تبیان، دستیار زندگی
سری فیلم‌های ترمیناتور، جزو موفق‌ترین فیلم‌های هالیوود در دودهه اخیر به شمار می‌آمدند و انتظار می‌رفت كه «رستگاری ترمیناتور» هم بتواند به توفیق چشمگیری در گیشه دست یابد كه البته این اتفاق رخ نداد؛ همچنان كه «فرشتگان و شیاطین» هم به عنوان دنباله‌ فیلم جنجا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در جست‌وجوی فیلمی 300 میلیون دلاری

جنگ ستاره ها

درحالی‌كه انتظار می‌رفت «رستگاری ترمیناتور» و «فرشتگان و شیاطین» كه جزو دنباله‌های پرامید هالیوود بودند، بتوانند موفقیت قسمت‌های قبلی را تكرار كنند، این اتفاق رخ نداد‌ تا تحلیل‌گران اقتصاد سینما از وضعیت اكران تابستانی ابراز نگرانی كنند.

به گزارش همشهری : سری فیلم‌های ترمیناتور، جزو موفق‌ترین فیلم‌های هالیوود در دودهه اخیر به شمار می‌آمدند و انتظار می‌رفت كه «رستگاری ترمیناتور» هم بتواند به توفیق چشمگیری در گیشه دست یابد كه البته این اتفاق رخ نداد؛ همچنان كه «فرشتگان و شیاطین» هم به عنوان دنباله‌ فیلم جنجالی «رمز داوینچی» نتوانست به رقم‌های پیش‌بینی شده دست یابد. در چنین شرایطی، ابراز تردید از وضعیت فروش فیلم‌های تین‌ایجری كه در راه اكران هستند، شاید طبیعی به نظر برسد  هرچند برخی به این نكته اشاره دارند كه تماشاگر این فیلم‌ها نوجوانانی هستند كه تحت هر شرایطی به تماشای دنباله‌های محبوبشان خواهند نشست.

آیا صنعت سینما برای تابستان امسال فیلم 300میلیون دلاری خواهد داشت؟ در شرایطی كه سال قبل فیلم‌های «مرد آهنی» و «ایندیاناجونز4» به فروش‌های 300میلیون دلاری در گیشه سینماهای آمریكا دست پیدا كردند، امسال اثر و نشانه‌ای از یك چنین فیلمی در جدول گیشه نمایش به چشم نمی‌خورد. با وجود آنكه تعداد زیاد و مهمی از محصولات پر سروصدای فصل تابستان در طول یك ماه و نیم گذشته، روانه پرده سینماها شده‌اند  ولی تا به حال فقط 2فیلم سینمایی توانسته‌اند فروشی بالای 200میلیون دلار داشته باشند.

درحالی‌كه انتظار می‌رفت «رستگاری ترمیناتور» و «فرشتگان و شیاطین» كه جزو دنباله‌های پرامید هالیوود بودند، بتوانند موفقیت قسمت‌های قبلی را تكرار كنند، این اتفاق رخ نداد‌ تا تحلیل‌گران اقتصاد سینما از وضعیت اكران تابستانی ابراز نگرانی كنند.

قسمت جدید مجموعه فیلم علمی- تخیلی «سفرهای ستاره‌ای» پس از 7هفته نمایش به فروش كلی 240میلیون دلاری در گیشه نمایش سینماهای آمریكا دست پیدا كرده و انیمیشن كامپیوتری «بالا» كه 4هفته از اكران عمومی آن می‌گذرد، به رقم فروش 225میلیون دلار رسیده است. اگر «بالا» در چهارمین هفته نمایش خود در 3800 سالن سینما حدود 22میلیون دلار فروش كرد، رقم فروش «سفرهای ستاره‌ای» در 2300 سالن نمایش به حدود 5میلیون دلار رسیده است.

با توجه به اینكه فیلم‌های سینمایی هر هفته با ورود فیلم‌های جدید به داخل جدول نمایش حدود 30درصد ریزش فروش دارند، به سختی می‌توان تصور كرد این 2 فیلم 200میلیونی فصل تابستان، بتوانند فروش كلی خود را به 300میلیون دلار برسانند. این در حالی است كه برخی از تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند «بالا» شانس 300میلیون دلاری‌شدن را دارد. حال باید دید تماشاگران سینما با استقبال دنباله‌دار خود از این انیمیشن، رنگ واقعیت به تحلیل این گروه از تحلیل‌گران سینمایی می‌زنند یا خیر.

جنگ ستاره ها

از آغاز فصل تابستان در یك نظرخواهی اینترنتی از دوستداران سینما این نكته مشخص‌شده كه تازه‌ترین قسمت از مجموعه فیلم هری‌پاتر به نام «هری‌پاتر و شاهزاده دورگه» موفق‌ترین فیلم فصل تابستان خواهد بود. اگر این پیش‌بینی تماشاگران سینما را قبول داشته باشیم، می‌توانیم به فروش 300میلیون دلاری آن در گیشه نمایش امیدوار باشیم. اما سؤالی كه منتقدین سینمایی مطرح می‌كنند این است كه وقتی فیلم‌هایی مثل «رستگاری ترمیناتور» و «فرشتگان و شیاطین» كه مخاطبان عام داشته‌اند، نتوانسته‌اند به فروش بالای 150میلیون دلار دست پیدا كنند، چگونه فیلمی با مخاطب خاص (برای كودكان و نوجوانان) مثل «هری‌پاتر» می‌تواند به چنین موفقیتی برسد؟ در این بین كمپانی برادران وارنر كه تهیه‌كننده فیلم است، آن را فیلمی خانوادگی می‌داند كه مخاطبین آن را طیف وسیعی از اعضای خانواده تشكیل می‌دهند كه در بین آنها بچه‌ها اهمیت بیشتری دارند.

در چنین شرایطی، ابراز تردید از وضعیت فروش فیلم‌های تین‌ایجری كه در راه اكران هستند، شاید طبیعی به نظر برسد  هرچند برخی به این نكته اشاره دارند كه تماشاگر این فیلم‌ها نوجوانانی هستند كه تحت هر شرایطی به تماشای دنباله‌های محبوبشان خواهند نشست.

«هری‌پاتری و شاهزاده دورگه» كه ششمین قسمت از مجموعه فیلم هفت قسمتی هری‌پاتر است (آخرین قسمت مجموعه كتاب هری‌پاتر به نام «هری‌پاتر و قدیسین مرگبار» به دلیل طولانی‌بودن، به صورت فیلمی دوقسمتی ساخته می‌شود) قرار بود سال قبل میلادی و در ایام تعطیلات كریسمس به نمایش عمومی درآید. رقیب این فیلم در گیشه نمایش بیست‌ودومین فیلم جیمزباندی تاریخ سینما «كوآنتوم آرامش» بود. عدم نمایش عمومی فیلم در آن زمان، حرف و حدیث‌های زیادی را درباره آن به وجود آورد.

از یك‌سو گفته شد فیلمنامه آن به دلیل اعتصاب فیلمنامه‌نویسان آمریكا در زمان مقرر آماده نشده و از سوی دیگر اعلام شد، تهیه‌كنندگانش از كلیت فیلم راضی نیستند و قصددارند تغییراتی در آن داده شود. از قرار معلوم نمایش خصوصی فیلم برای گروهی از دوستداران و طرفداران این مجموعه فیلم هم نتایج مثبتی به همراه نداشته و آنها هم سالن سینما را ناراضی ترك كرده‌اند. در چنین شرایطی، آیا می‌توان به موفقیت 300میلیون دلاری این فیلم در گیشه نمایش دل بست؟

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی