تبیان، دستیار زندگی
یك گزارش درباره حال و روز محمد حسین لطیفی به بهانه پخش مینی سریال «دیگری» كه در آن نقش مشاور و نویسنده را بر عهده دارد.آیا دوران او به پایان رسیده؟ حال و حوصله سابق را ندارد؟ تلویزیون به خاطر بد قولی به او اعتماد ندارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارنامه معکوس لطیفی


گزارشی درباره حال و روز محمد حسین لطیفی به بهانه پخش مینی سریال «دیگری» كه در آن نقش مشاور و نویسنده را بر عهده دارد.آیا دوران او به پایان رسیده؟ حال و حوصله سابق را ندارد؟ تلویزیون به خاطر بد قولی به او اعتماد ندارد؟

کارنامه معکوس لطیفی

روزی در وصفش می گفتند تهیه كننده ها او را روی دست می برند،حالا كار به جایی رسیده كه تهیه كننده ها از دستش فرار می كنند! صحبت از محمد حسین لطیفی است و روند معكوس و عجیب كارنامه اش. گویا این كارگردان كاركشته مسیر فیلمسازی را بر عكس طی می كند چرا كه ساخته های جدیدش كمتر نشانی از تولیدات اولیه او را ندارند. در سینما داشت اوج می گرفت كه «پاریس تا پاریس» مثل یك ترمز ناگهانی او را متوقف كرد. پس بار دیگر انرژی اش را در تلویزیون متمركز كرد اما فقط «دودكش» كمی به دادش رسید و البته «نردبام آسمان». حضور هفتگی جلوی دوربین «سینما اكران» هم آورده ای برایش نداشت تا او عطای این برنامه را به لقایش ببخشد.دو تجربه تلخ «قلب یخی» و «ساخت ایران» را در شبكه نمایش خانگی پشت سر گذاشت و این روزها نامش در تیتراژ سریال ها با عنوان «نویسنده» یا «مشاور پروژه» به چشم می خورد. كارگردانی كه در سال های نه چندان دور سریال های جذابی تحویل مخاطبان داده وضع فعلی عجیب است.

دیگری

محمد حسین لطیفی در اوج خبرهای حاشیه ای درباره او كه یك سرش به پروژه «یار دوازدهم» و دیگری به فیلم سینمایی «رویای من برزیل» می رسید، سراغ سریال مناسبتی شب های قدر شبكه سه رفت. او در مینی سریال «دیگری» در قامت نویسنده و مشاور پروژه ظاهر شده ؛‌دو عنوانی كه در ذهن پرسشگر علامت سوال هایی ایجاد می كند. چرا خودش روی صندلی کارگردانی ننشست؟ علامت سوال وقتی برجسته تر می شود كه بدانیم فیلمنامه آن یكی را علی اكبر محلوجیان برای لطیفی نوشته است. سعید مرادی تهیه كننده «دیگری» در توضیحی یك خطی می گوید: « ایده اولیه سریال متعلق به آقای محلوجیان بود و آقای لطیفی آن را ادامه دادند. ولی به دلیل ضیق زمان،فیلمنامه برگ برگ به دست مان می رسید.» مرادی مفهوم «برگ برگ» را تشریح نكرد اما با كنار هم قرار دادن شواهد می توان به «بد قولی» لطیفی پی برد. چرا باید یك سریال پنج قسمتی همزمان با پخش درگیر نگارش و تولید باشد؟

یار دوازدهم

قضیه این یكی كاملا متفاوت است؛ این بار رابطه ای چند وجهی در خوردن مُهر بد قولی بر پیشانی محمدحسین لطیفی وجود دارد. او در نشست خبری رونمایی از فیلم – مستند «یاردوازدهم» با انرژی ظاهر شد ؛‌هر چند آن را تلویحا زنگ تفریح نامیده بود: «پس از مدتی که درگیر کارهای مختلف بودم، قصد داشتم فیلم مستندی بسازم تا خود را در این عرصه محک بزنم‌ تا کمی از فشارهای کارم هم کم شود. » پس از مشكلاتی كه برای سرمایه گذار بوجود آمد، لطیفی قید كار را زد و سید جواد هاشمی خودش پشت دوربین ایستاد. سرنوشت مستند «یار دوازدهم» درهیاهوی بحث حضور هنرمندان در برزیل فعلا گم شده اما به هر حال به عنوان یكی از آثار ناكام لطیفی لقب گرفت مگر آن كه او و هاشمی خوابی دیگر برایش دیده باشند. در این مدت نام دو فیلم سینمایی«رویای مارسال» و«رویای من برزیل» هم جلوی اسم لطیفی در رسانه ها نقش بست كه اولی در نهایت به مسعود اطیابی رسید و از دومی خبری موثق در دسترس نیست.

لطیفی در اوج خبرهای حاشیه ای درباره او كه یك سرش به پروژه «یار دوازدهم» و دیگری به فیلم سینمایی «رویای من برزیل» می رسید، سراغ سریال مناسبتی شب های قدر شبكه سه رفت. او در مینی سریال «دیگری» در قامت نویسنده و مشاور پروژه ظاهر شده ؛‌دو عنوانی كه در ذهن پرسشگر علامت سوال هایی ایجاد می كند.

سینما اكران

آقای كارگردان بارها اعلام كرده خسته است و نیاز به تنفس دارد. برنامه زنده – ترکیبی «سینما اکران» برای او حكم تغییر ذائقه داشت تا از طریق آن هم چرخ زندگی بگذرد و هم حیطه تازه ای را تجربه كرده باشد. درباره اجرای محمد حسین لطیفی نظراتی چند پهلو وجود داشت كه البته وزن دیدگاه های منفی درباره او بیش از نكات قوت بود. در نهایت نه «سینما اكران» ‌«هفت» شد و نه «لطیفی» «فریدون جیرانی». او كه از 12 دی ماه 92 روی صندلی اجرای این برنامه نشسته بود به بهانه کارگردانی پروژه «یار دوازدهم» از تهیه كننده خداحافظی كرد و رفت. فرشید نوابی گفته بود با فراغت لطیفی از «یار دوازدهم» گزینه اول اجرای برنامه خود اوست. عدم بازگشت این كارگردان به «سینما اكران» شائبه اختلاف او با نوابی را قوت بخشید تا این گونه پروژه ای ناتمام دیگر در كارنامه جناب لطیفی حك شود.

زمانی برای عاشقی

«آقای لطیفی حوصله کار داشت؟» این آخرین سوال مصاحبه ای با لیلا بلوكات بازیگر سریال «زمانی برای عاشقی » است كه سال پیش به مناسبت پخش سریال انجام شده بود. پاسخ را بخوانید:« ... حتی جالب این است که بعضی از همکاران از من می پرسیدند که آقای لطیفی خودشان کارگردانی می کنند یا به دستیارشان می سپارند ؟! در صورتیکه ایشان در تمام صحنه ها همراه و شخصا کارگردانی می کردند. اولین نفر می آمدند و آخرین نفر می رفتند.» وقتی «بعضی از همكاران» این گونه بی پروا درباره حضور جناب لطیفی پشت دوربین می پرسند ، مثل قدیمی « تا نباشد چیزكی ... » به ذهن خطور می كند. او به هر حال سریال را تمام و كمال به آنتن رساند اما تنها سریال مناسبتی تلویزیون در محرم سال گذشته یك شكست خورده تمام عیار لقب گرفت. رجوع به نقدهای رسانه های مختلف نشان می دهد لطیفی بعد از «دودكش» بار دیگر سیر نزولی را آغاز كرده.

روزهای بد به در

شبكه سه سال پیش خیلی زود آستین بالا زد و سفارش سریال نوروزی اش را به ایرج محمدی و مهران مهام داد. این دو تهیه كننده هم بلافاصله اعلام كردند كه با پایان كار محمد حسین لطیفی در سریال «زمانی برای عاشقی» آن را كلید خواهند زد. گذشت و گذشت تا این كه نیمه دی ماه خبر عدم همكاری لطیفی با «روزهای بد در» در رسانه ها پیچید و سعید آقاخانی جایگزین او شد. ماجرا چه بود؟ لطیفی در این فاصله با سیما فیلم برای ساخت «جاده قدیم» مذاكره كرده بود. همزمان هم مصاحبه ای كرد و گفت:« قرار نیست برای نوروز 93 شبکه 3 سریال بسازم بلکه سریالی در دستور کار دارم که برای سیمافیلم است.» در نهایت هم مجادله مهام و محمدی با لطیفی بی نتیجه ماند و از آن سو روابط عمومی سیما فیلم اعلام کرد لطیفی روی صندلی کارگردانی«جاده قدیم» خواهد نشست.

جاده قدیم

طبق اعلام روابط عمومی سیما فیلم قرار بود «جاده قدیم» برای پخش در نوروز آماده شود. نشد و تولید آن به سال جدید رسید. لطیفی سال پیش اعلام كرده بود: «من محدودیت زمانی برای ساخت «جاده قدیم» ندارم به این دلیل که برای ساخت این سریال نه بازیگری انتخاب کردیم و نه قرادادی وجود دارد. دوستان من می‌دانند که ممکن است «جاده قدیم» را ظرف 10 روز پیش‌تولید کنم و روز یازدهم آن را کلید بزنم...» با كلید خوردن «جاده قدیم» در چرخشی عجیب نام بهرام بهرامیان به عنوان كارگردان رسانه ای شد و اسم لطیفی در قامت مشاوره پروژه بر پیشانی سریال نقش بست. ماجرا چیست؟ علی تقی‌پور (تهیه كننده) بهرام بهرامیان را كه روزی دستیار لطیفی بوده ترجیح داد تا سریالش گرفتار «خستگی و بی حوصلگی» محمد حسین لطیفی نشود. مشاوره پروژه تشریفاتی است؟ كارگردان امتحان پس داده ای در حد بهرامیان مشاور می خواهد واقعا؟

ساخت ایران

لطیفی بعد از تجربه ناموفق «قلب یخی» به دنبال اعاده حیثیت در شبكه نمایش خانگی بود. «ساخت ایران» خیلی زود دچار حاشیه شد. سازندگان بدون فیلمنامه به لبنان رسیدند و در آخرین لحظه امیر حسین رستمی از پروژه انصراف داد. روایت های عجیبی از شرایط كار در لبنان به گوش رسید كه بر اساس آن بخش اعظمی از مشكلات به لطیفی ختم می شد.حتی بازیگری چون فرهاد اصلانی نتوانسته بود دلخوری اش از كارگردان را پنهان كند.

قلب یخی

محمد حسین لطیفی قرار بود اثری ماندگار برای شبكه نمایش خانگی بسازد اما خیلی زود شد اثری پرحاشیه با چاشنی دلخوری مخاطبان. در نهایت سریال با تغییر داستان و بازیگران توسط سامان مقدم به سامان رسید و اثری ناتمام و پرحاشیه ای دیگر در كارنامه جناب لطیفی ثبت شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح