تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم حاتمی‌کیا در جدیدترین اظهاراتش از دیدارش با مقام معظم رهبری و تجمید ایشان از فیلم «چ» سخن گفت و همچنین به حواشی نظرسنجی مردمی وزارت ارشاد (که به عنوان محبوب‌ترین کارگردان مردمی شناخته شده است)، اشاره کرد و تاکید کرد: «نباید گمراه جماعت پشت مانیتور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمجید رهبری از فیلم "چ"

روایت  ابراهیم حاتمی‌کیا از دیدار با رهبر انقلاب


ابراهیم حاتمی‌کیا در جدیدترین اظهاراتش از دیدارش با مقام معظم رهبری و تجمید ایشان از فیلم «چ» سخن گفت .

تمجید رهبری از فیلم چ

کارگردان فیلم سینمایی «چ» که برای تجلیل به مراسم همایش «تصویر قلم» شامگاه 26 فروردین ماه در فرهنگسرای «اندیشه» آمده بود‌، به اصرار مجری مراسم پشت تریبون رفت و گفت: من اهل اینقدر صحبت کردن نیستم، خواهش کرده بودم که دوستان میزانسن را بگونه‌ای نچینند که من سخن بگویم. اما نمی‌دانم لطف دوستان شامل حالم شد یا بر مبنای ضرب‌المثل «لنگه کفش در بیابان نعمت است‌» گفتند که صحبت کنم.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی را کردم و فحش‌ها ، جیغ‌ها و دادهایی را شنیدم و می‌شنوم که البته باید خدا را شکر کنم.

حاتمی‌کیا گفت: من برای سخنرانی در چنین مراسمی آمادگی نداشتم اما واقعا علاقه دارم که با بچه‌های هنرجوی موسسه «آوینی» صحبت کنم اما برای صحبت کردن شرطی را گذاشته‌ام که در حال حاضر عملی نیست و قول می‌دهم که بعدها با شما سخن بگویم.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: ان شاء الله باید این روزها بگذرد تا بتوانم درباره‌ی بعضی از مسائل صحبت کنیم. یادم می‌آید چندین سال قبل در سفر کرمان و در جمع محدود هفت- هشت نفره‌ای بودیم که قرار شد با هم گپ بزنیم. من پرسیدم خبرنگار که در جمع ما نیست؟ و به همین دلیل خیلی راحت و بدون زبان دیپلماتیک هرچه بود گفتیم و چند روز بعد دیدم که هرچه گفته بودم تیتر یک روزنامه‌ها شد. خدا رحمت کند آقای ایرج قادری را. من در آن جمع اعتراض‌هایی را درباره حضور برخی افراد در سینمای ایران مطرح کردم، هرچند قصدم شخص ایشان نبود اما چون نامشان آورده شده بود چند روز بعد دیدم که در روزنامه‌ها بازتاب فراوانی داشت.

دوست ندارم این روزها آنقدر در سایت‌ها دیده شوم

این کارگردان سینمای ایران با تشریح وضعیت این روزهایش خاطرنشان کرد: من دوست ندارم آنقدر در سایت‌ها دیده شوم اما چاره‌ای هم نیست چون باید تاکید کنیم که از کجا آمده‌ایم، می‌خواهیم چکار کنیم و می‌خواهیم به کجا برویم. به نظرم هر هنرجوی سینما باید بتواند به این چند سوال پاسخ دهد و برایش خیلی مهم است.

کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» با تاکید بر اینکه سینما نیازمند نیروهای ارزشی است‌، اظهار کرد: قبل از ورود به جلسه داشتم نقدهای بچه‌های هنرجوی موسسه آوینی نسبت به فیلم «چ» را می‌خواندم که بیشتر نقد تکنیکی بود نه نقد ارزشی. من در میان این نقدها کمتر قلم ارزشی دیدم که با زبان دلسوزانه نوشته شده باشد و نقدها بیشتر بر پایه تکنیک بود و درگیر با ظرف موضوع.

حاتمی‌کیا در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه فعالیت برای بچه‌های جوان علاقه‌مند به سینما در چنین روزگاری سخت است، ادامه داد: ما وقتی وارد حوزه سینما شدیم جنگ در جریان بود و جایمان معلوم بود. به همین دلیل فضا برای ما آسان‌تر شکل می‌گرفت اما برای بچه‌های الان چگونه؟ کار کردن برای بچه‌ها امروز کمی سخت‌تر است و فضای فعالیت آنها مانند زمانی است که بچه‌های «روایت فتح» در دوره پس از جنگ وارد کار شدند. هرچند این گروه تمام تلاش خود را انجام داد تا به سراغ بچه‌های جنگ بعد از پایان آن برود اما در نهایت یک غم نوستالژیک همه را گرفت.

ما درباره اینکه منبر مخاطب دارد و باید آداب مخاطب و تقسیم نگاه یکسان سخنران و ... را توجه کنیم ‌، دقت می‌کنیم. اما درباره اینکه سینما با این همه مخاطبش نیاز به لوازمی دارد چقدر کار کرده‌ایم؟! واقعا باید بپرسیم بعد از بیست سال‌، خروجی جلسات کارکرد شهید آوینی چیست؟

وی ادامه داد: این دقیقا همان چیزی است که من به بچه‌های «روایت فتح» می‌گفتم و تاکید می‌کردم که بعد از شهادت سیدمرتضی آوینی باید وارد مباحث روز بشوند. اما در نهایت گفتند که از اینجا خط قرمز‌ها ‌، موانع‌، ممیزی‌ها و ... شروع می‌شود و سرانجام دیدید که همین باعث شد فروغ روایت فتح آغاز شود.

کارگردان فیلم «چ» با تاکید بر لزوم تدریس درست به هنرجویان علاقه‌مند به ورود به سینما اظهار کرد: مقصودم از تمام این صحبت‌ها این بود که بگویم ورود به حوزه سینما برای هنرجویان امروز کار بسیار سختی است چون اگر سخت نبود همه وارد این حوزه می‌شدند. فکر می‌کنم آن مدرسان عزیز به هنرجویان جهت فکری بدهند چون یک مدرس می‌تواند جهت را مشخص کند. اینکه نیرو را برای جشنواره‌های خارجی تربیت کنیم یا برای ایران اسلامی دقیقا به آن چیزی بر می‌گردد که در زمان تربیت یک هنرجو در زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد.

دیدار حاتمی‌کیا با مقام معظم رهبری و تمجید ایشان از «چ»

ابراهیم حاتمی‌کیا در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه دو روز قبل برای ساخت فیلم «چ» خدمت مقام معظم رهبری رسیده است،‌ توضیح داد: دو روز قبل فهمیدم که برای فیلم «چ» می‌توانم هنگام نماز خدمت آقا برسم و خیلی خوشحال شدم. ایشان پس از نماز خیلی نسبت به من و فیلم ‌«چ» محبت داشتند و با چهره‌ای بشاش درباره شهید چمران و فیلم «چ» صحبت کردند و نسبت به چمرانی که ساخته شده بود هم علاقه‌مند بودند. واقعا باید بگویم از این محبت ایشان به شدت شاد و خوشحال شدم.

وی یادآور شد: در کل دو روز قبل برای من روز بسیار خوبی بود چون ظهرش خدمت آقا رسیده بودم و بعد از ظهرش نیز خبر نظرسنجی وزارت ارشاد را دیدم که در اینجا جا دارد از آنها برای این کار تحقیقی و نظرسنجی تشکر کنم.

تمجید رهبری از فیلم چ

نباید گمراه جماعت پشت مانیتور و دست به کیبورد شد

کارگردان «چ» که در نظر سنجی وزارت ارشاد به عنوان محبوب‌ترین فیلمساز از سوی مردم شناخته شده است‌، اظهار کرد: آقای ده‌نمکی فحش‌خورش ملس است اما من تازه وارد این چنین فضاهایی شده‌ام. در آن فضایی که صحبت می‌کردم‌، وقتی سایت‌ها را می‌خواندم احساس می‌کردم چقدر منفور شده‌ام اما نظرسنجی مردم نشان می‌دهد که اصلا اینطور نیست و نباید گمراه جماعت پشت مانیتور و دست به کیبورد شد.

وی ادامه داد:این جماعت سپاه بزرگی نیستند اما چون صدایشان لحظه به لحظه شنیده می‌شود احساس می‌کنیم که خیلی بزرگ هستند. به نظرم این گروه از افراد مانند خانه تیمی هستند؛‌ این را از آن جهت می‌گویم که شما فکر می‌کنید سروصدای خانه تیمی خیلی زیاد است اما نمی‌توانید روی نظراتشان حساب کنید چون لزوما نظر مردم نیست.

ابراهیم حاتمی‌کیا در پایان سخنانش تصریح کرد: نظرات مردم نشان می‌دهد که نباید گاهی به آنچه در فضای مجازی نوشته می‌شود‌، خیلی توجه کرد و گمراه آن شد و از اعتقادات دست کشید.

انتخاب حاتمی کیا بر اساس نظر سنجی رسمی ارشاد نبوده

بعد از رسانه ای شدن اظهارات حاتمی کیا، بابک دربیکی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مهر درباره نظرسنجی منتشر شده در یک روزنامه سینمایی و بازنشر آن در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها درباره انتخاب محبوب‌ترین سینماگران از نگاه مردم گفت: آنچه به عنوان نظرسنجی در چند روز گذشته از سوی وزارت ارشاد در رسانه‌ها منتشر شد به هیچ عنوان نظرسنجی رسمی ارشاد نبوده است. این نظرسنجی تنها از 402 شهروند تهرانی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این وزارتخانه انجام شده است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تنها یک نظرسنجی با تمام محدودیت های موجود در نظرسنجی تلفنی انجام داده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع :ایسنا

مطالب مرتبط:

دفاع مقدس، حوادث هویت ساز   

پرداختن به سینمای جنگ نیازمند درک عمیقی است   

اشک‌های مادرانه