تبیان، دستیار زندگی
هر مسافری كه پا به استان شما می‌گذارد با عبارت همدان پایتخت تاریخ و تمدن مواجه می شود. بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم كودك با اراده پولادین توأم با صداقت و لطافت مسئولین استان شما آغاز شده و فكر می‌كنم در آینده اگر این اراده مستدام باشد مجبور خواهید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطار جشنواره فیلم كودك همدان به حركت درآمد

جشنواره فیلم کودک

مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی كودكان و نوجوانان در شهر همدان شب گذشته برگزار شد.

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم همدان ساعت 21 و 25 دقیقه شنبه با حضور جمع كثیری از مردم همدان و هنرمندان و سینماگران در استادیوم قدس آغاز شد.

بر اساس این گزارش پس از قرائت آیاتی از قرآن كریم و پخش سرود جمهوری اسلامی گروهی از كودكان همدانی در مدح امام زمان (عج) به اجرای تواشیح پرداختند.

پس از پخش تیزر جشنواره دو نفر از هنرمندان به اجرای موسیقی سنتی پرداختند كه با آتش بازی همراه شد. اجرای این مراسم را ملیكا زارعی (خاله شادونه) بر عهده داشت كه به همراه 7 نفر از بازیگران در بخش‌های مختلف این مراسم به اجرای موسیقی و نمایش پرداختند.

به گزارش فارس، كلیپی از دو دوره قبلی جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان در همدان پخش شد و سپس "مسعود احمدیان " دبیر بیست‌وسومین جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان گفت: هر مسافری كه پا به استان شما می‌گذارد با عبارت همدان پایتخت تاریخ و تمدن مواجه می شود. بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم كودك با اراده پولادین توأم با صداقت و لطافت مسئولین استان شما آغاز شده و فكر می‌كنم در آینده اگر این اراده مستدام باشد مجبور خواهید بود كه تابلوی دیگری نیز در بدو ورود مسافران به همدان نصب كنیم با عنوان همدان پایتخت سینمای كودكان و نوجوانان جهان. چرا كه شما مردم شریف این استان و مسئولان آن شایسته بهترین‌ها هستید.

در ادامه این مراسم، فیلم كوتاهی درباره فعالیت‌های بازی‌سازان یارانه‌ای و اطلاعاتی در زمینه آغاز تولید این بازی‌ها در معاونت امور سینمایی پخش شد و سپس "محمود احمدیان " و "مینایی " مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای به روی صحنه آمدند تا از فعالان بازی‌‌های یارانه‌ای تقدیر به عمل آورند.

مینایی گفت: وظیفه‌ای كه بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای بر عهده دارد، این است كه زمینه كنترل بازی‌هایی كه به كشور وارد می‌شود را فراهم كند و نسبت به سالم بودن معنوی این بازی‌ها برای خانواده‌ها مطمئن شود.همچنین سازمانی با عنوان رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای تحت عنوان اسرا فعال شده كه نظامی بومی و ملی و از تابستان امسال قرار است تمامی بازی‌های كامپیوتری ایران با این لوگو و نشان ثبت شوند.

وی افزود: تلاش ما این است تا در جهت تولید بازی‌های كامپیوتری با فرهنگ بومی و ملی ایران برای خانواده‌ها تلاش كنیم و در وهله بعد به معرفی فرهنگ خود به خارج از كشور بپردازیم.

جوایز مجید قادری ، بهرام برقه‌ای و پویا دادگر در این بخش را به علت عدم حضور آنها در مراسم به محمدرضا مجدرضایی اهدا شد.

امیدوارم جشنواره گام بلندی در تعالی عرصه كودك و نوجوان باشد. جشنواره كودكان و نوجوانان در حال عجین شدن با نام همدان است تا می‌توان امیدوار بود كه ما میزبانی این شهر جشن و شادمانی كودكان با شهر عرفان با نام باباطاهر عین القضات عجین گردد.

وی پس از دریافت این جوایز گفت: امیدوارم سینماگران ملی در كنار تولید آثار موفق كودك به بازی ملی برای شما كودكان توجه كند.

درادامه این مراسم هیأت انتخاب بخش بین‌المللی با بخش كلیپی معرفی شدند و سپس فیلم كوتاهی با عنوان "از امروز تا فردا " درباره بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در ایران پخش شد و سپس یكی از كودكان همدانی به اجرای دكلمه ای پرداخت.

به گزارش فارس، "بهروز مرادی " استاندار همدان به روی صحنه آ‌مد و ضمن ابراز خرسندی از همزمانی برگزاری جشنواره همدان با ولادت حضرت علی اكبر (ع) و میلاد حضرت ولیعصر گفت: به فرمایش حضرت مهدی باید بسان كودكان بودتابه بهشت وارد شد و با این وصف فقط با بازگشت به سرشت خداگونه‌اش انسان می‌تواند انسانیت خود را حفظ كند. در همین راستا هنر دینی ذوق و شوق بهشت را در ما بیدار می‌كند و شكافی كه انسان را از عقل الهی به خود دور كرده است بازمی گرداند.

وی ادامه داد: این هنر نفس انسان را از انفعالات دنیوی فراتر می‌برد و او را به علت وجودی‌اش بازمی‌گرداند به این دلیل است كه جوهره درون مایه اسلامی حركت است و پیام آن اخلاقی و عقلانی است از آن جهت اخلاقی است كه ما را متوجه می‌كند كه چه چیزی را باید دوست بداریم و عقلانی است زیرا مشوق تأثیرگذاری در مسیر پیشرفت است.

مرادی نیز در ادامه سخنانش افزود: ما سخت به فرهنگ خود افتخار می‌كنیم زیرا كه آمیخته به عرفان و رأفت است از اینكه بار دیگر توفیق برگزاری این جشنواره را نصیب برده‌ایم خدا را شاكریم توقع ما این بود و هست كه برگزاری این جشنواره به سهم خود تأثیر مثبت و سازنده ای در تعالی فرهنگ و رشد توسعه به كشور داشته باشد.

مرادی با بیان این مطلب كه جشنواره همدان موجب فعالیت‌های فرهنگی بسیاری شده افزود: در سومین سال برگزاری این آیین در همدان می‌توان با سربلندی میوه‌های این حركت فرهنگی را در افزایش كالبدی مراكز فرهنگی و ایجاد انگیزه‌های آفرینش‌های هنری برشمرد و به گواهی مسئولین این امر كه برگزاری چنین جشنواره‌ای به شرایط ویژه و امكانات بالایی نیاز داشته ظرفیت فوق العاده استان همدان را به نمایش گذاشته است و به عنوان استان نمونه سینمایی شناخته و معرفی شده است.

مرادی با اشاره به تولید فیلم برای كودكان و نوسازی و تجهیز سالن‌های فیلم گفت: این اهتمام موجب شده كه در مقطع احیای سینمای كودك قرار گیریم و تولید فیلم درباره كودكان جایش را به تولید برای كودكان دهد. و شاهد نوسازی، تجهیز سالن‌ها و تولید فیلم در محیط جغرافیایی و فضای بومی استان همدان باشیم.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری كرد: امیدوارم جشنواره گام بلندی در تعالی عرصه كودك و نوجوان باشد. جشنواره كودكان و نوجوانان در حال عجین شدن با نام همدان است تا می‌توان امیدوار بود كه ما میزبانی این شهر جشن و شادمانی كودكان با شهر عرفان با نام باباطاهر عین القضات عجین گردد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در همدان، با پخش فیلم كوتاهی از آثار و نظرات علی شاه‌حاتمی بزرگداشت این كارگردان سینما برگزار شد.

او در این فیلم كوتاه گفت: شاید پس از ائمه پاكترین و معصوم ترین انسانها كودكان هستند و شما به جز مهربانی چیزی از آنها نمی‌بینید.

وی در بخش دیگری از این فیلم گفت: ورود به دنیای كودكان چیزی است كه همه آرزویش را دارند و به نظر من لذت‌بخش‌تر از هم صحبتی با كودكان وجود ندارد. سینمای كودك را در طول سال‌هایی كه گذشته مرور كنیم تا ببینیم كه همه كپن‌های كودكان را در عرصه فیلم بزرگترها خرج می‌كنند.

"بهروز مرادی " و "محمدرضا جعفری‌جلوه " جایزه و یادبود علی شاه‌حاتمی را به وی تقدیم كردند.

شاه‌حاتمی خطاب به كودكان حاضر در مراسم گفت: من به شما تبریك می گویم به خاطر استاندار امام جمعه خوبی كه دارید و تبریك می‌گویم بابت مدیر كل ارشاد شهرشان كه همیشه لبخند بر روی لبش است.

وی افزود: امسال مرغابیها در آسمان شهر همدان پروزا كردند و افتخار می كند كه فیلم را در این شهر ساخته ام.

شاه حاتمی گفت: ساخت این فیلم را مدیون یك نفر می‌دانم و این فیلم را علاوه بر تقدیم به مردم همدان به اكبر نبوی كه جایش هم خالی است تقدیم می‌كنم.

این كارگردان سینما به كودكان همدانی قول داد كه فیلم بعدی‌اش را نیز در شهر همدان بسازد. "محمدرضا جعفری‌جلوه " معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی و شادباش ولادت اهل بیت پیامبر و اولیای دین در ماه شعبان گفت: در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان احیای سینمای كودك را قدر می‌دانیم و همه كسانی كه در این راستا تلاش كردند و از این پس نیز تلاش خواهند كرد را اجر می‌نهیم.

وی افزود: در این دوره چهارساله در سینمای كشور اقدامات بنیادین متعددی صورت گرفت. نوسازی و بازسازی سالن‌های متعدد در شهرهای مختلف، به نمایش درآوردن همزمان فیلم‌ها، ساماندهی نمایش خانگی و اقدامات دیگر كه علاوه بر رونق سینما و اقتصاد تحولات فرهنگی نیز به ارمغان آورد.

پس از پخش تیزر جشنواره دو نفر از هنرمندان به اجرای موسیقی سنتی پرداختند كه با آتش بازی همراه شد. اجرای این مراسم را ملیكا زارعی (خاله شادونه) بر عهده داشت كه به همراه 7 نفر از بازیگران در بخش‌های مختلف این مراسم به اجرای موسیقی و نمایش پرداختند.

جعفری‌جلوه با بیان این مطلب كه احیای سینمای كودكان یكی از دستاوردهای مدیریت معاونت سینمایی شهر است گفت: در همین راستا چند اثر خوب در همین جشنواره به شما تقدیم شده و چند اثر دیگر نیز در راه است و در همین روزها چند فیلم نیز آغاز به تولید خواهد كرد و در راستای مسیر درست تأدیه شده در سینمای كودك و نوجوان دست اندركاران زیادی در این زمینه تلاش كرده‌اند. افرادی كه در مؤسسات وابسته به معاونت سینمایی و مؤسسات دیگری چون كانون پرورش فكری تلاش كرده‌اند كه همین جا از آنها سپاسگزاری می‌كنم.

معاون امور سینمایی در ادامه گفت: از تمامی همكاران خودم به ویژه از عزیزی كه برای این جشنواره و مقدمات آن و تولید فیلم‌های خوب تلاش كرد بجاست كه تقدیر و تشكر كنم. جناب آقای اكبر نبوی همكاری بود كه برای این جشنواره وت ولید فیلم‌ سینمای كودك و نوجوان تلاش كرد و قطعا نگاه و چشم و دل او اینجاست و برای همه دست اندركاران فرهنگی هنری آرزوی توفیق می‌كنم و امیدوارم در سال‌های آینده با سینمایی بالنده‌تر بتوانیم فرهنگ خودمان را بیشتر بشناسیم و بیشتر به جهانیان بشناسانیم.

به گزارش فارس، پس از معرفی هیأت انتخاب فیلم‌های ایرانی بزرگداشت مهدی آذریزدی نویسنده كتاب قصه‌های خوب برای بچه های خوب برپا شد. در این بخش فیلم كوتاهی از گفتگو با مهدی آذریزدی پخش شد.

این نویسنده در بخش‌هایی از این فیلم گفت: من برای بچه ها داستان می‌نویسم و داستان‌های آنها را نقد می‌كنم چون آنها را با مفاهیم كودكی‌ام مقایسه می‌كنم كه چه چیز آن خوب بود و چه چیز ان را دوست نداشتم. من همیشه دعا كردم كه خداوند بچه ها را زیاد كند و آنها كتاب‌های من را بخوانند ولی نمی دانم چرا خدا همیشه بچه های فوتبالیست را زیاد می‌كنم، نه كتابخوان را.

حسینی مدیركل ارشاد اسلامی استان همدان ، محمدرضا جعفری جلوه و محمد میركیانی یادبود مهدی آذریزدی را به مهدی صبوری اهدا كردند.

در این بخش مدیر كل ارشاد استان همدان خطاب به حضار گفت: خوشحالم چون شما خوشحال هستید و شاداب و با نشاط و باطراوت هستم چون شما شاداب و بانشاط و باطراوت هستید. برای شما آرزوی خرسندی و شادابی دارم.

محمدمهدی میركیانی درباره تأثیرات مرحوم آذریزدی در ادبیات كودك گفت: پیش از او بازار كتاب كودك مملو از كتاب‌های ترجمه شده بود و حضور او با بازنویسی ادبیات كهن تأثیر بسزایی در جان بخشی به این حوزه داشت و به نظر من این خلأ بزرگ را پر كرد و در حال حاضر بسیاری از نویسندگان كودك مدیون تلاش‌های ایشان هستند. امیدوارم توانایی درك، اندیشه ایشان را داشته باشیم.

مهدی صبوری پس از دریافت یادبود گفت: استاد آذریزدی یكدانه بود. متأسفم كه ایشان دیگر در بین ما نیستند و امروز هم روز تولدش بود و افسوس می خورم برای كارهای نیمه تمامش كه امیدوارم به كمك وزارت ارشاد و خبرگزاری قرآنی آنها را تمام كنم.

وی افزود: مطالبی كه این مرد بیش از 70 سال برای بچه ها قلم زد ، نوشت و قصه گفت و در تنهایی زندگی كرد چون اگر تنها نبود نمی‌توانست بنویسد. او فقط برای عشق نوشت و برای پول یا مقام و جاه ننوشت امیدوارم خدا او را بیامرزد.

بر اساس این گزارش جعفری‌جلوه لوح یادبودی به بهروز مرادی استاندار همدان اهدا كرد وگفت: سپاس و تقدیر نسبت به مرد باصلابت و مدبر استان همدان ، استانداری كه به خوبی در عرصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یك جهش را برای استان همدان فراهم كرده است.

این مراسم كه حدود دو ساعت به طول انجامید با آتش بازی وموسیقی به پایان رسید و یكی از مخاطبین بسیار فعال و پرشور در این جشن كودكان و نوجوانان بودند كه تا پاسی از شب نیز در محوطه باز این استادیوم حضور داشتند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی