تبیان، دستیار زندگی
یک گزراش درباره فیلم و سریال هایی که وارد زندگی خصوصی روحانیون شده و تصویری تازه از آن ها نشان داده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی خصوصی آقای روحانی


یک گزارش درباره فیلم و سریال هایی که وارد زندگی خصوصی روحانیون شده و تصویری تازه از آن ها نشان داده اند.


زندگی خصوصی آقای روحانی

تعداد فیلم و سریال هایی كه رد پای روحانیون وطلبه ها در آن ها دیده شود كم نیست اما گویی خلوت شان راز مگو بوده و خیلی طول كشید تا زندگی شخصی این قشر سوژه فیلم شود. خوب كه نگاه كنیم محور اصلی حضور روحانیت در غالب فیلم و سریال ها محدود به موعظه ، خواندن خطبه عقد ، حل اختلافات محلی و ... می شود . برای همین وقتی «زیر نور ماه» از این پوسته عبور كرد و وجهی تازه از سبك زندگی روحانیون به تصویر كشید، خیلی ها درباره فیلم بحث هایی طولانی به راه اندختند و گمان می رفت فصل تازه ای در همنشینی روحانیت و سینما آغاز شده. اما باز هم تا سال ها تنها مورد قابل رجوع همین تك فیلم سید رضا میركیمی بود و بقیه فیلمسازان از كنارش گذشتند.

در چند سال اخیر حاصل تلاش ها برای ورود به كنه زندگی روحانیون ساخته شدن «طلا و مس» و «فرشته ها با هم می آیند» بوده كه تم هر دو به خاطر نگرش تهیه كننده آن ها (منوچهر محمدی) یكسان است و بیشتر بر رابطه عاشقانه یك طلبه و دغدغه های پیش رویش تكیه داشته اند. از این منظر «پرده نشین» چند گام جلوتر ایستاده؛ بهروز شعیبی با نگاهی به همه تجربیات گذشته برای نخستین بار تمركزش را از روی زندگی شخصی یك روحانی خاص برداشته و جمع این قشر و روابط شان را محور قرار داده. چفت و بست داستان را به گونه ای طراحی كرده كه پتانسیل جذب مخاطب و همراهی با داستان مركزی را داشته باشد؛ دست به آشنا زدایی زده و نقش روحانی را به دو بازیگر كمدی كار یعنی فرهاد آئیش و هومن برق نورد سپرده...

مجموع عوامل باعث شده «پرده نشین» از كلیشه های صرف عبور كند و تصویری ملموس از سبك زندگی روحانیون عرضه شود. در این گزارش فیلم و سریال هایی كه نگاهی واقعی به خلوت روحانیون و طلبه ها داشته اند ،‌مرور می شود.

زندگی خصوصی آقای روحانی

زیر نور ماه

بازیگر: حسین پرستار

موضعیت شغلی: طلبه حوزه علمیه

ورود به زندگی شخصی: اولین باری بود كه به زندگی شخصی یك طلبه و مواجهه‌اش با مشكلات و آسیب‌های اجتماعی وارد می‌شدیم. سید حسن برای اولین بار به دنیای آواره‌های خیابان گرد به اصلاح خودشان (زیر پلی) وارد شد و به همراه درد و رنج آنها به یك جور شك و شبهه رسید. درواقع یكی از مهمترین دلایل موفقیت «زیر نور ماه» همین شك بود؛ طلبه‌ای بعد از خواندن درس‌های بسیار، زمانی كه با واقعیت زندگی مردم روبه‌رو می‌شود تازه می‌فهمد كه جوابی برای این دردها ندارد و به یك چور شك دچار میشود.

چالشی كه با آن روبه‌روست: اولین چالش، دزدیده شدن لباس روحانیت او توسط یك پسربچه دستفروش است اما این سطحی ترین چالش پیش روست. سید حسن با همین یك دزدی ساده، به چالش‌های متعددی در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، بیكاری، دختران خیابانی و ... روبه‌رو می‌شود.

موقعیت ملموس: فروختن كتاب و خرید كوفته با پول آن، بستن عمامه به كمر فلوت زن برای كاهش دل دردش، رساندن دختر خیابانی به بیمارستان و ....

زندگی خصوصی آقای روحانی

طلا و مس

نام بازیگر: بهروز شعیبی

موقعیت شغلی: طلبه حوزه علمیه

ورود به زندگی شخصی: در این فیلم اولین بار بود كه به زندگی زناشویی یك طلبه و همسرش وارد می‌شدیم. شاید تا پیش از این، تصویری از مشاركت یك روحانی در كارهای منزل، غذا درست كردن، پرستاری از همسر، بازی با بچه‌ها و از همه مهم‌تر شنیدن عبارت «دوستت دارم» از زبان او نبودیم.

چالشی كه با آن روبه روست: زهرا سادات، همسر سیدرضا به بیماری ام اس دچار می‌شود و كنترل اندام‌های حركتی و حتی ادرارش را از دست می‌دهد. سیدرضا كه تا آن زمان مدام مشغول درس و كسب علم است مجبور می‌شود كنار او قرار بگیرد و كارهایی انجام دهد كه تا به حال با آنها بیگانه بوده است.

موقعیت‌های ملموس: سید رضا برای بچه‌ها غذا درست می‌كند، همسرش را به دستشویی می‌برد، اتاق را تمیز می‌كند، كنار بچه‌ها آهنگ گوش می‌كند و ... درواقع همه آن كارهایی را انجام میدهد كه شاید تصورش را نكنیم یك روحانی در چنین موقعیت‌هایی سراغشان برود.

زندگی خصوصی آقای روحانی

فرشته ها با هم می آیند

بازیگر: جواد عزتی

موقعیت شغلی: برق کار ساختمانی

ورود به زندگی شخصی: به تصویر کشیدن مشکلات معیشتی یک روحانی جوان و همسرش در کلان شهر تهران . او که به همراه همسر جوانش برای تکمیل تحصیلات حوزوی اش با مشکلات روزمره زندگی دست به گریبان است. او به مانند خیلی از مردم عادی برای رتق و فتق امورر زندگیش مجبور است چند کار را با هم انجام دهد، هم درس بخواند، هم کارگری کند و هم به پیشنهاد یک کارگردان برای بازی در فیلمی سینمایی پاسخ مثبت بدهد. مشکلات او زمانی که سه قلوهایش به دنیا می آید بیشتر هم می شود.

اولین چالش: وقتی متوجه می شود که همسر باردارش قرار است سه قلو به دنیا بیاورد ، دچار چالش می شود و همین او را با نگرانی های روبه رو می کند. مجبور می شود تا به پیشنهادی که برای بازی در یک فیلم سینمایی شده پاسخ مثبت دهد. حضورش در این فیلم موجب دلخوری همسرش می شود و به همین دلیل با او دچار مشکل می شود و با او بگو و مگو هایی هم می کند.

موقعیت ملموس:حساسیت همسرش به او به خاطر همبازی شدن با یک زن غریبه و بگو ومگو هایی که با هم پیدا می کنند از جمله موقعیت هایی است که موجب می شود تا مخاطب بیشتر با او همراه شود.

لطفا مزاحم نشوید

نام بازیگر: هدایت هاشمی

موقعیت شغلی: محضردار

ورود به زندگی شخصی: روحانی فیلم به امید زندگی بهتر از شهرستان آمده و در پایتخت محضری برای طلاق و ازدواج راه انداخته. فیلم با كدهای كلی شخصیت روحانی را تشریح می كند.

چالشی كه با آن روبه روست: او در تهران با معضل دزدی مواجه شده و خیلی زود كیف و مداركش به سرقت رفته. كارگردان در طول فیلم علاوه بر مكالمه تلفنی روحانی و سارق ، دو صحنه ازدواج و طلاق را جا داده تا روحیات روحانی ملموس تر شود. او طلاق را جاری می كند و در خطبه ازداوج زن مسن و ثروتمند و پسر جوان را به خاطر شائبه های موجود نمی خواند.

موقعیت‌های ملموس: فیلم اگر چه به خلوت روحانی وارد نمی شود اما از طریق نشانه ها متوجه دغدغه و گذشته اش می شویم؛ بویژ ه جایی كه شاگردش او را نصیحت می کند که تهران جای موعظه کردن نیست و کارش را انجام دهد و پولش را بگیرد و به کار مردم کار نداشته باشد.

زندگی خصوصی آقای روحانی

رسوایی

بازیگر: اكبر عبدی

موقعیت شغلی: روحانی محل

ورود به زندگی شخصی: مواجهه یك روحانی با دختری كه در محل به عنوان بدكاره و آفت معرفی می‌شود.جنس رفتاری كه از او می‌بینیم با تصویری كه تا به حال از روحانیون در ذهن داریم متفاوت است.

چالش‌هایی كه با آن روبه‌روست: وارد شدن الناز شاكردوست به زندگی او، مشكلات زیادی برایش ایجاد می‌كند. از یك طرف نگران است كه به گناه نیفتد، از طرف دیگر از نگاههای مردم و جامعه می‌ترسد و نگرانی بعدی‌اش این است كه مبادا به خاطر رفتار اشتباه او، دختر از دین دلزده شود و رو برگرداند.

موقعیت ملموس: ملموس‌ترین نكته فیلم كه شاید هیچ وقت انتظار دیدنش را نداشتیم، صحنه‌ای است كه حاج یوسف، با تمام ابهتی كه دارد، در مواجهه با شاكردوست دستش می‌لرزد و چای را روی دستش می‌ریزد. علاوه بر آن، كار كردن مخفیانه و بردن غذا برای فقرا از دیگر نكات ملموس فیلم است.

یه حبه قند

بازیگر: فرهاد اصلانی

موقعیت شغلی: نامشخص

ورود به زندگی شخصی: در اینجا با روحانی روبه‌رو هستیم كه بعد از رفتن به سفر كربلا برای عروسی خواهر زنش به یزد می‌آید. حضور او در مجلس عروسی، ارتباطش با سایر دامادهای لمپن و خلاصه مواجهه‌اش با بیماری سرطان، همه از اتفاق‌هایی بود كه تا به حال در سینما شاهدش نبودیم.

چالشی كه با آن روبه‌روست: ابتدای مهمانی از طریق تلفن متوجه می‌شود كه مبتلا به سرطان است. مراحل مختلف رویارویی او با این مسئله از نكات مهم فیلم است.

موقعیت ملموس: فوتبال نگاه كردن كنار باجناق‌ها، گریه كردن از ترس سرطان قرار گرفتن و ....

روز رفتن

بازیگر: دانیال حكیمی

موقعیت شغلی: روحانی محل

ورود به زندگی شخصی: در این سریال یك روحانی در قالب یك مرد عادی و لوطی فرو می‌رود و سعی می‌كند لحن صحبت كردن و شیوه زندگی‌اش را شبیه به او كند.

چالشی كه با آن روبه روست: بعد از مرگ برادر دوقلو پلیس از او می‌خواهد به جای او به خانه‌اش برود تا در پیدا كردن قاتل به آنها كمك كند. او مجبور است كنار همسر بردارش كه به او نامحرم است قرار بگیرد و نقش یك لات را بازی كند. همه اینها برایش مشكلساز است.

موقعیت ملموس: فرار كردن او از دست همسر برادرش، چرخاندن زنجیر، دیزی خوردن و ...

فر آوری :منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح ،سوره سینما

مطالب مرتبط:

برق نورد چطور روحانی شد؟

با پارتی بازی به سینما نیامدم