تبیان، دستیار زندگی
ضرب‌المثل ها، داستان یك فرهنگ و یك عقیده است. به همین دلیل است مجموعه های تلویزیونی كه به تاریخچه این ضرب‌المثل ها می پردازد، هم زیاد است و هم جالب.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان هر ضرب‌المثل

ضرب المثل

ضرب‌المثل ها، داستان یك فرهنگ و یك عقیده است. به همین دلیل است مجموعه های تلویزیونی كه به تاریخچه این ضرب‌المثل ها می پردازد، هم زیاد است و هم جالب.

مجموعه داستانی «مثل‌ها» در بیست و شش قسمت پنج‌دقیقه‌ای به کارگردانی غلامرضا ارژنگ ساخته شده است.

این مجموعه، روایت تازه ای از داستان‌ها و ضرب المثل‌های کهن ایرانی در قالبی جدید برای معرفی فرهنگ، و بازگویی موضوع های اخلاقی به‌زبان ساده است. محمدرضا خوشحال سرمست، دستیار کارگردان و مشاور نور این كار می‌گوید:«مثل ها درباره ضرب‌المثل‌های كهن ایرانی است كه بیشتر نوجوان‌ها درباره آن شنیده‌اند،  اما از چگونگی پیدایش آن چیزی

نمی دانند. ما در این كار این شباهت‌ها را توضیح می دهیم.»

مجموعه مثل‌ها با روش عروسکی

تک‌فریم و به شکل تلفیق حرکت عروسک با زمینه عکس از محل‌ها و فضاهای واقعی در حال ساخت است؛ یعنی به‌جای ساخت دكور برای پیش‌زمینه و یا پس‌زمینه، از عكس استفاده شده است. خوشحال سرمست درباره تكنیك كار می‌گوید:«عروسك‌ها جلوی پرده آبی حركت داده می شوند. سپس به جای پرده آبی عكس‌های مورد نیاز گذاشته می‌شود.»

عروسك‌ها جلوی پرده آبی حركت داده می شوند. سپس به جای پرده آبی عكس‌های مورد نیاز گذاشته می‌شود.»

تكنیك این كار«پاپت‌انیمیشن» (noitamina teppup) نام دارد؛ این تكنیك به معنی استفاده عروسك‌های تك‌فریم است. به گفته دستیار كارگردان، این روش به این صورت است كه از یك حركت عروسك عكس گرفته می‌شود و سپس حركت بعدی داده می‌شود و مجدداً یك عكس گرفته می‌شود. این كار توسط انیماتور یا عروسك‌گردان صورت می گیرد كه بنا به نیاز فیلم‌نامه و نظر كارگردان حركت داده می‌شود.

ضرب المثل

برای هر ثانیه 12 حركت طراحی و اجرا می‌شود و به طور متوسط این حركت‌ها دوبار تكرار می شود، یعنی برای هر فریم 25حركت در نظر گرفته می‌شود، به‌عبارت دیگر برای هر دقیقه كه 60 ثانیه است، حدود 1500 فریم گرفته می‌شود. حالا خودتان حساب كنید كه برای 130 دقیقه این كار به چند فریم وعكس نیاز است؟

گروه این كار  برای این‌كه نوجوان‌ها ارتباط بهتری با كار برقرار كنند، از رودابه حمزه ای خواسته‌اند كه برای این كار شعر بگوید، به همین دلیل دیالوگ‌های كار شاعرانه است و با موسیقی همراه است.

مثل(عكس 1). داستان این قسمت مربوط به‌دزدی است كه در حین دزدی دستگیر می‌شود، از او می‌پرسند كه چه كار می‌كنی؟ می‌گوید: دارم ساز می زنم. می‌پرسند: چرا صدا ندارد؟ می‌گوید:صدایش فردا در می‌آید. این قسمت  این ضرب المثل را روایت می‌كند.

ضرب المثل

مثل(عكس 2). به این دو عروسك توجه كنید. اسكلت این دو عروسك از جنس پلاستیك خاصی است كه به اسكلت انسان شباهت دارد. این اسكت با مفصل‌های پیچ‌و‌مهره‌‌دار ساخته شده است. این مفصل‌ها به دلیل حركت‌كردن، قابلیت ثابت ماندن در حركت‌های طراحی شده را هم دارند. بعد از ساخت اسكلت، روی آن را با ابر می‌پوشانند تا حجم بدن به شكل انسان شود. مرحله بعدی ساخت لباس است. سر عروسك از جنس خاصی به نام سیلیكون ساخته می‌شود كه بعد از آن كار  رنگ‌آمیزی و گذاشتن مو شروع می‌شود.

مثل (عكس 3). به دیوارهای كاه‌گلی نگاه كنید. این دیوارها عكسی است كه از اطراف ورامین گرفته شده. برای دكورآن بیشتر از عكس استفاده شده است. اما برخی چیزها را هم ساختند، مثل همین قلبی كه دست این آقاست ویا گاری‌ای كه در عكس اول دیدید.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی