تبیان، دستیار زندگی
هم زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، جمعی از سینماگران به دعوت خانه سینما در مرقد امام خمینی (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا (س) حضور یافتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خانه سینما تا مرقد امام(ره)


هم زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، جمعی از سینماگران به دعوت خانه سینما در مرقد امام خمینی (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) حضور یافتند.


از خانه سینما تا مرقد امام(ره)

اگرچه به خبرنگاران گفته شده بود که نهایتا ساعت 9:15 صبح روز سوم خرداد در محوطه خانه سینما حاضر باشند اما گویا عادت همیشگی هنرمندان به دیر رسیدن چاشنی هر برنامه ای است. سینماگران کم کم حدود ساعت 10 در خانه سینما حاضر شدند و البته این بار خبرنگاران ثابت کردند که از سینماگران هنرمندترند چراکه خیلی ها تا همان ساعت هم نیامدند. بالاخره مجتبی راعی به عنوان آخرین نفر از پله ها بالا آمد تا اتوبوس 10:15 به سمت بهشت زهرا (سلام الله علیها) حرکت کند.

در راه بهشت

هوا تا حدی گرم است که انگار تابستان یک ماه زودتر خودش را به تهران تحمیل کرده است. اما فضای داخل ماشین مطبوع و خنک است و همه را سر حال آورده است. گویی ترافیک تهران این بار سبب خیر شده و فرصتی برای سینماگرانی که کمتر می توانند با فراغ بال و دور از محیط های کاری و جشنواره ای با هم گپ بزنند را فراهم کرده است. محمدمهدی عسگرپور، مجتبی راعی و مازیار میری تقریبا در ردیف های پایانی اتوبوس کنار هم نشسته اند و راعی و عسگرپور از زمانی که ماشین به راه می افتد تا زمانی که به بهشت زهرا می رسیم با هم صحبت می کنند. چند صندلی جلوتر هم رضا میرکریمی و جعفر صانعی مقدم چند دقیقه ای را به گفتگو می پردازند. اما علیرضا داوودنژاد در بیشتر مسیر از پنجره بیرون را نگاه می کند. شاید او «مرهمی» دیگر را در ذهنش کنکاش می کند.

به یاد حماسه سازان خرمشهر

ساعت حدود 11 است که به بهشت زهرا (س) می رسیم. با این که وسط هفته است اما بهشت زهرا خلوت نیست. اتوبوس از میان خیابان های عریض و پر پیچ و خم عبور می کند و روبروی قطعه 26 می ایستد. قطعه 26 متعلق به شهدای عملیات بیت المقدس است. تیم تشریفات گوشه ای ایستاده و دسته گل هایی را به سینماگران می دهد تا آن را تقدیم به شهدای این قطعه کنند. جوانی از تیم تشریفات جلو می آید و سلام و علیک بلندی به جمع می گوید. او برای همه توضیح می دهد که عملیات بیت المقدس عملیاتی است که طی آن خرمشهر آزاد شد و قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا هم شهدای تهرانی این عملیات هستند.

سید شهیدان اهل قلم برای هنرمندان و مخصوصا سینماگران از سایر شهدا آشناتر است. این آشنایی سبب می شود که یکی دو نفر خاطره ای را از او تعریف کنند و بقیه هم زانو زده و فاتحه ای بخوانند.

پس از صحبت های جوان هر کدام از هنرمندان لابلای راهروهای باریک قطعه 26 گم می شوند. تقریبا نیم ساعتی طول می کشد تا همه فاتحه ای بخوانند و دوباره حرکت کنیم. باد خنکی در بهشت زهرا می وزد و سینماگران در میان قطعات مختلف گلزار شهدا قدم می زنند، فاتحه می خوانند و با هم صحبت می کنند. در این بین باز هم کارهای علیرضا داوود نژاد از همه جالب تر است. به محل یادمان «شهدای کعبه» که می رسیم او یک دستگاه «آی پاد» کوچک دستش می گیرد و از همه جا با وسواس خاصی فیلمبرداری می کند. انگار که می ترسد یک لحظه از جزئیات از دستش در برود.

از مزار سید مرتضی تا مرقد امام(ره)

پس از چند دقیقه پیاده روی به مزار شهید سید مرتضی آوینی می رسیم. سید شهیدان اهل قلم برای هنرمندان و مخصوصا سینماگران از سایر شهدا آشناتر است. این آشنایی سبب می شود که یکی دو نفر خاطره ای را از او تعریف کنند و بقیه هم زانو زده و فاتحه ای بخوانند. اگرچه زمان تنگ است اما بعضی اصرار دارند که مزار شهیدان صیاد شیرازی و احمد کاظمی را نیز که چند متر آن طرف تر است، زیارت کنند که البته این اتفاق هم می افتد. گویی کمی از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب هستیم. همان طور که به ظهر نزدیک می شویم جمعیت جمع شده و به سمت مرقد امام خمینی (ره) حرکت می کنند تا سینماگران با آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل تجدید بیعت کنند. گویا برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم کوچکی از قبل آماده شده است چرا که وقتی به صحن حرم پا می گذاریم با دو صف از سربازان ستاد تشریفات مواجه می شویم که در دو سمت ضریح ایستاده و دو سرباز، تاج گلی را در دست گرفته اند که به نمایندگی از سینماگران به مزار امام راحل تقدیم کنند. دو سه دقیقه طول می کشد که تمام هنرمندان جمع شوند و پس از آن با مارش معروف ارتش و با استقبال و سلام نظامی سربازهایی که در دو ستون در دو طرف جمعیت ایستاده اند، تاج گل به مزار امام اهدا می شود. سپس سینماگران با حضور در کنار ضریح امام، آیت الله سلطانی طباطبایی بروجردی، حاجیه خانم خدیجه ثقفی (همسر امام خمینی)، دکتر بروجردی (داماد امام) و آیت الله توسلی یار دیرین ایشان، فاتحه ای می خوانند و عکس یادگاری می گیرند و دوباره به اتوبوس باز می گردند.

کارهای علیرضا داوود نژاد از همه جالب تر است. به محل یادمان «شهدای کعبه» که می رسیم او یک دستگاه «آی پاد» کوچک دستش می گیرد و از همه جا با وسواس خاصی فیلمبرداری می کند. انگار که می ترسد یک لحظه از جزئیات از دستش در برود.

آنها که آمده بودند

در این برنامه، سینماگرانی مانند مجید مجیدی (کارگردان فیلم هایی مانند «آواز گنجشک ها»، «رنگ خدا»، «بچه های آسمان»، «بید مجنون» و «بدوک»)، رضا میرکریمی (کارگردان فیلم هایی مانند «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «زیر نور ماه» و «یه حبه قند»)، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما و کارگردان «اقلیما»، «قدمگاه» و فیلم های تلویزیونی «اتوبوس»)، مازیار میری (کارگردان فیلم هایی مانند «سعادت آباد»، «کتاب قانون» و مجموعه تلویزیونی «گاو صندوق»)، محمدرضا شرف الدین (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده «فرزند صبح» و «سه و نیم»)، حبیب دهقان نسب (بازیگر فیلم ها و سریال هایی چون «مختارنامه»، «شب واقعه»، «سگ کشی» و «سفر سرخ»)، منوچهر محمدی (تهیه کننده فیلم هایی مانند «طلاومس»، «میم مثل مادر»، «عصر روز دهم» و «زیر نور ماه»)، علیرضا داوودنژاد (کارگردان فیلم های «نیاز»، «مصائب شیرین»، «هوو» و «مرهم»)، مجتبی راعی (کارگردان فیلمهایی مانند «عصر روز دهم» و «تولد یک پروانه»)، امیرحسین علم الهدی (مشاور اجرایی سازمان توسعه سینمایی سوره و مدیر پیشین پردیس سینمایی ملت)، بیژن میرباقری (کارگردان «طبقه سوم»)، حمید خضوعی ابیانه (فیلمبردار فیلم هایی مانند «خیلی دور خیلی نزدیک» و «پرسه در مه»)، جعفر صانعی مقدم (دبیر کارگروه نمایش انجمن تهیه کنندگان مستند ایران)، حسن برزیده (کارگردان «پرواز خاموش»)  و... حضور داشتند. ساعت از 12:30 گذشته و وقت برگشتن است. مقصد آخر، رستورانی است که همه را میهمان یک غذای سنتی می کند.

  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
  • از خانه سینما تا مرقد امام(ره)
    از خانه سینما تا مرقد امام(ره)

امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان