تبیان، دستیار زندگی
پدرخوانده‌های سینمای مستقل و تهیه‌کننده فیلم‌های ماندگار داستان عامه‌پسند و شکسپیر عاشق حالا در آستانه ورشکستگی استودیو وینستین به تازه‌ترین فیلم کوئنتین تارانتینو چشم امید دوخته‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وینستین‌ها در آستانه ورشکستگی

"لعنتی‌های بی‌آبرو" فرشته نجات مهمترین استودیو فیلمسازی مستقل می‌شود

براد پیت

پدرخوانده‌های سینمای مستقل و تهیه‌کننده فیلم‌های ماندگار "داستان عامه‌پسند" و "شکسپیر عاشق" حالا در آستانه ورشکستگی استودیو وینستین به تازه‌ترین فیلم کوئنتین تارانتینو چشم امید دوخته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، گاردین اعلام کرد باب و هاروی وینستین سال‌ها با استودیو فیلمسازی خود در صدر فهرست برترین قدرت‌های هالیوود قرار داشتند. اما حالا که استودیو آنها گرفتار بحران‌های شدید مالی شده در آستانه فاجعه قرار گرفته‌اند و با داشتن بدهی‌های فراوان و اکران ناموفق فیلم‌ها، دوران اوجشان در عرصه فیلمسازی به سر رسیده است.

در این میان به نظر می‌رسد تنها روزنه امید وینستین‌ها یک چهره آشنا و البته قدیمی است: کوئنتین تارانتینو! اگر تازه‌ترین ساخته این نابغه سینما "لعنتی‌های بی‌آبرو" در حد یک فیلم پرفروش ظاهر شود، می‌تواند شرکت وینستین را از ورشکستگی نجات دهد. یعنی دقیقا همان کاری که بیش از یک دهه پیش "داستان عامه‌پسند" برای استودیو میرامکس برادران تهیه‌کننده کرد.

شارون واکسمن بنیانگذار سایت اخبار سینمایی The Wrap و نویسنده کتابی درباره بزرگان هالیوود درباره وینستین‌ها می‌گوید: آنها همیشه مثل گربه 9 جان داشته‌اند. یعنی همیشه روی لبه تیغ راه می‌روند و همیشه هم به طور معجزه‌آسایی جان سالم در می‌برند. درباره باب و هاروی وینستین هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

با این همه شرکت وینستین که پارسال فیلم برنده اسکار "کتابخوان" را تهیه کرده بود، تاکید دارد خبری از بحران مالی نیست و در آینده نزدیک چند فیلم تازه روانه بازار خواهد کرد. اما خبرهای رسیده از گوشه و کنار حاکی از آن است که دیگر شرکت‌ها برای همکاری با وینستین‌ها پول خود را پیش می‌گیرند.

در واقع شواهد و قرائن هم اخبار پشت پرده را تایید می‌کند. شرکت وینستین در اواخر سال گذشته حدود 11 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد و یک ماه بعد ارزش سهام این شرکت در بازار حدود 25 درصد کاهش یافت. واکسمن با توجه به شرایط موجود به راحتی نتیجه می‌گیرد: فکر می‌کنم مشکل مالی وینستین بسیار جدی است.

پدرخوانده‌های سینمای مستقل و تهیه‌کننده فیلم‌های ماندگار "داستان عامه‌پسند" و "شکسپیر عاشق" حالا در آستانه ورشکستگی استودیو وینستین به تازه‌ترین فیلم کوئنتین تارانتینو چشم امید دوخته‌اند.

به نظر می‌رسد مشکل وینستین دوجانبه است: اول اینکه تمام شرکت‌های مستقل تولید فیلم در آمریکا به خاطر توجه مخاطبان به فیلم‌های بزرگ و استودیویی بسیاری از مشتری‌های خود را از دست داده‌اند و دوم اینکه آنها در سال‌های اخیر چند انتخاب بسیار بد داشته و از این بابت متضرر شده‌اند.

برادران وینستین برای اینکه بتوانند فیلم‌های مستقل و باکیفیت نظیر "کتابخوان" تولید کنند، در تولید فیلم‌های ژانر مانند سینمای وحشت سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما در سال‌های اخیر هیچکدام از بخش‌های این معادله درست از آب درنیامده و پول کافی برای تولید فیلم‌های مستقل موفق حاصل نشده است.

حالا همه می‌دانند که شرکت وینستین به دلیل داشتن مشکلات مالی جدی اکران فیلم‌های خود را مدام به تعویق می‌اندازد. "همه چیزهای خوب" با بازی رایان گاسلینگ قرار بود ماه ژوئیه روی پرده برود که تاریخ جدید اکران آن هنوز مشخص نیست. نمایش تریلر "شانگهای" هم از سپتامبر به اکتبر منتقل شده و دیگر فیلم‌ها در قفسه‌ها خاک می‌خورند.

وقتی هاروی آپارتمان خود را در نیویورک به فروش گذاشت، همه فهمیدند که قصد دارد برای بازاریابی درام جنگی "لعنتی‌های بی‌آبرو" پول فراهم کند. در واقع تمام امید شرکت برای رهایی از این بحران جدید به فیلم تارانتینو و "هالووین 2" است. هر دو فیلم قرار است ماه اوت روانه پرده سینماها شوند و برخی می‌گویند اوت می‌تواند بدترین ماه عمر وینستین‌ها باشد.

سینمای جهان

حتی اگر شرکت فیلمسازی وینستین گرفتار مشکلات مالی شود و از بین برود، نمی‌توان منکر تاثیر میراث بزرگ آن در صنعت سینمای آمریکا شد. نخستین شرکت باب و هاروی میرامکس بود و انقلابی در هالیوود برپا کرد. این شرکت به تنهایی ثابت کرد نه تنها می‌توان در رقابت اسکار برنده بود، بلکه می‌توان میلیون‌ها دلار هم از گیشه به دست آورد.

میرامکس یک موفقیت محض بود و فیلم‌هایی مثل "داستان عامه‌پسند"، "آقای ریپلی بااستعداد"، "پیانو" و بسیاری دیگر را روانه بازار کرد. آنها همچنین موجی از فیلم‌های مستقل به راه انداختند و پس از آن بود که تمام استودیوها به صرافت افتادند برای تولید فیلم‌های کوچک اما موفق یک بازوی فیلمسازی مستقل داشته باشند.

میرامکس در نهایت با مدیریت برادران وینستین تحت مدیریت شرکت دیسنی رفت. اما باب و هاروی سال 2005 به رابطه خود با مدیران دیسنی پایان دادند و تصمیم گرفتند تجربه شیرین خود را در تولید و عرضه فیلم‌های مستقل موفق با راه‌اندازی شرکت وینستین ادامه دهند، گرچه این بار موفقیت آنها چندان دوام نداشت و تجربه موفقیت‌آمیز گذشته دوام نیافت.

میرامکس یک موفقیت محض بود و فیلم‌هایی مثل "داستان عامه‌پسند"، "آقای ریپلی بااستعداد"، "پیانو" و بسیاری دیگر را روانه بازار کرد. آنها همچنین موجی از فیلم‌های مستقل به راه انداختند و پس از آن بود که تمام استودیوها به صرافت افتادند برای تولید فیلم‌های کوچک اما موفق یک بازوی فیلمسازی مستقل داشته باشند.

حالا برخی احساس می‌کنند عصر وینسیتن‌ها به عنوان بازیگران اصلی نظام مستقل فیلمسازی در دل هالیوود به سر آمده است. واکسمن می‌گوید: این واقعا ناراحت‌کننده است. از دست رفتن وینستین برای آنها که عاشق فیلم و سینما هستند یک ضایعه است. تجربه فیلم دیدن بدون وینستین‌ها چندان هم جالب و شیرین نخواهد بود.

"لعنتی‌های بی‌آبرو" به کارگردانی کوئنتین تارانتینو ماه مه گذشته در بخش مسابقه شصت و دومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای کریستوفر والتس بازیگر اتریشی به ارمغان آورد. براد پیت، ملانی لورن، الای راث، دایان کروگر و دانیل برول در هشتمین فیلم فیلمساز 46 ساله آمریکایی بازی کرده‌اند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی