرمندان را نادرست خوانده بود.محمدی همچنین درباره ساخت سری جدید سریال «ستایش» عنوان کرد: امیدوارم سری جدید «ستایش» ساخته شود و ادامه‌دار باشد؛ اما نمی‌دانم چه زمانی این مجموعه ساخته خواهد شد.

از شایعه ممنوع التصویری ستایش تا اعتراض کریمی

از 9 سالگی من کارهای مناسبتی عجله ای است!

کمند امیرسلیمانی هم که این شب ها سریال «فاخته» را روی آنتن شبکه دو دارد، از عجله و فشار برای رساندن سریال های مناسبتی گله کرده و خاطره ای جالب نقل کرده است. این بازیگر به خاطراتی از کودکی اش اشاره کرد که در سن 9 سالگی پاترول های زرد صدا و سیما در مدرسه دنبال او می آمدند و 2 هفته مانده به مناسبتی مثل دهه فجر شبانه روز کار می کردند تا مجموعه ای را برای پخش آماده کنند. اما حالا با گذشت این همه سال هنوز هم همین شیوه پیگیری می شود و ساخت آثار مناسبتی با عجله انجام می شود:« برای همین سریال ما 3 ماه وقت داشتیم در حالی که حداقل 5-6 ماه باید روی سریال کار می کردیم.او انتقادی دیگری هم به تلویزیون و بودجه اندک سریال های کودک کرده:« از طرفی همواره می گویم فلان سریال برای گروه کودک است و بودجه و امکانات ندارد در حالی که آثاری مثل «کلاه قرمزی» یا همین سریال ما توانست پربیننده باشد. نمی دانم چرا مسئولان به این موضوع توجه نمی کنند که گروه کودک با چنین بضاعتی می تواند کار کند.»

شتابزدگی هم می‌تواند خوب و هم بد باشد

گلاره عباسی - بازیگر سریال رمضانی «مدینه» - اما نقطه نظرش همسو با کمند امیر سلیمانی نیست. این بازیگر درباره‌ آثار مناسبتیِ هرشبی گفته : شتابزدگی از ویژگی‌های کارهای مناسبتی و هرشبی است که هم می‌تواند خوب و هم بد باشد و در عین حال نیز می‌تواند به کار لطمه نزند. کار مناسبتی و هر شبی نیز یک مدل کار کردن است که می‌تواند انتخاب من به عنوان بازیگر باشد یا نباشد. در ساخت سریال‌های هر شبی این نگرانی و دلواپسی که کار به آنتن برسد وجود دارد ولی می‌شود به این نگرانی‌ها و دلهره‌ها توجه نکرد و بیشتر خوبی‌ها را دید. من خودم سریال‌های مناسبتی وهر شبی را بیشتر دوست دارم چون مخاطب کار را بیشتر می‌بیند و با کاراکترها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند، وقتی در یک سریال مناسبتی بازی می‌کنیم، همزمان با ضبط، کار نیز پخش می‌شود و تمرکز ما روی آن بیشتر است.همچنین با بازی در آثار هر شبی نقدهای بیشتری از مردم و منتقدان می‌گیریم و می‌توانیم هر شب خودمان را در تلویزیون ببینم و نقد کنیم تا اینکه یک سریالی باشد که سه سال از زمان تصویربردای آن می‌گذرد و موضوع اثر از سوژه‌ی روز جامعه فاصله گرفته است؛ در آثار مناسبتی شور و شعف و انرژی کار تیمی نسبت به کارهای دیگر بیشتر است.

فرآوری:منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: ایسنا ،مهر