تبیان، دستیار زندگی
شبکه نسیم از اردیبهشت رسما آغاز به کار کرده. در این مدت اما نتوانسته آن طور که باید رضایت مخاطبان را بدست بیاورد. جالب آن که هنرمندان هم دیدگاه مثبتی درباره این شبکه تازه تاسیس ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این كه همش شد جوك


شبکه نسیم از  اردیبهشت رسما آغاز به کار کرده. در این مدت اما نتوانسته آن طور که باید رضایت مخاطبان را بدست بیاورد. جالب آن که هنرمندان هم دیدگاه مثبتی درباره این شبکه تازه تاسیس ندارند.

این كه همش شد جوك

پاشنه آشیل این شبکه اصرار همه برنامه های تولیدی بر جوک گویی است ؛ ابتدا دیدگاه 12 نفر از هنرمندان را بخوانید و در ادامه وجه شباهت برنامه برنامه های نسیم را ملاحظه کنید:

علیرضا خمسه:آفتابه لگن هفت دست، شام ناهار هیچی

خشایار الوند:در روزنامه ها گاهی درباره اش خوانده ام که 4 ساعت برنامه را مدام تکرار می کند. از اطرافیان هم شنیده ام آیتم های «شوخی کردم» را قرقره می کنند.

امیرمهدی ژوله:از شبکه نسیم بخش هایی از برنامه «رضا رشید پور» و دوربین مخفی ها را دیده ام. خیلی خوب است که شبکه ای مختص برنامه های کمد و سرگرمی داشته باشیم اما پر کردن آنتن با «لرل و هاردی» و برنامه هایی که برای شبکه های دیگر ساخته شده درست نیست. شبکه خوب نیاز به سرمایه، مدیریت خوب و نیروی انسانی کاربلد دارد. مدیر علاوه بر پول خوب باید قدرت برنامه ریزی داشته باشد تا بتواند سراغ تولید کننده های درجه یک برود. اما وقتی پولی وجود ندارد مدیر هم کاری از دستش بر نمی آید و مجبور می شود یا برنامه های دیگران را تکرار کند و یا نهایتا کارهای آیتمی سطح پایین بسازند. چرا بخش طنز شبکه سوم سیما قدرتمند است؟ چون علی اصغر پور محمدی مدیریت درستی داشت و توانست با پولی که در اختیار دارد از نیروهایی مثل مهران مدیری، سعید آقا خانی، مهدی مظلومی و ... استفاده کند و آمار بیننده ها را بالا ببرد. شبکه نسیم می تواند برای سرگرم کردن مردم یک شهر بازی راه بیاندازد اما فقط جغجغه دست مردم می دهند.

حمید نعمت الله:ترجیح می دهم در این مورد اظهار نظر کنم.

نیما فلاح:نسیم یک برنامه است؟ از کدام شبکه پخش می شود؟!

الیکا عبدالرزاقی:تاحالا چیزی از این شبکه نشنیده ام. اگر برنامه های خوبی داشت حتما به گوشم می رسید. تبلیغات دهان به دهان یکی از راه های پی بردن به موفقیت یک اثر است. اگر کسی یک برنامه خوب ببیند حتما به اطرافیانش توصیه می کند آنها هم برنامه را تماشا کنند اما هیچ وقت کسی به من نگفته که در شبکه نسیم برنامه ای هست که اگر نبینی از دستت رفته!

الیکا عبدالرزاقی:تاحالا چیزی از این شبکه نشنیده ام. اگر برنامه های خوبی داشت حتما به گوشم می رسید. تبلیغات دهان به دهان یکی از راه های پی بردن به موفقیت یک اثر است.

رامین ناصرنصیر:شبکه نسیم هیچ برنامه جذابی ندارد برای همین به صورت پراکنده برنامه هایش را دیده ام. بخش هایی از فیلم ها و سریال هایی که قبلا از شبکه های دیگر دیدیم پخش می کند. بعضی از آنها خاطره انگیز است اما این شبکه هیچ خوراک جدیدی ندارد. یک سری جوک های بی مزده مردم تعریف می کنند. طبیعتا جوک های بامزه تر را نمی شود از تلویزیون پخش کرد. البته شنیده ام در فاز تولید رفته است و قرار است چند برنامه تولیدی روی آنتن نسیم برود. اما اگر رویکرد تازه ای در این برنامه های تولیدی وجود نداشته باشد باز هم اتفاق ویژه ای نمی افتد. نباید با چارچوب بسته و بدون انعطاف برنامه هایی شبیه شبکه های دیگر بسازند. یک زمانی شبکه سه هر شب برنامه های طنز شبانه پخش می کرد اما وقتی دید برای مردم تکراری شده آنها را از کنداکتور حذف کرد. بروکراسی تلویزیون به صورتی است که یک سری سوژه های نخ نما و سطح پایین خانوادگی قابلیت پخش دارند. این سوژه ها هم در مدت زمان محدودی می توانند جذابیت خود را حفظ کنند. مشکل شبکه نسیم هم مانند شبکه های دیگر رویکرد آن و فضای محدود و بسته است که در آن قرار دارند اما بدسلیقگی در شبکه نسیم پررنگ تر از دیگر شبکه ها است.

برزو ارجمند:ما بچه کوچک داریم برای همین در خانه فقط کارتون می بینیم! بچه اجازه نمی دهد برنامه دیگری جز کارتون ببینیم.

امیرحسین صدیق:شبکه نسیم مگه افتتاح شده؟!

کمند امیرسلیمانی :در مهمانی ها و خانه اقوام و دوستان برنامه های نسیم را به صورت پراکنده دیده ام. اگر تولید برنامه هایشان را بیشتر کنند و نگاه متفاوتی نسبت به برنامه های شبکه های دیگر داشته باشند می توانند موفق شوند. به نظرم اگر مدیریت شبکه فکری برای کم کردن محدودیت ها در برنامه هایش بکند، نسیم می تواند تفاوت را ایجاد کند. اما اگر قرار باشد بیشتر آنتن خود را با تکرار بخش هایی از سریال های شبکه های دیگر پر کنند نمی توانند مخاطبی جذب کنند.

امیرحسین رستمی :شبکه ای می تواند زنده و پویا شود که به خود متکی به خود باشد. شبکه ای که کنداکتور خود را با قسمت های بامزه سریال شبکه های دیگر پر کند در حد یک شبکه کابلی پایین می آید. البته شنیده ام الان چند برنامه تولیدی دارد اما هنوز آنها را ندیدم. اتفاقا قبل از عید من به همراه چند دوستم یک برنامه ای برای شبکه نسیم ساختیم اما با تهیه کننده شبکه به توافق نرسیدیم. یک برنامه تلنت درباره انتخاب بازیگری بود که بعد از ما چند برنامه مشابه در شبکه های دیگر ساخته شد.

مهران احمدی :شبکه بدی نیست اما خیلی برنامه های تکراری دارد. البته تلویزیون ما سر تا ته یکی است دیگر! نسیم هم که برنامه شبکه های دیگر را پخش می کند بنابراین هیچ فرقی با آنها ندارد.

این كه همش شد جوك

شبكه نسیم درحالی با هدف نشاط و سرگرمی تاسیس شده كه در این میان، بیشترین توجه را به جوك گویی و نمایش كلیپ اختصاص داده است. برنامه‌های هاونگ، آبرنگ، عینك آفتابی، نسیم شما و نسیم استانها همگی از مخاطبان درخواست جوك و كلیپ خنده‌دار می‌كنند.

هاونگ

از اول قرار بود برنامه‌ای برای پخش كلیپ‌ها و عكسهای ایرانی و خارجی‌ای باشد كه مخاطبان برای شبكه می‌فرستند اما در عمل به محلی برای نمایش بلوتوث‌های مختلف و تعریف جوك تبدیل شد؛ كلیپ‌هایی كه در آنها روشهای ترساندن و شوكه كردن دیگران و شوخی‌های بسیار سخیف هم دیده می‌شود. درست است كه بعد از پخش هر كلیپ، مجری درباره مضرات آنها صحبت می‌كند اما بهرحال تاثیر خودشان را می‌گذارند. بخش دیگری این برنامه، تریبون خنده است. مردم پشت تریبون قرار می‌گیرند و جوكهایشان را تعریف می‌كنند؛ اتفاقی كه عملا در برنامه‌های «آبرنگ»، «نسیم شما» و «نسیم استانها» هم نمونه‌هایش وجود دارد و تنها تفاوتش همین یك تریبون خشك و خالی است. بخش دیگری از برنامه برنامه لطیفه خوانی توسط خود مجری است؛ اتفاقی كه در برنامه «آبرنگ» و «عینك آفتابی» نمونه‌اش دیده می‌شود.

نسیم بیشترین توجه را به جوك گویی و نمایش كلیپ اختصاص داده است. هاونگ، آبرنگ، عینك آفتابی، نسیم شما و نسیم استانها همگی از مخاطبان درخواست جوك و كلیپ خنده‌دار می‌كنند.

عینك آفتابی

برنامه 30 دقیقه ای «عینك آفتابی » هم در الگوی كلی شبیه دیگر برنامه هاست. رضا رشیدپور بارها و بارها از مخاطبان می خواهد جوك های بامزه و دست اول را برای برنامه اش بفرستند. برنامه رشیدپور علاوه بر جوك خوانی، بخش های دیگری هم دارد. پلاتو،آیتم نمایشی و بخش كی شبیه كیه ؛ با این حال محور برنامه بر جوك استوار است و دائم از مردم طلب لطیفه می شود.

آبرنگ

در حال حاضر «آبرنگ» ركوردار جوك گویی است. برخی از آن ها را مخاطبان برای برنامه فرستاده اند و برخی هم از طریق شبكه های اجتماعی بدست مجری رسیده است. سازندگان برای تغییر ذائقه هم كه شده از بهنوش بختیاری خواسته اند به سطح شهر برود و از مردم بخواهد جوك و خاطرات بامزه تعریف كنند. این مجری – بازیگر چند دقیقه از برنامه را به اجرای جوك اختصاص می دهد و با حركات دست و بند و چهره در پی القای بهتر مفهوم آن ها است. یك بخش دیگر برنامه متكی به خاطرات خود بختیاری است.

نسیم شما

این برنامه به طور خاص، با مردم در ارتباط است و پای هیچ مجری هم در میان نیست. دوربین «نسیم شما» در خیابان، بازار، مغازه، محله و ... سراغ مردم می‌رود و از آنها می‌خواهد جوك تعریف كنند، ادامه یك ضرب‌المثل را حدس بزنند، آواز بخوانند یا چند بار عبارت اعلام شده توسط گزارشگر را پشت سر هم و بدون غلط تكرار كنند. قطعا اگر برنامه‌های «آبرنگ»، «هاونگ» و «نسیم استانها» دست روی این سوژه نمی‌گذاشتند و اجازه می‌دادند فقط در انحصار برنامه «نسیم شما» بماند، شاید به عنوان یك برنامه، جالب به نظر می‌رسید اما واقعا مگر در یك شبكه چقدر جوك بایدتعریف شود؟

نسیم استانها

بسته ای نیم ساعته است كه برنامه‌های تولیدی استانهای مختلف را كه برای شبكه نسیم تولید كرده‌اند پخش می‌كند. در این پكیج، تمام اتفاق‌هایی كه پیش از این در برنامه‌های دیگر به صورت چند باره شاهدش بودیم، فقط در چارچوب استانهای مختلف پخش می‌شود. در هر قسمت به مدت 10 دقیقه، دوربین سراغ مردم می‌رود و از آنها می‌خواهد جوك تعریف كنند، شعر بخوانند، بخندند و ... جالب اینجاست كه اتفاقا در این بخش هم بارها پیش آمده جوكهایی تعریف شود كه از برنامه‌های دیگر چند بار پخش شده.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح

مطلب مرتبط:

با کدام پول آقای رئیس؟